Lúčime sa s hydropneumatickým pružením v Citroëne. Navždy

Hydropneumatický systém zabezpečoval vysoké pohodlie, ale je drahý a náročný na údržbu. Pozrite si náš posledný test s takýmto Citroënom.

(Zdroj: Wikipedia: Jlantzy)

Systém hydropneumatického odpruženia vznikol ešte počas druhej svetovej vojny. Po prvý raz ho francúzska značka Citroën použila v roku 1954 vo vozidle Citroën Traction Avant 15CVH. Montovaný na zadnej náprave zabezpečil okrem iného aj rovnakú svetlú výšku bez závislosti na zaťažení vozidla.


Hydropneumatický systém využíva hydropneumatické zásobníky (gule), ktoré sú rozdelené membránou. V prvej časti membrány sa nachádza plyn. Do druhej časti vstupuje hydraulická kvapalina a pôsobí na membránu s plynom. Vibrácie sú prenášané prostredníctvom hydraulickej kvapaliny do gule a pôsobia na membránu a plynovú komoru. To nahradzuje funkciu pružiny, plyn okamžite reaguje proti hydraulickej kvapaline a plynová komora pohlcuje vibrácie. Funkciu tlmiča nahradzuje kvapalina prechodom cez ventil – Tlmenie vibrácií je vykonávané prostredníctvom ventilu vo vstupnej časti gule, vytvára odpor prechádzajúcej kvapaline. Pohybom membrány nastáva v systéme potreba neustáleho prebytku a nedostatku kvapaliny, jej obeh je zabezpečený hydraulickým čerpadlom. Zmenou množstva kvapaliny v systéme je možné meniť svetlú výšku automobilu.

Zdroj: wikipedia

Hydropneumatický podvozok zabezpečil Citroënu na dlhé roky bezkonkurenčné pohodlie.

Podľa dostupných informácií francúzska značka končí s nasadzovaním hydropneumatiky vo svojich modeloch z ekonomických dôvodov.

Medzi najpredávanejšie modely s hydropneumatickým podvozkom patril počas dvoch dekád model DS vyrábaný od roku 1955.

Počas polstoročia prešlo pruženie v princípe len malými mechanickými zmenami, neskôr doplnené o riadiacu elektroniku a množstvo senzorov.

V posledných rokoch bolo pruženie Citroënu známe pod menom Hydractiv (III+.)

Srdce systému – hydropneumatické gule vyrába továreň vo francúzskom meste Caen.

Ak Citroën skutočne celkom zruší nasadzovanie legendárneho pruženia vo svojich modeloch, výrobca pruženia stratí veľkú časť dopytu. Je tak otázne, či bude „gule“ dodávať ďalej aj iným odberateľom, akým je napríklad aj Rolls-Royce.

V budúcnosti využije Citroën dodávateľské systémy, akými sú napríklad tlmiče Preloaded Linear Valve spoločnosti ZF.

Vo výhľade je aj vývoj adaptívneho podvozka, ktorý by mal ponúknuť podobný komfort ako hydropneumatické pruženie, ale vyššiu spoľahlivosť a hlavne nižšie náklady.

Citroën však stratí punc jedinečnosti. Myslíme si, že francúzska značka by mala ponechať hydropneumatiku aspoň novým modelom DS, kde cena nestojí na prvom mieste pri kúpe vozidla.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  2. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  5. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  6. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  7. HubHub spája sily s Neulogy
  8. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  9. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  10. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 590
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 098
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 655
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 161
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 109
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 344
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 452
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 014
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 123
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 375

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kaliňák ukázal jednu faktúru za Kiskov let, ostatné najskôr neexistujú

Ministerstvo vnútra ukázalo podrobnosti letov, v rámci nich jedinú faktúru, o ktorej existencii sa už aj tak vedelo.

KOMENTÁRE

Kiskova cena za rodinu sa dá vyčísliť na lety

Čo ak sa na celú vec pozrieme ako na problém zosúlaďovania práce s rodinou.

Neprehliadnite tiež

Nový Peugeot 508 sa ovláda klávesami ako na klavíri

Vlajková loď Peugeotu prináša oživí segment dramatickým vzhľadom, konkurovať chce tým najlepším.

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.