Lúčime sa s hydropneumatickým pružením v Citroëne. Navždy

Hydropneumatický systém zabezpečoval vysoké pohodlie, ale je drahý a náročný na údržbu. Pozrite si náš posledný test s takýmto Citroënom.

(Zdroj: Wikipedia: Jlantzy)

Systém hydropneumatického odpruženia vznikol ešte počas druhej svetovej vojny. Po prvý raz ho francúzska značka Citroën použila v roku 1954 vo vozidle Citroën Traction Avant 15CVH. Montovaný na zadnej náprave zabezpečil okrem iného aj rovnakú svetlú výšku bez závislosti na zaťažení vozidla.


Hydropneumatický systém využíva hydropneumatické zásobníky (gule), ktoré sú rozdelené membránou. V prvej časti membrány sa nachádza plyn. Do druhej časti vstupuje hydraulická kvapalina a pôsobí na membránu s plynom. Vibrácie sú prenášané prostredníctvom hydraulickej kvapaliny do gule a pôsobia na membránu a plynovú komoru. To nahradzuje funkciu pružiny, plyn okamžite reaguje proti hydraulickej kvapaline a plynová komora pohlcuje vibrácie. Funkciu tlmiča nahradzuje kvapalina prechodom cez ventil – Tlmenie vibrácií je vykonávané prostredníctvom ventilu vo vstupnej časti gule, vytvára odpor prechádzajúcej kvapaline. Pohybom membrány nastáva v systéme potreba neustáleho prebytku a nedostatku kvapaliny, jej obeh je zabezpečený hydraulickým čerpadlom. Zmenou množstva kvapaliny v systéme je možné meniť svetlú výšku automobilu.

Zdroj: wikipedia

Hydropneumatický podvozok zabezpečil Citroënu na dlhé roky bezkonkurenčné pohodlie.

Podľa dostupných informácií francúzska značka končí s nasadzovaním hydropneumatiky vo svojich modeloch z ekonomických dôvodov.

Medzi najpredávanejšie modely s hydropneumatickým podvozkom patril počas dvoch dekád model DS vyrábaný od roku 1955.

Počas polstoročia prešlo pruženie v princípe len malými mechanickými zmenami, neskôr doplnené o riadiacu elektroniku a množstvo senzorov.

V posledných rokoch bolo pruženie Citroënu známe pod menom Hydractiv (III+.)

Srdce systému – hydropneumatické gule vyrába továreň vo francúzskom meste Caen.

Ak Citroën skutočne celkom zruší nasadzovanie legendárneho pruženia vo svojich modeloch, výrobca pruženia stratí veľkú časť dopytu. Je tak otázne, či bude „gule“ dodávať ďalej aj iným odberateľom, akým je napríklad aj Rolls-Royce.

V budúcnosti využije Citroën dodávateľské systémy, akými sú napríklad tlmiče Preloaded Linear Valve spoločnosti ZF.

Vo výhľade je aj vývoj adaptívneho podvozka, ktorý by mal ponúknuť podobný komfort ako hydropneumatické pruženie, ale vyššiu spoľahlivosť a hlavne nižšie náklady.

Citroën však stratí punc jedinečnosti. Myslíme si, že francúzska značka by mala ponechať hydropneumatiku aspoň novým modelom DS, kde cena nestojí na prvom mieste pri kúpe vozidla.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 28 178
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 22 005
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 990
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 000
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 779
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 627
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 592
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 050
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 644