Zrenovovali Škodu Rapid, ktorá jazdila rýchlosťou 260 km/h

Automobilová šou Legendy ukáže tie najlepšie športové škodovky z čias pred rokom 1989. Zaspomíname si na koniec éry zadného pohonu značky Škoda.

Škoda Rapid 130 R/H v súboji s BMW M3.(Zdroj: Škoda (archív))

Druhý ročník júnového podujatia Legendy priláka do Prahy množstvo cenných automobilových exponátov.

Najnovšie organizátor potvrdil výstavnú premiéru čerstvo zrenovovanej Škody Rapid 130 R/H, ktorá bude ozdobou stánku slávnych čias športového oddelenia značky Škoda.

Výnimočné auto postavil pred tromi desiatkami rokov nemecký automobilový tím Obermann v spolupráci s automobilkou Škoda, vtedy ešte AZNP Mladá Boleslav.

Willi Obermann bol najväčším dovozcom automobilov Škoda do NSR za čias komunistického režimu.

Rapid 130R/H pretekal na slávnom Nürburgringu v triede H do 1300 cm3 a vôbec nebol na chvoste za západnou konkurenciou.

Takmer zvíťazil

Dlhý čas viedol svoju triedu až napokon pre prasknutý záves prešiel cieľom na druhom mieste. Odľahčená Škoda s laminátovými časťami karosérie a obrovským spojlerom vzadu vážila len predpísaných 675 kilogramov.

Upravený motor Škoda s osemkanálovou hlavou a päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom dával z objemu 1,3 litra výkon 101 kW pri 8000 otáčkach za minútu.

Krútiaci moment 138 Nm vrcholil pri 5500 otáčkach za minútu a auto dosahovalo maximálnu rýchlosť až 260 km/h.

Veľké zadné krídlo ukrývalo olejový chladič a motor v priebehu jedného závodu zhltol až liter oleja. Za volantom sa striedali Willi Obermann a Peter Samohýl.

rapid-130-rh_4_res_r5913.jpg

Unikátny Rapid 130 R/H neskôr pilotoval aj Svatopluk Kvaizar. Vtedy konkurencieschopné auto vo svojej triede roky zapadalo prachom až došlo k jeho znovuzrodeniu.

Ponúkame krátke video zo záverečnej časti rekonštrukcie a prípravy auta na šou Legendy.

Ostrý Rapid nebude jediným unikátom predrevolučných čias na Legendách.

V stánku uvidíme originálnu Aviu, servisné auto tímu Škoda Motorsport a vtedajšie sprievodné vozidlo Škoda 120 L, určené na prepravu pneumatík a rýchle servisné zásahy.

Kvôli pretekárskym autám zastavili výrobu

Zo súťažných áut tých čias príde na Legendy Škoda 130 LR, ktorú pilotoval Pierre Lartigue (neskorší víťaz Rallye Paríž Dakar) na korzickej rely.

S tým istým autom štartoval aj John Haugland na Rallye Bohemia. Na Legendách nebude chýbať ani okruhová Škoda 130 LR/H, ktorá mala na rozdiel od Rapidu namiesto oceľového už hliníkový rám.

skoda-130-lr-trenink-2_res.jpg

Podľa informácií z tých čias, mali pretekárske karosérie tenšie plechy ako bežné verzie a dokonca museli na istý čas pozastaviť výrobu sériových áut.

Nie veľmi nápadným ale unikátnym autom je tréningový automobil Škoda 130 LR posádky Sibera – Gross. Ide o vôbec prvú Škodu vyrobenú pod označením LR.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 754
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 131
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 296
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 035
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 990
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 823
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 766

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.