TEST:Nový skúter Honda Forza približuje slobodu jednej stopy

Porovnali sme dva skútre od Hondy, kvôli ktorým si nemusíte rozšíriť klasické vodičské oprávnenie skupiny B.

Nová Forza dokáže prostredníctvom skútra odhaliť čaro víkendového cestovania na motorke.(Zdroj: Rastislav Chvála)

V redakčnom teste súperili dva skútre značky Honda s rovnakým objemom motora, diametrálne odlišnou cenou a ako sa ukázalo aj s veľmi rozdielnymi vlastnosťami.

Hondy PCX a Forza predstavujú vstupnú bránu do sveta jednej stopy pre držiteľov vodičského oprávnenia skupiny B.

Podľa našej legislatívy môžete s vodičským oprávnením pre skupinu B šoférovať skúter s objemom motora do 125 cm3, s automatickou prevodovkou a s výkonom do 11 kW.

Pritom pomer výkonu k hmotnosti nesmie presiahnuť 0,1 kW na kilogram. Tieto požiadavky spĺňa dobre známy skúter PCX a tiež luxusná novinka Forza.

Zisťovali sme, či investícia do silnejších skútrov než sú dostupnejšie „päťdesiatky“ umožní majiteľovi spoznať cesty aj za bránami mesta.

Získate kamarátov na ceste

Niektorí motoristi neplánujú rozšírenie vodičského oprávnenia a napriek tomu túžia po slobodnej jazde na motocykli.

Nový skúter Forza s veterným štítom, otáčkomerom, pohodlným sedadlom, vyspelejším podvozkom a najmä antiblokovacím systémom ABS predstavuje riešenie.

Má veľký kufor, v ktorom odveziete prilbu aj pre spolujazdca alebo ozaj slušný nákup. S Forzou zažijete krásny pocit, keď zdravíte protiidúce „veľké“ cestovné motorky a ľahko klopíte zákruty na Šturci.

Bielo-modrá Forza vyzerá spredu ako veľký motocykel a tiež poskytuje komfortnú jazdu. Akurát všetko musíte prispôsobiť možnostiam motora s objemom 125 cm3.

abs_r7080.jpg

Jednoznačnou prednosťou drahšieho skútra je ABS. Pred prekážkou môžete brzdiť naplno.

Forza dokáže veľmi komfortne jazdiť rýchlosťou 90 km/h. Akurát po týždni by ste si k danému podvozku vedeli predstaviť aj viac koní.

Na ceste z Brezna do Bratislavy bol rozdiel oproti tradičnému mestskému skútru PCX najciteľnejší. Forza má lepší podvozok, istejšiu jazdu na nerovnom asfalte a na vodiča vďaka výsuvnému štítu tak nefúka.

Forza dostala už nové „rajdy“ s komfortnejším ovládaním svetiel a výstražných smeroviek. Vo výbave je otáčkomer a najmä silnejšie kotúčové brzdy s ABS na oboch kolesách.

Výrazne viac peňazí oproti modelu PCX investujte do skútra Forza len vtedy ak počas slnečných víkendov plánuje výlety.

pcx_r5914.jpg

Svet jednej stopy znamená slobodu už aj v meste. Model PCX predstavuje dobrý pomer dynamiky a obratnosti.

V meste treba obratnosť

Na preplietanie sa v mestskej premávke je lepší model PCX. Jednak má o 33 kilogramov nižšiu hmotnosť ale aj nižšie sedlo a celkovo lepšiu manévrovateľnosť.

Dokonca je lepší v dynamike do 50 km/h ako Forza. Ponúka rovnako premyslené odomykanie kufra a nádrže pri spínacej skrinke.

Rozdiel v brzdách cítiť najviac ak jazdíte na oboch skútroch v tom istom čase. Napokon jazda v meste je najmä o predvídaní a mali by ste si počínať tak, aby nebolo treba prudko brzdiť.

Druhá vec je realita, pri ktorej jasne vnímate ako šoféri áut absolútne ignorujú jednostopové vozidlá. Ak stále váhate na tým, či sa vôbec pustiť do jazdenia na skútri, neodkladajte to. Minimálne sa naučíte inak a veľmi citlivo vnímať premávku.

pcx_cesta_r5739.jpg

PCX dokáže väčšiemu, výkonnejšiemu ale ťažšiemu skútru konkurovať dynamikou.

Skúter dovolí jazdu prežívať naplno bez bočných vplyvov a robí veľkú radosť. Samozrejme nie v daždi a v zlom oblečení.

Forza je jednoznačne o triedu pohodlnejším skútrom a čím sú cesty dlhšie, tým je rozdiel oproti PCX väčší.

Pre jej vyššiu hmotnosť i rozmery bude dobrá pre tých, ktorí majú už niečo na malých skútroch odjazdené alebo aspoň základnú školu bezpečnej jazdy pre malé motocykle.

Ak potrebujete temperamentný skúter vyslovene len do mesta a nechcete na ňom podnikať dlhšie výlety, vystačíte si s takmer o polovicu lacnejším PCX. Jeho jedinou nevýhodou v meste je chýbajúce ABS.

Spotreba oboch skútrov je na približne tej istej úrovni, niekdy bol väčší skúter Forza o niečo úspornejší. Voziť sa priemerne za 2,3 litra na 100 kilometrov je celkom príjemná realita.

spolu_r2613.jpg

Zaplatiť výrazne viac za luxusnú Forzu sa oplatí, ak budete so skútrom podnikať výlety.

rajdy_r3603.jpg

Forza pripomína veľkú motorku aj výsuvným štítom, ktorý citeľne znižuje nápor vetra na jazdca.

smerovka_r3389.jpg

Forza reprezentuje vyšší štandard aj smerovkami v spätných zrkadlách.

Základné parametre skútrov v teste

Skúter

Honda

Honda

Typ

PCX 125

FORZA 125 ABS

Cena modelu (eur)

2590

4550

Objem motora (cm3)

125

124,9

Výkon motora (kW(k))

8,6 (11,7)

10,5 (14,3)

Krútiaci moment (Nm)

12

12

Prevodovka

Automatická CVT

Automatická CVT

Pohotovostná hmotnosť (kg)

128

161

Spotreba v teste (l/100 km)

2,3-2,6

2,2-2,8

Štartovanie

Elektrický štartér

Elektrický štartér

Predná brzda

kotúčová

Kotúčová - ABS

Zadná brzda

bubnová

Kotúčová - ABS

Predná pneumatika

90/90 14M/C 46P

120/70-15

Zadná pneumatika

100/90 14M/C 57P

140/70-14

Objem palivovej nádrže (l)

8

11,5

Výška sedadla (mm)

760

780

Celková dĺžka (mm)

1930

2134

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 045
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 551
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 035
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 499
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 143
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 705
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 458
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 877
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 442
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 206

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Aktivisti za tým vidia lobing Penty

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nie je piaty jazdec Apokalypsy

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Neprehliadnite tiež

Aston Martin Cygnet už nie je terčom posmechu, dostal motor V8

Výkonný koncept vznikol pre festival rýchlosti v Goodwoode.

Na nové autá sa čaká dlhšie. S niektorými modelmi je problém

Problém sa môže týkať desiatky tisíc áut.