Automobilka Mercedes-Benz zaviedla do svojich vozidiel stabilizačný program pod skratkou ESP už v marci 1995. Popri bezpečnostných pásoch, airbagu a protiblokovacom systéme ABS je vynález koncernu Daimler najdôležitejší bezpečnostný systém v moderných automobiloch.
Od novembra 2011 je stabilizačný program predpísaný pre nové osobné vozidlá v Európe. Každá z automobiliek alebo koncernov svoj systém nazýva inak.
Stabilizačný program pomáha vodičovi v situáciách, v ktorých hrozí, že stratí kontrolu nad vozidlom. Ak systém rozpozná kritickú situáciu, cielene pribrzdí jedno alebo viac kolies v závislosti od situácie a potreby. ESP tak podporuje vodiča pri opätovnej stabilizácii vozidla – obzvlášť v zákrutách a pri náhlych vyhýbacích manévroch.
V roku 1995 doplnili snímače protiblokovacieho systému ABS a regulácie hnacích kolies ASR aj nové prvky, medzi nimi snímač požadovaného smeru (snímač uhla natočenia riadenia), snímač priečneho zrýchlenia, či sa vozidlo šmýka do strany alebo sa chystá točiť okolo vlastnej zvislej osi. Práve tieto prvky sú základom stabilizačného programu ESP.
Od roku 2005 pomáhajú pri stabilizácii vozidla aj zásahy do riadenia.
Od marca 1995 začal Mercedes dodávať nový systém sériovo v luxusnom kupé S 600 (C 140).
K výraznému rozšíreniu bezpečnostnej technológie došlo v roku 1997: švédskemu testovaciemu jazdcovi sa podarilo počas vyhýbacích manévrov obrátiť nový Mercedes triedy A na strechu. Od tej chvíle automobilka ponúka stabilizačný program vo všetkých svojich vozidlách sériovo.