SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Skúšali sme ako elektromobil zvláda šmyk

Stabilizačný systém by mal byť rýchlejší vzhľadom na inak rozloženú hmotnosť elektromobilu. Rozhodujúce sú tiež pneumatiky.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Pôvodne sme mali ísť na Slovakia Ring otestovať Teslu Model S a vyskúšať ako funguje výkonný elektromobil na pretekárskej dráhe.

Nakoniec pre nepredvídateľné okolnosti Tesla neprišla. Napokon spoločnosť Atos, ktorá používa elektromobily a podieľa sa na sieťovom riešení modernej elektromobility, priviezla elektromobil Nissan Leaf.

Nakoľko nemá význam preháňať mestský elektromobil po pretekárskej dráhe, dohodli sme sa so školou bezpečnej jazdy Driving Academy na krátkom teste stabilizačného systému.

Nároky šoféra na bezpečnosť sú rovnaké

Nissan Leaf a napokon aj tento konkrétny kus plní úlohu firemného vozidla a jazdí v premávke ako ktorékoľvek iné autá.

Už dávnejšie nás zaujímalo ako funguje stabilizačný systém v porovnaní s bežnými vozidlami. Zo skúsenosti na šmykľavom povrchu v škole bezpečnej jazdy vieme, že nie každé auto má rovnako účinný stabilizačný systém.

Aby vozidlo zvládlo bez väčšieho zásahu vodiča šklbnutie dynamickou platňou na druhom stupni, musí mať pomerne rýchlu elektroniku.

Výsledok závisí tiež od vlastností použitých pneumatík na mokrom povrchu a od rozloženia hmotnosti.

Máme skúsenosti z iných áut

Robili sme tu test Škody Octavie R.S. III, ktorá aj s plne naloženým kufrom dokázala vyrovnať šmyk na tretej úrovni veľkosti odtrhu platne.

Niektoré autá majú problém bez včasného zásahu zvládnuť druhý stupeň. Nissan Leaf, disponuje stabilizačným systémom už v sériovom vybavení a druhý stupeň odtrhovej platne zvládne s miernou pomocou vodiča.

Na tretiu úroveň už potrebuje veľmi šikovný zásah vodiča. Ak vodič nereaguje auto sa roztočí a končí v šmyku.

Pri pozorovaní Nissanu Leaf v šmyku bolo vidieť, že systém ESP dokáže predné koleso až zablokovať, len aby vytvoril otočný moment proti šmyku.

Podľa praktickej skúsenosti a pocitov na cvičisku by mohol byť zásah systému rýchlejší a veľkú rolu hrajú pneumatiky.

Nízky valivý odpor rozhoduje

Ekologické typy plášťov s nízkym valivým odporom majú veľmi tvrdú zmes a na klzkom povrchu veľmi slabú priľnavosť. Preto jedno predné koleso nezvládne vytvoriť moment proti zvyšku auta.

Navyše v elektromobile tohto typu nie je sústredená všetka hmotnosť vpredu. Okrem zmeny pneumatík by pomohlo rýchlejšie ESP.

Nissan Leaf v podmienkach testu pri umelom navodení šmyku nezvládne to, čo niektoré špičkové systémy v najnovších klasických autách.

A druhej strane elektromobil ako taký ponúka veľké možnosti do budúcna.

Napríklad elektromobily s pohonom všetkých kolies pomocou štyroch elektromotorov budú mať programovateľný zásah auta tak, že niektoré kolesá budú brzdiť a iné ešte akcelerovať.

Tým môže nabrať dynamika jazdy a zásah stabilizačného systému úplne iné dimenzie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 15 704
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 577
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 146
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 5 958
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 108
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 250
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 206
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 724
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 139
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alena Lettrichová

Príbeh Aleny Lettrichovej.


15. okt
Herec a architekt David Vávra, zakladateľ divadla Sklep.

S politikom treba sedieť v krčme, aby ste ho spoznali, hovorí.


14. okt

Akokoľvek je lákavé deliť svet na "my a oni", je to cesta do pekla.


15. okt
Marianna Mojžišová

Príbeh Marianny Mojžišovej.


15. okt

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Po hradoch - 48 Jasenov
  2. Martina Meriačová: Cesta k sebe ...
  3. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 11 / Beštia
  4. Roman Kebísek: Básnik Šulek (nar. 1822) Koléniovej: Tvoríš mi úžasný svet a vnášaš pokoj
  5. Štefan Vidlár: Nebojte sa, dobre bude!
  6. Jozef Drahovský: Vyhadzovanie smeroviek do priekopy
  7. Anton Sládek: Dunaj XII. Pohľady z hradného vrchu.
  8. Štefan Vidlár: "Chudobný" zbohatlík
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 007
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 189
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 987
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 176
  5. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 5 305
  6. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 684
  7. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 3 886
  8. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 789
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu