Stabilizačný program ESP dohliadal na prvé autá už pred 20 rokmi

Po kauze „prevrátený Mercedes triedy A“ sa stal systém ESP sériovou súčasťou všetkých modelov Mercedes. Vozidlá ostatných značiek to v roku 2011 dostali nariadením.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Automobilka Mercedes-Benz zaviedla do svojich vozidiel stabilizačný program pod skratkou ESP už v marci 1995. Popri bezpečnostných pásoch, airbagu a protiblokovacom systéme ABS je vynález koncernu Daimler najdôležitejší bezpečnostný systém v moderných automobiloch.

Od novembra 2011 je stabilizačný program predpísaný pre nové osobné vozidlá v Európe. Každá z automobiliek alebo koncernov svoj systém nazýva inak.

Stabilizačný program pomáha vodičovi v situáciách, v ktorých hrozí, že stratí kontrolu nad vozidlom. Ak systém rozpozná kritickú situáciu, cielene pribrzdí jedno alebo viac kolies v závislosti od situácie a potreby. ESP tak podporuje vodiča pri opätovnej stabilizácii vozidla – obzvlášť v zákrutách a pri náhlych vyhýbacích manévroch.

V roku 1995 doplnili snímače protiblokovacieho systému ABS a regulácie hnacích kolies ASR aj nové prvky, medzi nimi snímač požadovaného smeru (snímač uhla natočenia riadenia), snímač priečneho zrýchlenia, či sa vozidlo šmýka do strany alebo sa chystá točiť okolo vlastnej zvislej osi. Práve tieto prvky sú základom stabilizačného programu ESP.

Od roku 2005 pomáhajú pri stabilizácii vozidla aj zásahy do riadenia.

Od marca 1995 začal Mercedes dodávať nový systém sériovo v luxusnom kupé S 600 (C 140).

K výraznému rozšíreniu bezpečnostnej technológie došlo v roku 1997: švédskemu testovaciemu jazdcovi sa podarilo počas vyhýbacích manévrov obrátiť nový Mercedes triedy A na strechu. Od tej chvíle automobilka ponúka stabilizačný program vo všetkých svojich vozidlách sériovo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  3. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  4. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  6. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  7. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  8. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  9. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  10. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 61 686
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 682
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 908
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 9 751
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 305
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 795
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 5 556
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 899
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 734
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 366