Prvá jazda: Vyskúšali sme benzínové turbo vo vynovenej Toyote Auris

Ére turba a znižovania objemov sa nevyhla ani Toyota. Najpredávanejší ostáva hybrid.

Pridanie izolačných materiálov sa citeľne prejavilo na odhlučnení kabíny.(Zdroj: Toyota)

Auris už v roku 2010, pri uvedení jeho prvej generácie na trh, prišiel s ponukou hybridnej pohonnej jednotky. Tá sa v súčasnosti nachádza až v polovici predaných Aurisov v Európe.

Pri modernizovaní druhej generácie Aurisu japonský výrobca rozšíril ponuku aj o malý turbom prepĺňaný benzínový štvorvalec. Nevyhol sa však ani drobným dizajnovým úpravám.

Asi hlavným rozpoznávacím znakom pre rozlíšenie modernizovanej verzie je spodná mriežka chladiča, ktorá sa po novom tiahne celou šírkou vozidla.

Zmeny interiéru prospeli

Nás viac zaujali drobné zmeny v interiéri. Modernejší vzhľad mu dodávajú vystupujúce okraje tachometra a otáčkomera, medzi ktorými sa nachádza 4,2 palcový TFT displej.

Dominantným prvkom vnútorného priestoru je podľa nás sedempalcový displej s dotykovým kapacitným ovládaním. Má veľmi dobrú grafiku a klasické tlačidlá v jeho okolí nahradili dotykové.

Vyzerá lepšie, ale z užívateľského hľadiska nám viac vyhovovalo pôvodné riešenie s tlačidlami. Pri ovládaní jednotlivých funkcii by pomohlo mierne natočenie obrazovky na šoféra.

Spodná mriežka chladiča sa po novom tiahne cez celú šírku vozidla až k svetlometom do hmly. Foto: Toyota

Dostal nové motory

Hlavná zmena sa týka motorov. Dosluhujúci diesel s objemom 2,0 l nahradila naftová pohonná jednotka z dielne BMW s označením 1,6 D-4D, ktorú poznáme aj z modelu Verso.

Absolútnou novinkou je benzínový agregát s objemom 1,2 l. Po rokoch vyhýbania sa malému benzínovému turbom prepĺňanému motoru tak Toyota nasledovala kroky konkurencie. Vyvinula prepĺňaný štvorvalec, ktorý sa parametrami približuje k objemnejšej benzínovej pohonnej jednotke 1,6 Valvematic.

Aj keď s výkonom 85 kW mierne zaostáva, vynahrádza to tradičnou výhodou turbomotoru – krútiacim momentom dostupným v nižších otáčkach. V prípade novinky je jeho maximálna hodnota 185 Nm dostupná v rozmedzí 1500 až 4000 otáčok. S tým korešpondujú aj naše praktické skúsenosti z prvej jazdy.

Auris s motorom 1,2 T reagoval na plyn od 1500 otáčok. Výraznejšej akcelerácie sme sa však dočkali až vo vyšších otáčkach s nárastom výkonu. Platilo to hlavne pri zvýšenej záťaži v kopci.

Nový modernejší vzhľad dostali aj ukazovatele rýchlosti a otáčok motora. Foto: Toyota

Odhlučnenie kabíny je citeľné

Pri ustálenej jazde patrí medzi tichšie pohonné jednotky. Pri voľnobežných otáčkach a státí je prakticky nepočuteľný. S kolegom sme pri čakaní na križovatke podvedome pridávali, aby sme sa presvedčili, že motor skutočne pracuje (testované vozidlo nebolo vybavené systémom Stop&Start).

Ako sme sa neskôr dozvedeli z tlačových materiálov, za celkovo nízkym hlukom v Aurise je pridanie ďalších izolačných materiálov. Lepšie odhlučnenie kabíny sa prejavuje aj pri diaľničných rýchlostiach. Jedine pri akcelerácii nás motor nenechal na pochybách o svojej prítomnosti.

Jeho utlmený zvuk nebol nepríjemný, ale ani nevzbudzoval pozitívne emócie.

Posádku vzadu poteší nízky stredový tunel. Pri vystupovaní môže prekážať malá vzdialenosť medzi zadnými sedadlami a B stĺpikom. Foto: Toyota

V skutočnosti je rýchlejší, ako sa zdá

Na základe subjektívnej skúsenosti by sme ho v dynamike zaradili za benzínový trojvalec (96 kW) rovnakého objemu montovaný do Peugeotu 308.

V porovnaní zrýchlenia z pokoja na 100 km/h však vyhráva Toyota (celkový čas 10,4 s) o 1,2 s napriek nižšiemu papierovému výkonu a krútiacemu momentu. Obe vozidlá pritom využívajú šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Presné údaje o pružnom zrýchlení novej pohonnej jednotky japonskej automobilky a porovnanie jej dynamických údajov s konkurenciou vám prinesieme o niekoľko týždňov po teste modernizovaného Aurisu.

Dominantným prvkom interiéru je sedempalcová obrazovka s dobrou grafikou. Klasické tlačidlá v jej okolí zmizli. Všetko sa ovláda dotykovo. Foto: Toyota

K zmenám došlo aj v prípade podvozku a riadenia. Auris už pri uvedení druhej generácie dobre filtroval nerovnosti. O koľko lepšie je na tom vynovená verzia po jazde na kvalitných cestách, posúdiť nedokážeme.

Z elektrického posilňovača riadenia sme mali v porovnaní s predchodcom lepší pocit v neutrálnej polohe volantu. Výrobca sa sústredil aj na zlepšenie spätnej väzby riadenia v spektre rýchlostí využívaných na bežných cestách mimo mesta.

Najnovšie úpravy priniesli Aurisu modernejší interiér, zlepšené odhlučnenie kabíny, ale hlavne nový benzínový turbomotor. Hoci sa to na prvý pohľad nezdalo, podľa papierových údajov minimálne stíha s konkurenciou aj napriek mierne nižšiemu výkonu.

Cenník

Výbava

Motor

Výkon (kW)

Prevodovka

Hatchback (eur)

Touring Sports (eur)

Live

1,33 Dual VVT-i

73

6 M/T

13 490

14 320

1,6 Valvametic

97

6 M/T

14 290

15 120

1,4 D-4D

66

6 M/T

15 690

16 520

1,8 Hybrid

100

e-CVT

18 790

19 620

Active

1,33 Dual VVT-i

73

6 M/T

14 790

15 790

1,6 Valvametic

97

6 M/T

15 590

16 590

1,6 Valvametic

97

Multidrive S

16 990

17 990

1,2 T

85

6 M/T

15 890

16 890

1,2 T S&S

85

Multidrive S

17 490

18 490

1,4 D-4D

66

6 M/T

16 990

17 990

1,6 D-4D S&S

82

6 M/T

17 990

18 990

1,8 Hybrid

100

e-CVT

19 900

20 990

Executive

1,6 Valvametic

97

6 M/T

17 990

18 990

1,6 Valvametic

97

Multidrive S

19 390

20 390

1,2 T

85

6 M/T

18 290

19 290

1,2 T S&S

85

Multidrive S

19 890

20 890

1,6 D-4D S&S

82

6 M/T

20 390

21 390

1,8 Hybrid

100

e-CVT

21 990

22 990

Z testovacieho zápisníka

značka

Toyota

model

Auris

motorizácia

1.2T

objem (cm 3)/ počet valcov

1197/4

výkon (kW (k))

85(116)5200-5600

krútiaci moment (Nm)

185/1500-4000

dojmy z motora

pri voľnobežných otáčkach prezradia naštartovaný motor len sotva citeľné vibrácie, pretože jeho zvuk sa prakticky nedostáva do kabíny; dynamika subjektívne súhlasí s nástupom maximálneho krútiaceho momentu od 1500 otáčok; pri jazde do kopca sa dostaví citeľnejšia akcelerácia až s postupným nárastom výkonu v o niečo vyšších otáčkach; pri subjektívnom porovnaní s trojvalcovým turbo motorom rovnakého objemu z dielne Peugeotu cítiť papierovo nižší výkon a krútiaci moment Toyoty; pre väčšinu jazdných situácií vrátane predbiehania však svojimi parametrami plne postačuje

reakcia na plyn/štart stop

okamžitá reakcia na plyn/testovaný kus nebol vybavený systémom štart stop

pohotovostná hmotnosť

1190-1350 (hatchback); 1205-1400 (Touring Sports)

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

kvalita radenia

presná kulisa radiacej páky

typ pohonu

predná náprava

rozmer a typ pneumatík

Dunlop SP Sport Fast Response 225/45 R17

riadenie a vedenie stopy

dobrý kompromis medzi komfortom a spätnou väzbou riadenia

odhlučnenie podvozka

dobre utlmený podvozok; hluk prichádzal pri prejazde nerovností skôr od pneumatík; pre lepšie vyskúšanie odhlučnenia by sme potrebovali vyskúšať Auris aj na menej kvalitných cestách

komfort podvozka

na daných cestách komfortný, dobre filtroval spoje na mostoch

asistenčné systémy

balík Toyota Safety Sense: predkolízny systém, upozornenie na nechcené opustenie jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá, čítanie dopravných značiek

výhľad od vodiča

dobrý výhľad bez výraznejších obmedzení

posed za volantom

dobré sedenie s pomerne výrazným bočným vedením; uvítali by sme dlhší sedák; rozsah nastavenia sedadla a volantu nám vyhovoval

ovládacie prvky a navigácia

kombinácia dotykového displeja a pomerne intuitívneho ovládania tlačidlami multifunkčného volantu; navigácia má dobrú grafiku a dobre zobrazuje spôsob radenia sa do jednotlivých pruhov pred križovatkou; na slnku sa v nej zrkadlí okolie, stále však ostáva čitateľná; uvítali by sme drobnú úpravu v jej umiestnení tak, aby bola viac orientovaná na vodiča

nastupovanie dopredu a dozadu

vpredu je nastupovanie bez výhrad; vzadu oceňujeme nízke prahy a takmer rovnú podlahu bez stredového tunela; pri vystupovaní vzadu treba nohu posunúť o niečo viac dozadu kvôli menšej vzdialenosti zadných sedadiel od B stĺpika

úžitková hodnota a bat. priestor

dvojité dno v jednej rovine so sedačkami po ich sklopení; dva boxy po stranách; štyri oká; dva háčiky; sklápanie zadných delených sedadiel (2:1) z kabíny

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 777
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 012
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 158
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 012
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 639
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 351
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.