SME

Expedícia naprieč Tichomorím ukončila Austrálsku časť

Členovia expedície si užili zmenu klímy a nechtiac sa okúpali v jazere s krokodílmi. Neobišla ich ani tradičná porucha.

(Zdroj: Vojtech Duchoslav)

V Alice Springs sme s Radkom dokázali spraviť generálnu opravu na Jawe za dva dni. Nebola to čistá robota a väčšina veteránistov by nám polámala ruky, no Jawa vrčí a my sa môžeme vydať ďalej na cestu za teplom na sever, do Darwinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta je asfaltová a rovná ako letisko, preto sa nečudujem, že sa tu nachádza úsek neobmedzenej rýchlosti, ktorý sa na motorke snažím využiť a prekonávam hranicu 90 km/h.

Austrália nám ukázala prívetivejšiu tvár

Po prekročení obratníka Kozorožca, mimochodom môjho, Danovho a Zdeňkovho znamenia, sa celá Austrália začína meniť. Nielen klíma, ale aj krajina.

SkryťVypnúť reklamu

Po dvoch mesiacoch môžeme spať len tak bez stanu a spacáku a vôbec nám nie je zima. Pričom 500 kilometrov nižšie, v Alice Springs, boli noci o 15 až 20 stupňov chladnejšie, a dokonca aj mrzlo.

Nejdeme priamo do Darwinu, ale malou okľukou. Za mestom Tennant Creek odbočujeme na východ po ceste 66 do Camoowealu, odkiaľ sa vydávame opäť na sever, aby sme si prešli severné pobrežie Savana Way, ktoré nám veľa ľudí odporúčalo.

Spali sme niekde na ceste 66, keď v noci prišiel taký silný lejak, že nášmu kameramanovi Zdeňkovi sa stan zmenil na vodnú posteľ. Z koryta, kde spal, sa vytvorila rieka...

Krajina sa tu naozaj mení a najmä pribúda viac zelene, po takom dlhom čase v polopúšti je to príjemná zmena. Posledné kilometre asfaltu a hlavne takého tepla nezvláda vozíčkar Jakub, a tak si cestu užíva na streche Trabantu.

SkryťVypnúť reklamu

Neviem, aká pokuta hrozí za jazdu na streche, no bez použitia pásov si tu môžete pripraviť 500 austrálskych dolárov. Myslím si, že poriadnemu adrenalínu sa nevyrovná nič a každý, kto sedí v aute, musí Jakubovi závidieť.

Zvieratá sa boja dvojtaktu

Po tisícke kilometrov asfaltu prichádzame na nespevnenú cestu, ktorá mi pripomína Argentínu južne od Buenos Aires. Rovnaké nekonečné lúky plné kráv, ktoré sa boja Jawy a utekajú touto krásnou krajinou.

Už dávnejšie som si všimol, že väčšina zvierat sa bojí dvojtaktných motoriek. V Kazachstane mohlo okolo tiav prejsť 100 kamiónov a ani sa nepohli, no keď uvideli Pionier, skákali a behali ako divé.... je to zaujímavé.

V každom prípade tento deň bol pre mňa jeden z najlepších. Večer pri road house Gregory sme našli krásnu azúrovo čistú vodu, kde sme sa kúpali až do noci.

SkryťVypnúť reklamu

Milujem takéto prírodné jazerá a rieky, a tak trochu mi to vynahradilo to, že v lete nie som doma a nemôžem behať po banskoštiavnických jazerách.

Ešte že tabuľu s nápisom Crocodile Safety, Danger sme si prečítali až na druhý deň. Neskôr sme sa, samozrejme, pýtali miestnych ľudí na krokodíly a skutočne to tam nebolo bezpečné!

Chýbajú mosty, využívame brody

Je to tu úžasné a úplne iné ako v časti Austrálie, ktorú sme mali možnosť spoznať. Ideme lesom po nespevnenej ceste s nekonečnou roletou a každých 50 kilometrov prechádzame brodom.

Je zaujímavé, že tu nevybudovali žiadne mosty, no všade máte meter, aby ste vedeli, aký je brod hlboký. Našťastie všetky sú zjazdné a myslím, že najhlbší mal niečo okolo 50 cm.

Všetko je to tu skvelé a nádherné ako z rozprávky a asi by to bolo divné, keby sa nám nič nepokazilo. A tak Trabant Egu sa opäť rozhodol, že túto krásnu cestovateľskú idylku naruší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na karosérii, kde držia zadné ramená, sa vytvorila obrovská prasklina a my máme strach, či to nepraskne celé, potrebujeme rýchlo zváračku. Do najbližšieho mesta je to cez 100 kilometrov. Trabant sme čo najviac odľahčili, najťažší člen výpravy, fotograf Vojto, si sadol do Malucha a ja som na motorku zobral Radka.

Žltá kolóna sa vlečie 20 km/h a ja s Radkom ideme na motorke sťaby rely jazdci na plný plyn do mesta nájsť nejakú dielňu.

Byť na Radkovom mieste, tak vzadu na motorke asi skolabujem, ale ten človek asi fakt nemá pud sebazáchovy. Našli sme perfektnú dielňu a myslím, že vôbec najlepšiu, akú sme mohli nájsť v aboridžínskom mestečku Borroloola.

Takže sa takmer vôbec nezdržíme a hneď po príjazde môžeme dávať Trabant do poriadku. Jakub zistil podľa svojho denníka, že Trabant Egu sa pokazí presne každých 11 dní. O ďalších 11 bude niekde v kontajneri na lodi plávať na Východný Timor a ja len dúfam, že sa loď nepotopí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za požičanie dielne Austrálčania nikdy nič nechcú, a tak sa im vždy odvďačíme aspoň pivom. Teda, ak to ide a dá sa kúpiť.

V aboridžínskych mestečkách je to väčšinou problém, pretože tam vôbec alkohol nemajú, alebo majú a predajú vám len určité množstvo a zapíšu si vaše údaje z pasu, alebo iného dokladu. Marcin kupoval pivo na svoj vodičský preukaz, čiže poľské právo jazdy, a keď si v obchode zapisovali jeho meno a priezvisko tak sa volal Mr. Právo Jazdy.

Mimochodom zistil som, že človek na to, aby mohol cestovať Austráliou nepotrebuje žiadnu svoju motorku a možno ani až tak veľa peňazí.

Pred mesiacom sme našli Suzuki V strom 750 a teraz nejaké 6 valcové benzínové auto, len tak na ceste s kľúčikmi v zapaľovaní, ktoré normálne fungovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V road housoch môžeme dostať jedlo, ale aj pitie zadarmo, ktorému končí záruka a inak by ho vyhodili. Čiže naozaj sa tu dá cestovať aj za málo, stačí len tankovať....

Posledné kilometre pred Darwinom prechádzame národnými parkami Litchfield a Kakadu, kde konečne prvýkrát v živote vidím krokodíly v prírode a pekne veľké, až 6 metrov.

Našťastie nikoho z nás žiadny nezjedol, ale naopak my sme mohli ochutnať krokodílí hamburger. Chuťou mi pripomínal kura a rybu dokopy.

Do vysnívaného Darwinu sme prišli na poslednú chvíľu, mali sme posledný deň na to, aby sme mohli naložiť autá do kontajneru. Všetko išlo ako po masle a my sa túlame po nádhernom pokojnom Darwine a čakáme na svoj let do Východného Timoru, kde začne opäť nové dobrodružstvo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Marek Slobodník

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  3. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  2. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  3. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  4. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 340
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 196
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 5 028
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 354
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 960
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 837
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 895
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 457
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Adrian Hadvig: Dnešný svet
  2. Martin Fronk: Svetlo v ruinách: Keď vášeň bije silnejšie ako peniaze (a malinovka chutí o to lepšie)
  3. Miroslav Pollák: S Trumpom za svetlé zajtrajšky
  4. Martin Fronk: Lavička grófky Elly: Spomienka na poslednú dámu Modrého Kameňa
  5. Viktor Pamula: Vrah a kolaborant po druhé
  6. Milan Srnka: MS v hokeji 2025: Najväčšie esá zostanú doma
  7. Daniel Bíro: Organy a hra na ne sú využívané nielen počas omší, ale aj počas koncertov. Nájdeme ich po celom svete v kostoloch a koncertných sálach
  8. Ján Karas: V tieni hymny a červeného koberca: Dve krajiny, jeden jazyk – a dve tváre dejín
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 22 048
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 124
  3. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 7 766
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 825
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 761
  6. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 615
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 583
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 561
  1. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  3. Tupou Ceruzou: Zámočky
  4. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  5. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  6. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  7. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  8. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
SkryťZatvoriť reklamu