V posledné aprílové dni sme dostali ponuku preveriť kombi verziu úspešného modelu Golf. Čerešničkou na torte bola možnosť odjazdiť niekoľko kôl na španielskom okruhu Ascari. Teda aspoň na jeho skrátenej verzii.
Ešte predtým sme sa presunuli z letiska na okruh kombi modelom GTD s motorom 2,0 TDI a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Dráhy radiacej páky boli nemecky presné. Dieselový agregát s výkonom 135 kW nesklamal dobrou reakciou na plyn, v určitých situáciách však nepoprel naftový charakter.
Mierne vibrácie v určitom spektre otáčok, ale hlavne typický dieselový zvuk sa nemeckým konštruktérom nepodarilo úplne zamaskovať. Podarilo sa im však dosiahnuť dobrú hospodárnosť.
Golf kombi GTD dosiahol takmer papierovú spotrebuV premávke sme pri snahe o plynulú jazdu určite nepatrili medzi pomalšie vozidlá. Spotreba na trase, počas ktorej sme absolvovali všetky typy ciest (mesto, mimo mesta a diaľnica), dosiahla podľa palubného počítača hodnotu 4,8l.
Číslo veľmi blízke papierovému údaju nás skutočne prekvapilo. Najmä po tom, čo po absolvovaní mestskej časti nám svietil pred očami údaj prekračujúci osem litrov.
Golf GTD potvrdil svoj naftový pôvod. Miestami bol hlučnejší, ale aj úsporný.
Alltrack reaguje na dopytPri okruhu už na nás čakala verzia Alltrack a krátka terénna vložka. Slovo terénna je možno trochu prehnané, ale väčšina majiteľov podobného typu auta nikdy na podobné nerovnosti so svojím nalešteným autom nevojde.
Nemecký výrobca len ponúka to, o čo je záujem a reaguje na dopyt. Pár plastov v spodnej časti vozidla, pohon 4x4 a k tomu o niečo vyššia svetlá výška. V prípade Alltracku činí jej nárast 20 mm.
Prepnutie vozidla do režimu off road zmení správanie systému 4Motion. Pred pohnutím v tomto režime sa motor nechá vytočiť až do približne 2000 otáčok, kým spojka pripojí všetky kolesá a vozidlo sa rozbehne.
Základnú skúšku v podobe kríženia náprav Golf zvládol bez problémov. V našich testoch však vozidlá preverujeme v náročnejších podmienkach, minimálne čo sa kvality povrchu a trakcie týka.
Alltrack na pevnom povrchu zvládol kríženie náprav bez problémov.
R sa k Ascari hodíPo krátkej prechádzke terénom nás čakal Golf Variant R. Vďaka niekoľkým kolám na okruhu sme sa dozvedeli veľa o jeho jazdných vlastnostiach.
Niežeby sa tam dala odhadnúť hlučnosť a komfort podvozka na nerovnostiach. V prípade najvýkonnejšej verzie auta je však pre jej záujemcov najdôležitejšia ovládateľnosť a dynamika. Práve pre tieto zistenia bola skrátená verzia okruhu Ascari priam ideálna.
Kombinácia rýchlych zákrut a pomalých šikán z dôrazom na dobrý výjazd je spolu s krátkymi rovinami ako ušitá pre Golf Variant R. Pre nás neznámy okruh nám pomohli bližšie spoznať inštruktori jazdiaci pred nami.
Vítanou pomôckou boli aj kužeľom označené miesta apexov zákrut. Vďaka tomu sme sa mohli ľahšie sústrediť na samotné správanie vozidla.
Zákruty okruhu Ascari sme si na Golfe Variant R užili iba počas niekoľkých krátkych kôl
Golf očaril ochotou zatočiť a jednoduchosťou ovládaniaVariant R nás už neprekvapil ochotou za každú cenu zatočiť do zákruty. Len potvrdil to, čo sme si už skôr preverili na Passate kombi. Pohon všetkých kolies spolu so systémom XDS+ presvedčivo nasmeruje vozidlo do zákruty.
Systém XDS+ v prípade potreby pribrzdí vnútorné kolesá v zákrute, čím umožní vozidlu ľahšie zatočiť. Škoda, že sme nemali v aute telemetriu, takto môžeme len odhadovať na pocit vysokú hodnotu bočného preťaženia pri prejazde rýchlych zákrut.
Prinútiť vozidlo k nedotáčavému správaniu vo vyšších rýchlostiach, by chcelo v bežnej premávke nízky pud sebazáchovy. V bezpečí okruhu sme si to však mohli dovoliť a na výjazde na rovinku nás auto odmenilo ideálnou stopou, keď nás vynieslo presne na vonkajší okraj asfaltu.
Tu sa ukázala jednoduchosť, s akou je Golf Variant R ovládateľný. Regulovať nedotáčavý šmyk jemným ubratím plynu, či otvorením zákruty bolo tak jednoduché, že sa nám okamžite darilo triafať ideálny výjazd zo zákrut.
V pomalých šikanách je vozidlo v porovnaní s krátkym hatchbackom, v ktorom sedel pred nami jazdiaci inštruktor až príliš pretáčavé a citlivé na prudké zmeny smeru. Preto sme v nich radšej volili priamejšiu, menej agresívnu stopu.
Kombi verzia Golfu R môže niekoho ohúriť svojím vonkajším prejavom. Niekomu môže zvukom pri preradení vzdialene pripomínať Audi TT, prípadne S3. Efektne zavrčí aj pri úplne vypnutom stabilizačnom programe a využití automatického štartu launch control. Nás presvedčilo hlavne jednoduchosťou ovládania pri dynamickej jazde, počas ktorej sme mali stabilizačný systém povinne len čiastočne vypnutý.
Sedadlá verzie GTD ozvláštnili sedadlá so zaujímavými poťahmi.
Volkswagen Golf
Variant GTD
Variant Alltrack
Variant R
motor
2,0 TDI BMT
2,0 TDI BMT 4Motion
2,0 TSI BMT 4Motion
prevodovka
manuál/6
DSG/6
DSG/6
výkon (kW)/pri otáčkach
135/3500-4000
135/3500-400
221/5500-6200
krútiaci moment/ pri otáčkach
380/1750-3250
380/1750-3250
380/1800-5500
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
7,9
7,8
5,1
kombinovaná spotreba (l)
4,4
5,0
7,0