Systém na detekciu alkoholu sa má stať bežnou súčasťu auta

Systém na zisťovanie množstva alkoholu v tele vodiča sa môže stať v blízkej budúcnosti súčasťou súboru bezpečnostných systémov v aute.

(Zdroj: youtube.com)

Automobiloví výrobcovia v súčasnosti ponúkajú množstvo asistentov a bezpečnostných systémov, ktoré majú zabrániť, prípadne znížiť následky nehody.

Štatistiky však ukazujú, že príčinou veľkého počtu nehôd je alkohol za volantom. Proti tomu sa už pred rokmi rozhodlo zabojovať Volvo, ktoré je asi najvýraznejšie spájané s inováciami v oblasti bezpečnosti.

V roku 2007 predstavilo systém Alcoguard, ktorý nedovolil naštartovať vozidlo predtým, ako vodič vykonal dychovú skúšku na alkohol.

Ešte dva roky predtým žiadala automobilka od švédskych úradov výnimku zo striktných zákonov, aby jej vodiči mohli pod vplyvom alkoholu na vlastnom testovacom okruhu skúšať nový bezpečnostný systém.

Ten mal v prípade spomalených reakcií vodiča z dôvodu únavy, alebo požitia alkoholu zasiahnuť a prebrať kontrolu nad vozidlom.

Najnovšia iniciatíva vzišla z podpory americkej vlády a asociácie združujúcej popredných automobilových výrobcov.

Vznikol tak projekt so skratkou DADSS (Driver Alcohol Detection System for Safety). V rámci tohto projektu sú pripravované až dva spôsoby zmerania hladiny alkoholu.

Prvý súvisí s meraním množstva alkoholu v dychu, aj keď nejde o klasické “fúkanie“, ako ho poznáme pri kontrole zo strany policajnej hliadky.

Systém umiestnený pri volante automaticky zachytáva dych vodiča a vyhodnocuje pomer etanolu a oxidu uhličitého v dychu. Šofér tak nie je obťažovaný fúkaním priamo do testeru.

Využíva infračervené svetlo

Molekuly alkoholu a ostatných zložiek vzduchu absorbujú infračervené žiarenie v špecifických vlnových dĺžkach, a práve tento poznatok využíva táto technológia.

Prístroj namieri infračervené svetlo na vzorku z dychu vodiča a analýzou rýchlo a presne zistí koncentráciu alkoholu.

Zariadenie v laboratórnych podmienkach funguje. Pre dokončenie funkčného prototypu využiteľného v aute je nutné dosiahnutie kompaktných rozmerov.

Otázkou ostáva aj samotné umiestnenie systému v aute. Predmetom skúmania je prúdenie vzduchu v kabíne po výdychu vodiča, ale aj ostatných pasažierov.

Okrem priestoru pri volante pripadá do úvahy aj umiestnenie na šoférových dverách. Proces vývoja zariadenia pokračuje testovaním výdrže, náhlych zmien teplôt, či vplyvu prašného prostredia na funkciu systému.

Alkohol vyhodnotí aj pri dotyku

Druhý spôsob zisťovania alkoholu u vodiča v rámci projektu DADSS je založený na dotyku. Pri styku vodiča so senzorom infračervené svetlo prenikne do jeho tkaniva.

Časť svetla sa odrazí späť, kde ho zachytí touchpad. Odrazené svetlo obsahuje informácie o chemických vlastnostiach kože, vrátane koncentrácie alkoholu.

Systém musí rovnako pred prípadnou sériovou výrobou podstúpiť množstvo testov. Jeho najlogickejším umiestnením je gombík používaný na naštartovanie vozidla.

Oba spomínané systémy môžu byť nastavené na toleranciu rôzneho množstva alkoholu v závislosti od miestnej legislatívy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 807
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 557
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 430
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 975
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 829
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 223
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 453
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 422
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 040
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 771

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.