SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Lúčime sa s hydropneumatickým pružením v Citroëne. Navždy

Hydropneumatický systém zabezpečoval vysoké pohodlie, ale je drahý a náročný na údržbu. Pozrite si náš posledný test s takýmto Citroënom.

(Zdroj: Wikipedia: Jlantzy)

Systém hydropneumatického odpruženia vznikol ešte počas druhej svetovej vojny. Po prvý raz ho francúzska značka Citroën použila v roku 1954 vo vozidle Citroën Traction Avant 15CVH. Montovaný na zadnej náprave zabezpečil okrem iného aj rovnakú svetlú výšku bez závislosti na zaťažení vozidla.


Hydropneumatický systém využíva hydropneumatické zásobníky (gule), ktoré sú rozdelené membránou. V prvej časti membrány sa nachádza plyn. Do druhej časti vstupuje hydraulická kvapalina a pôsobí na membránu s plynom. Vibrácie sú prenášané prostredníctvom hydraulickej kvapaliny do gule a pôsobia na membránu a plynovú komoru. To nahradzuje funkciu pružiny, plyn okamžite reaguje proti hydraulickej kvapaline a plynová komora pohlcuje vibrácie. Funkciu tlmiča nahradzuje kvapalina prechodom cez ventil – Tlmenie vibrácií je vykonávané prostredníctvom ventilu vo vstupnej časti gule, vytvára odpor prechádzajúcej kvapaline. Pohybom membrány nastáva v systéme potreba neustáleho prebytku a nedostatku kvapaliny, jej obeh je zabezpečený hydraulickým čerpadlom. Zmenou množstva kvapaliny v systéme je možné meniť svetlú výšku automobilu.

Zdroj: wikipedia

Hydropneumatický podvozok zabezpečil Citroënu na dlhé roky bezkonkurenčné pohodlie.

Podľa dostupných informácií francúzska značka končí s nasadzovaním hydropneumatiky vo svojich modeloch z ekonomických dôvodov.

Medzi najpredávanejšie modely s hydropneumatickým podvozkom patril počas dvoch dekád model DS vyrábaný od roku 1955.

Počas polstoročia prešlo pruženie v princípe len malými mechanickými zmenami, neskôr doplnené o riadiacu elektroniku a množstvo senzorov.

V posledných rokoch bolo pruženie Citroënu známe pod menom Hydractiv (III+.)

Srdce systému – hydropneumatické gule vyrába továreň vo francúzskom meste Caen.

Ak Citroën skutočne celkom zruší nasadzovanie legendárneho pruženia vo svojich modeloch, výrobca pruženia stratí veľkú časť dopytu. Je tak otázne, či bude „gule“ dodávať ďalej aj iným odberateľom, akým je napríklad aj Rolls-Royce.

V budúcnosti využije Citroën dodávateľské systémy, akými sú napríklad tlmiče Preloaded Linear Valve spoločnosti ZF.

Vo výhľade je aj vývoj adaptívneho podvozka, ktorý by mal ponúknuť podobný komfort ako hydropneumatické pruženie, ale vyššiu spoľahlivosť a hlavne nižšie náklady.

Citroën však stratí punc jedinečnosti. Myslíme si, že francúzska značka by mala ponechať hydropneumatiku aspoň novým modelom DS, kde cena nestojí na prvom mieste pri kúpe vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 182
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 381
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 128
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 527
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 452
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 338
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 184
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 517
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 377
  10. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 5 485
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vila Bellevue v Starom Smokovci.

Mnohé zničené budovy môžu dostať druhú šancu.

11. máj
Egan Bernal (vpravo) vyhral 9. etapu na Giro d'Italia 2021.

Sagan o popredné priečky nebojoval.

2 h
Píše Eugen Gindl - Fórum

Hnedá internacionála sa hlási

Neonacisti v uliciach Berlína - ilustračná fotografia.

Nacisti, rasisti a fašisti objavili magický obsah pojmu solidarita.

12. máj

Titul, zostup i postup na Slovensku.

6 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj