SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

V letných horúčavách prinášame na schladenie test Volkswagenu Amarok

Pickup z dielne Volkswagenu vyniká nad konkurenciou šírkou vnútorného priestoru a rovnako aj veľkosťou ložnej plochy.

Na snehu a mimo cesty sme si jazdu a schopnosti auta skutočne užívali.Na snehu a mimo cesty sme si jazdu a schopnosti auta skutočne užívali. (Zdroj: Rasťo Chvála)

V dnešných horúčavách začneme test, ktorým spomíname na zimu a na vskutku veľký interiér pick-upu. Amarok dokazuje, že aj takéto vyslovene praktické vozidlo môže mať interiér na úrovni.

Prvý pohľad na plasty v okolí vodiča to možno neprezrádza, ale ovládaním základných funkcií prostredníctvom multifunkčného volantu, či dotykového displeja sa Amarok vyrovná vyššej výbave bežných áut.

Za jediné ozdobné časti interiéru možno považovať chrómové lemy výduchov klimatizácie a niektorých ďalších prvkov.

Nám by v tejto kategórii nechýbali ani tie. Za príplatok si možno objednať nezávislé kúrenie, či Bi-xenóny. Po sadnutí za volant potešil výhľad na cestu z vyhrievaných sedadiel.

Kabína Amaroku a jej komfort je základný odlišovací prvok od konkurenčných pick-upov.

Vyčnieva šírkou interiéru

Amarok vyčnieva nad konkurenciou aj v šírke vnútorného priestoru päťmiestnej kabíny. Rovnako je to aj v prípade nákladného priestoru s plochou 2,5 m2, na ktorú sa vďaka šírke 1222 mm zmestí europaleta aj pozdĺžne.

Najvyššia užitočná hmotnosť v závislosti od verzie a výbavy atakuje jednu tonu.

Celková šírka a rozchod kolies umožnil umiestniť listové pružiny vedľa rámu podvozka, čim výrobca dosiahol zníženie ťažiska na zadnej náprave.

Nižšie ťažisko sa citeľne prejavuje v zlepšení jazdných vlastností, hlavne v prípade vyšších vozidiel. Napokon odhlučnenie podvozka a komfort na asfaltových cestách opäť prevyšuje konkurenciu.

Amarok ani bez nákladu neposkakuje na ceste, ako väčšina áut tohto typu a predstavuje výborný prienik medzi úžitkovým autom do terénu a osobným autom.

Je to akoby "najcestnejší" pick-up.

Interiér na prvý pohľad nepôsobí luxusne. Výbavou však pickup mieri poriadne vysoko. Foto: Rasťo Chvála

Pri výjazde na kopec pomôže hrubá sila

Výhoda veľkého vozidla sa ukázala paradoxne aj pri parkovaní v zime. Roztlačiť množstvo snehu a vypluhovať si vlastné parkovacie miesto nie je žiadny problém.

Pocit istoty, ktorý má šofér počas kalamity na cestách, môže byť až prehnaný ale pri prispôsobení jazdy podmienkam v čase, keď všetci jazdia krokom, sa môže bez strachu pohybovať nielen ulicami mesta.

Správanie podvozka a pohonu sme samozrejme preskúmali na miestach mimo bežnej premávky. S množstvom ťažkého snehu si Amarok najlepšie poradil pri použití hrubej sily.

Pokiaľ to terénne nerovnosti dovoľujú, stačí pridať plyn na podlahu a bez väčšieho umenia prejde tento pickup pri výjazde do strmého kopca naozaj dosť.

Stály pohon všetkých kolies s diferenciálom Torsen môže spôsobiť jemné krútenie vozidla do strán. Jednoducho snahu zadnej nápravy tlačiť auto dopredu cítiť, hlavne keď predkom rozrážate hlbokú vrstvu snehu.

S plochou 2,52 m2 Amarok prevyšuje konkurenciu. V rámci originálnych doplnkov si možno objednať aj odnímateľný kryt úložného priestoru. Je uzamykateľný ale na odomknutie potrebujete vždy dve ruky. Foto: Rasťo Chvála

V limitnej situácii sa predné kolesá netočili

Po stlačení tlačidla off road vedľa radiacej páky sa zapne asistent pre zjazd z kopca. Ten prerušuje funkciu ABS v krátkych intervaloch tak, aby kolesá nahrnuli pred sebou malé kopy snehu (prípadne hliny alebo piesku).

Tieto umelo vytvorené prekážky následne spomalia vozidlo pri ich prejazde. Skúsili sme to a veľmi dobre to funguje.

Akurát si treba dať pozor pri strmom zjazde a veľmi hlbokom snehu.

Po asi dvoch metroch vyhrnulo auto pred sebou množstvo snehu, siahajúceho po evidenčné číslo. Ostali sme bezradne stáť na mieste, keďže Amarok sa nedokázal pohnúť ani jedným smerom.

Predné kolesá sa v mokrom utlačenom snehu nedokázali pretočiť aj napriek tomu, že vozidlo má permanentný pohon všetkých kolies.

Pomohlo až krátke odhrabávanie a zaťaženie ložnej plochy pre lepšiu trakciu zadných kolies.

Pri prejazde väčších terénnych nerovností sa osvedčila osemstupňová automatická prevodovka. Krátky prvý prevodový stupeň pôsobil, akoby sme mali zapnutú redukciu a náročnejšie prekážky sme mohli zdolávať prakticky krokom.

Praktickým doplnkom je svetlo nad nákladným priestorom. Foto: Rasťo Chvála

Pohon Amaroku má na starosti BiTurbom prepĺňaný štvorvalcový diesel s objemom 2,0 l a maximálnym výkonom 132 kW.

Vzhľadom na hmotnosť Amarok svižne zrýchľuje, nemali sme však možnosť otestovať jeho správanie pri zaťažení nákladom. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí vcelku príjemných 2150 otáčok.

Amarok sa pri plnej výbave môže triafať aj do vkusu skupiny zákazníkov, zameraných na životný štýl. V prvom rade je to však pracant, ktorý veľa odvezie, nestratí sa v teréne a pritom ostáva komfortný aj na bežných cestách.

V prípade rozmerného auta netreba podceniť zimnú výbavu. Očistiť množstvo snehu iba pomocou malej škrabky, by nebolo jednoduché. Foto: Rasťo Chvála

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Volkswagen Amarok

Verzia

DC Highline

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

20 685/37 333/45 425

Motor

diesel; štvorvalec; objem 1968 cm3; priame vstrekovanie Common-Rail

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135(180)/4 000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400/1500-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - test (s)

11,56

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

45,37

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

5,42 na štvrtom prevodovom stupni

5,93 na piatom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1 500 na ôsmom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2 150 na ôsmom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

300

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

8,0/9,8

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak LM-80 245/70 R16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1857-2051/963-769

Ložná plocha (m2)

2,52

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

3095; 5254; 1954; 1834

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  3. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  4. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  2. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  3. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  4. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  7. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  8. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 677
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 723
  3. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 7 929
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 366
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 100
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 3 269
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 466
  8. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 2 372
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Otec Daniela Tupého chce poznať pravdu o vražde svojho syna.

Otec Daniela Tupého chce vedieť, kto stál za tým, že sa vyšetrovanie odklonilo od skutočných páchateľov.


23. máj
Šéf wagnerovcov Jevgenij Prigožin so žoldniermi.

Prigožin kritizuje armádu, odstaviť ho však Kremeľ nechce.


7 h

Vydaných bolo 22-tisíc poukážok na dotáciu, vyše desatina z nich prepadla.


10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h
reklama

Blogy SME

  1. Andrea Vörösová: J. A. Komenský... a ako ďalej?
  2. Soňa Kallová: Máme rovnaké podkarpatské korene. Podobnú súčasnosť. Máme aj rovnakú budúcnosť?
  3. Tina Gažovičová: Nemusíme vynachádzať koleso - ani pri inkluzívnom vzdelávaní
  4. Věra Tepličková: Naď už nevydržal tlak a odtajnil prísne tajné
  5. Anna Miľanová: Zub múdrosti... 2023
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kto osvietil myseľ policajného hovorcu? Na poste vedúceho oddelenia komunikácie prezídia skončil
  7. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ?
  8. Dušan Vršanský: Informatizácia v slovenskom vydaní
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 883
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 803
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 319
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 13 248
  5. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 8 658
  6. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 026
  7. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 7 004
  8. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 308
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu