Potom ako zvuk budíka o piatej ráno preťal krátku noc, naskytol sa nádherný pohľad na pokojnú hladinu najväčšieho poľského jazera Śniardwy.
Veľa som počul o oblasti Mazury na severovýchode Poľska, ale ráno boli krajšie ako na obrázku. Mazury vyzerajú a voňajú ako Fínsko, Švédsko a pobaltské krajiny v jednom.
Napokon na hranice s Lotyšskom alebo Bieloruskom je to kúsok. Ranný obraz jazera a krajiny vôkol takmer prehlušil moju túžbu vyraziť na prvú rýchlostnú skúšku Poľskej rely, ktorá je od roku 2009 v kalendári majstrovstiev sveta WRC.
Na ranný test Gorklo som vyrazil z dvoch dôvodov. Chcel som vidieť národného hrdinu Roberta Kubicu v akcii - po ostatnom ročníku WRC človek nikdy nevie, kedy to Kubica niekde „oprie“, takže treba chytiť prvé rýchlostné skúšky.
Druhým dôvodom boli očakávané davy fanúšikov na popoludňajších skúškach.
Policajti pomáhali
Ranná jazda po prázdnych a často rovných cestách lemovaných poliami, brezovými hájmi alebo jazerami dokázala človeka nabiť.
Už dávno som nešoféroval krajinou, ktorá vyžaruje taký pokoj a rovnováhu. Cesty boli vyslovene pokojné a nič nenasvedčovalo tomu, že práve v tejto časti Poľska momentálne sídli kolotoč WRC.
Možno aj preto, že k rýchlostným skúškam existuje množstvo prístupových ciest a desaťtisíce fanúšikov nemusia k testu prúdiť jednou či dvomi cestami ako na Rallye Monte Carlo.
Jedine plagáty a pozvánky na 72. Rajd Polski s vyobrazením Roberta Kubicu dávali tušiť, čím bude táto krajina žiť v nasledujúcich dňoch.
Každú príjazdovú cestu k rýchlostnej skúške strážili policajti a policajtky. Na slovenské pomery sa to zdalo neuveriteľné, ale po 750 kilometroch od vstupu na poľské územie, boli hliaky pri rýchlostnej skúške jediné vykonávajúce službu na ceste.
Nikde inde som policajtov nevidel merať alebo zastavovať autá. Tiež trochu prekvapili čisto ženské osádky policajného auta.
Bolo jedno, ktorej hliadky som sa pýtal, každá prívetivo a trpezlivo vysvetlila, kde môžem autom parkovať, kde nie a čo mi odporúčajú.
Tomu sa hovorí pomáhanie v praxi. Zastavil som až na vykosenom pozemku blízko vstupnej cesty, kde majiteľ v duchu poľskej podnikavosti núkal miesto na parkovanie.
Za vykosenie, tieň stromu a pekné vyznačenie parkoviska nebolo desať zlotých veľa.
Dobrá rada, ako si skrátiť cestu k rýchlostnej skúške, bola v cene spolu s optimistickým odhadom pešieho kilometra, lebo v skutočnosti to boli takmer tri.
To je vzdialenosť, ktorú si musí fanúšik rely odšliapať asi hodinu a pol pred štartom rýchlostnej skúšky.
Ogier robil čističa
Vybral som si križovatku tvaru T, teda odbočku zo štrkovej cesty na asfaltový úsek. Obyčajne pomalé odbočky prehliadam, lebo ma zaujíma jazda pilotov v rýchlych úsekoch.
Tejto križovatke však predchádzala rýchla pasáž zakončená kombináciou troch zákrut cez horizonty, s krátkym úsekom na brzdenie.
Podľa predjazdcov na Mitsubishi EVO IX, ktorí podľa prístojaceho traťového maršála „šukajú“ sponzorov , mi bolo jasné, že je to dobrý úsek.
Najmä ten s jednou nulou išiel tempo, aké u nás vídať v boji o absolútne prvenstvo v Majstrovstvách Slovenska. Hold je to WRC a tomu odpovedá všetko, vrátane organizácie, zabezpečenia trate a počtu divákov.
Traťoví maršáli zvládali svoju prácu nadmieru dobre i trpezlivo a to, že pre davy divákov museli jednu sobotnú skúšku zrušiť, sa jednoducho stane.
Divákov lákal najmä Kubica
Podľa aplikácie Rally4Now, ktorá mi robila online sprievodcu, odštartovala prvá skúška a záujem okolostojacich Poliakov o moje online spojenie s výsledkami stúpal.
Pochopiteľne chceli vedieť ako dopadne na prvom teste posádka s číslom 14.
Traťový maršál a môj nový kamarát mi dal pochopiteľne otázku, komu „kibicujem“ a keď mal po mene Martina Kočiho otázku v tvári, pridal som aj meno Roberta Kubicu.
Toho tu pozná každý a bez preháňania si dovolím tvrdiť, že práve polovica ľudí prišla aj kvôli nemu.
Ani v nedeľu popoludní, keď Sebastien Ogier vyhral poslednú skúšku Power Stage a celú rely zároveň, neviem zabudnúť na jeho ranný príjazd na skúšku Gorkló.
Hoci ju v úlohe čističa trate nevyhral, doletel akoby bol počítačom naprogramovaný uhol bočného šmyku, bod brzdenia a bod akcelerácie po výjazde na asfalt.
Pri pohľade na akceleráciu auta vo výjazde mi vybehla z úst nadávka, akoby v úlohe citoslovca údivu. Však Poliaci ju používajú v každej druhej vete.
Áno, som tu správne na Majstrovstvách sveta, ktoré sú naživo vždy výnimočné. Online viete o všetkom, aj keď všetky skúšky nestihnete. Prach a to ostatné k vám cez počítač nepríde.
Naháňačka od začiatku do konca
Za Ogierom prichádzali jeden po druhom ďalší piloti a z každého prejazdu išla nenormálna snaha dohnať úradujúceho majstra sveta.
Keď pred križovatku doletel Jari Matti Latvala, zdalo sa, že s väčším nasadením tu ani nemožno ísť. Mikkelsen to len potvrdil a Sordo išiel na Hyundai i20 tak odhodlane, až to vyzeralo na výlet mimo trať.
Napokon zážitky na prvej rýchlostnej skúške boli obrazom celej rely, ktorá sa niesla v duchu naháňačky Ogiera a boja o desatinky sekúnd.
Malé rozdiely, obrovské rýchlosti a najčastejšie vytočený šiesty stupeň v celom šampionáte urobili z Poľskej Lotos rely nádherné divadlo. Škoda, že som si naplno užil len dva prejzdy Martina Kočiho.
Keď som na prvom sobotnom teste stretol v lese Johnyho Hauglanda, ktorý ma uistil, že Martin predsa pôjde v rámci systému Super Rally, ešte som netušil, že druhý jeho prejazd, ktorý vidím, bude aj posledný.
V skúške číslo 13 Martin havaroval. A to mi John Haugland v košeli Styllex Motorsport tvrdil, že Martinovou úlohou je dnes najazdiť čo najviac kilometrov, čo najdlhšie sedieť v aute, aby pred Fínskom pribúdali kilometre.
Po prvom dni rely Posádka Peugeot Sportu Slovakia odstúpila po malej havárii preto, aby zbytočne nepoškodili auto. Ani po dobrom úmysle nenapredovala rely podľa predstáv.
Teraz, keď čistím foťák aj brašňu od prachu a piesok mám aj medzi zubami, viem, že som navštívil asi jednu z top rely v tomto ročníku WRC.
Bitka v Top 10 bola nesmierne tesná, mladí piloti sa miešali medzi špičku a Estónec Ott Tänak doslova hviezdil. Poľsko sa ukázalo v organizácii výborné a Mazury nádherné.
Napokon podľa susedov v apartmáne som nebol jediný, kto volil kombináciu rodiny a rely. Mazury to veľkolepo ponúkajú.
Mám rád video, ale špeciálne v rely mi fotografia, ktorá zachytáva zlomok sekendy, vie celé minúty rozprávať. Ku každému stlačeniu spúšte mám príbeh. Niektoré vám ponúkam priamo z brehu jazera Śniardwy.
Výsledky nájdete TU.
Andreas Mikkelsen celé dni naháňal Ogiera a so stratou iba 11 sekúnd skončil druhý. Jeho jazda veľmi pripomínala Ogiera. Mikkelsen strážil výjazdy a nešiel takú širokú stopu ako Latvala. Sám považoval Poľsko za svoju najlepšiu rely v živote. Víťazstvo na snehu vo Švédsku nebolo pre Mikkelsena tak cenné ako striebro z Poľska.
Jari Matti tlačil ako sa dalo a napokon po chybe v poslednej skúške (Power Stage) skončil štvrtý. V piatok ráno (na fotografii) takto vyletel spoza kríkov. V podstate som nestihol objektívom chytiť jeho rýchlosť a ostal na prvej fotke sekvencie jemne „máznutý“, ale zaujali ma kibici s telefónmi. Latvala išiel vždy akoby na limite. Možno príliš divoko na dosiahnutie najlepšieho času.
Elfyn Evans bol smoliarom podujatia a skončil až na 50. priečke. V cieli nebol spokojný a pozornosť sústredil na fínsku rely. Keď bol na ceste a všetko fungovalo, bol v prvej desiatke. Napríklad v tejto skúške skončil šiesty hneď za Ogierom.
Takto vyletel Dani Sordo v treťom kilometri na druhej skúške. Nasadenie bolo obrovské ale až jedenásty čas...
...napokon Dani Sordo kritizoval rozpis a Poľsko nepovažoval za šťastnú rely. Skončil desiaty.
Poliakom sme robili výsledkový servis. Všetci Poliaci kibicujú Kubicovi, ale nie všetci schvaľujú jeho jazdu na hrane. Vedia, že ako netovárenský jazdec nemôže vyhrávať. Za miesto v prvej desiatke a najmä za cieľovú rampu na domácom „rajde“ sú vďační.
Všetkým ukázal, že vie jazdiť spoľahlivo a v prvej desiatke WRC. Sám v cieli povedal, že na rely nastupoval s vidinou 8-10. miesta, napokon sa pohyboval na 6-8. mieste. Napriek defektom a drobným chybám to bol koncert Kubicu pre Poľsko.
Al Attiyah Nasser havaroval hneď v úvodnej skúške dňa....
...skôr než si stihol uvedomiť, čo sa stalo, bolo jeho auto v zajatí fanúšikov.
Prvé dve miesta Fabie R5 v klasifikácii WRC2 sú neklamným dôkazom úspechu nového auta. Esapekka Lappi aj Pontus Tidemand (na fotografii) to dotiahli až pred bránu absolútnej desiatky a tretiemu Citroenu DS3 R5 ušli o minútu. Opticky boli Fabie veľmi pokojné a akoby s extrémne mäkkým podvozkom.
Prvý prejazd Martina nám urobil veľkú radosť. Po neúspechu v Portugalsku mal vysoké číslo, ale podľa ucha bolo počuť, že ide. Jazdci, medzi ktorými išiel doslova, hapkali po plyne. Martin „priletel“ pred križovatku vo vysokom tempe, na jedenkrát zabrzdil....
…. a Peugeot 208 T16 odchádzal na asfaltovú časť skúšky vo vysokom tempe. V skúške bol len sekundu za Lefebvreom a niečo vyše tri sekundy za druhou Fabiou R5. To bol slušný predpoklad na jazdu v top 5 WRC2.
Vo večernom servise už Martin nebol a na nie veľmi poškodenom Peugeote sa pracovalo, aby odštartoval do druhého dňa aspoň v super rally...
...na prvý Martinov prejazd po oprave čakal aj poradca John Haugland. Ubezpečoval, že do konca súťaže musí Martin získať čo najviac informácií o aute.
Opäť bolo zďaleka počuť, že prichádza Martin Koči. Jeho štýl patrí do svetovej elity a spokojný pohľad Johna Hauglanda to len potvrdil. Napokon Martin pri zbieraní skúseností opäť testoval ako chutí pohyb na hrane aj za ňou. Verme, že vo Fínsku si napraví chuť po neúspechu v Poľsku.
V servise nájdete všetky veľké postavy rely. Malcom Wilson rozdával úsmevy a vyjadril veľkú spokojnosť. Fiesta WRC patrila pravidelne do TOP 5 a Ott Tänak to dotiahol až na pódiové tretie miesto.
Kopec nad autodromom v Mikolajkach patril fanúšikom Roberta Kubicu...
… ale viali tu aj slovenské zástavy. Jazdci prišli na záverečnú skúšku po celom dni bez veľkého servisu.
Záverečná skúška dňa v Mikolajkách mala atmosféru a štadiónové divadlo je v istom zmysle sklamaním. Všetko dobre zorganizované, autá idu paralelný pretek, ale nie je to skutočná rýchlostná skúška. Posádky sa po celom dni trápili na betónovom povrchu. Ott Tanak si sťažoval na nefungujúce brzdy a absolútne opotrebované pneumatiky.
Sebastien Ogier dominoval všade. V lese, kde štípali komáre, išiel neskutočné tempo. Práve tu bolo vidieť, že v zákrute nejde ani o chlp viac ako treba. To Latvala tu šiel až za hranu cesty.
Toto bola asi najrozvážnejšia Kubicova jazda, odkedy je vo WRC. Práve na tomto úseku a pred nasledujúcou zákrutou brzdil najviac z top 10. Tomu zodpovedal aj čas na 14. priečke. Les bol z pohľadu fanúšika náročný nielen pre hmyz, ale aj prach, čo sa držal medzi stromami dlhšie než na poliach.
Videli sme asi najrýchlejšiu rely v šampionáte. Rýchlostný priemer na štrkových cestách atakoval 130 km/h.
Servisné zázemie Volkswagenu môžete hltať očami celé minúty, nehovoriac o tíme Hyundai. Až to vyzerá, akoby sa popredné tímy predháňali, kto postaví v dejisku rely väčšiu budovu. V tom vedie Hyundai a v šampionáte Volkswagen.