Peugeot pri premiére modernizovaného modelu 208 upozornil najmä na úspornú naftovú verziu 1,6 Blue HDi, ktorá má priemerne spotrebovať len tri litre nafty.
Pre jej spropagovanie urobil špeciálny test na okruhu a vďaka drobným úpravám dosiahol s prehustenými pneumatikami, bez vetra a bez vplyvu premávky len dvojlitrovú spotrebu.
Tri výkonové verzie naftového motora 1,6 HDi síce potešia, ale nás na prvých testovacích jazdách v okolí rakúskeho mesta Graz zaujal benzínový motor.
Vydarený trojvalec 1,2 PureTech prichádza v kombinácii s automatickou prevodovkou.
Model 208 má po troch rokoch výroby métu milión predaných kusov na dosah a zadné LED svetlá s 3D grafikou už v sérii. Viac než inokedy pútajú pozornosť aj nové laky karosérie.
Znesie to, čo bežný lak nie
Pochopiteľne najviac udrie do očí uvádzacia farba Orange Power, hoci najväčšou novinkou modernizovaného modelu sú textúrované a patentované laky Ice Grey a Ice Silver.
Po štvorročnom vývoji laku s výrazne odolnejším povrchom ho dokáže automobilka aplikovať aj robotmi na výrobnej linke.
Kým takéto ručne nanášané matné laky s podobnými vlastnosťami stoja okolo 6000 eur, teraz je cena laku 800 eur. Teda oproti metalizovaným lakom bude príplatok len 180 až 200 eur.
Samozrejme, že nám ten lak „ruky podával“ a skúsili sme odolnosť voči kľúčom aj minciam. Pochopiteľne, pri extrémnom zaťažení ho dokážete poškrabať.
Lenže pri takom šúchaní kľúčom, ktoré na bežnom laku spôsobí viditeľné škrabance, na novom laku nič nevidieť. Dva nové praktické laky majú význam v ochrane karosérie a navyše auto v nich vyzerá dobre.
Benzín zaujal viac
Z troch naftových a pätice benzínových verzií sme si na krátky test vybrali zlatý stred a najdôležitejšiu novinku.
Popri modernizovaných motoroch 1,2 PureTech a 1,6 THP pribudol v ponuke preplňovaný trojvalec 1,2 PureTech s výkonom 81 kW a s krútiacim momentom 205 Nm.
Nový trojvalec nie je tak dobre odhlučnený ako v modeloch 308, ale dynamické vlastnosti mu ostali. Ľahký Peugeot 208 (len 1080 kg) s ním výborne zrýchľuje a nová automatická šesťstupňová prevodovka efektívne využíva krútiaci moment.
S autom sa ľahko predbieha od nízkych otáčok a spotreba bude tiež prijateľná. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h dosahuje motor len 2750 otáčok.
Automat pri výraznom poklese rýchlosti pekne podraďuje a nečaká na opätovné pridanie plynu, aby potom zaradil rýchlosť.
Nepreraďuje tak rýchlo ako dvojspojkové prevodovky, lenže ani zbytočne nepodraďuje. Kombinácia nového trojvalca a automatu robí kompromis medzi každodennými krátkymi a tiež dlhými trasami.
Okrajovo sme vyskúšali najsilnejšiu naftovú verziu 1,6 BlueHDi (88 kW) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dynamika autu nechýba, ale diesel nám do 208 nepasuje tak, ako nové benzínové motory.
5. Z testovacieho zápisníka skúšanej verzie
značka | Peugeot |
model | 208 (Ice Gray) |
motorizácia | 1,2 PureTech |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1199 / 3 |
výkon (kW (k)) | 81 (110) pri 5500 ot./min. |
krútiaci moment (Nm) | 205 pri 1500 ot./min. |
dojmy z motora | výborne ťahá od nízkych otáčok, nie je hlučný, hoci odfiltrovanie zvuku a jemných vibrácií je slabšie oproti modelom Peugeot 308, pokiaľ ide o jazdné vlastnosti a spotrebu je to vydarený motor |
reakcia na plyn/štart stop | vozidlo vydrží veľa opakovaní vypnutia motora a zvláda aj niekoľko minútové pauzy bez naštartovania, pri natáčaní videa nás to trochu otravovalo, tak sme systém vypli |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 1080-1090 |
prevodovka/ počet stupňov | automatická / 6 |
kvalita radenia | lahodná zmena stupňov, komfort povýšený nad rýchlosť, necháva vyniknúť krútiaci moment motora aj v kopcoch, pekne podraďuje pri spomalení, trochu nerozhodná elektronika medzi 1 a 2 stupňom v križovatkách a na kruhových objazdoch |
typ pohonu | predný pohon |
rozmer a typ pneumatík | Michelin Energy Saver 205/45 R17 |
celkový dojem | Nový motor 1,2 PureTech (110) autu jedoznačne prospel a kombinácia s automatom tvorí zaujímavú alternatívu pre mesto aj dlhé trate, najmä ak je Peugeot 208 jediným autom v rodine. |
V meste zabrzdí aj sám
Medzigeneračné vylepšenie nezmenilo zásadné nastavenie podvozka a menili sa len detaily. Dokonca pribudli pneumatiky s extrémne zníženým valivým odporom, ktoré budú pochopiteľne tvrdšie na spojoch asfaltu.
Peugeot 208 má po modernizácii cúvaciu kameru a kontrastné zobrazenie priestoru za autom na displeji. Kamera dobre zvláda prechod zo svetla do tieňa.
Nad spätným zrkadlom pribudol laserový radar a dva snímače, aby Peugeot zabránil zrážke, prípadne znížil následky mestskej kolízie.
Systém City Brake dokáže bezpečne zastaviť auto namiesto nepozorného vodiča do rýchlosti 20 km/h na suchom povrchu.
Na mokrom to stihne do 15 km/h a do 30 km/h vie výrazne znížiť následky nárazu. Z pohľadu užívateľa vyzerá lákavo nový MirrorScreen medzi mobilným telefónom na platforme Android a autom.
Takto si nemusíte kupovať drahú navigáciu, ale stačí použiť navigáciu Sygic z mobilného telefónu. „Zrkadlenie“ s telefónmi iPhone príde do ponuky na jeseň.
Peugeot prepracoval ponuku diskov kolies, pribudol nový dizajn a ako to býva aj nová maska chladiča. Nás zaujali lepšie prepracované detaily interiéru, nový lak a najviac nová kombinácia benzínového motora a prevodovky.
S prepĺňaným trojvalcom 1,2 PureTech (81kW) je radosť jazdiť. Modernizácia neobišla ani vrcholnú verziu Gti (153 kW, 300 Nm), ktorá okrem základnej verzie prichádza aj vo vyhotovení GTi by Peugeot Sport.
Model Peugeot Sport vznikol z jubilejnej verzie k 30. výročiu skratky GTi.