SME

TEST: Citroen C4 radšej s benzínom ako s dieselom

Porovnali sme rokmi osvedčený naftový štvorvalec s novým benzínovým trojvalcom.

Nový benzínový motor má dobrý pomer spotreby a výkonu, preto vyhráva.Nový benzínový motor má dobrý pomer spotreby a výkonu, preto vyhráva. (Zdroj: Rasťo Chvála)

Presvedčiť niektorých motoristov na benzínový motor v nižšej strednej triede nebýva ľahké. Hlavné slovo pri rozhodovaní, možno ešte dôležitejšie ako účel, má cena.

Kto nemá na diesel, ten si často kúpi benzín. V porovnávacom teste sme však proti sebe postavili dve navlas rovnako drahé Citroeny C4.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Motorizácie 100 BlueHDi a 130 PureTech si môžete kúpiť v rovnakej výbave od 14.990 eur. Za tie isté peniaze diesel ponúkne výkon 100 koní a benzín až 130.

Navyše podľa našich meraní, v teste je rozdiel v dynamike ešte priepastnejší ako kone na papieri. Najmä v často využívanom zrýchlení zo 70 na 100 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Jasný náskok benzínového motora stúpa so zvyšujúcou sa rýchlosťou. Napriek trojvalcovej konštrukcii je benzínový motor tichší a kultivovanejší.

Benzín dáva autu život

Ak zoberieme do úvahy reakciu na plynový pedál a pocity z jazdy, tak diesel nemôže v žiadnom prípade konkurovať motoru PureTech.

Karta sa obracia iba pri hodnotení priemernej spotreby, pretože motor 100 BlueHDi kráča aj po zmene na normu Euro 6 v šlapajách svojho úsporného predchodcu.

Rozdiel v spotrebe principiálne rastie najviac na diaľnici a pri dynamickej jazde. Tam diesel neveľmi mení spotrebu ale ostáva rovnako komótny.

Z benzínového trojvalca srší temperament a celková spotreba v teste 6,3 l/100km celkom poteší. Diesel mal síce spotrebu 4,7 l/100 km ale benzín vyhráva pomerom dynamiky auta a spotreby.

SkryťVypnúť reklamu

Treba dopĺňať močovinu do diesela

Obe verzie majú rovnaký servisný interval a to každých 25.000 kilometrov alebo jeden rok. Pri normálnej údržbe a pravidelných servisných prehliadkach si menej prác vyžaduje benzínový trojvalec.

Vyžiadali sme si zoznam servisných úkonov mimo výmeny oleja. Zásadné rozdiely sú najmä pri vyššom počte najazdených kilometrov.

Benzínový motor potrebuje po 50.000 kilometroch nové sviečky a presne v tom čase aj nový vzduchový filter.

Majiteľa čaká výmena remeňa pohonu príslušenstva po 125.000 kilometroch a po 175.000 treba vymeniť hnací remeň.

Rozvody vymenia po 175.000 kilometroch. Pri naftovom motore výrobca naviac oproti benzínovej verzii odporúča kontrolu filtra pevných častíc po 150.000 km, dopĺňanie močoviny AdBlue pri každej prehliadke a výmenu palivového filtra po 50.000 km.

SkryťVypnúť reklamu

Po praktickej skúsenosti z redakčného testu by sme si vybrali benzínový motor 1,2 130 PureTech.

Z testovacieho zápisníka k porovnávaciemu testu

Značka a model

Citroen C4

Citroen C4

Verzia

100 BlueHDi Shine

130 PureTech Shine

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

12.590/14.990/16.040

12590/ 14.990/16.520

Motor

naftový štvorvalec BlueHDi, Euro6, 1560(cm3); jedno turbodúchadlo

benzínový trojvalec PureTech, 1199 (cm3), turbodúchadlo, priame vstrekovanie benzínu

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

73(99)/3750

96(130)/5500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

254/1750

230/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/5

manuálna/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

11,5 / 13,37

10,8 / 11,42

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,77

36,98

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,08 na 3. stupni

5,05 na 3. stupni

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

8,23 na 4. stupni

6,22 na 4. stupni

Pružnosť 100 – 130 km/h (s)

16,43 na 5.stupni

10,54 na 6. stupni

Dráha 100 – 130 km/h (m)

528

337

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1250 na 5. stupni

1750 na 6. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2000 na 5. stupni

2500 na 6. stupni

Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h)

47/87/127

47/87/127

Stav tachometra (km)

10.459

9.115

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,6/4,7

4,7/6,3

Objem palivovej nádrže (l)

60

60

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Energy Saver 205/55/R16

Michelin Primacy HP 225/45/R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1355/475

1280/510

Objem batožinového priestoru (l)

380

380

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2608/4329/1789/1502

2608/4329/1789/1502

Motor

veľmi slušne odhlučnený diesel, vie jazdiť úsporne, má oneskorenú reakciu na plynový pedál, nástup výkonu je podriadený dosiahnutiu nízkej spotreby, prednosťou motora je úspora paliva,

jeden z najlepších v triede, nie je tak odhlučnený ako v Peugeote 308 alebo ako EcoBoost vo Forde, má však príjemný ťah

Prevodovka

dlhé prevody a tomu odpovedajúca dobrá spotreba a slabá dynamika, radenie neohuruje presnosťou ani krátkymi dráhami

dobre navrhnutý kompromis pre jazdu v meste aj na diaľnici, šiesty prevod využíva najmä charakter turbomotora a na pomery malých benzínových motorov točí len 2500 otáčok za minútu

Podvozok

podvozok má toľko odtieňov správania ako maliarska paleta farieb, na dobrom asfalte vynikajúci komforty a také držanie stopy v zákrute o ako sa pri pohľade na toto auto nikomu ani len nesníva, veľké nerovnosti zvláda dobre a na tých malých záplatách a priečnych nerovnostiach sa doslova zatrasie celé auto

Interiér

pedantne spracovaný, má nápad a teraz už aj lepší displej a bezkľúčový vstup

Posed vodiča a výhľad

slušný vyšší posed s dobrým výhľadom, vhodné aj pre staršie osoby

Ovládanie palubného systému/navigácie

reakcia na dotykový displej je už podstatne rýchlejšia, v princípe prehľadné ovládanie všetkých prvkov, navigácia má pekné zobrazenie, zadávanie adresy písmenkami menej presné, ale pri stojacom vozidle s tým nie je problém

Jazyk auta/navigácie

český / český

Grafika displejov a zobrazovanie

Príjemná a prehľadná, na priamom stráca čitateľnosť

Predné svetlá technika a účinok

nové LED hlavné svetlá sú

verzia s halogénovými svetlami využíva H7 a poskytuje celkom slušné osvetlenie cesty v stretávacom režime

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup, odomykanie uchopením kľučky, zamykanie dotykom prsta na kľučku dverí

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

celkom príjemné nastupovanie, bude vyhovovať aj starším osobám

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

manuálne, výškové aj u spolujazdca, nastaviteľná bedrová opierka chrbta u obidvoch predných sedadiel

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie len z kabíny a nie do jednej roviny s dnom kufra

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

len plastové háčiky na tašky s nákupom a praktický vyberateľný lampáš

Rezervné koleso - prístup

dojazdové rezervné koleso s dobrým prístupom

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

celkom dobre chránené prahy pred špinou, konečne netreba kľúč k otváraniu nádrže lebo je bezuzáverová, dobre umiestnený ostrekovač so širokým hrdlom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 200
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 863
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 163
  4. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 286
  5. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 237
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 085
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 013
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 764
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým.
  2. Miroslav Kocúr: Fico vie, že niektorí už vedia
  3. Juraj Ondruška: „Letisko Vajnory – porušenie verejnej vôle? Dokumenty hovoria jasne“ ✈️🚨
  4. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  5. Adriana Kerestešová: Detská kniha, ktorá inšpiruje k pomoci iným
  6. Otilia Horrocks: Stop netransparentným haciendám !
  7. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  8. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 878
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 937
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 689
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 114
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 818
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 454
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 189
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 179
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
reklama
SkryťZatvoriť reklamu