V dnešných horúčavách začneme test, ktorým spomíname na zimu a na vskutku veľký interiér pick-upu. Amarok dokazuje, že aj takéto vyslovene praktické vozidlo môže mať interiér na úrovni.
Prvý pohľad na plasty v okolí vodiča to možno neprezrádza, ale ovládaním základných funkcií prostredníctvom multifunkčného volantu, či dotykového displeja sa Amarok vyrovná vyššej výbave bežných áut.
Za jediné ozdobné časti interiéru možno považovať chrómové lemy výduchov klimatizácie a niektorých ďalších prvkov.
Nám by v tejto kategórii nechýbali ani tie. Za príplatok si možno objednať nezávislé kúrenie, či Bi-xenóny. Po sadnutí za volant potešil výhľad na cestu z vyhrievaných sedadiel.
Kabína Amaroku a jej komfort je základný odlišovací prvok od konkurenčných pick-upov.
Vyčnieva šírkou interiéru
Amarok vyčnieva nad konkurenciou aj v šírke vnútorného priestoru päťmiestnej kabíny. Rovnako je to aj v prípade nákladného priestoru s plochou 2,5 m2, na ktorú sa vďaka šírke 1222 mm zmestí europaleta aj pozdĺžne.
Najvyššia užitočná hmotnosť v závislosti od verzie a výbavy atakuje jednu tonu.
Celková šírka a rozchod kolies umožnil umiestniť listové pružiny vedľa rámu podvozka, čim výrobca dosiahol zníženie ťažiska na zadnej náprave.
Nižšie ťažisko sa citeľne prejavuje v zlepšení jazdných vlastností, hlavne v prípade vyšších vozidiel. Napokon odhlučnenie podvozka a komfort na asfaltových cestách opäť prevyšuje konkurenciu.
Amarok ani bez nákladu neposkakuje na ceste, ako väčšina áut tohto typu a predstavuje výborný prienik medzi úžitkovým autom do terénu a osobným autom.
Je to akoby "najcestnejší" pick-up.

Pri výjazde na kopec pomôže hrubá sila
Výhoda veľkého vozidla sa ukázala paradoxne aj pri parkovaní v zime. Roztlačiť množstvo snehu a vypluhovať si vlastné parkovacie miesto nie je žiadny problém.
Pocit istoty, ktorý má šofér počas kalamity na cestách, môže byť až prehnaný ale pri prispôsobení jazdy podmienkam v čase, keď všetci jazdia krokom, sa môže bez strachu pohybovať nielen ulicami mesta.
Správanie podvozka a pohonu sme samozrejme preskúmali na miestach mimo bežnej premávky. S množstvom ťažkého snehu si Amarok najlepšie poradil pri použití hrubej sily.
Pokiaľ to terénne nerovnosti dovoľujú, stačí pridať plyn na podlahu a bez väčšieho umenia prejde tento pickup pri výjazde do strmého kopca naozaj dosť.
Stály pohon všetkých kolies s diferenciálom Torsen môže spôsobiť jemné krútenie vozidla do strán. Jednoducho snahu zadnej nápravy tlačiť auto dopredu cítiť, hlavne keď predkom rozrážate hlbokú vrstvu snehu.

V limitnej situácii sa predné kolesá netočili
Po stlačení tlačidla off road vedľa radiacej páky sa zapne asistent pre zjazd z kopca. Ten prerušuje funkciu ABS v krátkych intervaloch tak, aby kolesá nahrnuli pred sebou malé kopy snehu (prípadne hliny alebo piesku).
Tieto umelo vytvorené prekážky následne spomalia vozidlo pri ich prejazde. Skúsili sme to a veľmi dobre to funguje.
Akurát si treba dať pozor pri strmom zjazde a veľmi hlbokom snehu.
Po asi dvoch metroch vyhrnulo auto pred sebou množstvo snehu, siahajúceho po evidenčné číslo. Ostali sme bezradne stáť na mieste, keďže Amarok sa nedokázal pohnúť ani jedným smerom.
Predné kolesá sa v mokrom utlačenom snehu nedokázali pretočiť aj napriek tomu, že vozidlo má permanentný pohon všetkých kolies.
Pomohlo až krátke odhrabávanie a zaťaženie ložnej plochy pre lepšiu trakciu zadných kolies.
Pri prejazde väčších terénnych nerovností sa osvedčila osemstupňová automatická prevodovka. Krátky prvý prevodový stupeň pôsobil, akoby sme mali zapnutú redukciu a náročnejšie prekážky sme mohli zdolávať prakticky krokom.

Pohon Amaroku má na starosti BiTurbom prepĺňaný štvorvalcový diesel s objemom 2,0 l a maximálnym výkonom 132 kW.
Vzhľadom na hmotnosť Amarok svižne zrýchľuje, nemali sme však možnosť otestovať jeho správanie pri zaťažení nákladom. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí vcelku príjemných 2150 otáčok.
Amarok sa pri plnej výbave môže triafať aj do vkusu skupiny zákazníkov, zameraných na životný štýl. V prvom rade je to však pracant, ktorý veľa odvezie, nestratí sa v teréne a pritom ostáva komfortný aj na bežných cestách.

Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Volkswagen Amarok |
Verzia | DC Highline |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 20 685/37 333/45 425 |
Motor | diesel; štvorvalec; objem 1968 cm3; priame vstrekovanie Common-Rail |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 135(180)/4 000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 400/1500-2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automat/8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - test (s) | 11,56 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 45,37 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,42 na štvrtom prevodovom stupni |
5,93 na piatom prevodovom stupni | |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1 500 na ôsmom prevodovom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2 150 na ôsmom prevodovom stupni |
Stav tachometra (km) | 300 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 8,0/9,8 |
Typ a rozmer pneumatík | Bridgestone Blizzak LM-80 245/70 R16 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1857-2051/963-769 |
Ložná plocha (m2) | 2,52 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 3095; 5254; 1954; 1834 |