Jazdili sme prototypom novej Astry, výrazne schudla

Úzke cesty s neprehľadnými zákrutami nechali vyniknúť turbomotory. Astra dostala adaptívne LED svetlá hodné Mercedesu.

V prípade prototypov konštruktéri nehľadia na vonkajší vzhľad. Mnohé časti nelícujú, odstávajú, ale v tomto prípade sa nad tým nik nepozastavuje.(Zdroj: Opel)

Opel Astra s označením K bude už jedenástou generáciou auta patriaceho do kompaktnej triedy v podaní nemeckého výrobcu.

Astra v roku 1991 nahradila dovtedajší model Kadett a na jeseň tohto roku oficiálne predstavia jej piatu generáciu. O tom, že patrí medzi najúspešnejšie modely automobilky, netreba pochybovať. Až jednou pätinou sa model Astra podieľa na celkovom počte predaných vozidiel značky.

Hoci sa segment kompaktných áut v posledných rokoch zmenšuje, Opel si dal za cieľ zvýšiť predajné čísla Astry. My sme dostali unikátnu príležitosť previezť sa na prototype novej generácie.

Ešte predtým nám však predstavitelia značky uviedli niekoľko základných faktov. Nová Astra sa zmenšila do dĺžky aj výšky, čo sa prejavilo aj nižším posedom. Viac v priloženej tabuľke.

(mm)

piata generácia Astry

štvrtá generácia Astry

celková dĺžka

4370

-49

rázvor

2662

-23

predný/zadný previs

960/748

-14/-12

výška

1459

-26

priestor na kolená vzadu

904

+34

Minimálny rozdiel v hmotnosti je 125 kg

Asi najpodstatnejšou informáciou je, že nová Astra výrazne schudla. Minimálny rozdiel medzi rovnakými verziami dosluhujúcej a prichádzajúcej generácie je 125kg.

V najmarkantnejších prípadoch činí hmotnostný rozdiel až 200 kg. Práve hmotnosť je Achillovou pätou súčasnej Astry. Ako priznali sami predstavitelia značky, keď máte vysokú hmotnosť, strácate na brzdách, pri akcelerácii, v zákrutách, aj v hospodárnosti.

Počas prvej jazdy sme sa dostali do skupiny prototypov s litrovým trojvalcom pod kapotou. Prepĺňaný benzínový agregát dosahoval maximálny výkon 77 kW a v tomto ohľade nestačil na atmosférický štvorvalec osadený v Astre súčasnej generácie, ktorú sme pre porovnanie vyskúšali na rovnakých cestách.

motor

dosluhujúca 1,6

nový 1,0 Turbo

dosluhujúce 1,4 Turbo

nový 1,4 Turbo

popis

atmosférický štvorvalec

trojvalec priame vstrekovanie

štvorvalec

štvorvalec priame vstrekovanie

výkon kW(k)

85(115)

77(105)

103(140)

106(145)

krútiaci moment (Nm)

155

170

200

235

prevodovka

manuál/5

manuál/5

manuál/6

manuál/6

Interiér ostal zakrytý

V kolóne, tvorenej vozidlom inštruktora, dvomi prototypmi s litrovým motorom a jednou Astrou dosluhujúcej generácie poháňanou atmosférickou benzínovou pohonnou jednotkou s objemom 1,6 l, sme sa vydali v ústrety úzkym cestičkám francúzsko-nemeckého pohraničia.

Vo vnútri prototypov je všetko prekryté a maskované. Aj keď niektoré časti interiéru možno odkryť, nedokázali sme si utvoriť obraz o jeho celkovom vzhľade.

Interiér bol celý pozakrývaný vrátane prelepených ovládačov na volante. Už nahmatať kľučku dverí vyžadovalo zvýšenú pozornosť.

Neprehľadné zákruty v lesnatom kraji nám nedávali pri vyššej rýchlosti kolóny na výber. Museli sme sa spoľahnúť a jazdiť podľa úsudku inštruktora sediaceho v prvom vozidle.

Zlý pocit je to najmä pre spolujazdca, ktorý okrem toho, že cestu rovnako nepozná, musí veriť v schopnosti šoféra, ktorého stretol po prvýkrát pred niekoľkými hodinami. O pár minút si úlohy vymeníme.

Po ďalšej porcii kilometrov presadáme z prototypu do súčasnej Astry s atmosférickým motorom. V zákrutách cítiť rozdiel v hmotnosti. So súčasnou Astrou v nich bojujeme o niečo viac.

Dosluhujúca Astra prototypom nestíhala

Navyše prototypy s malým turbo motorom vyrazia zo zákruty podstatne rýchlejšie. Zatiaľ, čo milovníci atmosfér podradia a jazdu si vyslovene užijú, pre bežného motoristu je pri rovnakom tempe jazda s turbo motorom podstatne pohodlnejšia.

Pri všetkej snahe prototypy súčasnej Astre stále unikajú, najmä na rovinkách. Sčasti za to môže zvolená trať a sčasti aj spôsob jazdy inštruktora, ktorý samozrejme chce, aby novší litrový agregát obstál v súboji s atmosférou čo najlepšie.

Inštruktor v prvom vozidle častou zmenou spôsobu jazdy a náhlou akceleráciou nechával Astru s atmosférickým motorom ďaleko za sebou.

Veľký rozdiel sa ukazuje pri každom brzdení, ale naplno sa prejaví až pri núdzovom brzdení. Prototypy majú lepšiu reakciu na stlačenie brzdového pedála a lepšie sa pri nich odhaduje brzdný účinok.

Pedál v závislosti od jeho stlačenia výraznejšie mení svoj odpor a maximálny účinok sa dostaví podstatne skôr. Snáď si Opel zachová toto nastavenie aj do sériovej výroby.

Prototypy ručne vyrobili ešte v roku 2013

Inak majú toho brzdy prototypov za sebou už dosť. Koncom roku 2013 ručne vyrobené vozidlá absolvovali množstvo testovacích kilometrov a na jednom z nich pri stlačení brzdového pedála cítiť jemné vibrácie a bystré ucho začuje aj zvuk oznamujúci nutnosť výmeny predných kotúčov v dohľadnom čase.

Tu sa ukazuje, koľko toho musia automobilky otestovať a s akým veľkým predstihom pred uvedením na trh majú vozidlo pripravené takmer vo finálnej podobe.

Podobnú trasu sme neskôr absolvovali aj v prototypoch s benzínovým motorom 1,4 Turbo. V porovnaní s litrovým trojvalcom ide o technologicky rovnaký agregát s jedným valcom navyše.

Pri pohľade na papierové parametre prekonáva svojho predchodcu (tiež 1,4 Turbo) iba mierne. Subjektívne bol však svojou reakciou na plyn výrazne lepší.

V prototypoch nefunguje ani taká samozrejmosť, ako sú v dnešnej dobe airbagy.

Do segmentu kompaktov prináša Opel prémiové svetlá

Astra dostane do príplatkovej výbavy aj prémiový prvok. Nové inteligentné full LED Matrix svetlá IntelliLux. Diaľkové svetlá sú rozdelené až na osem segmentov, ktoré sa automaticky rozsvecujú podľa potreby.

Farba svetla a vynikajúci účinok nás nenechal na pochybách, že sa jedná o prémiovú výbavu. V tomto ohľade sa svetlá IntelliLux vyrovnávajú Mercedesu, ktorý považujeme v prípade svetiel za etalón.

Na lúke osvetlenej až nezmyselne široko od cesty možno zbadať prichádzajúcu zver s veľkým predstihom. V tmavých údoliach mimo mesta pracovali svetlá skvele. Zhasínaním jednotlivých segmentov presne osvetlili cestu tak, aby neoslnila vozidlá pred sebou.

Overili sme si to aj z pohľadu druhého člena premávky. Mierne opozdená reakcia nastávala pri opätovnom rozsvecovaní jednotlivých segmentov. V tomto prípade to neprekáža.

Svetlá svietia výborne už pri zapnutých stretávacích svetlometoch, a tak je kompromis logicky nastavený s dôrazom na neoslňovanie ostatných vozidiel.

Rozdiel v osvetlení medzi bixenónmi a IntelliLux LED svetlometmi dokumentuje nasledujúca fotografia. V prípade Xenónov je výraznejšie osvetlené vozidlo vpredu, ale horšie sú na tom kraje vozovky.

Cena ostáva neznáma

Otázkou zostáva, ako si systém poradí s diaľnicou, kde podľa skúsenosti nastávajú aj zložitejšie situácie. Podľa prieskumu a tvrdenia automobilky Opel, LED svetlá IntelliLux umožnia zbadať neosvetleného chodca približne o 1,3 až 1,8 sekundy skôr v porovnaní s bixenónmi.

Chodca síce silným svetlom oslepia, ale ako nám vysvetlil jeden z konštruktérov Frank Langkabel, vďaka tomu prežije.

Nakoniec ostala jediná nezodpovedaná otázka – cena. Zatiaľ, čo pri prémiovom aute je povedzme dvetisíc eur ešte akceptovateľnou čiastkou za adaptívne LED svetlá, pri aute tejto kategórie to môže byť priveľa.

Tu sme sa ani po naliehaní konkrétnu sumu nedozvedeli. Museli sme si vystačiť so všeobecným potvrdením ich cenovej dostupnosti pre zákazníkov loviacich vo vodách kompaktnej triedy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 408
  2. Vizuálny smog je problém 8 909
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 576
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 074
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 052
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 831
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 410
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 205
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 920
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

ŠPORT

Namiesto starého hotela kúpil Trenčín. A prišiel futbalový zázrak

Futbalisti Trenčína zahanbili oveľa bohatší klub.

TRENČÍN

Skoro nad ránom zasiahlo Považie zemetrasenie

Ľuďom sa pred pol štvrtou triasli postele, aj okná. Škody hlásené zatiaľ nie sú.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.