BMW X5 nepotrebuje štvorvalcový diesel (test)

Veľké SUV jazdí bez dvoch valcov pomalšie, ale nie citeľne úspornejšie. Porovnali sme dynamiku a správanie dvoch verzií.

Tridsaťkilovú úsporu hmotnosti štvorvalcovej verzie pri tak veľkom aute v zákrutách necítiť.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Jazda so štvorvalcovou verziou BMW X5 25d xDrive mi oživila spomienky z roku 1990. Vtedy som v populárnom Autokatalógu redakcie Auto motor und Sport obdivoval Lamborghini LM002.

Vo svojej podstate to bolo prvé SUV, ktoré dokázalo jazdiť rýchlosťou 210 km/h. Hranaté Lamborghini s hmotnosťou 2,7 tony a s dvanásťvalcovým päťlitrom vyrábali do roku 1993.

Vozidlo v 301 kusovej sérii malo 450 koní, skoro trojmetrový rázvor náprav a spotrebu 30 litrov na sto kilometrov.

V tých časoch išlo skôr o automobilový úlet a možnosť použiť rýchle výkonné auto aj na zlej ceste. Monštrum dostalo 290 litrovú palivovú nádrž a pneumatiky s rozmerom 325/65 VR 17.

Predchodca dnešných luxusných SUV dokázal vďaka dvanásťvalcu pokoriť stovku z pokoja za 7,8 sekundy.

O štvrťstoročie neskôr som šoféroval naftové BMW X5 s rovnakým rázvorom, väčším priestorom a maximálnou rýchlosťou 220 kilometrov za hodinu.

Kým vtedy konštruktéri riešili, či je možné s terénnym autom jazdiť vyše 200 km/h, ja som v teste hľadal našim čitateľom odpoveď, či na toto SUV stačí naftový štvorvalec.

Časy sa menia a po Mercedese ML prišlo aj BMW so štvorvalcom vo veľkom SUV. Niet divu, veď Volvo v modeloch XC90 už ani iné ako štvorvalec neponúkne.

bmw_kokpit_res_r4619.jpg

Na BMW X5 je jedným z hlavných lákadiel kokpit. Síce sa dnešné BMW podobajú ako vajce vajcu ale sedieť za volantom je vždy zážitok.

Štvorvalec nerachoce

Nechcel som sa zaradiť medzi „haterov“, ktorí kritizujú všetko už len z princípu. Preto som si vytiahol namerané údaje z BMW X5 30d xDrive a porovnával.

Na začiatku a pri plnej nádrži prišlo na rad riešenie pocitov a vnemov. Pri pohnutí a plnej akcelerácii počuť rozdiel medzi šesťvalcom a štvorvalcom.

Sprievodný zvuk zrýchlenia bude rozhodne lepší v šesťvalci, avšak ani o dva valce menší motor, sa nemá za čo hanbiť. Napokon pri bežnej jazde vyrovnanou rýchlosťou, ktorá prevláda, rozdiely nepočujete.

Práve v BMW X5 závisí honor viac od vzhľadu, než od zvuku motora a kým nemáte benzínový osemvalec, tak je naozaj jedno, či má diesel šesť alebo štyri valce.

V porovnávaní dynamiky už remíze nepretrvala.

bmw_motor_res_r3317.jpg

Odhlučnenie menšieho motora za šesťvalcom veľmi nezaostáva.

V dynamike cítiť rozdiel

Sekundový rozdiel v zrýchlení zo 70 a 100 km/h je pri tak svižných autách pomerne veľa. V prospech šesťvalca hrá aj samotné zrýchlenie z pokoja na stovku.

Hoci majú obe autá osemstupňovú automatickú prevodovky, výsledný prevod je predsa len iný a rozdiel v dynamike citeľný. Merania dali za pravdu mojim pocitom.

Dynamiku šesťvalca som meral ešte na 3. a 4. stupni, ale pri štvorvalci už nebolo možné urobiť rozdiel 70 - 100 km/h na treťom stupni. Preto prišiel na rad 4. a 5. stupeň.

Napokon aj u šesťvalca to vyšlo tak, že štvorka bola v zrýchlení lepšia. Trojka išla do zbytočne vysokých otáčok. Paradoxne ak pri 70 km/h stlačíte plyn na podlahu, prevodovka zaradí trojku.

Pri jazde sa pocitovo zdá byť šesťvalec silnejší než je 30 kW na papieri. Naftovému šesťvalcu ešte priťažili zimné pneumatiky, čo jasne vidieť na brzdnej dráhe.

bmw_kufor_res_r3481.jpg

Ak hľadáte pridané hodnoty, tak batožinový priestor medzi ne patrí. Aj s odkladacím priestorom pod dnom. Páčili sa mi všetky praktické detaily.

Napriek rovnakému rozmeru kolies zimné pneumatiky sťažovali porovnanie spotreby. Na autách som nejazdil súčasne a tak môžem porovnať len celkové spotreby za celý test.

Podľa údajov výrobcu má štvorvalec 25d spotrebovať priemerne 5,9 a šesťvalec 6,2 litra na 100 km. Oba údaje nám prišli ako utópia a v praxi boli spotreby nad osemlitrovou hranicou.

Štvorvalec nebol ani o liter lepší a okrem pneumatík mu pomáhala aj moja snaha dostať sa k lepšej spotrebe. Pri tak malých rozdieloch nemôžem štvorvalcu priznať výhru v spotrebe.

Ani cenou nepresvedčil

Asi jediná disciplína, v ktorej downsizeing jasne vyhráva, je o takmer šesť tisíc eur nižšia základná cena.

Možno by som mal napísať, že za ušetrené peniaze si môžete dopriať v BMW X5 nejakú zaujímavú výbavu.

Pri pohľade do popisného listu testovacieho vozidla, kde základná cena bola 56.500 eur a suma konkrétnou výbavou 79.655, je úplne jedno, či auto v základe stojí o tých 6.000 viac alebo menej.

bmw_asistenti_res_r3309.jpg

Vďaka samostatnému tlačidlu pre ovládanie asitenčných systémov môžete upraviť nastavenie veľmi rýchlo a prehľadne. Konečne nie je nebezpečná práca so systémami, ktoré majú zaručiť bezpečnosť.

Nemám problém uznať niektoré vydarené trojvalce s turbom a netrpím fóbiou z downsizeingu, ale naftové BMW X5 odporúčam so šesťvalcom.

Rozdiel v dynamike je rozhodne väčší než v spotrebe. A na záver ešte pár odporúčaní založených na praktickej skúsenosti s BMW X5: Pneumatiky s rozmerom 255/50 R 19 sú asi najlepší pomer medzi vzhľadom a komfortom.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW X5

BMW X5

Verzia

25d xDrive

30d xDrive

Cena modelu od/verzia od (eur)

55.200/56.500/79.655

55.200/62.300

Motor

naftový štvorvalec; 1995 cm3

naftový šesťvalec; 2993 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

160(218) / 4.400

190 (258) /4.000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

450/1.500-2.500

560/1.500 -3.000

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická 8

automatická 8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,2 / 8,98

6,9 /7,15

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

36,02

42,9

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,2 na 4 . stupni

3,19 na 3. stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,9 na 5. stupni

3,11 na 4. stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1500 na 8. stupni

1230 na 8. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2100 na 8. stupni

1900 na 8. stupni

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,9 / 8,0

6,2/8,5

Objem palivovej nádrže (l)

75

85

Typ a rozmer pneumatík

255/50 R 19 (Good Year Eagle F1)

255/50 R19 (Pirelli Scorpion W)

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2.115/710

2.145/710

Objem batožinového priestoru (l)

650/1870

650/1870

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2933/4886/1930/1762

2933/4886/1930/1762


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 275
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 319
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 379
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 257
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 949
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 848
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 814
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672