Lúčime sa s hydropneumatickým pružením v Citroëne. Navždy

Hydropneumatický systém zabezpečoval vysoké pohodlie, ale je drahý a náročný na údržbu. Pozrite si náš posledný test s takýmto Citroënom.

(Zdroj: Wikipedia: Jlantzy)

Systém hydropneumatického odpruženia vznikol ešte počas druhej svetovej vojny. Po prvý raz ho francúzska značka Citroën použila v roku 1954 vo vozidle Citroën Traction Avant 15CVH. Montovaný na zadnej náprave zabezpečil okrem iného aj rovnakú svetlú výšku bez závislosti na zaťažení vozidla.


Hydropneumatický systém využíva hydropneumatické zásobníky (gule), ktoré sú rozdelené membránou. V prvej časti membrány sa nachádza plyn. Do druhej časti vstupuje hydraulická kvapalina a pôsobí na membránu s plynom. Vibrácie sú prenášané prostredníctvom hydraulickej kvapaliny do gule a pôsobia na membránu a plynovú komoru. To nahradzuje funkciu pružiny, plyn okamžite reaguje proti hydraulickej kvapaline a plynová komora pohlcuje vibrácie. Funkciu tlmiča nahradzuje kvapalina prechodom cez ventil – Tlmenie vibrácií je vykonávané prostredníctvom ventilu vo vstupnej časti gule, vytvára odpor prechádzajúcej kvapaline. Pohybom membrány nastáva v systéme potreba neustáleho prebytku a nedostatku kvapaliny, jej obeh je zabezpečený hydraulickým čerpadlom. Zmenou množstva kvapaliny v systéme je možné meniť svetlú výšku automobilu.

Zdroj: wikipedia

Hydropneumatický podvozok zabezpečil Citroënu na dlhé roky bezkonkurenčné pohodlie.

Podľa dostupných informácií francúzska značka končí s nasadzovaním hydropneumatiky vo svojich modeloch z ekonomických dôvodov.

Medzi najpredávanejšie modely s hydropneumatickým podvozkom patril počas dvoch dekád model DS vyrábaný od roku 1955.

Počas polstoročia prešlo pruženie v princípe len malými mechanickými zmenami, neskôr doplnené o riadiacu elektroniku a množstvo senzorov.

V posledných rokoch bolo pruženie Citroënu známe pod menom Hydractiv (III+.)

Srdce systému – hydropneumatické gule vyrába továreň vo francúzskom meste Caen.

Ak Citroën skutočne celkom zruší nasadzovanie legendárneho pruženia vo svojich modeloch, výrobca pruženia stratí veľkú časť dopytu. Je tak otázne, či bude „gule“ dodávať ďalej aj iným odberateľom, akým je napríklad aj Rolls-Royce.

V budúcnosti využije Citroën dodávateľské systémy, akými sú napríklad tlmiče Preloaded Linear Valve spoločnosti ZF.

Vo výhľade je aj vývoj adaptívneho podvozka, ktorý by mal ponúknuť podobný komfort ako hydropneumatické pruženie, ale vyššiu spoľahlivosť a hlavne nižšie náklady.

Citroën však stratí punc jedinečnosti. Myslíme si, že francúzska značka by mala ponechať hydropneumatiku aspoň novým modelom DS, kde cena nestojí na prvom mieste pri kúpe vozidla.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku?
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  3. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  6. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  7. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
  8. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
  9. Noc literatúry v rôznych mestách Slovenska už dnes!
  10. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu.
  1. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  2. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  4. Realitná činnosť ako podnikanie
  5. Predstavenie novinky na IDEB 2018: Gerlach
  6. Študentská osobnosť roka Ing. Martina Majorošová
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Verde Park farbí útulný domov na zeleno
  9. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €!
  10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  1. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 38 109
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 19 965
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 13 515
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 11 740
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 318
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 215
  7. Najkrajšie ostrovy Talianska 3 039
  8. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 987
  9. Astmatici a alergici pozor. Aj toto vám môže spôsobovať problémy 2 875
  10. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 592

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Koľko partnerov treba mať, kým nájdeme pravú lásku

Nehanbite sa za bruško a sprosté tetovanie, mierte vysoko a mierte často. Matematické tipy, ako zlepšiť svoje šance na úspešné zoznámenie.

dnes píše jaroslav rumpli

Už to s nimi nevydržal ani prezident

Špina je zažratá.

KULTÚRA

Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu

Neprehliadnite tiež

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.

Úžitkovým vozidlám na Slovensku kraľuje Fiat Ducato

Talianska dodávka si drží prvenstvo v predajoch už ôsmy rok.

Prvá servisná prehliadka auta: Ako prebieha a na čo si dať pozor

Prijímací technik by vám mal povedať, čo všetko sa s autom bude robiť.