Pôvodne sme mali ísť na Slovakia Ring otestovať Teslu Model S a vyskúšať ako funguje výkonný elektromobil na pretekárskej dráhe.
Nakoniec pre nepredvídateľné okolnosti Tesla neprišla. Napokon spoločnosť Atos, ktorá používa elektromobily a podieľa sa na sieťovom riešení modernej elektromobility, priviezla elektromobil Nissan Leaf.
Nakoľko nemá význam preháňať mestský elektromobil po pretekárskej dráhe, dohodli sme sa so školou bezpečnej jazdy Driving Academy na krátkom teste stabilizačného systému.
Nároky šoféra na bezpečnosť sú rovnaké
Nissan Leaf a napokon aj tento konkrétny kus plní úlohu firemného vozidla a jazdí v premávke ako ktorékoľvek iné autá.
Už dávnejšie nás zaujímalo ako funguje stabilizačný systém v porovnaní s bežnými vozidlami. Zo skúsenosti na šmykľavom povrchu v škole bezpečnej jazdy vieme, že nie každé auto má rovnako účinný stabilizačný systém.
Aby vozidlo zvládlo bez väčšieho zásahu vodiča šklbnutie dynamickou platňou na druhom stupni, musí mať pomerne rýchlu elektroniku.
Výsledok závisí tiež od vlastností použitých pneumatík na mokrom povrchu a od rozloženia hmotnosti.
Máme skúsenosti z iných áut
Robili sme tu test Škody Octavie R.S. III, ktorá aj s plne naloženým kufrom dokázala vyrovnať šmyk na tretej úrovni veľkosti odtrhu platne.
Niektoré autá majú problém bez včasného zásahu zvládnuť druhý stupeň. Nissan Leaf, disponuje stabilizačným systémom už v sériovom vybavení a druhý stupeň odtrhovej platne zvládne s miernou pomocou vodiča.
Na tretiu úroveň už potrebuje veľmi šikovný zásah vodiča. Ak vodič nereaguje auto sa roztočí a končí v šmyku.
Pri pozorovaní Nissanu Leaf v šmyku bolo vidieť, že systém ESP dokáže predné koleso až zablokovať, len aby vytvoril otočný moment proti šmyku.
Podľa praktickej skúsenosti a pocitov na cvičisku by mohol byť zásah systému rýchlejší a veľkú rolu hrajú pneumatiky.
Nízky valivý odpor rozhoduje
Ekologické typy plášťov s nízkym valivým odporom majú veľmi tvrdú zmes a na klzkom povrchu veľmi slabú priľnavosť. Preto jedno predné koleso nezvládne vytvoriť moment proti zvyšku auta.
Navyše v elektromobile tohto typu nie je sústredená všetka hmotnosť vpredu. Okrem zmeny pneumatík by pomohlo rýchlejšie ESP.
Nissan Leaf v podmienkach testu pri umelom navodení šmyku nezvládne to, čo niektoré špičkové systémy v najnovších klasických autách.
A druhej strane elektromobil ako taký ponúka veľké možnosti do budúcna.
Napríklad elektromobily s pohonom všetkých kolies pomocou štyroch elektromotorov budú mať programovateľný zásah auta tak, že niektoré kolesá budú brzdiť a iné ešte akcelerovať.
Tým môže nabrať dynamika jazdy a zásah stabilizačného systému úplne iné dimenzie.