Prvá jazda: Ľahkému Superbu stačí aj menší motor

Luxusná Škoda Superb sama zastaví na kraji cesty, ak vodič prestane šoférovať a nereaguje na výzvu. Podvozok novinky pôsobí v zákrutách suverénne.

(Zdroj: Škoda)

Len pred pár dňami prebehla médiami správa o pokorení hranice trištvrte milióna vyrobených Superbov.

Hoci najväčšou mierou k tomuto míľniku prispela jeho druhá generácia, Škoda prekročila jubilejné číslo až pri výrobe tretej generácie.

Počiatočná sláva okolo predstavenia auta už upadla a konečne prišiel čas vyskúšať Superb na cestách.

K športovej jazde neláka

Superb dostal do štandardnej výbavy systém XDS+ a preto boli naše očakávania vysoké.

Systém pomocou elektronickej uzávierky presúva krútiaci moment na vonkajšie kolesá, čím pomáha predchádzať nedotáčavému šmyku a smeruje vozidlo do zákruty.

Podobne ako v iných autách aj v Superbe to pomáha a vozidlo zvláda športovú jazdu. Vyslovene k nej však neláka ani vo verzii 2,0 TSI s výkonom 206 kW.

Motor síce občas vydá ostrejší zvuk a šesťstupňová automatická prevodovka DSG pri brzdení a zapnutom športovom režime priam ukážkovo podradí, ale Superb nemá ostrú jazdu vo svojej DNA. Určite to nebolo ani plánom konštruktérov.

Skôr vyniká na diaľnici a svedčí mu plynulá jazda. Ale keď je to nutné, vie poriadne zrýchliť, o čom svedčí ukážkový šprint z pokoja na 100 km/h za 5,8 s.

Miesto vzadu vyzerá priam kráľovsky. Priestoru na rozdávanie je najmä v oblasti kolien. Foto: Škoda

Nadváhou netrpí

K ovládateľnosti vozidla okrem systému XDS+ prispieva aj nízka hmotnosť vozidla.

Pohotovostná hmotnosť 1615 kg (vrátane vodiča 75 kg) je určite pozitívna, keď zoberieme do úvahy fakt, že testovaný model mal k dispozícii pohon všetkých kolies a je najťažšou verziou Superbu (rovnakú hmotnosť má aj 2,0 TDI 140 kW, 4x4).

Najľahšia verzia (1,4 TSI 92 kW) má hmotnosť 1375 kg. Schopnosti podvozka sme v úzkych, ale hlavne neprehľadných zákrutách nepreverili naplno.

V jedinej kritickej chvíli, keď nám pred auto vybehla zver, sa Superb správal suverénne. Maximálne brzdenie s vyhýbacím manévrom zvládol pokojne, bez náznaku hranice šmyku a bez zásahu ESP.

V disciplíne objem batožinového priestoru Škoda tradične dominuje. Foto: Škoda

Rozdiel v nastavení podvozka je citeľný

Vodič má na výber niekoľko jazdných režimov, ktoré menia správanie prevodovky, motora, pruženia a riadenia. My sme sa zamerali najmä na komfort a šport.

Druhý menovaný prinášal lepšiu odozvu motora, tvrdšie riadenie, pruženie, vyššie otáčky aj spotrebu. Rozdiely v režimoch sú pomerne výrazné.

V nastavení "komfort" podvozok zmäkol a často sa na vlnách asfaltu húpal. Vyvolávalo to podobný pocit, ako keď dôjde k prepruženiu vozidla na priečnej nerovnosti.

O reálnom komforte podajú najlepší obraz dlhé hodiny strávené v aute. Za tri hodiny v Superbe (z toho polovicu za volantom) nás jazda neunavila, ale na preverenie je to málo.

Interiér je oproti vonkajšiemu vzhľadu menším sklamaním. K výbornej grafike navigácie nám chýba zobrazenie spôsobu radenia do jazdných pruhov. Foto: Škoda

Malý motor má dostatok sily

Dvojlitrový benzínový motor s výkonom 206 kW a v spojení s pohonom všetkých štyroch kolies bol v našich očiach prezentáciou toho, čo česká automobilka dokáže a pokiaľ jej koncernová konkurencia dovolí zájsť.

Niekoľko kilometrov absolvovaných za volantom Superbu s motorom 1,4 TSI nás presvedčilo aj o dostatočnej sile menšieho agregátu.

O viac než 200 kg ľahšia verzia Superbu s pohonom výlučne prednej nápravy si s výkonom 110 kW plne vystačila.

Subjektívny pocit zo zrýchlenia nebol až o toľko horší, aj vďaka nižšej hmotnosti vozidla so slabšou motorizáciou. Ako bude vo vlajkovej lodi českej automobilky stíhať najslabšia benzínová verzia 1,4 TSI s výkonom 92 kW je otázne.

V každom prípade 110 kW pod kapotou v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nás milo prekvapilo a vôbec by sme nad takouto alternatívou nelámali palicu.

Jedným z kategórie Simply Clever riešení je aj umiestnenie dáždnikov do výplne dverí. Foto: Škoda

Z testovacieho zápisníka

značka

Škoda

model

Superb

motorizácia

2.0 TSI

objem (cm 3)/ počet valcov

1984

výkon (kW (k)/min-1)

206(280)/5600-6500

krútiaci moment (Nm/min-1)

350/1700-5600

dojmy z motora

maximálny výkon a krútiaci moment na seba nadväzujú prakticky ideálne; za široké spektrum otáčok, v ktorom je dostupný maximálny krútiaci moment, vďačí Superb rezerve, ktorú v tejto oblasti agregát 2,0 TSI určite má; subjektívne pocity potvrdzujú papierové údaje a výrazný ťah motora cítiť v naozaj širokom spektre otáčok

reakcia na plyn

najmä v športovom režime je vozidlo pripravené vyraziť vpred okamžite

pohot./celková hmotnosť (kg)

1615/2215

prevodovka/ počet stupňov

DSG/6

kvalita radenia

reakcie dvojspojkovej prevodovky sú rýchle, v športovom režime prevodovka pri brzdení krásne podradí presne podľa nášho priania; pri snahe o rýchly výjazd zo zákruty treba počítať s mierne dlhšou odozvou, preto treba pridať s predstihom

typ pohonu

4x4 – pripájanie zadnej nápravy pomocou spojky Haldex piatej generácie

rozmer a typ pneumatík

Pirelli P7 Cinturato 235/45 R18

riadenie a vedenie stopy

nami skúšaná najťažšia verzia pôsobila v zákrutách ľahko; oceňujeme pokojné správanie auta pri maximálnom brzdení a prudkej zmene smeru pri nečakanom vybehnutí drobnej zveri na cestu

odhlučnenie podvozka

odhlučnením nesklamal, na drsných asfaltoch bolo skôr počuť hluk pneumatík; otázkou je ako sa prejaví na slovenských cestách

komfort podvozka

rozdiely v jednotlivých režimoch podvozka sú citeľné; v režime komfort sa auto pohupuje podobne, ako keď dochádza k prepruženiu vozidla na priečnych nerovnostiach, v športovom móde podvozok citeľne stvrdne a posádku mierne vytrasie

asistenčné systémy

Superb ponúka až 18 asistenčných systémov; za zmienku stojí asistent pre jazdu v dopravnej zápche, ktorý prispôsobuje rýchlosť, ale aj natočenie volantu momentálnej situácii v dopravnej zápche; vďaka núdzovému asistenčnému systému vozidlo v prípade nereagovania šoféra automaticky zastaví pri kraji a spustí výstražné svetlá (presne ako VW Passat)

výhľad vodiča a posed za volantom

výhľad aj posed považujeme za dobrý

ovládacie prvky a navigácia

ovládanie pomocou multifunkčného volantu a dotykového displeja – pre Škodu tradičný systém ovládania

grafika displejov

výborná grafika, chýbalo nám zobrazovanie spôsobu radenia sa do jednotlivých jazdných pruhov v navigácii

nastupovanie dopredu a dozadu

nastupovanie je pohodlné, mierne vyššie vnútorné prahy vykompenzuje dostatok miesta

úžitková hodnota a bat. priestor

kufor je naozaj veľký, v Škode samozrejme nemôžu chýbať simply clever riešenia (má ich až 29), jedným z nich sú malé držiaky v tvare uholníka, tie sa pomocou suchého zipsu pripevnia o dno a zabránia napríklad menšiemu kufru v neželanom pohybe za jazdy; dvere batožinového priestoru sa môžu otvárať elektricky, zatvárajú sa pomocou gombíka, ale reagujú aj na jemné zatlačenie na veko kufra – celkom intuitívne

celkový dojem

ideálne vozidlo na diaľničné presuny a dlhé cesty; dá sa s ním absolvovať aj športovejšia jazda, ale Superb nie je autom, ktoré by k tomu vyslovene lákalo

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 495
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 742
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 349
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 124
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 855
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 703
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 676
  8. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 385
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 202
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 098

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

TV

Slovensko sa rozlúčilo s profesorom Štefanom Nosáľom

Choreograf zomrel vo veku 90 rokov.

DOMOV

Policajti koncerty neonacistov nezastavili, lebo je to ťažké

Nabehnúť na koncert extrémistov nie je jednoduché.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce predstavil nový Phantom, najtichšie auto na svete

Ôsma generácia vlajkovej lode je tichšia, silnejšia, pohodlnejšia a drahšia. Palubná doska je vyrobená zo skla.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.