Zrenovovali Škodu Rapid, ktorá jazdila rýchlosťou 260 km/h

Automobilová šou Legendy ukáže tie najlepšie športové škodovky z čias pred rokom 1989. Zaspomíname si na koniec éry zadného pohonu značky Škoda.

Škoda Rapid 130 R/H v súboji s BMW M3.(Zdroj: Škoda (archív))

Druhý ročník júnového podujatia Legendy priláka do Prahy množstvo cenných automobilových exponátov.

Najnovšie organizátor potvrdil výstavnú premiéru čerstvo zrenovovanej Škody Rapid 130 R/H, ktorá bude ozdobou stánku slávnych čias športového oddelenia značky Škoda.

Výnimočné auto postavil pred tromi desiatkami rokov nemecký automobilový tím Obermann v spolupráci s automobilkou Škoda, vtedy ešte AZNP Mladá Boleslav.

Willi Obermann bol najväčším dovozcom automobilov Škoda do NSR za čias komunistického režimu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rapid 130R/H pretekal na slávnom Nürburgringu v triede H do 1300 cm3 a vôbec nebol na chvoste za západnou konkurenciou.

Takmer zvíťazil

Dlhý čas viedol svoju triedu až napokon pre prasknutý záves prešiel cieľom na druhom mieste. Odľahčená Škoda s laminátovými časťami karosérie a obrovským spojlerom vzadu vážila len predpísaných 675 kilogramov.

Upravený motor Škoda s osemkanálovou hlavou a päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom dával z objemu 1,3 litra výkon 101 kW pri 8000 otáčkach za minútu.

Krútiaci moment 138 Nm vrcholil pri 5500 otáčkach za minútu a auto dosahovalo maximálnu rýchlosť až 260 km/h.

Veľké zadné krídlo ukrývalo olejový chladič a motor v priebehu jedného závodu zhltol až liter oleja. Za volantom sa striedali Willi Obermann a Peter Samohýl.

rapid-130-rh_4_res_r5913.jpg

Unikátny Rapid 130 R/H neskôr pilotoval aj Svatopluk Kvaizar. Vtedy konkurencieschopné auto vo svojej triede roky zapadalo prachom až došlo k jeho znovuzrodeniu.

Ponúkame krátke video zo záverečnej časti rekonštrukcie a prípravy auta na šou Legendy.

Ostrý Rapid nebude jediným unikátom predrevolučných čias na Legendách.

V stánku uvidíme originálnu Aviu, servisné auto tímu Škoda Motorsport a vtedajšie sprievodné vozidlo Škoda 120 L, určené na prepravu pneumatík a rýchle servisné zásahy.

Kvôli pretekárskym autám zastavili výrobu

Zo súťažných áut tých čias príde na Legendy Škoda 130 LR, ktorú pilotoval Pierre Lartigue (neskorší víťaz Rallye Paríž Dakar) na korzickej rely.

S tým istým autom štartoval aj John Haugland na Rallye Bohemia. Na Legendách nebude chýbať ani okruhová Škoda 130 LR/H, ktorá mala na rozdiel od Rapidu namiesto oceľového už hliníkový rám.

skoda-130-lr-trenink-2_res.jpg

Podľa informácií z tých čias, mali pretekárske karosérie tenšie plechy ako bežné verzie a dokonca museli na istý čas pozastaviť výrobu sériových áut.

Nie veľmi nápadným ale unikátnym autom je tréningový automobil Škoda 130 LR posádky Sibera – Gross. Ide o vôbec prvú Škodu vyrobenú pod označením LR.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku?
  2. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  6. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
  8. Noc literatúry v rôznych mestách Slovenska už dnes!
  9. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
  10. Slovenskí podnikatelia veria v pozitívny vývoj
  1. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  2. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  4. Realitná činnosť ako podnikanie
  5. Predstavenie novinky na IDEB 2018: Gerlach
  6. Študentská osobnosť roka Ing. Martina Majorošová
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Verde Park farbí útulný domov na zeleno
  9. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €!
  10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  1. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 37 992
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 18 911
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 13 214
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 11 590
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 070
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 117
  7. Najkrajšie ostrovy Talianska 3 936
  8. Astmatici a alergici pozor. Aj toto vám môže spôsobovať problémy 3 150
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 919
  10. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 590

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Pozor, vstup len na povolenie. Kde sú posledné zostatky železnej opony na Slovensku

Posledné zvyšky železnej opony a jej makety sa nachádzajú v Petržalke a Devínskej Novej Vsi.

KULTÚRA

Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu

AUTO

Povinná výbava nových áut sa o tri roky výrazne zmení

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy.

Stĺpček Martiny Juhász

Stavba pod mostom SNP nemusela byť problém. Stačilo nestavať na hulváta

Stačilo ju inak odkomunikovať.

Neprehliadnite tiež

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.

Úžitkovým vozidlám na Slovensku kraľuje Fiat Ducato

Talianska dodávka si drží prvenstvo v predajoch už ôsmy rok.

Prvá servisná prehliadka auta: Ako prebieha a na čo si dať pozor

Prijímací technik by vám mal povedať, čo všetko sa s autom bude robiť.