Foto – archív
Ponuka automobilov je čoraz lepšia. Prečo? Stále viac sa orientujú na požiadavky majiteľov. Niekedy sa natíska otázka prečo až teraz? Priestor, variabilita, dobrý pomer úžitok/cena, bokom však nezostávajú ani dobré jazdné vlastnosti a moderný vzhľad. Honda Civic sa vzdala imidžu športovosti. Posledná generácia brnká na strunu praktickosti a univerzálnosti. Približuje sa európskemu názoru na moderný automobil. Automedia testovala päťdverový Civic s motorom 1,6 VTEC v dobrej výbave.
Exteriér: kompaktné rozmery, dostatočný vnútorný priestor vďaka postupu návrhu „zvnútra von“ (vnútorné rozmery sú primárne, konštrukčné prvky sa prispôsobia). Nápadne krátka predná časť, väčší vnútorný priestor, zväčšený rázvor, kratšie previsy vpredu aj vzadu. Priestor šetriace zavesenie kolies McPherson, vyššie uložená prevodovka riadenia, nová kompaktnejšia pohonná jednotka. Zadná náprava s dvojitými lichobežníkovými ramenami. Na nárazníkoch a bokoch praktické ochranné plastové lišty, efektné hliníkové disky kolies.
Interiér: rovná plochá podlaha = lepšia ponuka priestoru bez stredového tunela najmä na zadných sedadlách. Radiaca páka na prístrojovom paneli vedľa volantu. Volant nastaviteľný výškovo, rovnako aj sedadlo vodiča. Sedadlá vpredu aj vzadu by mohli mať dlhšie sedacie časti. Vzadu dostatočný priestor na nohy. Tandem distance (vzdialenosť bedrových bodov za sebou sediacich pasažierov) 1010 milimetrov je v porovnaní s predchodcom o 10 cm väčšia. Príjemná zmena.
Ergonómia: krátka vzdialenosť medzi volantom a radiacou pákou dáva pocit komfortného aj športového radenia, bez dlhého prekladania ruky. Všetky ovládacie prvky prehľadné, v zornom poli vodiča a ľahko ovládateľné. Koleno vodiča nepoteší výstupok radiacej páky.
Motor: zdvihový objem 1,6 l a technika VTEC (variabilné časovanie ventilov), mimoriadne kompaktné rozmery. Maximálny výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 152 Nm. Spotreba paliva podľa údajov výrobcu o 10 percent nižšia oproti predchodcovi.
Prevodovka: manuálna päťstupňová, jednoznačné radenie (nie vždy pri páke na prístrojovke), päťka by mohla mať ťažší prevod.
Bezpečnosť: stabilný podvozok, ABS, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu, elektrické nastavovanie vonkajších spätných zrkadiel. Dva čelné a bočné airbagy, vďaka klimatizácii dobré teplotné pomery za každej situácie.
Záver: Najazdené kilometre v novom Civicu potvrdili, že nová konštrukcia zavesenia predných kolies, úsporná na miesto, je krokom vpred. Charakterom jazdy sa blíži zaveseniu s dvojitými ramenami: dobré jazdné vlastnosti aj komfort. Dobré ovládanie podporuje elektrický posilňovač riadenia, napomáha aj isté zníženie spotreby paliva. Priemerná spotreba počas testu dosiahla príjemných 7,2 l/100 km (polovica vzdialenosti v meste).
plus
vnútorný priestor pružný motor spoľahlivý podvozok dobrá výbava mínus
priširoký zadný stĺpik sprevodovanie „päťky“ Honda Civic 1,6 VTEC ES
Cena: 750 000 Sk Koncepcia: päťdverový automobil, nižšia stredná trieda, päťstupňová manuálna prevodovka Zdvih. objem motora: 1590 cm3 Max. výkon: 81 kW (110 k)/5600 min-1 Max. krút. moment: 152 Nm/4300 min-1 Rozmery (d x š x v x rázvor): 428,5 x 169,5 x 150 x 268 cm Pohot. hmotnosť: od 1145 kg Priemer otáčania: 11,8 m Spotreba (mesto/mimo): 8,7/5,5 l/100 km Objem pal. nádrže: 50 l Objem bat. priestoru: 370 l Max. rýchlosť: 187 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,2 s Uvedenie na trh: jar 2001 Peugeot 307 1,6 16V XS
Cena: 631 350 Sk Koncepcia: päťdverový automobil, nižšia stredná trieda, päťstupňová manuálna prevodovka Zdvih. objem motora: 1587 cm3 Max. výkon: 80 kW (109 k)/5750 min-1 Max. krút. moment: 147 Nm/3900 min-1 Rozmery (d x š x v x rázvor): 420 x 174,5 x 151 x 261 cm Pohot. hmotnosť: od 1175 kg Priemer otáčania: 11,4 m Spotreba (mesto/mimo): 9,5/5,8 l/100 km Objem pal. nádrže: 60 l Objem bat. priestoru: 340 l Max. rýchlosť: 190 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,6 s Uvedenie na trh: marec 2001 Mitsubishi Spacestar 1,6 16V Family
Cena: 591 500 Sk Koncepcia: päťdverový automobil, nižšia stredná trieda, päťstupňová manuálna prevodovka Zdvih. objem motora: 1584 cm3 Max. výkon: 72 kW (98 k)/5000 min-1 Max. krút. moment: 150 Nm/4000 min-1 Rozmery (d x š x v x rázvor): 403 x 171,5 x 152 x 250 cm Pohot. hmotnosť: od 1155 kg Priemer otáčania: 10,4 m Spotreba (mesto/mimo): 9,2/5,9/ 100 km Objem pal. nádrže: 55 l Objem bat. priestoru: 370 l Max. rýchlosť: 180 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 12,0 s Uvedenie na trh: jún 2002 Ford Focus 1,6 16V
Cena: 629 400Sk Koncepcia: päťdverový automobil, nižšia stredná trieda, päťstupňová manuálna prevodovka Zdvih. objem motora: 1596 cm3 Max. výkon: 74 kW (101 k)/6000 min-1 Max. krút. moment: 145 Nm/4000 min-1 Rozmery (d x š x v x rázvor): 429 x 170 x 148 x 261,5 cm Pohot. hmotnosť: od 1080 kg Priemer otáčania: 10,9 m Spotreba (mesto/mimo): 9,4/5,4 l/100 km Objem pal. nádrže: 55 l Objem bat. priestoru: 350 l Max. rýchlosť: 185 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,3 s Uvedenie na trh: jeseň 1998Autor: Jozef Beníček