Premiéru trojvalcového motora EcoBoost s výkonom 125 koní sprevádzali obavy verejnosti o jeho výdrž a spoľahlivosť.
Medzičasom získal turbodúchadlom prepĺňaný litrový agregát tri tituly Motora roka a najnovšie jeho výkon ešte vzrástol na 103 kW (140 koní).
Litrový výkon prevyšuje mnohé športové autá a zaujímavo vyzerá aj krútiaci moment 180 Nm od 1400 otáčok za minútu.
Fiesta pokorí s novým motorom stokilometrovú rýchlosť za 9 sekúnd a dosiahne maximálku rýchlosť 201 km/h.
Turbo má neuveriteľné otáčky
Spomedzi všetkých parametrov, ktoré o novom motore zverejnili, asi najviac zaujmú otáčky turbodúchadla. Rotačná časť s lopatkami sa otočí až 248 000 krát za minútu, čo je vyše 4000 krát za sekundu.
Automobilka veľmi názorne prirovnáva tlak, ktorý pôsobí na piesty pri zapálení zmesi, k šliapnutiu slona na plechovku od nápoja.
Nárast tlaku vo valcoch si vyžiadal aj mechanickú úpravu v podobe hrubšieho tesnenia medzi hlavnou valcov a blokom motora.
Ladili aj drobnosti
Spotreba vychádza na papieri na neuveriteľných 4,5 l/ 100 km.
Pripomeňme, že trojvalec 1,0 EcoBoost má hlavu motora z hliníkovej zliatiny a v nej integrovanú časť výfukového potrubia. Konštruktéri pracovali na znížení trenia prostredníctvom lepšej povrchovej úpravy piestov.
Na čo najnižšej spotrebe paliva má podiel aj variabilné olejové čerpadlo, ktoré prispôsobuje tlak oleja aktuálnym požiadavkám.
K zmenám došlo na konštrukcii olejom mazaného rozvodového remeňa a pribudli nové tesnenia kľukového hriadeľa s nižším trením.