Druhé prvé jazdy, teda druhé kolo zahraničných zoznamovacích jázd s úplne novým Fordom S-MAX splnilo dve základné kritériá.
Jednak sa oplatilo vycestovať, pretože auto príde na náš trh až začiatkom jesene a v druhom rade sme na pomery dnešných prezentácií veľa jazdili.
Vďaka dobrým testovacím trasám máme prvé dojmy a skúsenosti namiesto študovania a kopírovania katalógových informácií.
Nový S-MAX už nemá dve okrúhle svetielka vedľa hlavných svetiel a nová maska kopíruje dnešný výraz Fordu. Autu však ostal podobný profil karosérie a strih „športového“ vanu prvej generácie.
V praxi to prináša výhodu slušnej aerodynamiky na diaľnici a S-MAX zbližuje auto strednej triedy s rodinnými vanmi. Napokon toto riešenie karosérie inšpirovalo aj Renault pri tvorbe nového modelu Espace.
Dizajnéri Fordu „vyčistili“ karosériu od tvarových doplnkov a výstupkov, ktoré mal predchodca. Nad úplne novými hranatými svetlami sme si všimli zvislé aerodynamické lišty po oboch hranách zadného okna.
Zadok vyzerá krajšie a vlastne len vylepšuje tvary predchodcu.
Siluete ostala
Nový S-MAX vyzerá najlepšie zozadu a zboku. Vpredu mu chýba presne tá svojráznosť, ktorú mala prvá generácia. S novou „globálnou“ maskou chladiča vyzerá ako každý iný Ford a ani si nevšimnete, že predné svetlá S-MAXU majú svoj osobitný dizajn.
Ford ponúka LED techniku okrem pozičných a zadných svetiel aj v najvyššej verzii hlavných svetiel. Nové stretávacie aj diaľkové LED svetlá dokážu tvarovať lúč vyžarovaného svetla podľa prostredia a automaticky tlmiť diaľkové svetlá.
Teraz sa musíte za predmetmi do kufra viac načiahnuť.
To sme počas dňa nevyskúšali, ale dostatočnú zábavu ponúklo elektrické sklápanie operadiel v druhom a treťom rade.
Tlačidlami v batožinovom priestore môžete odistiť jednotlivé operadlá, ktoré silou pružiny a čiastočne vlastnou váhou padnú dole.
V priebehu pár sekúnd je z Fordu S-MAX dvojmiestne auto s rovnou úložnou plochou a objemom voľného priestoru na úrovni dvoch kubických metrov.
Pri sedemmiestnom usporiadaní ostáva za tretím radom sedadiel kufor takmer na úrovni Fabie. Operadlá musíte zdvíhať už manuálne.
Elektrické sklápanie operadiel nám prišlo ako celkom praktické, pritom S-MAX si zachoval pohodlné nastupovanie aj do tretieho radu núdzových sedadiel.
Dostal rezervné koleso
Zadné operadlá nám prídu oproti predchodcovi o niečo kratšie. Pozitívne, je že pribudlo núdzové rezervné koleso, ktoré v minulosti S-MAX nemal.
Zrejme preto je nad zadnou nakladacou hranou malý schodík a nárazník vyčnieva viac von. Tieto ústupky však za rezervu v rodinnom aute stoja.
Najmä ak sa pri plne naloženom aute dostanete k rezerve bez vykladania vecí z kufra. O rezervné koleso zrejme príde len verzia 4x4, ktorú Ford ponúkne asi s najžiadanejšími motormi 2,0 TDCi (160k a 180k).
Pohon všetkých kolies, presnejšie medzinápravová spojka aj riadiaca elektronika pochádza z modelu Kuga.
Navigácia má množstvo doplnkových funkcií, pekné zobrazenie ale často sa po naštartovaní auta „hľadá“ na mape.
Podľa slov konštruktérov pohon všetkých kolies pri ustálenej jazde a štandardných trakčných podmienkach prenáša celý výkon na predné kolesá.
Ak nebude S-MAX na snehu alebo v blate, s trakciou prednej nápravy nemá problém ani v najvýkonnejšej verzii 2,0 EcoBoost s výkonom 240 koní, ktorú sme skúšali.
Silný benzínový motor stráca kone v automatickej šesťstupňovej prevodovke klasickej konštrukcie a šofér sľubovaných 240 koní necíti.
Táto verzia nebude pre našinca vhodná, pretože má poriadne vysokú spotrebu a výhodu tichého benzínového motora cítite len pri ustálenej rýchlosti okolo 180 km/h.
Diesel má zlatý stred
U nás bude zaujímavý naftový motor 2,0 TDCi, ktorý prichádza v niekoľkých alternatívach s výkonom od 120 do 210 koní. K dieselu automobilka dodáva novú automatickú prevodovku PowerShift.
Vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť a možnosti vybavenia budú najlákavejšie dve naftové verzie 2,0 TDCi s výkonom 150 a 180 koní.
Obe totiž možno kombinovať s automatom PowerShift a na výber je pohon prednej alebo oboch náprav. Základný benzínový motor 1,5 EcoBoost (160k) vyrábajú iba v kombinácii s manuálnou prevodovkou.
Výborný detail pogumovaného ovládača hlasitosti.
V okolí Frankfurtu sme podvozok spoznávali na kľukatých vidieckych cestách a prehustená diaľničná sieť umožnila testovať asistenčné a komunikačné systémy.
Napokon Frankfurt a jeho infraštruktúra je už niekoľko desiatok rokov predmetom testovania navigácií, systémov autonómneho jazdenia a komunikácie medzi vozidlami.
Radosť v zákrutách mu ostala
V serpentínach je S-MAX tradične príkladný a doslova excelentne krája stopu.
Automobilka dáva do ponuky aj adaptívne tlmiče s nastaviteľnou charakteristikou, ale podľa našej skúsenosti je štandardný podvozok ešte komfortný aj na 19 palcových kolesách.
Precíznemu riadeniu a nájazdu do ostrých zákrut by sme privítali len jeden predný stĺpik. Ford ponechal riešenie s rozdvojeným stĺpikom a zhoršeným výhľadom do strán.
Zmysel pre praktický detail vidieť na spodnom okraji dverí.
Palubná doska pôsobí menej ozrutne, má ešte lepšie materiály a najmä prístrojový panel najvyššej výbavy s navigáciou je konečne prehľadný.
Ak sme na predchodcovi kritizovali „budíky“ v kombinácii s displejom, teraz to vyšlo ako má. Aj vypínač systému udržania v jazdných pruhoch na ľavej páčke je veľmi praktický.
Stredová konzola so zredukovaným počtom tlačidiel je prehľadnejšia a ponúka aj praktické detaily v podobe pogumovaného ovládača hlasitosti autorádia.
Reaguje aj na hlad šoféra
Druhá generácia palubného a komunikačného systému Sync2 ponúka príkladné ovládanie a množstvo funkcií. Napríklad rozoznávanie hlasových pokynov funguje precízne.
Stačí povedať anglicky „som hladný“ a navigácia ponúkne reštaurácie v najbližšom okolí. Ak si niektorú vyberiete, hneď k nej pridá presnú polohu, zameranie kuchyne a možnosť zavolať na telefóne číslo.
Na druhej strane pri takto fungujúcej nadstavbe, rýchlom čítaní dopravných značiek a precíznom udržiavaní auta v jazdných pruhoch nechápeme pomalé reakcie navigácie.
Rozdvojený predný stĺpik ešte prekáža, ale prístrojová doska prešla vylepšením.
Automobilka musí jednoznačne vylepšiť nábeh systému po zadaní adresy, pretože navigácia sa občas túla šípkou po mape a trvá jej dlho kým sa opäť „chytí“.
Tiež by sme chceli precíznejšiu reakciu displeja na dotyky prstov.
Veľkú radosť urobia praktické detaily nastupovaním počnúc a končiac umiestnením povinnej výbavy a náradia na opravu defektu v skrinke pod nohami cestujúcich v druhom rade.
Pribudli praktické detaily
O skúsenostiach výrobcu s rodinnými autami veľa napovie výborný prístup do tretieho radu sedadiel a špeciálne pre S-MAX koncipovaná ventilačná sústava pre druhý a tretí rad sedadiel.
Výduchy sú v strope a dokonca j na pravom boku v treťom rade sedadiel. Veľká výklopná skrinka pred spolujazdcom sa otvára pomaly, aby ťažká a preplnená netrepla cestujúcemu po kolenách.
Všimli sme si dverami prekryté prahy a ochrannú plastovú lištu na spodnom okraji dverí. Druhá generácia modelu S-MAX je pocitovo tichšia a lepšie prepracovaná.
Priniesla predkolízny systém, ktorý nás často upozorňoval blikaním červených LED svetiel pod čelným sklom, ale našťastie nemusel zasiahnuť aktívnym brzdením.
Nový prístrojový panel je prehľadný a podstatne lepší.
Na hustú premávku v okolí Frankfurtu reaguje pomerne citlivo a stráži priestor pred autom od 8 km/h.
Auto teraz vie parkovať pozdĺžne aj priečne, upozorňuje na prichádzajúce vozidlá pri cúvaní von z parkovacieho miesta, môže mať masážne sedadlá alebo už onedlho adaptívne riadenie s premenlivým prevodom medzi volantom a kolesami.
Ford S-MAX prišiel s početnými vylepšeniami a novinkami, ktoré ho posúvajú do úlohy vlajkovej lode. Stále sme si lámali hlavu, prečo z neho nepadáme na zadok tak, ako z jeho prvej generácie, ktorá si našla 400.000 zákazníkov.
Asi preto, že ten prvý nápad tu už raz bol a teraz ide o jeho zveľadenie bez rizika experimentov. Po prvej jazde odporúčame vylepšiť navigáciu a pri výbere obísť najsilenejší benzínový motor s automatom.
Batožinový priestor má masívny nárazník a je o niečo nižší. Zdá sa, že výrobca skrátil aj zadné operadlá. Naopak pochvala patrí podvozku, kokpitu a napríklad aj rezervnému kolesu.
Asistent udržiavania v jazdnom pruhu aktivujete tlačidlom na páčke.
Z testovacieho zápisníka
značka | Ford |
model | S MAX |
motorizácia | 2,0 EcoBoost |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1999 / 4 |
výkon (kW (k)) | 177 (240) PS 177 kW / pri 5400 ot. za min. |
krútiaci moment (Nm) | 345 / pri 2300-4900 ot. za min. |
dojmy z motora | benzínový dvojliter má vysokú spotrebu a v kombinácii s automatickou prevodovkou necítiť výkon 240 koní; pre našinca budú rozhodne lepšie naftové verzie, ktorých je slušný výber |
reakcia na plyn/štart stop | testovali sme verziu so systémom ŠTART/STOP; vypínanie agregátu funguje veľmi aktívne a na odstavenie motora využíva každé státie; dlho vydrží stáť v kolóne bez naštartovania motora |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 1704 |
prevodovka/ počet stupňov | automatická / 6 |
kvalita radenia | hladké radenie, menej pohotové, straty pri plnej akcelerácii |
typ pohonu | predný pohon, |
rozmer a typ pneumatík | pneumatiky 245/45 R 19 - Continental ContiSportContact 5 ešte umocňovali príkladné jazdné vlastnosti S-MAXu v zákrutách |
riadenie a vedenie stopy | Ford S-MAX udáva štandardy medzi rodinnými vanmi |
odhlučnenie podvozka | veľmi slušné, našli sme aj pár horších úsekov nemeckých ciest |
komfort podvozka | tradične veľmi dobrý podvozok, komfortný aj športový zároveň, zvládne aj 19 palcové kolesá |
asistenčné systémy | čítanie dopravných značiek pohotové a presné, asistent pre udržanie v jazdných pruhoch pracuje precízne a zvládne sám vybrať aj ostrejšiu zákrutu diaľnice, |
výhľad od vodiča | zhoršený rozdvojeným stĺpikom |
posed za volantom | palubná doska pocitovo menej tlačí na vodiča, dobrý posed za volantom, kratší sedák predných sedadiel |
ovládacie prvky a navigácia | ovládanie podstatne prehľadnejšie aj v najvyššej konfigurácii SONY |
grafika displejov | zrozumiteľnejšia grafika, nie celkom precízne dotykové ovládanie displeja ale zobrazovanie na vysokej úrovni |
nastupovanie | nastupovanie do druhého aj tretieho radu výborné, veľmi slušný priestor v oblasti hlavy, v treťom rade nízke operadlá a tiež nízko položený sedák voči podlahe, v druhom rade plytké sedadlá bez tvarovania – poteší pri umiestnení detskej autosedačky, výborná ventilácia pre druhý a tretí rad sedadiel |
úžitková hodnota a bat. priestor | veľký batožinový priestor ale až 33 centimetrov hlboká nakladacia hrana |
zameranie vozidla | rodinné/firemné auto na dlhé cesty v pätici. Sedadlá v treťom rade |
Systému Sync2 stačí vysloviť sťažnosť na hladný žalúdok a už sú v ponuke reštaurácie v okolí.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 670 |
nakladacia hrana dnu (mm) | |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1150 |
výška kufra po roletu (mm) | 450 |
nakladací otvor výška kolmo/výška šikmo/šírka(mm) | 800/850/115 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 1000/1850 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1545 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1570 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1040 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 500 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1535 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1605 |
výška krajné sedadlá (mm) | 940 |
výška stredné sedadlo (mm) | 940 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 460/460 |