Slovo diferenciál si asi väčšina verejnosti spojí s autom. Pri otázke, či sa jedná o súčiastku, alebo mechanizmus môžu netechnické typy zaváhať.
O tom, prečo ho v autách máme a aký je jeho princíp fungovania, mnohí netušia. Základné odpovede prináša veľmi jednoduché a názorné video z roku 1937.
Dôvod prečo je diferenciál súčasťou auta je zodpovedaný v prvej časti videa. Pri prejazde zákruty prejde vonkajšie koleso hnanej nápravy väčšiu dráhu ako vnútorné. To znamená, že sa musí otočiť viackrát ako vnútorné koleso.
Tento problém rieši v autách práve diferenciál. Predtým, ako sa stal súčasťou áut, konštruktéri daný problém riešili tak, že poháňané bolo iba jedno koleso. Nevýhodou bola slabšia trakcia.
Samotný princíp fungovania diferenciálu si môžete pozrieť v nasledujúcom videu v čase od cca 3:10. Podľa nás sa však oplatí pozrieť celé video.