Prvá jazda: Vyskúšali sme benzínové turbo vo vynovenej Toyote Auris

Ére turba a znižovania objemov sa nevyhla ani Toyota. Najpredávanejší ostáva hybrid.

Pridanie izolačných materiálov sa citeľne prejavilo na odhlučnení kabíny.(Zdroj: Toyota)

Auris už v roku 2010, pri uvedení jeho prvej generácie na trh, prišiel s ponukou hybridnej pohonnej jednotky. Tá sa v súčasnosti nachádza až v polovici predaných Aurisov v Európe.

Pri modernizovaní druhej generácie Aurisu japonský výrobca rozšíril ponuku aj o malý turbom prepĺňaný benzínový štvorvalec. Nevyhol sa však ani drobným dizajnovým úpravám.

Asi hlavným rozpoznávacím znakom pre rozlíšenie modernizovanej verzie je spodná mriežka chladiča, ktorá sa po novom tiahne celou šírkou vozidla.

Zmeny interiéru prospeli

Nás viac zaujali drobné zmeny v interiéri. Modernejší vzhľad mu dodávajú vystupujúce okraje tachometra a otáčkomera, medzi ktorými sa nachádza 4,2 palcový TFT displej.

Dominantným prvkom vnútorného priestoru je podľa nás sedempalcový displej s dotykovým kapacitným ovládaním. Má veľmi dobrú grafiku a klasické tlačidlá v jeho okolí nahradili dotykové.

Vyzerá lepšie, ale z užívateľského hľadiska nám viac vyhovovalo pôvodné riešenie s tlačidlami. Pri ovládaní jednotlivých funkcii by pomohlo mierne natočenie obrazovky na šoféra.

Spodná mriežka chladiča sa po novom tiahne cez celú šírku vozidla až k svetlometom do hmly. Foto: Toyota

Dostal nové motory

Hlavná zmena sa týka motorov. Dosluhujúci diesel s objemom 2,0 l nahradila naftová pohonná jednotka z dielne BMW s označením 1,6 D-4D, ktorú poznáme aj z modelu Verso.

Absolútnou novinkou je benzínový agregát s objemom 1,2 l. Po rokoch vyhýbania sa malému benzínovému turbom prepĺňanému motoru tak Toyota nasledovala kroky konkurencie. Vyvinula prepĺňaný štvorvalec, ktorý sa parametrami približuje k objemnejšej benzínovej pohonnej jednotke 1,6 Valvematic.

Aj keď s výkonom 85 kW mierne zaostáva, vynahrádza to tradičnou výhodou turbomotoru – krútiacim momentom dostupným v nižších otáčkach. V prípade novinky je jeho maximálna hodnota 185 Nm dostupná v rozmedzí 1500 až 4000 otáčok. S tým korešpondujú aj naše praktické skúsenosti z prvej jazdy.

Auris s motorom 1,2 T reagoval na plyn od 1500 otáčok. Výraznejšej akcelerácie sme sa však dočkali až vo vyšších otáčkach s nárastom výkonu. Platilo to hlavne pri zvýšenej záťaži v kopci.

Nový modernejší vzhľad dostali aj ukazovatele rýchlosti a otáčok motora. Foto: Toyota

Odhlučnenie kabíny je citeľné

Pri ustálenej jazde patrí medzi tichšie pohonné jednotky. Pri voľnobežných otáčkach a státí je prakticky nepočuteľný. S kolegom sme pri čakaní na križovatke podvedome pridávali, aby sme sa presvedčili, že motor skutočne pracuje (testované vozidlo nebolo vybavené systémom Stop&Start).

Ako sme sa neskôr dozvedeli z tlačových materiálov, za celkovo nízkym hlukom v Aurise je pridanie ďalších izolačných materiálov. Lepšie odhlučnenie kabíny sa prejavuje aj pri diaľničných rýchlostiach. Jedine pri akcelerácii nás motor nenechal na pochybách o svojej prítomnosti.

Jeho utlmený zvuk nebol nepríjemný, ale ani nevzbudzoval pozitívne emócie.

Posádku vzadu poteší nízky stredový tunel. Pri vystupovaní môže prekážať malá vzdialenosť medzi zadnými sedadlami a B stĺpikom. Foto: Toyota

V skutočnosti je rýchlejší, ako sa zdá

Na základe subjektívnej skúsenosti by sme ho v dynamike zaradili za benzínový trojvalec (96 kW) rovnakého objemu montovaný do Peugeotu 308.

V porovnaní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h však vyhráva Toyota (celkový čas 10,4 s) o 1,2 s napriek nižšiemu papierovému výkonu a krútiacemu momentu. Obe vozidlá pritom využívajú šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Presné údaje o pružnom zrýchlení novej pohonnej jednotky japonskej automobilky a porovnanie jej dynamických údajov s konkurenciou vám prinesieme o niekoľko týždňov po teste modernizovaného Aurisu.

Dominantným prvkom interiéru je sedempalcová obrazovka s dobrou grafikou. Klasické tlačidlá v jej okolí zmizli. Všetko sa ovláda dotykovo. Foto: Toyota

K zmenám došlo aj v prípade podvozku a riadenia. Auris už pri uvedení druhej generácie dobre filtroval nerovnosti. O koľko lepšie je na tom vynovená verzia po jazde na kvalitných cestách, posúdiť nedokážeme.

Z elektrického posilňovača riadenia sme mali v porovnaní s predchodcom lepší pocit v neutrálnej polohe volantu. Výrobca sa sústredil aj na zlepšenie spätnej väzby riadenia v spektre rýchlostí využívaných na bežných cestách mimo mesta.

Najnovšie úpravy priniesli Aurisu modernejší interiér, zlepšené odhlučnenie kabíny, ale hlavne nový benzínový turbomotor. Hoci sa to na prvý pohľad nezdalo, podľa papierových údajov minimálne stíha s konkurenciou aj napriek mierne nižšiemu výkonu.

Cenník

Výbava

Motor

Výkon (kW)

Prevodovka

Hatchback (eur)

Touring Sports (eur)

Live

1,33 Dual VVT-i

73

6 M/T

13 490

14 320

1,6 Valvametic

97

6 M/T

14 290

15 120

1,4 D-4D

66

6 M/T

15 690

16 520

1,8 Hybrid

100

e-CVT

18 790

19 620

Active

1,33 Dual VVT-i

73

6 M/T

14 790

15 790

1,6 Valvametic

97

6 M/T

15 590

16 590

1,6 Valvametic

97

Multidrive S

16 990

17 990

1,2 T

85

6 M/T

15 890

16 890

1,2 T S&S

85

Multidrive S

17 490

18 490

1,4 D-4D

66

6 M/T

16 990

17 990

1,6 D-4D S&S

82

6 M/T

17 990

18 990

1,8 Hybrid

100

e-CVT

19 900

20 990

Executive

1,6 Valvametic

97

6 M/T

17 990

18 990

1,6 Valvametic

97

Multidrive S

19 390

20 390

1,2 T

85

6 M/T

18 290

19 290

1,2 T S&S

85

Multidrive S

19 890

20 890

1,6 D-4D S&S

82

6 M/T

20 390

21 390

1,8 Hybrid

100

e-CVT

21 990

22 990

Z testovacieho zápisníka

značka

Toyota

model

Auris

motorizácia

1.2T

objem (cm 3)/ počet valcov

1197/4

výkon (kW (k))

85(116)5200-5600

krútiaci moment (Nm)

185/1500-4000

dojmy z motora

pri voľnobežných otáčkach prezradia naštartovaný motor len sotva citeľné vibrácie, pretože jeho zvuk sa prakticky nedostáva do kabíny; dynamika subjektívne súhlasí s nástupom maximálneho krútiaceho momentu od 1500 otáčok; pri jazde do kopca sa dostaví citeľnejšia akcelerácia až s postupným nárastom výkonu v o niečo vyšších otáčkach; pri subjektívnom porovnaní s trojvalcovým turbo motorom rovnakého objemu z dielne Peugeotu cítiť papierovo nižší výkon a krútiaci moment Toyoty; pre väčšinu jazdných situácií vrátane predbiehania však svojimi parametrami plne postačuje

reakcia na plyn/štart stop

okamžitá reakcia na plyn/testovaný kus nebol vybavený systémom štart stop

pohotovostná hmotnosť

1190-1350 (hatchback); 1205-1400 (Touring Sports)

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

kvalita radenia

presná kulisa radiacej páky

typ pohonu

predná náprava

rozmer a typ pneumatík

Dunlop SP Sport Fast Response 225/45 R17

riadenie a vedenie stopy

dobrý kompromis medzi komfortom a spätnou väzbou riadenia

odhlučnenie podvozka

dobre utlmený podvozok; hluk prichádzal pri prejazde nerovností skôr od pneumatík; pre lepšie vyskúšanie odhlučnenia by sme potrebovali vyskúšať Auris aj na menej kvalitných cestách

komfort podvozka

na daných cestách komfortný, dobre filtroval spoje na mostoch

asistenčné systémy

balík Toyota Safety Sense: predkolízny systém, upozornenie na nechcené opustenie jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá, čítanie dopravných značiek

výhľad od vodiča

dobrý výhľad bez výraznejších obmedzení

posed za volantom

dobré sedenie s pomerne výrazným bočným vedením; uvítali by sme dlhší sedák; rozsah nastavenia sedadla a volantu nám vyhovoval

ovládacie prvky a navigácia

kombinácia dotykového displeja a pomerne intuitívneho ovládania tlačidlami multifunkčného volantu; navigácia má dobrú grafiku a dobre zobrazuje spôsob radenia sa do jednotlivých pruhov pred križovatkou; na slnku sa v nej zrkadlí okolie, stále však ostáva čitateľná; uvítali by sme drobnú úpravu v jej umiestnení tak, aby bola viac orientovaná na vodiča

nastupovanie dopredu a dozadu

vpredu je nastupovanie bez výhrad; vzadu oceňujeme nízke prahy a takmer rovnú podlahu bez stredového tunela; pri vystupovaní vzadu treba nohu posunúť o niečo viac dozadu kvôli menšej vzdialenosti zadných sedadiel od B stĺpika

úžitková hodnota a bat. priestor

dvojité dno v jednej rovine so sedačkami po ich sklopení; dva boxy po stranách; štyri oká; dva háčiky; sklápanie zadných delených sedadiel (2:1) z kabíny

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 906
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 697
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 227
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 135
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 929
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 251
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 319
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 274
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 057
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 898

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa pustilo do Uberu, konečne

Slovenské ministerstvo objavilo Uber.

ŠPORT

Za to, čo spravil stopér Chelsea, by sfúkli aj prípravkára

Barcelončan Lionel Messi dal gól proti Chelsea na deviaty pokus.

KOMENTÁRE

Dá pápež hnedému Dukovi červenú kartu?

Kardinálska červená predsa nemôže byť hnedá.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.