SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián
reklama

Máj oslávime za volantom, dnes začína rely v Prešove

Peugeot 208 R2 absolvoval dôležitý test, po ktorom jazdí pokojnejšie a lepšie brzdí. Na východe Slovenska nás čaká tvrdá konkurencia.

(Zdroj: Dalibor Silný)

Radi sa myšlienkami vraciame do minulého roka, ktorý bol o spoznávaní továrenského špeciálu Peugeot 208 R2 a vyvrcholil oslavami titulu majstrov Slovenska v triede 6.

Odvtedy prešlo viac než šesť mesiacov a začala nová sezóna. Rasťo Chvála s Liborom Hlisnikovským nestihli prvú súťaž domáceho šampionátu, pretože čakali na nové auto.

Máme staronovú techniku

Keď súperi zbierali body na marcovej Eger Rallye v Maďarsku, mechanici neďaleko Paríža iba dokončovali Peugeot 208 R2 pre náš Mihyring Rally Team.

Rasťo a Libor budú na domácich tratiach opäť reprezentovať aj slovenského importéra áut značky Peugeot. Tohtoročnú súťažnú premiéru absolvujú počas piatka a soboty, na Rally Prešov.

Fotografie Tibora Szabosiho z testu nájdete TU:

Súťažná Dvestoosmička je úplne nová, ale vlastne rovnaká, ako bolo minuloročné auto. Atmosférický zážihový štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje výkon 136 kW (185 k) pri 7800 otáčkach za minútu.

Silu motora prenáša na predné kolesá päťstupňová sekvenčná prevodovka a diferenciál s obmedzeným preklzom. Technické predpisy stanovujú minimálnu hmotnosť vozidla bez posádky na 1030 kilogramov.

Akurát, po skúsenostiach z vlaňajšej sezóny prišlo auto z fabriky Peugeot Sport s kratším stálym prevodom, ktorý zlepšil dynamiku za cenu nižšej maximálnej rýchlosti.

Stratené kilometre sme doháňali doma

Ani úradujúci majstri Slovenska nedokážu sadnúť do auta a hneď bojovať o sekundy. Rasťo Chvála a Libor Hlisnikovský síce už Peugeotu „tykajú“, ale pred odchodom do Prešova potrebovali absolvovať oboznamovací test.

Cvične napísať rozpis, vyskúšať, ako fungujú pneumatiky alebo podvozok.

Motor si odkrútil zabiehacie kilometre na skúšobnej stolici ešte vo Francúzsku. Posledné detaily doladil Jiří Pertlíček a jeho tím Aspekta Motorsport, ktorý sa o auto bude starať počas celej sezóny.

Napríklad bolo potrebné domontovať chýbajúci hasiaci prístroj. Minuloročný Peugeot ho mal takpovediac v základnej výbave, nový nie.

Počas testu došlo na úpravy nastavenia tlmičov a bŕzd. Rasťo mal aj jednu milú povinnosť, povoziť víťaza súťaže na Facebooku.

Peugeot jazdí pokojnejšie

„Snažili sme sa aspoň čiastočne dobehnúť kilometre za neabsolvovaný Eger,“ povedal Rasťo Chvála. „Test nikdy nenahradí ozajstnú súťaž, ale vnímam ho pozitívne.

Upravili sme nastavenie tlmičov a myslím si, že auto je teraz pokojnejšie. Jazdili sme po hrboľatej trati, takže uvidíme, či napríklad na mestský okruh nebude potrebné auto pritvrdiť.

Doriešili sme aj vlaňajší problém s pomerom brzdného účinku na prednú a zadnú nápravu. Myslím, že teraz je to lepšie.“

V Prešove sa zíde silná konkurencia

Zoznam prihlásených posádok na prešovskú rely naznačuje, že naša trieda 6 bude patriť medzi najobsadenejšie.

K známym tváram z minuloročnej sezóny, pribudli nové a do metropoly Šariša sa chystajú aj dve posádky spoza rieky Moravy, štartujúce v triede 6.

Karty môže zamiešať premenlivé počasie. Meteorológovia avizujú na piatok dážď, v sobotu má byť okolo Prešova polooblačno a bez zrážok. Minimálne ráno môže byť povrch trate ešte vlhký.

Divácky najatraktívnejší pohľad na Rally Prešov bude v piatok. Posádky sa dvakrát predstavia na mestskom okruhu Ľubotice, pričom druhý prejazd sa uskutoční už za tmy.

Štartové pole majstrovstiev Slovenska a Slovenského Rally Pohára rozšíri približne 60 dvojíc jazdiacich v rámci takzvaného Mini Rally Cupu. Divákom sa predstavia o 15:30 a o 16:30 h. Potom príde na rad hlavné štartové pole.

Dali šancu nadšencom

Organizátori urobili ústretový krok k nadšencom a prvú etapu rely smie absolvovať prakticky každý, kto má auto aspoň so základnými bezpečnostnými prvkami.

Teda s pretekárskymi sedadlami či ochranným rámom. V piatok popoludní a večer môžu diváci vidieť na trati približne sto áut. Ak nemáte na prvého mája čo robiť, príďte sa pozrieť a podporiť posádky.

V sobotu sú na programe klasické rýchlostné skúšky Žipov a Margecany. Súťažiaci hodnotení v majstrovstvách Slovenska ich absolvujú po trikrát. Počet meraných kilometrov tak tesne presiahne číslo 88.

Na zbúraný plot sa nezabúda

„Na Rally Prešov som naposledy štartoval ešte s Mitsubishi, keď sa jazdila rýchlostná skúška Cemjata. Ale poznám aj aktuálnu trať, hoci Libor tam bude prvýkrát,“ skonštatoval R. Chvála.

„Na Žipov mám rôzne spomienky. S Mitsubishi sme tam raz zvalili plot, vtedy sa tento test išiel v rámci Rally Košice. Mal som tam aj defekt. Budeme sa snažiť, jazdiť tentoraz bez chýb.“

Divácky obľúbený, z pohľadu jazdcov a techniky už menej, je prológ v prešovských uliciach. „Mestský okruh je pre mňa najväčšia nočná mora. Dôležité bude, prejsť ho bez problémov, pretože tam sa dá len stratiť,“ uzavrel Chvála.

Časový harmonogram 22. Rally Prešov

Piatok, 1.5. 2015

RS1 – Ľubotice 1: 15:30 h. (posádky MSR: 18:17 h.)

RS2 – Ľubotice 2: 16:30 h. (posádky MSR: 20:30 h.)

Sobota, 2.5. 2015

RS3: Žipov 1: 8:45 h.

RS4: Margecany 1: 9:30 h.

RS5: Žipov 2: 11:32 h.

RS6: Margecany 2: 12:17 h.

RS7: Žipov 3: 14:19 h.

RS8: Margecany 3: 15:04 h.

Uzávierky ciest počas 22. Rally Prešov

Piatok, 1.5. 2015

10:30 – 13:30 h: v meste Veľký Šariš od odbočky ku kolkárni smerom na Medzany, po začiatok obec Medzany

15:00 – 22:00 h: v meste Prešov a Ľubotice – ulica Prešovská od obchodného centra MAX po výjazdy na cestu Vranov – Poprad, oba smery, bude uzavretý aj výjazd z obce Ľubotice na Prešovskú ulicu

Sobota, 2.5. 2015

7:45 – 15:45 h: od križovatky Žipov – Bajerov, cez obec Žipov, po obec Hrabkov

8:30 – 16:30 h: zhruba 3,0 km za obcou Margecany smerom na Klenov, cez obce Klenov, Miklušovce, Sedlice, Suchá Dolina, po obec Ľubovec

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 340
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 627
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 337
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 191
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 897
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 828
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 558
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 666
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 158
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 628
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 492
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 116
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 078
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 444
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu