Druhý ročník júnového podujatia Legendy priláka do Prahy množstvo cenných automobilových exponátov.
Najnovšie organizátor potvrdil výstavnú premiéru čerstvo zrenovovanej Škody Rapid 130 R/H, ktorá bude ozdobou stánku slávnych čias športového oddelenia značky Škoda.
Výnimočné auto postavil pred tromi desiatkami rokov nemecký automobilový tím Obermann v spolupráci s automobilkou Škoda, vtedy ešte AZNP Mladá Boleslav.
Willi Obermann bol najväčším dovozcom automobilov Škoda do NSR za čias komunistického režimu.
Rapid 130R/H pretekal na slávnom Nürburgringu v triede H do 1300 cm3 a vôbec nebol na chvoste za západnou konkurenciou.
Takmer zvíťazil
Dlhý čas viedol svoju triedu až napokon pre prasknutý záves prešiel cieľom na druhom mieste. Odľahčená Škoda s laminátovými časťami karosérie a obrovským spojlerom vzadu vážila len predpísaných 675 kilogramov.
Upravený motor Škoda s osemkanálovou hlavou a päťkrát uloženým kľukovým hriadeľom dával z objemu 1,3 litra výkon 101 kW pri 8000 otáčkach za minútu.
Krútiaci moment 138 Nm vrcholil pri 5500 otáčkach za minútu a auto dosahovalo maximálnu rýchlosť až 260 km/h.
Veľké zadné krídlo ukrývalo olejový chladič a motor v priebehu jedného závodu zhltol až liter oleja. Za volantom sa striedali Willi Obermann a Peter Samohýl.
Unikátny Rapid 130 R/H neskôr pilotoval aj Svatopluk Kvaizar. Vtedy konkurencieschopné auto vo svojej triede roky zapadalo prachom až došlo k jeho znovuzrodeniu.
Ponúkame krátke video zo záverečnej časti rekonštrukcie a prípravy auta na šou Legendy.
Ostrý Rapid nebude jediným unikátom predrevolučných čias na Legendách.
V stánku uvidíme originálnu Aviu, servisné auto tímu Škoda Motorsport a vtedajšie sprievodné vozidlo Škoda 120 L, určené na prepravu pneumatík a rýchle servisné zásahy.
Kvôli pretekárskym autám zastavili výrobu
Zo súťažných áut tých čias príde na Legendy Škoda 130 LR, ktorú pilotoval Pierre Lartigue (neskorší víťaz Rallye Paríž Dakar) na korzickej rely.
S tým istým autom štartoval aj John Haugland na Rallye Bohemia. Na Legendách nebude chýbať ani okruhová Škoda 130 LR/H, ktorá mala na rozdiel od Rapidu namiesto oceľového už hliníkový rám.
Podľa informácií z tých čias, mali pretekárske karosérie tenšie plechy ako bežné verzie a dokonca museli na istý čas pozastaviť výrobu sériových áut.
Nie veľmi nápadným ale unikátnym autom je tréningový automobil Škoda 130 LR posádky Sibera – Gross. Ide o vôbec prvú Škodu vyrobenú pod označením LR.