Stabilizačný program ESP dohliadal na prvé autá už pred 20 rokmi

Po kauze „prevrátený Mercedes triedy A“ sa stal systém ESP sériovou súčasťou všetkých modelov Mercedes. Vozidlá ostatných značiek to v roku 2011 dostali nariadením.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Automobilka Mercedes-Benz zaviedla do svojich vozidiel stabilizačný program pod skratkou ESP už v marci 1995. Popri bezpečnostných pásoch, airbagu a protiblokovacom systéme ABS je vynález koncernu Daimler najdôležitejší bezpečnostný systém v moderných automobiloch.

Od novembra 2011 je stabilizačný program predpísaný pre nové osobné vozidlá v Európe. Každá z automobiliek alebo koncernov svoj systém nazýva inak.

Stabilizačný program pomáha vodičovi v situáciách, v ktorých hrozí, že stratí kontrolu nad vozidlom. Ak systém rozpozná kritickú situáciu, cielene pribrzdí jedno alebo viac kolies v závislosti od situácie a potreby. ESP tak podporuje vodiča pri opätovnej stabilizácii vozidla – obzvlášť v zákrutách a pri náhlych vyhýbacích manévroch.

V roku 1995 doplnili snímače protiblokovacieho systému ABS a regulácie hnacích kolies ASR aj nové prvky, medzi nimi snímač požadovaného smeru (snímač uhla natočenia riadenia), snímač priečneho zrýchlenia, či sa vozidlo šmýka do strany alebo sa chystá točiť okolo vlastnej zvislej osi. Práve tieto prvky sú základom stabilizačného programu ESP.

Od roku 2005 pomáhajú pri stabilizácii vozidla aj zásahy do riadenia.

Od marca 1995 začal Mercedes dodávať nový systém sériovo v luxusnom kupé S 600 (C 140).

K výraznému rozšíreniu bezpečnostnej technológie došlo v roku 1997: švédskemu testovaciemu jazdcovi sa podarilo počas vyhýbacích manévrov obrátiť nový Mercedes triedy A na strechu. Od tej chvíle automobilka ponúka stabilizačný program vo všetkých svojich vozidlách sériovo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 923
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 228
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 706
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 784
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 036
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 400
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop