SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

Stabilizačný program ESP dohliadal na prvé autá už pred 20 rokmi

Po kauze „prevrátený Mercedes triedy A“ sa stal systém ESP sériovou súčasťou všetkých modelov Mercedes. Vozidlá ostatných značiek to v roku 2011 dostali nariadením.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Automobilka Mercedes-Benz zaviedla do svojich vozidiel stabilizačný program pod skratkou ESP už v marci 1995. Popri bezpečnostných pásoch, airbagu a protiblokovacom systéme ABS je vynález koncernu Daimler najdôležitejší bezpečnostný systém v moderných automobiloch.

Od novembra 2011 je stabilizačný program predpísaný pre nové osobné vozidlá v Európe. Každá z automobiliek alebo koncernov svoj systém nazýva inak.

Stabilizačný program pomáha vodičovi v situáciách, v ktorých hrozí, že stratí kontrolu nad vozidlom. Ak systém rozpozná kritickú situáciu, cielene pribrzdí jedno alebo viac kolies v závislosti od situácie a potreby. ESP tak podporuje vodiča pri opätovnej stabilizácii vozidla – obzvlášť v zákrutách a pri náhlych vyhýbacích manévroch.

V roku 1995 doplnili snímače protiblokovacieho systému ABS a regulácie hnacích kolies ASR aj nové prvky, medzi nimi snímač požadovaného smeru (snímač uhla natočenia riadenia), snímač priečneho zrýchlenia, či sa vozidlo šmýka do strany alebo sa chystá točiť okolo vlastnej zvislej osi. Práve tieto prvky sú základom stabilizačného programu ESP.

Od roku 2005 pomáhajú pri stabilizácii vozidla aj zásahy do riadenia.

Od marca 1995 začal Mercedes dodávať nový systém sériovo v luxusnom kupé S 600 (C 140).

K výraznému rozšíreniu bezpečnostnej technológie došlo v roku 1997: švédskemu testovaciemu jazdcovi sa podarilo počas vyhýbacích manévrov obrátiť nový Mercedes triedy A na strechu. Od tej chvíle automobilka ponúka stabilizačný program vo všetkých svojich vozidlách sériovo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  4. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  5. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  6. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  10. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  1. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  5. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  7. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  10. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 686
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 646
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 873
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 906
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 871
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 807
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 271
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 276
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 306
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 169
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.

Vyšetrovateľ už vedie päť konaní.

4. máj

Slovensko je na covidovom automate v ružovej fáze.

9 h
Komentár Eduarda Žitňanského

Plán obnovy je pripravený tak, že prejde

Eduard Žitňanský

Administratíva čerpania by mala byť oveľa jednoduchšia.

4. máj

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj