Slovensko sa pomaly stáva automobilovou veľmocou

BRATISLAVA 19. januára (SITA) - V uplynulom týždni azda najdležitejšou správou bolo oznámenie francúzskej spoločnosti PSA Peugeot Citroën, že postaví na Slovensku v Trnave nový závod na na výrobu malých automobilov na Slovensku v Trnave, čím rozšíri svoju

produkciu v Európe po roku 2006. Investičné náklady dosiahnu 700 mil. eur. Podnik by mal mať ročnú výrobnú kapacitu 300 tis. áut a zamestnávať 3 500 pracovníkov. Informovala o tom spoločnosť.

Automobilka sa tak podľa vlastného vyjadrenia rozhodla po tom, ako posúdila viaceré možné lokality v rôznych stredoeurópskych krajinách. Trnavu si zvolila vzhľadom na mnohé výhody, a to predovšetkým kvôli jej pozícii v strede Európy, jednoduchému prístupu k 190-hektárovej lokalite prostredníctvom železnice, diaľnice a vodnej cesty. Ďalšou výhodou je možnosť vytvorenia dodávateľského parku vedľa závodu. Automobilka poukazuje na tradíciu trnavského regiónu v oblasti výroby, dostupnosť vzdelanej pracovnej sily a na blízkosť regiónu k hlavným trhom, na ktorých automobilka rapídne expanduje.

Súčasťou podpory regionálneho rozvoja pre novú investíciu PSA Peugeot Citroën v Trnave sú aj daňové úľavy limitované do výšky 15 % umiestnených investícií. Ako sa ďalej uvádza v stanovisku PSA, Európska komisia si však zrejme ešte vyžiada informácie týkajúce sa tejto témy. "Štátna podpora, o ktorej spoločnosť PSA rokovala, sa spája s pozemkom a jeho vybavením, ako aj s vyškolením pracovných síl," konštatuje sa v správe.

Devízové rezervy Slovenska stúpli za posledný týždeň o 358,9 mil. USD a k 15. januáru predstavovali 10,8532 mld. USD. Latka historicky najvyšších devízových rezerv sa tak opäť posunula o kúsok vyššie. Devízové rezervy Národnej banky Slovenska (NBS) sa zvýšili o 235,8 mil. USD na 9,4457 mld. USD a rezervy komerčných bánk stúpli o 123,1 mil. USD na 1,4075 mld. USD. Informovalo o tom tlačové oddelenie Národnej banky Slovenska (NBS).

Uplynulý týždeň priniesol aj niekoľko štatistických výsledkov. Napríklad tempo medziročného rastu stavebnej produkcie v novembri pokračovalo. Stavebná produkcia sa v novembri medziročne zvýšila o 7,9 % na 8,2 mld. Sk. Produkcia na novej výstavbe, modernizáciách a rekonštrukciách vzrástla o 4,4 % a na opravách a údržbe o 19,7 %. Nárast stavebných prác v zahraničí dosiahol 18,5 %. Informoval o tom Štatistický úrad SR.

Ďalej Štaistický úrad SR informoval o tom, že v novembri sa medziročný rast tržieb za vlastné výkony a tovar v priemysle zrýchlil. V porovnaní s novembrom 2001 sa tržby zvýšili v stálych cenách o 6,1 % na 106,5 mld. Sk. Za jedenásť mesiacov tržby v priemysle medziročne vzrástli o 3 %. Tempo medziročného rastu tržieb v stavebníctve bolo v novembri druhé najrýchlejšie od začiatku roka 2002 a ich objem 12,3 mld. Sk bol oproti novembru 2001 vyšší o 8,4 %. Za jedenásť mesiacov tržby v stavebníctve oproti rovnakému obdobiu roku 2001 vzrástli o 1,9 %. V novembri minulého roka pokračoval medziročný rast počtu zamestnancov v predaji a údržbe motorových vozidiel o 1,8 %, priemysle o 1,7 % a stavebníctve o 1,5 %. Zvýšila sa tiež zamestnanosť v nehnuteľnostiach, prenajímaní a ostatných verejných službách, a to o 1 %. Klesajúca tendencia pretrvávala vo veľkoobchode, kde zamestnanosť medziročne klesla o 13,4 %, v hoteloch a reštauráciách o 12,7 % a pošte a telekomunikáciách o 6 %. Počet zamestnancov klesol aj v doprave, o 4,5 % a v maloobchode o 3,6 %.

V priemere za jedenásť mesiacov vlaňajška dosiahla zamestnanosť v priemysle 556,5 tis. osôb. Veľkoobchod zamestnával 137,9 tis. osôb, maloobchod 134,8 tis. ľudí, nehnuteľnosti, prenajímanie a ostatné verejné služby 125 tis., stavebníctvo 125,1 tis., doprava 98,1 tis. pracovníkov, hotely a reštaurácie 49,9 tis., pošta a telekomunikácie 31,7 tis., predaj a údržba motorových vozidiel 20 tis. osôb.

Na Slovensku sa v uplynulom roku dokončilo celkovo 13 711 bytov, čo oproti predchádzajúcemu roku predstavuje nárast o 3390 jednotiek. Slovenskí stavbári zároveň vlani začali stavať 14 406 bytových jednotiek, medziročne sa o 2 278 zvýšil aj počet vydaných stavebných povolení na 14 406. Počas posledného mesiaca v roku dosiahol počet stavebných povolení úroveň 759, v tom istom období sa dokončilo 2 985 bytov. Agentúru SITA o tom informoval tlačový odbor Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR (MVRR).

K štatistickým údajom môžeme zaradiť a predaj nových vozidiel. Tých sa na Slovensku sa v minulom roku predalo celkovo 70 933, z toho 65 312 osobných automobilov. Pri osobných automobilov to predstavuje medziročný pokles o 6 %. Predaj malých nákladných automobilov predstavoval 5 621 kusov a medziročne poklesol o viac ako 15 %. Decembrový odbyt osobných automobilov dosiahol 4 998 kusov, čo predstavuje medziročný poklesol odbytu o 779 kusov. Predaj malých nákladných automobilov predstavoval v decembri 788 kusov. Agentúru SITA o tom informovala Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu SR.

Slovensko získalo za Slovenský plynárenský priemysel, a.s. (SPP) doplatok. Konzorcium zložené z nemeckej spoločnosti Ruhrgas a francúzskeho podniku Gaz de France, zaplatilo za 49-percentný podiel v SPP ďalších 65 mil. USD, čo je približne 2,6 mld. Sk. Strategický investor už zaplatil za podiel v slovenskom dominantnom prepravcovi zemného plynu 2,7 mld. USD, čo predstavovalo v deň uzavretia transakcie 11. júla minulého roku 120,96 mld. Sk. Ako ďalej informovala agentúru SITA hovorkyňa ministra hospodárstva Katarína Ševčíková, Národná banka Slovenska dostala doplatok za minoritný podiel na svoj účet v utorok podvečer.

Zdá sa, že technológie ADSL sa nakoniec dočkáme. Technický test ADSL je podľa podkladov, ktoré koncom minulého roku predložili Slovenské telekomunikácie (ST), a.s. Telekomunikačnému úradu SR (TÚ) v súlade so zákonom o telekomunikáciách. Po posúdení podmienok, na základe ktorých ST technický test umožnia, to uviedol vo svojom stanovisku Telekomunikačný úrad. ST ponúkli poskytovateľom internetu, ktorí spĺňajú licenčné podmienky všeobecného povolenia na sprostredkovanie prístupu na internet, realizáciu technického testu ich vlastného pripojenia prostredníctvom technológie ADSL od 15. januára. Technický test pripojenia na internet prostredníctvom technológie ADSL je určený výhradne pre poskytovateľov prístupu na internet, pričom ST im testovaciu prevádzku ponúkajú v štyroch bratislavských lokalitách. Náklady spojené s technickým testom, ktoré vzniknú ST, hradí prevádzkovateľ verejnej telefónnej siete sám. Poskytovatelia poskytujú len zábezpeku za zapožičané zariadenia, ktoré zostávajú po celý čas testu vo vlastníctve ST.

Na svojom stredajšom rokovaní vláda okrem iných bodov programu prerokovala a súhlasila so zrušením osobnej železničnej dopravy na 25 regionálnych železničných tratiach, pričom na troch z nich sa doprava nahradí autobusmi. Predpokladaná celková výška úspory pre Železničnú spoločnosť (ZSSK) by mala dosiahnuť 468,83 mil. Sk ročne. Zrušenie prevádzky na vybraných tratiach súvisí s nižším objemom prostriedkov zo štátneho rozpočtu na výkony vo verejnom záujme pre tento rok v porovnaní s požiadavkami ZSSK.

Tento krok však strana Smer považuje za nekoncepčný a antisociálny krok. Ako predseda strany Róbert Fico uviedol na piatkovej tlačovej besede, otázka železničného spojenia je v regiónoch veľmi citlivá, nakoľko "lokálky" často slúžia na dopravovanie ľudí na pracoviská. Vláda tak podľa Fica rozhodnutím o zrušení dopravy na 25 tratiach ohrozila verejný záujem - mobilitu pracovnej sily. Kritike líder strany podrobil aj ekonomizáciu zdravotníctva, pričom podľa jeho slov štát zavádza trhové mechanizmy do odvetví, kde by nemali byť. Okrem školstva, kultúry a sociálnej sféry je ňou podľa Smeru napríklad aj oblasť železničnej dopravy. "Až 60 % cestujúcich na regionálnych tratiach ich využíva na cestu za prácou," dodal tieňový minister Smeru pre dopravu Ľubomír Vážny. Postup vlády pri redukcii železničnej dopravy označil za nekoncepčný s tým, že by mala mať komplexný plán. Ten by podľa Vážneho mal zahŕňať presnú koncepciu dopravnej politiky štátu a harmonizáciu jednotlivých typov dopravy. Podľa neho je však príliš nízka aj plánovaná úspora, ktorá by mala vzniknúť zo zrušenia dopravy na regionálnych dráhach.

Od začiatku roka sa zmenili podmienky odpočítania dane z pridanej hodnoty (DPH) na vstupe a systém vrátenia nadmerného odpočtu dane, ktorý vznikne platiteľovi DPH vtedy, ak suma odpočítateľnej dane na vstupe prevyšuje celkovú splatnú daň na výstupe. Nadmerný odpočet platiteľa DPH za zdaňovacie obdobie sa totiž bude uspokojovať z jeho vlastnej daňovej povinnosti v nasledujúcich obdobiach, a to najneskôr do 5 rokov. Len v troch prípadoch bude nadmerný odpočet refundovať daňový úrad do 30 dní od podania daňového priznania. Upozorňuje na to Ministerstvo financií SR. Nárok na skoršie vrátenie nadmerného odpočtu DPH majú od januára len daňovníci, u ktorých vývoz tovaru, služieb a medzinárodná preprava predstavuje najmenej 30 % uskutočnených zdaniteľných plnení a tiež daňovníci, u ktorých daň na výstupe za tovary a služby zdaňované zníženou 14-percentnou sadzou presiahne 50 % celkovej dane na výstupe. Aj platiteľom DPH, ktorých nadmerný odpočet prevýši 100 tis. Sk z titulu nákupu hmotného investičného majetku za viac ako približne 500 tis. Sk, vráti daňový úrad nadmerný odpočet dane do 30 dní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 240
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 686
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 031
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 839
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 352
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 099
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 680

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.