V redakčnom teste súperili dva skútre značky Honda s rovnakým objemom motora, diametrálne odlišnou cenou a ako sa ukázalo aj s veľmi rozdielnymi vlastnosťami.
Hondy PCX a Forza predstavujú vstupnú bránu do sveta jednej stopy pre držiteľov vodičského oprávnenia skupiny B.
Podľa našej legislatívy môžete s vodičským oprávnením pre skupinu B šoférovať skúter s objemom motora do 125 cm3, s automatickou prevodovkou a s výkonom do 11 kW.
Pritom pomer výkonu k hmotnosti nesmie presiahnuť 0,1 kW na kilogram. Tieto požiadavky spĺňa dobre známy skúter PCX a tiež luxusná novinka Forza.
Zisťovali sme, či investícia do silnejších skútrov než sú dostupnejšie „päťdesiatky“ umožní majiteľovi spoznať cesty aj za bránami mesta.
Získate kamarátov na ceste
Niektorí motoristi neplánujú rozšírenie vodičského oprávnenia a napriek tomu túžia po slobodnej jazde na motocykli.
Nový skúter Forza s veterným štítom, otáčkomerom, pohodlným sedadlom, vyspelejším podvozkom a najmä antiblokovacím systémom ABS predstavuje riešenie.
Má veľký kufor, v ktorom odveziete prilbu aj pre spolujazdca alebo ozaj slušný nákup. S Forzou zažijete krásny pocit, keď zdravíte protiidúce „veľké“ cestovné motorky a ľahko klopíte zákruty na Šturci.
Bielo-modrá Forza vyzerá spredu ako veľký motocykel a tiež poskytuje komfortnú jazdu. Akurát všetko musíte prispôsobiť možnostiam motora s objemom 125 cm3.
Jednoznačnou prednosťou drahšieho skútra je ABS. Pred prekážkou môžete brzdiť naplno.
Forza dokáže veľmi komfortne jazdiť rýchlosťou 90 km/h. Akurát po týždni by ste si k danému podvozku vedeli predstaviť aj viac koní.
Na ceste z Brezna do Bratislavy bol rozdiel oproti tradičnému mestskému skútru PCX najciteľnejší. Forza má lepší podvozok, istejšiu jazdu na nerovnom asfalte a na vodiča vďaka výsuvnému štítu tak nefúka.
Forza dostala už nové „rajdy“ s komfortnejším ovládaním svetiel a výstražných smeroviek. Vo výbave je otáčkomer a najmä silnejšie kotúčové brzdy s ABS na oboch kolesách.
Výrazne viac peňazí oproti modelu PCX investujte do skútra Forza len vtedy ak počas slnečných víkendov plánuje výlety.
Svet jednej stopy znamená slobodu už aj v meste. Model PCX predstavuje dobrý pomer dynamiky a obratnosti.
V meste treba obratnosť
Na preplietanie sa v mestskej premávke je lepší model PCX. Jednak má o 33 kilogramov nižšiu hmotnosť ale aj nižšie sedlo a celkovo lepšiu manévrovateľnosť.
Dokonca je lepší v dynamike do 50 km/h ako Forza. Ponúka rovnako premyslené odomykanie kufra a nádrže pri spínacej skrinke.
Rozdiel v brzdách cítiť najviac ak jazdíte na oboch skútroch v tom istom čase. Napokon jazda v meste je najmä o predvídaní a mali by ste si počínať tak, aby nebolo treba prudko brzdiť.
Druhá vec je realita, pri ktorej jasne vnímate ako šoféri áut absolútne ignorujú jednostopové vozidlá. Ak stále váhate na tým, či sa vôbec pustiť do jazdenia na skútri, neodkladajte to. Minimálne sa naučíte inak a veľmi citlivo vnímať premávku.
PCX dokáže väčšiemu, výkonnejšiemu ale ťažšiemu skútru konkurovať dynamikou.
Skúter dovolí jazdu prežívať naplno bez bočných vplyvov a robí veľkú radosť. Samozrejme nie v daždi a v zlom oblečení.
Forza je jednoznačne o triedu pohodlnejším skútrom a čím sú cesty dlhšie, tým je rozdiel oproti PCX väčší.
Pre jej vyššiu hmotnosť i rozmery bude dobrá pre tých, ktorí majú už niečo na malých skútroch odjazdené alebo aspoň základnú školu bezpečnej jazdy pre malé motocykle.
Ak potrebujete temperamentný skúter vyslovene len do mesta a nechcete na ňom podnikať dlhšie výlety, vystačíte si s takmer o polovicu lacnejším PCX. Jeho jedinou nevýhodou v meste je chýbajúce ABS.
Spotreba oboch skútrov je na približne tej istej úrovni, niekdy bol väčší skúter Forza o niečo úspornejší. Voziť sa priemerne za 2,3 litra na 100 kilometrov je celkom príjemná realita.
Zaplatiť výrazne viac za luxusnú Forzu sa oplatí, ak budete so skútrom podnikať výlety.
Forza pripomína veľkú motorku aj výsuvným štítom, ktorý citeľne znižuje nápor vetra na jazdca.
Forza reprezentuje vyšší štandard aj smerovkami v spätných zrkadlách.
Základné parametre skútrov v teste
Skúter | Honda | Honda |
Typ | PCX 125 | FORZA 125 ABS |
Cena modelu (eur) | 2590 | 4550 |
Objem motora (cm3) | 125 | 124,9 |
Výkon motora (kW(k)) | 8,6 (11,7) | 10,5 (14,3) |
Krútiaci moment (Nm) | 12 | 12 |
Prevodovka | Automatická CVT | Automatická CVT |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 128 | 161 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 2,3-2,6 | 2,2-2,8 |
Štartovanie | Elektrický štartér | Elektrický štartér |
Predná brzda | kotúčová | Kotúčová - ABS |
Zadná brzda | bubnová | Kotúčová - ABS |
Predná pneumatika | 90/90 14M/C 46P | 120/70-15 |
Zadná pneumatika | 100/90 14M/C 57P | 140/70-14 |
Objem palivovej nádrže (l) | 8 | 11,5 |
Výška sedadla (mm) | 760 | 780 |
Celková dĺžka (mm) | 1930 | 2134 |