Skúšali sme ako elektromobil zvláda šmyk

Stabilizačný systém by mal byť rýchlejší vzhľadom na inak rozloženú hmotnosť elektromobilu. Rozhodujúce sú tiež pneumatiky.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Pôvodne sme mali ísť na Slovakia Ring otestovať Teslu Model S a vyskúšať ako funguje výkonný elektromobil na pretekárskej dráhe.

Nakoniec pre nepredvídateľné okolnosti Tesla neprišla. Napokon spoločnosť Atos, ktorá používa elektromobily a podieľa sa na sieťovom riešení modernej elektromobility, priviezla elektromobil Nissan Leaf.

Nakoľko nemá význam preháňať mestský elektromobil po pretekárskej dráhe, dohodli sme sa so školou bezpečnej jazdy Driving Academy na krátkom teste stabilizačného systému.

Nároky šoféra na bezpečnosť sú rovnaké

Nissan Leaf a napokon aj tento konkrétny kus plní úlohu firemného vozidla a jazdí v premávke ako ktorékoľvek iné autá.

Už dávnejšie nás zaujímalo ako funguje stabilizačný systém v porovnaní s bežnými vozidlami. Zo skúsenosti na šmykľavom povrchu v škole bezpečnej jazdy vieme, že nie každé auto má rovnako účinný stabilizačný systém.

Aby vozidlo zvládlo bez väčšieho zásahu vodiča šklbnutie dynamickou platňou na druhom stupni, musí mať pomerne rýchlu elektroniku.

Výsledok závisí tiež od vlastností použitých pneumatík na mokrom povrchu a od rozloženia hmotnosti.

Máme skúsenosti z iných áut

Robili sme tu test Škody Octavie R.S. III, ktorá aj s plne naloženým kufrom dokázala vyrovnať šmyk na tretej úrovni veľkosti odtrhu platne.

Niektoré autá majú problém bez včasného zásahu zvládnuť druhý stupeň. Nissan Leaf, disponuje stabilizačným systémom už v sériovom vybavení a druhý stupeň odtrhovej platne zvládne s miernou pomocou vodiča.

Na tretiu úroveň už potrebuje veľmi šikovný zásah vodiča. Ak vodič nereaguje auto sa roztočí a končí v šmyku.

Pri pozorovaní Nissanu Leaf v šmyku bolo vidieť, že systém ESP dokáže predné koleso až zablokovať, len aby vytvoril otočný moment proti šmyku.

Podľa praktickej skúsenosti a pocitov na cvičisku by mohol byť zásah systému rýchlejší a veľkú rolu hrajú pneumatiky.

Nízky valivý odpor rozhoduje

Ekologické typy plášťov s nízkym valivým odporom majú veľmi tvrdú zmes a na klzkom povrchu veľmi slabú priľnavosť. Preto jedno predné koleso nezvládne vytvoriť moment proti zvyšku auta.

Navyše v elektromobile tohto typu nie je sústredená všetka hmotnosť vpredu. Okrem zmeny pneumatík by pomohlo rýchlejšie ESP.

Nissan Leaf v podmienkach testu pri umelom navodení šmyku nezvládne to, čo niektoré špičkové systémy v najnovších klasických autách.

A druhej strane elektromobil ako taký ponúka veľké možnosti do budúcna.

Napríklad elektromobily s pohonom všetkých kolies pomocou štyroch elektromotorov budú mať programovateľný zásah auta tak, že niektoré kolesá budú brzdiť a iné ešte akcelerovať.

Tým môže nabrať dynamika jazdy a zásah stabilizačného systému úplne iné dimenzie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 665
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 714
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 719
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 312
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 852
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 632
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 417
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 902
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 814
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 495

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop