SME

Prvá jazda: Toyota Avensis s motorom od BMW predviedla radosť z jazdy

Toyota si požičala od BMW dva motory a zamerala sa aj na komfort a pocit z jazdy.

V zákrutách je Avensis až prekvapivo suverénny.V zákrutách je Avensis až prekvapivo suverénny. (Zdroj: Toyota)

O pár mesiacov to bude 18 rokov, čo Toyota Avensis brázdi európske cesty. Za ten čas sa ich na starom kontinente predalo viac ako 1,7 milióna.

V súčasnosti prichádza japonský výrobca s jeho modernizovanou verziou. V prípade zmeny vzhľadu nejde len o kozmetické úpravy, typické pre facelift. Avensis má výrazne prepracovaný predok, ale úpravám sa nevyhla ani zadná časť vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novinkou je dvojica dieselových motorov 1,6 D-4D a 2,0 D-4D z dielne BMW. Práve kombinácia diesela a karoséria typu kombi patrí na Slovensku medzi obľúbenú kombináciu.

SkryťVypnúť reklamu

Multimediálny systém pracuje pomalšie. Logo Toyoty sa pri jeho zapnutí zjaví na dlhé sekundy. Foto: Toyota

Motor si vyberte podľa štýlu jazdy

Prvú časť trasy sme absolvovali so slabším agregátom, ktorý nahradil pod kapotou Toyoty predchádzajúci diesel s objemom 2,0 l.

Menšia pohonná jednotka spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou si bez problémov poradila s predbiehaním, aj s jazdou do kopca.

S týmto agregátom máme skúsenosti z modelu Verso, kde ho Toyota využíva už nejaký čas. Jeho výhodou je schopnosť výrazne sa priblížiť k papierovej spotrebe. Je na to však potrebná plynulá jazda a vyhýbanie sa diaľniciam.

Pri podobnej jazde je na tom o niečo horšie objemnejší motor 2,0 D-4D, ktorý nahradil doteraz používanú dieselovú pohonnú jednotku s objemom 2,2 l.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreby oboch skúšaných agregátov sa ale vyrovnávajú s narastajúcou záťažou. Podľa očakávania sa rozdiel v úspore znižuje s príchodom kopcovitého terénu, jazdy po diaľnici, či menšej snahe šoféra o jazdu na spotrebu.

Dvojliter, rovnako spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, je tak ideálnym riešením pre služobné auto.

Predná časť auta je na pomery faceliftu výrazne prepracovaná. Foto: Toyota

Výkonom za špičkou zaostáva

Z hľadiska výkonu zaostáva najsilnejšia dieselová verzia za konkurenciou. Motor bez problémov splní očakávania bežného motoristu, ale s výkonom 105 kW sa určite nepasuje do pozície kráľa triedy. Nevýhodou oboch motorov je dlhé štartovanie pri využívaní Stop Start systému.

Rovnako, ako v prípade nedávno predstaveného Aurisu, aj v Avensise sa Toyota sústredila na zníženie hluku a vibrácií v kabíne. Využila na to nové a hrubšie izolačné materiály.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska podvozku najviac zaujala jeho schopnosť zvládať dynamické prejazdy zákrut. Komfort tým však výraznejšie neutrpel, hluk od podvozka sme začuli až pri prejazde hlbšej jamy, prípadne sérii nerovností v jednej chvíli.

Okrem nového volantu sú pre Avensis novinkou aj ukazovatele rýchlosti a otáčok s vystupujúcimi krajmi do priestoru. Foto: Toyota

Avensis číta značky na jednotku

Z asistenčných systémov dostupných v Toyote musíme jednoznačne vypichnúť asistenta pre rozpoznávanie dopravných značiek.

Systém síce číta len značky, týkajúce sa najvyššej povolenej rýchlosti a nezobrazuje dodatkové tabule, ale aj tak mu dávame jednotku. Jeho pozornosti totiž neušla žiadna značka obmedzujúca rýchlosť.

Na 100 percent to platilo aj v prípade neštandardne umiestnených značiek pred tunelom a pri rekonštrukcii cesty. Palubný počítač zobrazuje rozpoznanú dopravnú značku, zatiaľ čo navigácia čerpá zo svojej databázy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento systém je výhodný pre kontrolu, keďže palubný počítač neberie do úvahy skončenie platnosti obmedzení po prejazde križovatky, prípadne po výjazde z obce. Rozpozná však značky rušiace platnosť zníženej rýchlosti.

Pri nastupovaní dozadu poteší absencia stredového tunela. Naopak pri vystupovaní, rovnako ako v Aurise, prekáža malá vzdialenosť medzi B stĺpikom a zadnými sedadlami. Foto: Toyota

Predviedol radosť z jazdy

Jednou z vecí, ktoré predstavitelia Toyoty zdôrazňovali počas tlačovej konferencie pri príležitosti dynamickej prezentácie Avensisu, bola radosť zo šoférovania.

Slová nápadne pripomínajúce slogan bavorskej automobilky nie sú iba marketingovým táraním do vetra. Šoférovanie nového Avensisu je minimálne príjemné.

Za volantom sme bez únavy zvládli dlhšie diaľničné presuny za zlého počasia. Najviac radosti priniesol Avensis pri stúpaní v serpentínach, kde sme ho netlačili na hranicu možností.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Málokedy sa nám nechce, po dni strávenom na letisku a za volantom, večer vystúpiť z auta. Možno k tomu prispeli kvalitné cesty, ale určite aj vynovený Avensis.

Cenník

Výbava

Motor

Výkon (kW)

Prevodovka

Sedan (eur)

Touring Sports (eur)

Live

1,6 Valvametic

97

6 M/T

22 970

23 670

1,6 D-4D S&S

82

6 M/T

23 500

24 200

Active

1,8 Valvametic

108

6 M/T

25 900

26 600

1,8 Valvametic

108

Multidrive S

27 300

28 000

2,0 Valvametic

112

Multidrive S

28 200*

28 900*

1,6 D-4D S&S

82

6 M/T

26 000

26 700

2,0 D-4D S&S

105

6 M/T

27 200

27 900

Executive

2,0 Valvametic

112

Multidrive S

31 900

33 200

2,0 D-4D S&S

105

6 M/T

30 00

32 000

*Pre motor 2,0 Valvametic Multidrive S nie je možné objednať samostatne výbavu Active, ale iba v kombinácii s paketom Trend a Trend+

Z testovacieho zápisníka

značka

Toyota

model

Avensis

motorizácia

2,0 D-4D

objem (cm 3)/ počet valcov

1995

výkon (kW (k))

105(143)/4000

krútiaci moment (Nm)

320/1750-2250

dojmy z motora

Avensis si vystačí aj so slabším dieselovým motorom 1,6 D-4D; od silnejšieho agregátu 2,0 D-4D by sme čakali vyšší výkon na papieri aj v praxi; jeho výhodou je lepšia spotreba pri dynamickej jazde v porovnaní s 1,6 D-4D; na hladkom asfalte švajčiarskej diaľnice bol Avensis tichý

reakcia na plyn/štart stop

dobrá reakcia na plyn/dlhé štartovanie

pohotovostná hmotnosť

sedan: 1365-1550*; kombi: 1400-1610*

(* v závislosti od motorizácie a výbavy)

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

kvalita radenia

so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sme boli spokojní vo Verse, Aurise a rovnako aj v Avensise

typ pohonu

predný

rozmer pneumatík

225/45 r18

riadenie a vedenie stopy

výborné vedenie stopy, v zákrutách znesie veľa

odhlučnenie podvozka

s odhlučnením podvozku sme spokojní; až pri prejazde série nerovností, prípadne prejazde hlbšej jamy sa podvozok ozval

komfort podvozka

vzhľadom na suverénne správanie Avensisu v zákrutách komfort utrpel minimálne; kombináciu horšej cesty a vysokej rýchlosti však už cítiť

asistenčné systémy

balík Toyota Safety Sense: predkolízny systém, upozornenie na nechcené opustenie jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá, čítanie dopravných značiek – funguje výborne, dokáže prečítať aj neštandardne umiestnené značky na opravovanej ceste; automatické prepínanie diaľkových svetiel

posed vodiča a výhľad

posed nám vyhovoval a výhľadu nemáme čo vyčítať

ovládacie prvky a navigácia

ovládanie z multifunkčného volantu je bezproblémové; dotykový displej má pomalšie reakcie najmä pri preklikávaní rôznych “obrazoviek“; jeho kombinácia s klasickými tlačidlami nám vyhovovala

grafika displejov

grafikou nezaostáva za dnešnými štandardmi

nastupovanie dopredu a dozadu

dobré nastupovanie dopredu aj dozadu; vzadu potešila rovná podlaha; vystupovanie vzadu sťažuje poloha B stĺpika blízko pri zadných sedadlách

úžitková hodnota a bat. priestor

dvojité dno; dva široké boxy po stranách; kotviaci systém; možnosť oddelenia batožinového priestoru sieťkou

celkový dojem

Avensis považujeme za dobrého spoločníka na dlhé trasy; v disciplíne “hltania“ kilometrov ho zaraďujeme za Mondeo, ktoré v tomto ohľade považujeme za etalón

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 467
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 244
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 057
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 854
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 473
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 167
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 940
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 107
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 394
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu