O pár mesiacov to bude 18 rokov, čo Toyota Avensis brázdi európske cesty. Za ten čas sa ich na starom kontinente predalo viac ako 1,7 milióna.
V súčasnosti prichádza japonský výrobca s jeho modernizovanou verziou. V prípade zmeny vzhľadu nejde len o kozmetické úpravy, typické pre facelift. Avensis má výrazne prepracovaný predok, ale úpravám sa nevyhla ani zadná časť vozidla.
Novinkou je dvojica dieselových motorov 1,6 D-4D a 2,0 D-4D z dielne BMW. Práve kombinácia diesela a karoséria typu kombi patrí na Slovensku medzi obľúbenú kombináciu.
Multimediálny systém pracuje pomalšie. Logo Toyoty sa pri jeho zapnutí zjaví na dlhé sekundy. Foto: Toyota
Motor si vyberte podľa štýlu jazdy
Prvú časť trasy sme absolvovali so slabším agregátom, ktorý nahradil pod kapotou Toyoty predchádzajúci diesel s objemom 2,0 l.
Menšia pohonná jednotka spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou si bez problémov poradila s predbiehaním, aj s jazdou do kopca.
S týmto agregátom máme skúsenosti z modelu Verso, kde ho Toyota využíva už nejaký čas. Jeho výhodou je schopnosť výrazne sa priblížiť k papierovej spotrebe. Je na to však potrebná plynulá jazda a vyhýbanie sa diaľniciam.
Pri podobnej jazde je na tom o niečo horšie objemnejší motor 2,0 D-4D, ktorý nahradil doteraz používanú dieselovú pohonnú jednotku s objemom 2,2 l.
Spotreby oboch skúšaných agregátov sa ale vyrovnávajú s narastajúcou záťažou. Podľa očakávania sa rozdiel v úspore znižuje s príchodom kopcovitého terénu, jazdy po diaľnici, či menšej snahe šoféra o jazdu na spotrebu.
Dvojliter, rovnako spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, je tak ideálnym riešením pre služobné auto.
Predná časť auta je na pomery faceliftu výrazne prepracovaná. Foto: Toyota
Výkonom za špičkou zaostáva
Z hľadiska výkonu zaostáva najsilnejšia dieselová verzia za konkurenciou. Motor bez problémov splní očakávania bežného motoristu, ale s výkonom 105 kW sa určite nepasuje do pozície kráľa triedy. Nevýhodou oboch motorov je dlhé štartovanie pri využívaní Stop Start systému.
Rovnako, ako v prípade nedávno predstaveného Aurisu, aj v Avensise sa Toyota sústredila na zníženie hluku a vibrácií v kabíne. Využila na to nové a hrubšie izolačné materiály.
Z hľadiska podvozku najviac zaujala jeho schopnosť zvládať dynamické prejazdy zákrut. Komfort tým však výraznejšie neutrpel, hluk od podvozka sme začuli až pri prejazde hlbšej jamy, prípadne sérii nerovností v jednej chvíli.
Okrem nového volantu sú pre Avensis novinkou aj ukazovatele rýchlosti a otáčok s vystupujúcimi krajmi do priestoru. Foto: Toyota
Avensis číta značky na jednotku
Z asistenčných systémov dostupných v Toyote musíme jednoznačne vypichnúť asistenta pre rozpoznávanie dopravných značiek.
Systém síce číta len značky, týkajúce sa najvyššej povolenej rýchlosti a nezobrazuje dodatkové tabule, ale aj tak mu dávame jednotku. Jeho pozornosti totiž neušla žiadna značka obmedzujúca rýchlosť.
Na 100 percent to platilo aj v prípade neštandardne umiestnených značiek pred tunelom a pri rekonštrukcii cesty. Palubný počítač zobrazuje rozpoznanú dopravnú značku, zatiaľ čo navigácia čerpá zo svojej databázy.
Tento systém je výhodný pre kontrolu, keďže palubný počítač neberie do úvahy skončenie platnosti obmedzení po prejazde križovatky, prípadne po výjazde z obce. Rozpozná však značky rušiace platnosť zníženej rýchlosti.
Pri nastupovaní dozadu poteší absencia stredového tunela. Naopak pri vystupovaní, rovnako ako v Aurise, prekáža malá vzdialenosť medzi B stĺpikom a zadnými sedadlami. Foto: Toyota
Predviedol radosť z jazdy
Jednou z vecí, ktoré predstavitelia Toyoty zdôrazňovali počas tlačovej konferencie pri príležitosti dynamickej prezentácie Avensisu, bola radosť zo šoférovania.
Slová nápadne pripomínajúce slogan bavorskej automobilky nie sú iba marketingovým táraním do vetra. Šoférovanie nového Avensisu je minimálne príjemné.
Za volantom sme bez únavy zvládli dlhšie diaľničné presuny za zlého počasia. Najviac radosti priniesol Avensis pri stúpaní v serpentínach, kde sme ho netlačili na hranicu možností.
Málokedy sa nám nechce, po dni strávenom na letisku a za volantom, večer vystúpiť z auta. Možno k tomu prispeli kvalitné cesty, ale určite aj vynovený Avensis.
Cenník
Výbava | Motor | Výkon (kW) | Prevodovka | Sedan (eur) | Touring Sports (eur) |
Live | 1,6 Valvametic | 97 | 6 M/T | 22 970 | 23 670 |
1,6 D-4D S&S | 82 | 6 M/T | 23 500 | 24 200 | |
Active | 1,8 Valvametic | 108 | 6 M/T | 25 900 | 26 600 |
1,8 Valvametic | 108 | Multidrive S | 27 300 | 28 000 | |
2,0 Valvametic | 112 | Multidrive S | 28 200* | 28 900* | |
1,6 D-4D S&S | 82 | 6 M/T | 26 000 | 26 700 | |
2,0 D-4D S&S | 105 | 6 M/T | 27 200 | 27 900 | |
Executive | 2,0 Valvametic | 112 | Multidrive S | 31 900 | 33 200 |
2,0 D-4D S&S | 105 | 6 M/T | 30 00 | 32 000 |
*Pre motor 2,0 Valvametic Multidrive S nie je možné objednať samostatne výbavu Active, ale iba v kombinácii s paketom Trend a Trend+
Z testovacieho zápisníka
značka | Toyota |
model | Avensis |
motorizácia | 2,0 D-4D |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1995 |
výkon (kW (k)) | 105(143)/4000 |
krútiaci moment (Nm) | 320/1750-2250 |
dojmy z motora | Avensis si vystačí aj so slabším dieselovým motorom 1,6 D-4D; od silnejšieho agregátu 2,0 D-4D by sme čakali vyšší výkon na papieri aj v praxi; jeho výhodou je lepšia spotreba pri dynamickej jazde v porovnaní s 1,6 D-4D; na hladkom asfalte švajčiarskej diaľnice bol Avensis tichý |
reakcia na plyn/štart stop | dobrá reakcia na plyn/dlhé štartovanie |
pohotovostná hmotnosť | sedan: 1365-1550*; kombi: 1400-1610* (* v závislosti od motorizácie a výbavy) |
prevodovka/ počet stupňov | manuál/6 |
kvalita radenia | so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sme boli spokojní vo Verse, Aurise a rovnako aj v Avensise |
typ pohonu | predný |
rozmer pneumatík | 225/45 r18 |
riadenie a vedenie stopy | výborné vedenie stopy, v zákrutách znesie veľa |
odhlučnenie podvozka | s odhlučnením podvozku sme spokojní; až pri prejazde série nerovností, prípadne prejazde hlbšej jamy sa podvozok ozval |
komfort podvozka | vzhľadom na suverénne správanie Avensisu v zákrutách komfort utrpel minimálne; kombináciu horšej cesty a vysokej rýchlosti však už cítiť |
asistenčné systémy | balík Toyota Safety Sense: predkolízny systém, upozornenie na nechcené opustenie jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá, čítanie dopravných značiek – funguje výborne, dokáže prečítať aj neštandardne umiestnené značky na opravovanej ceste; automatické prepínanie diaľkových svetiel |
posed vodiča a výhľad | posed nám vyhovoval a výhľadu nemáme čo vyčítať |
ovládacie prvky a navigácia | ovládanie z multifunkčného volantu je bezproblémové; dotykový displej má pomalšie reakcie najmä pri preklikávaní rôznych “obrazoviek“; jeho kombinácia s klasickými tlačidlami nám vyhovovala |
grafika displejov | grafikou nezaostáva za dnešnými štandardmi |
nastupovanie dopredu a dozadu | dobré nastupovanie dopredu aj dozadu; vzadu potešila rovná podlaha; vystupovanie vzadu sťažuje poloha B stĺpika blízko pri zadných sedadlách |
úžitková hodnota a bat. priestor | dvojité dno; dva široké boxy po stranách; kotviaci systém; možnosť oddelenia batožinového priestoru sieťkou |
celkový dojem | Avensis považujeme za dobrého spoločníka na dlhé trasy; v disciplíne “hltania“ kilometrov ho zaraďujeme za Mondeo, ktoré v tomto ohľade považujeme za etalón |