Tento týždeň sme sa zúčastnili prvej jazdy na maskovanej Astre novej generácie. Naše prvé dojmy z ručne vyrobeného prototypu vám prinesieme v krátkom čase.
Už teraz môžeme prezradiť, že sa Opel zameral najmä na zníženie hmotnosti a podľa oficiálnych informácií spravila Astra v tejto oblasti výrazný pokrok.
Popri testovaní očakávanej novej generácie asi najdôležitejšieho modelu automobilky s bleskom v znaku, sme sa zamerali na pohľad výrobcu do budúcnosti.
Krátka debata s členom predstavenstva a viceprezidentom Oplu pre komunikáciu Johanom Willemsom, nám aspoň v hrubých kontúrach načrtla smerovanie značky.
Okrem iného vyvrátil špekulácie, ktoré pred pár mesiacmi prebehli automobilovými webmi o produkcii lacných vozidiel pre východnú Európu na spôsob Dacie.
Priznal, že mínusom pomaly dosluhujúcej Astry je vyššia hmotnosť. S vyššou hmotnosťou strácate všade, na brzdách, v zákrutách, na dynamike aj na spotrebe, priznal v neformálnom rozhovore Willemson.
Problémom sú emisie verzus požiadavky zákazníka
V súčasnosti jedným z najväčších problémov pre automobilky a pre Opel je podľa Willemsona kompromis, potrebný pre splnenie požiadaviek zákazníka na dnešné autá a splnenie emisných limitov do roku 2020.
Ako jeden z príkladov uviedol módnu vlnu crossoverov, ktorá sa nezlučuje s cieľom znižovania emisií minimálne kvôli horšej aerodynamike.
Kritikou nešetril na spôsobe, akým chce Európa dosiahnuť zníženie emisií produkovaných automobilmi. Súčasný systém podľa neho dostatočne nemotivuje členov cestnej premávky k nízkej tvorbe emisií.
Aj tento svoj názor podoprel príkladom.
"Fanúšik objemných motorov si kúpi dvanásťvalec vo veľkom americkom aute, ktoré využíva výnimočne, dajme tomu počas letných víkendov. Reálne vyprodukuje menšie množstvo emisii, ako vodič malého auta jazdiaci denne", poznamenal Willemson.
Spravodlivejšie riešenie vidí v nepopulárnom opatrení, na ktoré chýba politická odvaha – vo zvýšení cien pohonných látok. Koľko benzínu spáliš a ovzdušia znečistíš, toľko zaplatíš.
Výsledkom by zrejme bol záujem ľudí o menšie, úspornejšie autá, čo by v konečnom dôsledku motivovalo automobilky v ich vývoji.
Ampera dostane nástupcu
Ani Opel sa v najbližšej budúcnosti nevyhne väčšiemu využitiu hybridných technológií. Logicky ich ponúkne najmä vo väčších modeloch.
Rúškom tajomstva ostáva zahalený nástupca modelu Ampera. Johan Willemson nám potvrdil iba to, že sa ho dočkáme. Bližšie informácie o technológii, prípadne časovom horizonte odmietol komentovať.
Za slabšími predajmi Ampery vidí hlavne príchod tohto vozidla v nesprávnom čase.
Insignia trojvalec nedostane
Dôraz Oplu na downsizing je nepopierateľný. Svedčí o tom využívanie prepĺňaného litrového trojvalca. Svoje uplatnenie nájde aj v nadchádzajúcej generácii Oplu Astra.
Na otázku kolegu, či sa dočkáme litrového motora aj v Insignii, odpovedali predstavitelia značky záporne. Problém nevidia v nedostatočnom výkone, ale v prijatí tohto riešenia zákazníkmi.
Všetko však môže zmeniť prípadná pozitívna reakcia zákazníkov na konkurenčný Ford Mondeo, ktorý vo svojej ponuke má aj agregát s objemom 1,0 l.
Dvojvalce nie sú v pláne
V neformálnych rozhovoroch predstavitelia značky vylúčili aktuálnosť príchodu dvojvalcových motorov. Vývoj sa zameriava hlavne na vylepšenie technológie trojvalcových pohonných jednotiek.
Nápadov je údajne veľa. Jedným z nich je aj možnosť vypínania jedného valca. Hovoriť o tom, či sa podobné riešenie objaví v praxi, je momentálne predčasné.