SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Zrenovovali Škodu Rapid, ktorá jazdila rýchlosťou 260 km/h

Automobilová šou Legendy ukáže tie najlepšie športové škodovky z čias pred rokom 1989. Zaspomíname si na koniec éry zadného pohonu značky Škoda.

Škoda Rapid 130 R/H v súboji s BMW M3.Škoda Rapid 130 R/H v súboji s BMW M3. (Zdroj: Škoda (archív))

Druhý ročník júnového podujatia Legendy priláka do Prahy množstvo cenných automobilových exponátov.

Najnovšie organizátor potvrdil výstavnú premiéru čerstvo zrenovovanej Škody Rapid 130 R/H, ktorá bude ozdobou stánku slávnych čias športového oddelenia značky Škoda.

Výnimočné auto postavil pred tromi desiatkami rokov nemecký automobilový tím Obermann v spolupráci s automobilkou Škoda, vtedy ešte AZNP Mladá Boleslav.

Willi Obermann bol najväčším dovozcom automobilov Škoda do NSR za čias komunistického režimu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Rapid 130R/H pretekal na slávnom Nürburgringu v triede H do 1300 cm3 a vôbec nebol na chvoste za západnou konkurenciou.

Takmer zvíťazil

Dlhý čas viedol svoju triedu až napokon pre prasknutý záves prešiel cieľom na druhom mieste. Odľahčená Škoda s laminátovými časťami karosérie a obrovským spojlerom vzadu vážila len predpísaných 675 kilogramov.

Upravený motor Škoda s osemkanálovou hlavou a päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom dával z objemu 1,3 litra výkon 101 kW pri 8000 otáčkach za minútu.

Krútiaci moment 138 Nm vrcholil pri 5500 otáčkach za minútu a auto dosahovalo maximálnu rýchlosť až 260 km/h.

Veľké zadné krídlo ukrývalo olejový chladič a motor v priebehu jedného závodu zhltol až liter oleja. Za volantom sa striedali Willi Obermann a Peter Samohýl.

Skryť Vypnúť reklamu

rapid-130-rh_4_res_r5913.jpg

Unikátny Rapid 130 R/H neskôr pilotoval aj Svatopluk Kvaizar. Vtedy konkurencieschopné auto vo svojej triede roky zapadalo prachom až došlo k jeho znovuzrodeniu.

Ponúkame krátke video zo záverečnej časti rekonštrukcie a prípravy auta na šou Legendy.

Načítavam video...

Ostrý Rapid nebude jediným unikátom predrevolučných čias na Legendách.

V stánku uvidíme originálnu Aviu, servisné auto tímu Škoda Motorsport a vtedajšie sprievodné vozidlo Škoda 120 L, určené na prepravu pneumatík a rýchle servisné zásahy.

Kvôli pretekárskym autám zastavili výrobu

Zo súťažných áut tých čias príde na Legendy Škoda 130 LR, ktorú pilotoval Pierre Lartigue (neskorší víťaz Rallye Paríž Dakar) na korzickej rely.

S tým istým autom štartoval aj John Haugland na Rallye Bohemia. Na Legendách nebude chýbať ani okruhová Škoda 130 LR/H, ktorá mala na rozdiel od Rapidu namiesto oceľového už hliníkový rám.

Skryť Vypnúť reklamu

skoda-130-lr-trenink-2_res.jpg

Podľa informácií z tých čias, mali pretekárske karosérie tenšie plechy ako bežné verzie a dokonca museli na istý čas pozastaviť výrobu sériových áut.

Nie veľmi nápadným ale unikátnym autom je tréningový automobil Škoda 130 LR posádky Sibera – Gross. Ide o vôbec prvú Škodu vyrobenú pod označením LR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 225
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 451
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 701
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 970
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 875
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 647
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 831
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 601
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.