Skúšali sme ako elektromobil zvláda šmyk

Stabilizačný systém by mal byť rýchlejší vzhľadom na inak rozloženú hmotnosť elektromobilu. Rozhodujúce sú tiež pneumatiky.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Pôvodne sme mali ísť na Slovakia Ring otestovať Teslu Model S a vyskúšať ako funguje výkonný elektromobil na pretekárskej dráhe.

Nakoniec pre nepredvídateľné okolnosti Tesla neprišla. Napokon spoločnosť Atos, ktorá používa elektromobily a podieľa sa na sieťovom riešení modernej elektromobility, priviezla elektromobil Nissan Leaf.

Nakoľko nemá význam preháňať mestský elektromobil po pretekárskej dráhe, dohodli sme sa so školou bezpečnej jazdy Driving Academy na krátkom teste stabilizačného systému.

Nároky šoféra na bezpečnosť sú rovnaké

Nissan Leaf a napokon aj tento konkrétny kus plní úlohu firemného vozidla a jazdí v premávke ako ktorékoľvek iné autá.

Už dávnejšie nás zaujímalo ako funguje stabilizačný systém v porovnaní s bežnými vozidlami. Zo skúsenosti na šmykľavom povrchu v škole bezpečnej jazdy vieme, že nie každé auto má rovnako účinný stabilizačný systém.

Aby vozidlo zvládlo bez väčšieho zásahu vodiča šklbnutie dynamickou platňou na druhom stupni, musí mať pomerne rýchlu elektroniku.

Výsledok závisí tiež od vlastností použitých pneumatík na mokrom povrchu a od rozloženia hmotnosti.

Máme skúsenosti z iných áut

Robili sme tu test Škody Octavie R.S. III, ktorá aj s plne naloženým kufrom dokázala vyrovnať šmyk na tretej úrovni veľkosti odtrhu platne.

Niektoré autá majú problém bez včasného zásahu zvládnuť druhý stupeň. Nissan Leaf, disponuje stabilizačným systémom už v sériovom vybavení a druhý stupeň odtrhovej platne zvládne s miernou pomocou vodiča.

Na tretiu úroveň už potrebuje veľmi šikovný zásah vodiča. Ak vodič nereaguje auto sa roztočí a končí v šmyku.

Pri pozorovaní Nissanu Leaf v šmyku bolo vidieť, že systém ESP dokáže predné koleso až zablokovať, len aby vytvoril otočný moment proti šmyku.

Podľa praktickej skúsenosti a pocitov na cvičisku by mohol byť zásah systému rýchlejší a veľkú rolu hrajú pneumatiky.

Nízky valivý odpor rozhoduje

Ekologické typy plášťov s nízkym valivým odporom majú veľmi tvrdú zmes a na klzkom povrchu veľmi slabú priľnavosť. Preto jedno predné koleso nezvládne vytvoriť moment proti zvyšku auta.

Navyše v elektromobile tohto typu nie je sústredená všetka hmotnosť vpredu. Okrem zmeny pneumatík by pomohlo rýchlejšie ESP.

Nissan Leaf v podmienkach testu pri umelom navodení šmyku nezvládne to, čo niektoré špičkové systémy v najnovších klasických autách.

A druhej strane elektromobil ako taký ponúka veľké možnosti do budúcna.

Napríklad elektromobily s pohonom všetkých kolies pomocou štyroch elektromotorov budú mať programovateľný zásah auta tak, že niektoré kolesá budú brzdiť a iné ešte akcelerovať.

Tým môže nabrať dynamika jazdy a zásah stabilizačného systému úplne iné dimenzie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 230
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 14 036
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 709
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 706
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 730
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 375
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 090
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 217
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 403

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská: Stratila som dôvod zotrvávať v koalícii aj formálne

Žitňanská sa chce viac venovať učeniu.

DOMOV

Žitňanská sa rozhodla odísť zo strany Most-Híd

Exministerka spravodlivosti opúšťa aj poslanecký klub.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kto žiadal otvorenosť, nikdy v cirkvi nepochodil

Obvinený biskup vidí tradičných nepriateľov.

Neprehliadnite tiež

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.