Prvá jazda: Ľahkému Superbu stačí aj menší motor

Luxusná Škoda Superb sama zastaví na kraji cesty, ak vodič prestane šoférovať a nereaguje na výzvu. Podvozok novinky pôsobí v zákrutách suverénne.

(Zdroj: Škoda)

Len pred pár dňami prebehla médiami správa o pokorení hranice trištvrte milióna vyrobených Superbov.

Hoci najväčšou mierou k tomuto míľniku prispela jeho druhá generácia, Škoda prekročila jubilejné číslo až pri výrobe tretej generácie.

Počiatočná sláva okolo predstavenia auta už upadla a konečne prišiel čas vyskúšať Superb na cestách.

K športovej jazde neláka

Superb dostal do štandardnej výbavy systém XDS+ a preto boli naše očakávania vysoké.

Systém pomocou elektronickej uzávierky presúva krútiaci moment na vonkajšie kolesá, čím pomáha predchádzať nedotáčavému šmyku a smeruje vozidlo do zákruty.

Podobne ako v iných autách aj v Superbe to pomáha a vozidlo zvláda športovú jazdu. Vyslovene k nej však neláka ani vo verzii 2,0 TSI s výkonom 206 kW.

Motor síce občas vydá ostrejší zvuk a šesťstupňová automatická prevodovka DSG pri brzdení a zapnutom športovom režime priam ukážkovo podradí, ale Superb nemá ostrú jazdu vo svojej DNA. Určite to nebolo ani plánom konštruktérov.

Skôr vyniká na diaľnici a svedčí mu plynulá jazda. Ale keď je to nutné, vie poriadne zrýchliť, o čom svedčí ukážkový šprint z pokoja na 100 km/h za 5,8 s.

Miesto vzadu vyzerá priam kráľovsky. Priestoru na rozdávanie je najmä v oblasti kolien. Foto: Škoda

Nadváhou netrpí

K ovládateľnosti vozidla okrem systému XDS+ prispieva aj nízka hmotnosť vozidla.

Pohotovostná hmotnosť 1615 kg (vrátane vodiča 75 kg) je určite pozitívna, keď zoberieme do úvahy fakt, že testovaný model mal k dispozícii pohon všetkých kolies a je najťažšou verziou Superbu (rovnakú hmotnosť má aj 2,0 TDI 140 kW, 4x4).

Najľahšia verzia (1,4 TSI 92 kW) má hmotnosť 1375 kg. Schopnosti podvozka sme v úzkych, ale hlavne neprehľadných zákrutách nepreverili naplno.

V jedinej kritickej chvíli, keď nám pred auto vybehla zver, sa Superb správal suverénne. Maximálne brzdenie s vyhýbacím manévrom zvládol pokojne, bez náznaku hranice šmyku a bez zásahu ESP.

V disciplíne objem batožinového priestoru Škoda tradične dominuje. Foto: Škoda

Rozdiel v nastavení podvozka je citeľný

Vodič má na výber niekoľko jazdných režimov, ktoré menia správanie prevodovky, motora, pruženia a riadenia. My sme sa zamerali najmä na komfort a šport.

Druhý menovaný prinášal lepšiu odozvu motora, tvrdšie riadenie, pruženie, vyššie otáčky aj spotrebu. Rozdiely v režimoch sú pomerne výrazné.

V nastavení "komfort" podvozok zmäkol a často sa na vlnách asfaltu húpal. Vyvolávalo to podobný pocit, ako keď dôjde k prepruženiu vozidla na priečnej nerovnosti.

O reálnom komforte podajú najlepší obraz dlhé hodiny strávené v aute. Za tri hodiny v Superbe (z toho polovicu za volantom) nás jazda neunavila, ale na preverenie je to málo.

Interiér je oproti vonkajšiemu vzhľadu menším sklamaním. K výbornej grafike navigácie nám chýba zobrazenie spôsobu radenia do jazdných pruhov. Foto: Škoda

Malý motor má dostatok sily

Dvojlitrový benzínový motor s výkonom 206 kW a v spojení s pohonom všetkých štyroch kolies bol v našich očiach prezentáciou toho, čo česká automobilka dokáže a pokiaľ jej koncernová konkurencia dovolí zájsť.

Niekoľko kilometrov absolvovaných za volantom Superbu s motorom 1,4 TSI nás presvedčilo aj o dostatočnej sile menšieho agregátu.

O viac než 200 kg ľahšia verzia Superbu s pohonom výlučne prednej nápravy si s výkonom 110 kW plne vystačila.

Subjektívny pocit zo zrýchlenia nebol až o toľko horší, aj vďaka nižšej hmotnosti vozidla so slabšou motorizáciou. Ako bude vo vlajkovej lodi českej automobilky stíhať najslabšia benzínová verzia 1,4 TSI s výkonom 92 kW je otázne.

V každom prípade 110 kW pod kapotou v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nás milo prekvapilo a vôbec by sme nad takouto alternatívou nelámali palicu.

Jedným z kategórie Simply Clever riešení je aj umiestnenie dáždnikov do výplne dverí. Foto: Škoda

Z testovacieho zápisníka

značka

Škoda

model

Superb

motorizácia

2.0 TSI

objem (cm 3)/ počet valcov

1984

výkon (kW (k)/min-1)

206(280)/5600-6500

krútiaci moment (Nm/min-1)

350/1700-5600

dojmy z motora

maximálny výkon a krútiaci moment na seba nadväzujú prakticky ideálne; za široké spektrum otáčok, v ktorom je dostupný maximálny krútiaci moment, vďačí Superb rezerve, ktorú v tejto oblasti agregát 2,0 TSI určite má; subjektívne pocity potvrdzujú papierové údaje a výrazný ťah motora cítiť v naozaj širokom spektre otáčok

reakcia na plyn

najmä v športovom režime je vozidlo pripravené vyraziť vpred okamžite

pohot./celková hmotnosť (kg)

1615/2215

prevodovka/ počet stupňov

DSG/6

kvalita radenia

reakcie dvojspojkovej prevodovky sú rýchle, v športovom režime prevodovka pri brzdení krásne podradí presne podľa nášho priania; pri snahe o rýchly výjazd zo zákruty treba počítať s mierne dlhšou odozvou, preto treba pridať s predstihom

typ pohonu

4x4 – pripájanie zadnej nápravy pomocou spojky Haldex piatej generácie

rozmer a typ pneumatík

Pirelli P7 Cinturato 235/45 R18

riadenie a vedenie stopy

nami skúšaná najťažšia verzia pôsobila v zákrutách ľahko; oceňujeme pokojné správanie auta pri maximálnom brzdení a prudkej zmene smeru pri nečakanom vybehnutí drobnej zveri na cestu

odhlučnenie podvozka

odhlučnením nesklamal, na drsných asfaltoch bolo skôr počuť hluk pneumatík; otázkou je ako sa prejaví na slovenských cestách

komfort podvozka

rozdiely v jednotlivých režimoch podvozka sú citeľné; v režime komfort sa auto pohupuje podobne, ako keď dochádza k prepruženiu vozidla na priečnych nerovnostiach, v športovom móde podvozok citeľne stvrdne a posádku mierne vytrasie

asistenčné systémy

Superb ponúka až 18 asistenčných systémov; za zmienku stojí asistent pre jazdu v dopravnej zápche, ktorý prispôsobuje rýchlosť, ale aj natočenie volantu momentálnej situácii v dopravnej zápche; vďaka núdzovému asistenčnému systému vozidlo v prípade nereagovania šoféra automaticky zastaví pri kraji a spustí výstražné svetlá (presne ako VW Passat)

výhľad vodiča a posed za volantom

výhľad aj posed považujeme za dobrý

ovládacie prvky a navigácia

ovládanie pomocou multifunkčného volantu a dotykového displeja – pre Škodu tradičný systém ovládania

grafika displejov

výborná grafika, chýbalo nám zobrazovanie spôsobu radenia sa do jednotlivých jazdných pruhov v navigácii

nastupovanie dopredu a dozadu

nastupovanie je pohodlné, mierne vyššie vnútorné prahy vykompenzuje dostatok miesta

úžitková hodnota a bat. priestor

kufor je naozaj veľký, v Škode samozrejme nemôžu chýbať simply clever riešenia (má ich až 29), jedným z nich sú malé držiaky v tvare uholníka, tie sa pomocou suchého zipsu pripevnia o dno a zabránia napríklad menšiemu kufru v neželanom pohybe za jazdy; dvere batožinového priestoru sa môžu otvárať elektricky, zatvárajú sa pomocou gombíka, ale reagujú aj na jemné zatlačenie na veko kufra – celkom intuitívne

celkový dojem

ideálne vozidlo na diaľničné presuny a dlhé cesty; dá sa s ním absolvovať aj športovejšia jazda, ale Superb nie je autom, ktoré by k tomu vyslovene lákalo

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 68 638
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 732
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 614
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 334
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 786
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 820
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 4 037
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 919
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 875
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 586

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Agent 007 sa celé roky predstavoval zle. Jeho pravé meno je iné

V archívoch objavili skutočného Jamesa Bonda.

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

Podcast Dejiny

Historici ho označujú za najväčšieho vojvodcu a stratéga staroveku

Alexander Veľký stále fascinuje.

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq nespraví hanbu ani v nižšej výbave so slabším motorom (test)

Slabší motor vynahradí nízka spotreba i komfortná jazda.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.