SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Lúčime sa s hydropneumatickým pružením v Citroëne. Navždy

Hydropneumatický systém zabezpečoval vysoké pohodlie, ale je drahý a náročný na údržbu. Pozrite si náš posledný test s takýmto Citroënom.

(Zdroj: Wikipedia: Jlantzy)

Systém hydropneumatického odpruženia vznikol ešte počas druhej svetovej vojny. Po prvý raz ho francúzska značka Citroën použila v roku 1954 vo vozidle Citroën Traction Avant 15CVH. Montovaný na zadnej náprave zabezpečil okrem iného aj rovnakú svetlú výšku bez závislosti na zaťažení vozidla.


Hydropneumatický systém využíva hydropneumatické zásobníky (gule), ktoré sú rozdelené membránou. V prvej časti membrány sa nachádza plyn. Do druhej časti vstupuje hydraulická kvapalina a pôsobí na membránu s plynom. Vibrácie sú prenášané prostredníctvom hydraulickej kvapaliny do gule a pôsobia na membránu a plynovú komoru. To nahradzuje funkciu pružiny, plyn okamžite reaguje proti hydraulickej kvapaline a plynová komora pohlcuje vibrácie. Funkciu tlmiča nahradzuje kvapalina prechodom cez ventil – Tlmenie vibrácií je vykonávané prostredníctvom ventilu vo vstupnej časti gule, vytvára odpor prechádzajúcej kvapaline. Pohybom membrány nastáva v systéme potreba neustáleho prebytku a nedostatku kvapaliny, jej obeh je zabezpečený hydraulickým čerpadlom. Zmenou množstva kvapaliny v systéme je možné meniť svetlú výšku automobilu.

Zdroj: wikipedia

Hydropneumatický podvozok zabezpečil Citroënu na dlhé roky bezkonkurenčné pohodlie.

Podľa dostupných informácií francúzska značka končí s nasadzovaním hydropneumatiky vo svojich modeloch z ekonomických dôvodov.

Medzi najpredávanejšie modely s hydropneumatickým podvozkom patril počas dvoch dekád model DS vyrábaný od roku 1955.

Počas polstoročia prešlo pruženie v princípe len malými mechanickými zmenami, neskôr doplnené o riadiacu elektroniku a množstvo senzorov.

V posledných rokoch bolo pruženie Citroënu známe pod menom Hydractiv (III+.)

Srdce systému – hydropneumatické gule vyrába továreň vo francúzskom meste Caen.

Ak Citroën skutočne celkom zruší nasadzovanie legendárneho pruženia vo svojich modeloch, výrobca pruženia stratí veľkú časť dopytu. Je tak otázne, či bude „gule“ dodávať ďalej aj iným odberateľom, akým je napríklad aj Rolls-Royce.

V budúcnosti využije Citroën dodávateľské systémy, akými sú napríklad tlmiče Preloaded Linear Valve spoločnosti ZF.

Vo výhľade je aj vývoj adaptívneho podvozka, ktorý by mal ponúknuť podobný komfort ako hydropneumatické pruženie, ale vyššiu spoľahlivosť a hlavne nižšie náklady.

Citroën však stratí punc jedinečnosti. Myslíme si, že francúzska značka by mala ponechať hydropneumatiku aspoň novým modelom DS, kde cena nestojí na prvom mieste pri kúpe vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 661
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 377
  4. Aká je chémia vôní 10 156
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 340
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 675
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80