Pre niekoho utrpenie, pre iných zážitok, či relax. Sami najlepšie viete, že ak sa vyberiete na dovolenku autom, musíte rátať so špecifickými situáciami v doprave, počítať s poruchou auta alebo netrpezlivými malými pasažiermi. Len málokto celkom vynechá kontrolu vozidla pred cestou, napríklad k moru.
Zvlášť, ak je vozidlo už mimo „povinných“ záručných kontrol, na ktoré by sme sa mali aspoň teoreticky spoľahnúť. Autá s vekom do troch rokov môžeme stále považovať za nové a tak nevyžadujú toľko pozornosti ako staršie ročníky.
Aspoň preventívne by ste svoje auto mali pred cestou skontrolovať aspoň sami sami, alebo ak si na to netrúfate, zveriť časť odborných prác na servis, ktorému dôverujete.
Základnú kontrolu zvládnete aj doma
Skontrolujte si tlak v pneumatikách. Na dlhú cestu s plne naloženým kufrom je potrebné pneumatiky viac dohustiť. Správne nahustená by mala byť aj rezerva.
Nezabudnite na kontrolu hladín oleja, brzdovej, či chladiacej kvapaliny. Skontrolujte tiež dátum poslednej výmeny.
Kontrolou by mala prejsť aj povinná výbava: lekárnička, náhradné koleso, kľúč na matice, zdvihák. Pozrite, či máte ťažné lano, elektrické poistky, výstražný trojuholník, sadu náhradných žiaroviek a reflexnú vestu.
Sporná „medzinárodná“ povinná výbava
Napriek existencii tzv. Viedenského dohovoru o cestnej premávke z roku 1968, nemožno tento „dokument“ čítať len po riadkoch.
Každá krajina môže určiť obsah povinnej výbavy sama. Vo väčšine krajín Európskej únie, slovenská povinná výbava stačí, no výnimka potvrdzuje pravidlo a je vašou povinnosťou skontrolovať si špeciality štátu, do ktorého plánujete cestovať.
Pribaľte si aj formuláre
V aute by ste mali mať v prípade nehody formulár z poisťovne (Správa o nehode) a aj zelenú kartu zákonnej poistky. Zabúdať netreba ani na poistenie.
Napokon si skontrolujte aj svetlá. Dôležitý je aj stav nastavenia sklonu predných svetlometov. Nesprávny sklon predných svetlometov alebo nefunkčné nastavenie sklonu svetlometov môže mať za následok nedostatočné osvetlenie vozovky, prípadne oslňovanie oproti idúcich vozidiel.
Brzdy
O tom, že základom bezpečnej jazdy sú fungujúce brzdy, nepochybuje asi nikto. Aby spoľahlivo účinkovali v dlhých klesaniach s naloženým autom, musí byť v poriadku aj brzdová kvapalina.
Jej bod varu v servise zmerajú špeciálnym testerom. Ak sa spoliehate na vlastnú údržbu, tak ju vymeňte aspoň raz za dva roky. Inak sa môže stať, že pri zjazde z kopca dosiahnu bod varu brzdy aj vlastné nervy.
Autobatéria
Akumulátoru dáva najviac zabrať zima, v lete však môžeme doplatiť práve na chýbajúcu údržbu po zime. To, že auto ešte štartuje, neznamená, že autobatéria je v poriadku.
Merací prístroj totiž ukáže, či sa akumulátor nenachádza tesne nad hrobom. Stačí si totiž nechať zapnutú autochladničku a auto je bez elektrického prúdu.
Klimatizácia aj chladiaca zmes
Kontrola množstva chladiacej kvapaliny pred letom vyzerá ako formalita. Lepšie je však doplniť v autoservise originálnu zmes pre daný motor než v horúčavách dolievať minerálku. S vytlačením starých Škodoviek z ciest sú pohľady na vriace auto zriedkavejšie.
Dajte si v servise skontrolovať aj klimatizáciu. Po zime a vlhkej jeseni je dobré ju nechať vydezinfikovať, najmä ak už cítite, že klimatizácia zapácha. Pri zanedbanej údržbe vás môže na cestách nemilo prekvapiť nízka hladina chladiacej kvapaliny, kedy prestáva byť klimatizácia účinná.
Kontrola oleja
Pri niekoľkohodinovej jazde v horúčave je motor poriadne namáhaný a pre bezpečnú prevádzku, dobré mazanie i chladenie potrebuje dostatok oleja.
Ak do pravidelného intervalu výmeny oleja zostáva približne 2000 kilometrov, netreba riskovať a vymeniť olej ešte pred dovolenkou.
Poslednou kontrolou, je kontrola stavu pohonných hmôt z pohodlia vášho šoférskeho kresla. Doplnenie PHM na území iného štátu môže vašu peňaženku aj potešiť. Šťastnú cestu.