Len pred pár dňami prebehla médiami správa o pokorení hranice trištvrte milióna vyrobených Superbov.
Hoci najväčšou mierou k tomuto míľniku prispela jeho druhá generácia, Škoda prekročila jubilejné číslo až pri výrobe tretej generácie.
Počiatočná sláva okolo predstavenia auta už upadla a konečne prišiel čas vyskúšať Superb na cestách.
K športovej jazde nelákaSuperb dostal do štandardnej výbavy systém XDS+ a preto boli naše očakávania vysoké.
Systém pomocou elektronickej uzávierky presúva krútiaci moment na vonkajšie kolesá, čím pomáha predchádzať nedotáčavému šmyku a smeruje vozidlo do zákruty.
Podobne ako v iných autách aj v Superbe to pomáha a vozidlo zvláda športovú jazdu. Vyslovene k nej však neláka ani vo verzii 2,0 TSI s výkonom 206 kW.
Motor síce občas vydá ostrejší zvuk a šesťstupňová automatická prevodovka DSG pri brzdení a zapnutom športovom režime priam ukážkovo podradí, ale Superb nemá ostrú jazdu vo svojej DNA. Určite to nebolo ani plánom konštruktérov.
Skôr vyniká na diaľnici a svedčí mu plynulá jazda. Ale keď je to nutné, vie poriadne zrýchliť, o čom svedčí ukážkový šprint z pokoja na 100 km/h za 5,8 s.
Miesto vzadu vyzerá priam kráľovsky. Priestoru na rozdávanie je najmä v oblasti kolien. Foto: Škoda
Nadváhou netrpíK ovládateľnosti vozidla okrem systému XDS+ prispieva aj nízka hmotnosť vozidla.
Pohotovostná hmotnosť 1615 kg (vrátane vodiča 75 kg) je určite pozitívna, keď zoberieme do úvahy fakt, že testovaný model mal k dispozícii pohon všetkých kolies a je najťažšou verziou Superbu (rovnakú hmotnosť má aj 2,0 TDI 140 kW, 4x4).
Najľahšia verzia (1,4 TSI 92 kW) má hmotnosť 1375 kg. Schopnosti podvozka sme v úzkych, ale hlavne neprehľadných zákrutách nepreverili naplno.
V jedinej kritickej chvíli, keď nám pred auto vybehla zver, sa Superb správal suverénne. Maximálne brzdenie s vyhýbacím manévrom zvládol pokojne, bez náznaku hranice šmyku a bez zásahu ESP.
V disciplíne objem batožinového priestoru Škoda tradične dominuje. Foto: Škoda
Rozdiel v nastavení podvozka je citeľnýVodič má na výber niekoľko jazdných režimov, ktoré menia správanie prevodovky, motora, pruženia a riadenia. My sme sa zamerali najmä na komfort a šport.
Druhý menovaný prinášal lepšiu odozvu motora, tvrdšie riadenie, pruženie, vyššie otáčky aj spotrebu. Rozdiely v režimoch sú pomerne výrazné.
V nastavení "komfort" podvozok zmäkol a často sa na vlnách asfaltu húpal. Vyvolávalo to podobný pocit, ako keď dôjde k prepruženiu vozidla na priečnej nerovnosti.
O reálnom komforte podajú najlepší obraz dlhé hodiny strávené v aute. Za tri hodiny v Superbe (z toho polovicu za volantom) nás jazda neunavila, ale na preverenie je to málo.
Interiér je oproti vonkajšiemu vzhľadu menším sklamaním. K výbornej grafike navigácie nám chýba zobrazenie spôsobu radenia do jazdných pruhov. Foto: Škoda
Malý motor má dostatok silyDvojlitrový benzínový motor s výkonom 206 kW a v spojení s pohonom všetkých štyroch kolies bol v našich očiach prezentáciou toho, čo česká automobilka dokáže a pokiaľ jej koncernová konkurencia dovolí zájsť.
Niekoľko kilometrov absolvovaných za volantom Superbu s motorom 1,4 TSI nás presvedčilo aj o dostatočnej sile menšieho agregátu.
O viac než 200 kg ľahšia verzia Superbu s pohonom výlučne prednej nápravy si s výkonom 110 kW plne vystačila.
Subjektívny pocit zo zrýchlenia nebol až o toľko horší, aj vďaka nižšej hmotnosti vozidla so slabšou motorizáciou. Ako bude vo vlajkovej lodi českej automobilky stíhať najslabšia benzínová verzia 1,4 TSI s výkonom 92 kW je otázne.
V každom prípade 110 kW pod kapotou v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nás milo prekvapilo a vôbec by sme nad takouto alternatívou nelámali palicu.
Jedným z kategórie Simply Clever riešení je aj umiestnenie dáždnikov do výplne dverí. Foto: Škoda
Z testovacieho zápisníkaznačka
Škoda
model
Superb
motorizácia
2.0 TSI
objem (cm 3)/ počet valcov
1984
výkon (kW (k)/min-1)
206(280)/5600-6500
krútiaci moment (Nm/min-1)
350/1700-5600
dojmy z motora
maximálny výkon a krútiaci moment na seba nadväzujú prakticky ideálne; za široké spektrum otáčok, v ktorom je dostupný maximálny krútiaci moment, vďačí Superb rezerve, ktorú v tejto oblasti agregát 2,0 TSI určite má; subjektívne pocity potvrdzujú papierové údaje a výrazný ťah motora cítiť v naozaj širokom spektre otáčok
reakcia na plyn
najmä v športovom režime je vozidlo pripravené vyraziť vpred okamžite
pohot./celková hmotnosť (kg)
1615/2215
prevodovka/ počet stupňov
DSG/6
kvalita radenia
reakcie dvojspojkovej prevodovky sú rýchle, v športovom režime prevodovka pri brzdení krásne podradí presne podľa nášho priania; pri snahe o rýchly výjazd zo zákruty treba počítať s mierne dlhšou odozvou, preto treba pridať s predstihom
typ pohonu
4x4 – pripájanie zadnej nápravy pomocou spojky Haldex piatej generácie
rozmer a typ pneumatík
Pirelli P7 Cinturato 235/45 R18
riadenie a vedenie stopy
nami skúšaná najťažšia verzia pôsobila v zákrutách ľahko; oceňujeme pokojné správanie auta pri maximálnom brzdení a prudkej zmene smeru pri nečakanom vybehnutí drobnej zveri na cestu
odhlučnenie podvozka
odhlučnením nesklamal, na drsných asfaltoch bolo skôr počuť hluk pneumatík; otázkou je ako sa prejaví na slovenských cestách
komfort podvozka
rozdiely v jednotlivých režimoch podvozka sú citeľné; v režime komfort sa auto pohupuje podobne, ako keď dochádza k prepruženiu vozidla na priečnych nerovnostiach, v športovom móde podvozok citeľne stvrdne a posádku mierne vytrasie
asistenčné systémy
Superb ponúka až 18 asistenčných systémov; za zmienku stojí asistent pre jazdu v dopravnej zápche, ktorý prispôsobuje rýchlosť, ale aj natočenie volantu momentálnej situácii v dopravnej zápche; vďaka núdzovému asistenčnému systému vozidlo v prípade nereagovania šoféra automaticky zastaví pri kraji a spustí výstražné svetlá (presne ako VW Passat)
výhľad vodiča a posed za volantom
výhľad aj posed považujeme za dobrý
ovládacie prvky a navigácia
ovládanie pomocou multifunkčného volantu a dotykového displeja – pre Škodu tradičný systém ovládania
grafika displejov
výborná grafika, chýbalo nám zobrazovanie spôsobu radenia sa do jednotlivých jazdných pruhov v navigácii
nastupovanie dopredu a dozadu
nastupovanie je pohodlné, mierne vyššie vnútorné prahy vykompenzuje dostatok miesta
úžitková hodnota a bat. priestor
kufor je naozaj veľký, v Škode samozrejme nemôžu chýbať simply clever riešenia (má ich až 29), jedným z nich sú malé držiaky v tvare uholníka, tie sa pomocou suchého zipsu pripevnia o dno a zabránia napríklad menšiemu kufru v neželanom pohybe za jazdy; dvere batožinového priestoru sa môžu otvárať elektricky, zatvárajú sa pomocou gombíka, ale reagujú aj na jemné zatlačenie na veko kufra – celkom intuitívne
celkový dojem
ideálne vozidlo na diaľničné presuny a dlhé cesty; dá sa s ním absolvovať aj športovejšia jazda, ale Superb nie je autom, ktoré by k tomu vyslovene lákalo