Skúšali sme ako elektromobil zvláda šmyk

Stabilizačný systém by mal byť rýchlejší vzhľadom na inak rozloženú hmotnosť elektromobilu. Rozhodujúce sú tiež pneumatiky.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Pôvodne sme mali ísť na Slovakia Ring otestovať Teslu Model S a vyskúšať ako funguje výkonný elektromobil na pretekárskej dráhe.

Nakoniec pre nepredvídateľné okolnosti Tesla neprišla. Napokon spoločnosť Atos, ktorá používa elektromobily a podieľa sa na sieťovom riešení modernej elektromobility, priviezla elektromobil Nissan Leaf.

Nakoľko nemá význam preháňať mestský elektromobil po pretekárskej dráhe, dohodli sme sa so školou bezpečnej jazdy Driving Academy na krátkom teste stabilizačného systému.

Nároky šoféra na bezpečnosť sú rovnaké

Nissan Leaf a napokon aj tento konkrétny kus plní úlohu firemného vozidla a jazdí v premávke ako ktorékoľvek iné autá.

Už dávnejšie nás zaujímalo ako funguje stabilizačný systém v porovnaní s bežnými vozidlami. Zo skúsenosti na šmykľavom povrchu v škole bezpečnej jazdy vieme, že nie každé auto má rovnako účinný stabilizačný systém.

Aby vozidlo zvládlo bez väčšieho zásahu vodiča šklbnutie dynamickou platňou na druhom stupni, musí mať pomerne rýchlu elektroniku.

Výsledok závisí tiež od vlastností použitých pneumatík na mokrom povrchu a od rozloženia hmotnosti.

Máme skúsenosti z iných áut

Robili sme tu test Škody Octavie R.S. III, ktorá aj s plne naloženým kufrom dokázala vyrovnať šmyk na tretej úrovni veľkosti odtrhu platne.

Niektoré autá majú problém bez včasného zásahu zvládnuť druhý stupeň. Nissan Leaf, disponuje stabilizačným systémom už v sériovom vybavení a druhý stupeň odtrhovej platne zvládne s miernou pomocou vodiča.

Na tretiu úroveň už potrebuje veľmi šikovný zásah vodiča. Ak vodič nereaguje auto sa roztočí a končí v šmyku.

Pri pozorovaní Nissanu Leaf v šmyku bolo vidieť, že systém ESP dokáže predné koleso až zablokovať, len aby vytvoril otočný moment proti šmyku.

Podľa praktickej skúsenosti a pocitov na cvičisku by mohol byť zásah systému rýchlejší a veľkú rolu hrajú pneumatiky.

Nízky valivý odpor rozhoduje

Ekologické typy plášťov s nízkym valivým odporom majú veľmi tvrdú zmes a na klzkom povrchu veľmi slabú priľnavosť. Preto jedno predné koleso nezvládne vytvoriť moment proti zvyšku auta.

Navyše v elektromobile tohto typu nie je sústredená všetka hmotnosť vpredu. Okrem zmeny pneumatík by pomohlo rýchlejšie ESP.

Nissan Leaf v podmienkach testu pri umelom navodení šmyku nezvládne to, čo niektoré špičkové systémy v najnovších klasických autách.

A druhej strane elektromobil ako taký ponúka veľké možnosti do budúcna.

Napríklad elektromobily s pohonom všetkých kolies pomocou štyroch elektromotorov budú mať programovateľný zásah auta tak, že niektoré kolesá budú brzdiť a iné ešte akcelerovať.

Tým môže nabrať dynamika jazdy a zásah stabilizačného systému úplne iné dimenzie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 68 638
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 732
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 614
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 334
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 786
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 820
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 4 037
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 919
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 875
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 586

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Agent 007 sa celé roky predstavoval zle. Jeho pravé meno je iné

V archívoch objavili skutočného Jamesa Bonda.

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

Podcast Dejiny

Historici ho označujú za najväčšieho vojvodcu a stratéga staroveku

Alexander Veľký stále fascinuje.

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq nespraví hanbu ani v nižšej výbave so slabším motorom (test)

Slabší motor vynahradí nízka spotreba i komfortná jazda.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.