Prvá jazda: Brzdy na Honde Civic Type R neuvaril ani Rosina

Honda si trúfla predstaviť nový Civic Type R na okruhu. Pre športové ale predsa sériové autá to býva pohrebisko očakávaní.

Honda Civic Type R patrí opäť na vrchol svojej kategórie. Aj v jazde na okruhu.(Zdroj: Honda)

Do stanu Hondy na Slovakia Ringu vošiel Štefan „Štofi“ Rosina po takmer trojhodinovom vození hostí na okruhu v novom Civicu Type R.

„Chlapci, tie brzdy sú neskutočné, ešte stále fungovali. To je neuveriteľné“, dodal náš najskúsenejší okruhový pretekár a utrel si spotené čelo.

V deň medzinárodnej prezentácie Civicu Type R bolo na okruhu 33 stupňov a podmienky pre jazdenie so sériovým autom viac než náročné.

Najmä na pneumatiky, brzdy a chladenie. Po tom ako na Porsche odchovaný Štofi Rosina nedokázal zničiť Civic Type R na okruhu, stačí uzavrieť celú reportáž so slovami, že trieda kompaktných rýchlych áut má nového kráľa.

To by som však musel v sebe dusiť dojmy, ktoré auto vo mne zanechalo. Po vyše troch rokoch osobného užívania Renaultu Megane R.S. som mal s čím porovnávať.

Aj na okruhu Slovakia Ring, ktorý je špeciálne náročný na brzdy, motor a pneumatiky.

Vzbudili očakávanie

Celkom dobrú predohru okruhovému jazdeniu urobila samotná prezentácia bez zbytočných slov. Dávno som nezažil tak vecnú prezentáciu bez zbytočných omáčok o cieľovom zákazníkovi a situácii na automobilovom trhu.

Po predstavení technickej stránky auta a všetkých vylepšení boli očakávania veľmi vysoké. Nehovoriac o strachu zo sklamania.

Honda na margo uštipačných pripomienok k dizajnu v štýle Rýchlo a zbesilo vysvetlila, že Type R nebol postavený pre krásu ani na výstavu.

Všetky doplnky vrátane obludného zadného krídla sú prísne funkčné ako celé auto. Pri maximálnej rýchlosti auta 270 km/h museli eliminovať vztlak pod autom a zlepšiť prítlak.

Asi najviac práce bolo s aerodynamikou podvozka a vyústením za zadnou nápravou. Čiže difúzor medzi štyrmi výfukmi má svoj veľký význam.

Pri pohľade na jednotlivé aerodynamické prvky spozorujete snahu o využitie obtekajúceho vzduchu pre stabilitu auta v priamom smere.

Honda využila nápor vzduchu v maximálnej možnej miere a hoci tvrdí, že nechcela ísť cestou veľkého „grilu“ v prednej maske, tých otvorov je tam dosť.

Viac však zaváži, že cez obrovské otvory za blatníkmi (žiabre) má horúci vzduch kadiaľ odísť.

brzdy_r8425.jpg

Na celkovo vydarenom aute najviac zaujali brzdy Brembo a excelentne nastavené ABS.

Honda nevädne

Väčšina do premávky určených áut a niektoré hot hatch nevynímajúc, má problém po prvých troch-štyroch kolách na Slovakia Ringu.

Začnú vädnúť brzdy prehrejú sa pneumatiky a ABS čoraz viac predlžuje brzdnú dráhu. Vtedy aj silný motor a dobrý podvozok strácajú význam.

To dobre vedia majitelia dvojtonových pseudo športových vozidiel s pomádou vo vlasoch a pýchou nad stádom šesťsto koní.

Ak si niekto kúpi rýchle auto s vidinou občasného jazdenia na okruhu, nechce po troch ostrých kolách stáť v boxe s odídenými brzdami.

Každý sa chce zlepšovať v jazde a riešiť viac seba ako auto. Civic Type R prichádza pripravený na bežné cesty, ale najmä na okruh.

Doteraz sme podobné brzdy zažili iba v Peugeote RCZ-R. Všetci ostatní, Meganom R.S. počnúc a Golfom R končiac majú so sériovými brzdami problém.

Civic Type R zaujal reakciou na prudké brzdenie z vysokej rýchlosti. Jeho ABS nezačne panicky prerušovať, ale všetku brzdnú silu vie preniesť do pneumatík.

Mimochodom sa zdá, že Continental urobil v podobe ContiSportContact 6 veľkú konkurenciu pre Michelin Pilot Sport. Nové pneumatiky, ktoré sme premiérovo skúšali lepia o asfalt a zároveň veľa vydržia.

kokpit_r699.jpg

Kokpit sotva stihnete vnímať ale posed šoféra sadne na prvý krát.

Honda má turbo

Naštartované Hondy Civic Type R v pitlane Slovakia Ringu mi pripomenuli prvú skúsenosť s pretekárskym autom. Bolo to ešte v minulom storočí, keď sme jazdili Honda Civic Cup s trojdverovým modelom 1,6 Vti.

Ten pretekársky bol na voľnobehu extrémne tichý ako táto novinka.

Žiadne bublanie, len veľmi tlmený zvuk Hondy. Áno ten Civic pod 5600 otáčok akoby ani nešiel ale potom začala estráda, ktorej posledné dejstvo vrcholilo okolo 8000 otáčok a radili sme na konci otáčkomera pri 9100 otáčkach.

Odvtedy uplynulo 17 rokov, prišiel okrídlený Civic Type R, ktorý má štyri výfuky, dvojlitrový motor a turbodúchadlo.

Po prezretí mnohých videí s vyladenými Hondami, ktoré mali turbo alebo kompresor som za volant nesadal s negatívnymi predsudkami.

naraznik_r53.jpg

Cez nárazník Honda dýcha.

Niečo jej ostalo

Skôr to bolo veľké očakávanie, ako dopadne spojenie legendárneho časovania a zdvihu ventilov s turbodúchadlom. Technici teraz využili reguláciu výšky zdvihu otvorenia ventilov na eliminovanie turbodiery.

V nižších otáčkach ich systém VTEC otvára viac, aby sa turbodúchadlo efektívnejšie roztočilo. Nový motor využíva reguláciu tlaku v plniacom systéme (wastegate) pomocou elektronicky ovládaného systému, ktorý disponuje veľkou presnosťou.

Posledné na čo som si pred výjazdom na okruh spomenul bol maximálny výkon 315 k a maximálny krútiaci moment 400 Nm už pri 2500 otáčkach.

To bolo cítiť už pred prvou zákrutou na Slovakia Ringu. V prilbe zanikal zvuk motora a lepšie vyniklo vnímanie zrýchlenia telom.

Cítiť, že nový motor má turbo a niečo zdedil od klasickej Hondy. Získal lepší spodok a stratil to povestné záverečné kopnutie vysokého výkonu z atmosférickej Hondy. Je ho možné točiť, ale nad 7000 šofér veľký efekt nepocíti.

paka_r2704.jpg

Radenie s krátkymi dráhami je po brzdách druhá fascinujúca vec.

Poslúcha na plynový pedál

Keď pôjdete Hondu Civic Type R skúšať, nečakajte explóziu pri 3000 otáčkach. Na novinke ma fascinovali dve unikátne veci.

Motor má pekne rozložený krútiaci moment aj výkon do širokého spektra otáčok.

Akoby ste mali len zosilnený atmosférický priebeh, prejavuje sa to vo vzťahu k otáčkam, len je to silnejšie, akoby bola pod kapotou Civicu štvorlitrová atmosféra.

Na Megane R.S. motor doslovne vybuchol, čo fascinovalo, ale potom nič. Civic má pocitovo ešte lepšiu špičku ako Leon Cupra 280.

Druhá možno ešte podstatnejšia vec je dávkovanie sily. Aj to je podobné s atmosférou.

Napríklad, keď som sa po prvom horizonte na Slovakia Ringu bál podržať plný plyn do pravej zákruty, odľahčenie a opätovné pridanie plynu nespôsobilo veľký skok.

Motor sa veľmi „nevyfúkol“ a potom reagoval jemne. Aj v pomalých zákrutách presne toto potrebujete, aby reagoval rýchlo, ale nie prehnane.

Prednosť atmosféry v tomto zmysle ostala a pri 315 koňoch na prednej náprave je to oceniteľné.

sedadlo_r6592.jpg

Sedadlá by mohli mať o niečo výraznejšie tvarovanie pre jazdu na okruhu. Budú dobré na bežné používanie auta.

Neťahá za ruky

V nájazde do zákrut je Civic presný, len jemne hodí zadkom a adaptívne tlmiče v štandardnom režime trochu pripomínajú Megane R.S..

Francúz sa vie viac položiť do zákruty, lebo ma drsnejší samosvor a ten potrebuje väčšie natočenie auta, aby ste mohli ísť skôr po plyne.

Hodna vchádza v jazdnom režime R+ do zákruty veľmi neutrálne a po odľahčení od brzdenia sa jemným pridaním plynu pekne priťahuje k apexu zákruty.

Cítil som z nej viac počítačových zásahov oproti Meganu. Civic Type R predstavuje v ostrej zákrute prienik medzi Renaultom a Seatom.

Na celej prezentácii ma najviac štvalo, že som sa nedostal k Štofimu Rosinovi, aby mi ukázal okruh vo svojom podaní.

Napokon Jazda s maďarským šampiónom Norbertom Kissom mi dala veľa a je najvyšší čas, aby som už dopísal a dokončil si súkromné porovnanie jeho jazdy s mojou.

Pokiaľ sa pýtate na časy. S Meganom R.S. 250 na dosluhujúcich Dunlop SP Sport som tu zajazdil 2:38,4. Bol som sám v aute a v mierne chladnejšom počasí.

Hondu Civic Type R som mal teraz prvý krát v ruke, viezol som inštruktora na palube, mal som nové pneumatiky Continental CSC6, ale nejazdil som cez obrubníky.

Podľa videa bol čas s Hondou a s istou prezentačnou rezervou 2:39,2.

Ťažko niečo dodať

Civic Type R vstal po piatich rokoch z prachu nepodarkov predošlej generácie a prichádza s autom, ktoré vie preniesť na cestu 315 koní aj cez prednú nápravu, má extrémne presné radenie, vycibrenú prednú nápravu vo výjazde zo zákruty.

Jednoznačný dôkaz ponúka presun mysle od auta k jazde. Po prvom kole som riešil svoju jazdu na okruhu a nie auto. Stačí, že máte v rukách niečo fungujúce a myseľ prechádza len do toho, ako byť rýchlejší a efektívnejší.

A na to sú tu tieto autá. Pokiaľ ide o Megane R.S., nedávno som skúšal Trophy a ten mi len potvrdzuje, že je pre mňa vždy najlepšou prednokolkou, lebo pekne hádže zadkom a sedí mi najviac.

Niekde v podvedomí však cítim, že Civic Type R je modernejšie, silnejšie a zrejme aj rýchlejšie auto. Najmä na okruhu viac vydrží a má presnejšie radenie.

zarokk_r2308.jpg

Všetky aerodynamické prvky vrátane obrovského krídla a difúzora v nárazníku majú obrovský význam.

Z testovacieho zápisníka

značka

Honda

model

Civic Type R

motorizácia

2,0 VTEC TURBO

objem (cm 3)/ počet valcov

1996/4

výkon (kW (k)) pri ot./min.

228 (310) /6500

krútiaci moment (Nm) pri ot./min.

400 Nm / 2500 - 4500

zrýchlenie 0-100 km/h (s)

5,7 s

maximálna rýchlosť (km/h)

270

priemerná spotreba (l/100km)

7,3

brzdy

ventilované s priemerom 350 mm, vŕtané, štvorpiestikový strmeň/zadné plné kotúče s priemerom 296 mm, neúnavné brzdy ako v Peugeote RCZ-R

dojmy z motora

výborný prejav vo vyšších otáčkach, veľmi ostrý zvuk a podarené spojenie predností atmosférického motora s prepĺňaným, neviem aká bude reálna spotreba, ale pri športovej jazde je motor excelentný, hlavnou prednosťou je možnosť presne dávkovať výkon na výjazde zo zákruty a to bez výraznej „explózie“ turba a bez tubodiery po ľahkom ubratí plynu

reakcia na plyn

citeľný rozdiel medzi štandardným nastavením a športovým režimom +R, dobrá odozva na plyn ako sme u Hondy zvyknutí

pohotovostná hmotnosť (kg)

1382

prevodovka/ počet stupňov

manuálna / 6

kvalita radenia

precízna kulisa radenia, extrémne krátke dráhy radenia, asi najlepšie radenie medzi manuálnymi prevodovkami hot hatch

typ pohonu

predná poháňaná náprava so samosvorným diferenciálom LSD, upravené zavesenie predných kolies s kĺbom riadenia posunutým do vnútra kolesa čo najbližšie k zvislej radiálnej osi disku, predná náprava neprenáša do volantu nežiadúce impulzy pri akcelerácii v ostrej zákrute

rozmer a typ pneumatík

235/35 R19 Continental ContiSportContact6

riadenie a vedenie stopy

v riadení necítiť prácu samosvoru a ani 310 koní nešklbe volant z ruky, možno by nezaškodilo viac živelnosti a menej počítačovej presnosti a však je to typicky dobré riadenie Hondy s malým volantom

odhlučnenie podvozka

na okruhu a v prilbe to ťažko spoznáte, na bežných cestách viete, že sedíte v Honde a teda viete aký povrch je pod vami aj podľa zvuku

komfort podvozka

adaptívne tlmiče vedia čiastočne eliminovať nerovnosti a trochu zmierňujú skok medzi okruhovým správaním a jazdením po bežných cestách

asistenčné systémy

na okruhu som jazdil so zapnutým stabilizačným systémom a to vôbec neprekážalo, pár krát sa prihlásilo o slovo veľmi jemnou korekciou, viac zaujalo športové nastavenie ABS bez panického prerušovania pri ostrom brzdení, príplatkový balík GT má aj čítanie dopravných značiek a iné systémy ale to ma v tejto kategórii auta vôbec nezaujíma

výhľad od vodiča

lepší na cestu ako na prístroje

posed za volantom

výborný lebo po prvej zákrute som ho nevnímala nemusel upravovať

ovládacie prvky a navigácia

najnovší a celkom prehľadný systém s veľkými ikonami

grafika displejov

sledoval som len LED signalizáciu na radenie prevodových stupňov

nastupovanie

vzhľadom na poslanie auta ešte prijateľné ale rozhodne nie na rozvoz Pizze

zameranie vozidla

ponúknuť vyžitie v jazde na okruhu a to sa podarilo

celkový dojem

výborný, ešte teraz keď píšem cítim to príjemné napätie

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 230
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 14 036
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 709
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 706
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 730
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 375
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 090
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 217
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 403

Téma: Honda


Článok je zaradený aj do ďalších tém Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk, Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská: Stratila som dôvod zotrvávať v koalícii aj formálne

Žitňanská sa chce viac venovať učeniu.

DOMOV

Žitňanská sa rozhodla odísť zo strany Most-Híd

Exministerka spravodlivosti opúšťa aj poslanecký klub.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kto žiadal otvorenosť, nikdy v cirkvi nepochodil

Obvinený biskup vidí tradičných nepriateľov.

Neprehliadnite tiež

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.