Stabilizačný program ESP dohliadal na prvé autá už pred 20 rokmi

Po kauze „prevrátený Mercedes triedy A“ sa stal systém ESP sériovou súčasťou všetkých modelov Mercedes. Vozidlá ostatných značiek to v roku 2011 dostali nariadením.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Automobilka Mercedes-Benz zaviedla do svojich vozidiel stabilizačný program pod skratkou ESP už v marci 1995. Popri bezpečnostných pásoch, airbagu a protiblokovacom systéme ABS je vynález koncernu Daimler najdôležitejší bezpečnostný systém v moderných automobiloch.

Od novembra 2011 je stabilizačný program predpísaný pre nové osobné vozidlá v Európe. Každá z automobiliek alebo koncernov svoj systém nazýva inak.

Stabilizačný program pomáha vodičovi v situáciách, v ktorých hrozí, že stratí kontrolu nad vozidlom. Ak systém rozpozná kritickú situáciu, cielene pribrzdí jedno alebo viac kolies v závislosti od situácie a potreby. ESP tak podporuje vodiča pri opätovnej stabilizácii vozidla – obzvlášť v zákrutách a pri náhlych vyhýbacích manévroch.

V roku 1995 doplnili snímače protiblokovacieho systému ABS a regulácie hnacích kolies ASR aj nové prvky, medzi nimi snímač požadovaného smeru (snímač uhla natočenia riadenia), snímač priečneho zrýchlenia, či sa vozidlo šmýka do strany alebo sa chystá točiť okolo vlastnej zvislej osi. Práve tieto prvky sú základom stabilizačného programu ESP.

Od roku 2005 pomáhajú pri stabilizácii vozidla aj zásahy do riadenia.

Od marca 1995 začal Mercedes dodávať nový systém sériovo v luxusnom kupé S 600 (C 140).

K výraznému rozšíreniu bezpečnostnej technológie došlo v roku 1997: švédskemu testovaciemu jazdcovi sa podarilo počas vyhýbacích manévrov obrátiť nový Mercedes triedy A na strechu. Od tej chvíle automobilka ponúka stabilizačný program vo všetkých svojich vozidlách sériovo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 660
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 688
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 390
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 778
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 727
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 247

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.