SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Elektriny máme dostatok, elektromobilov málo

Okolité krajiny nie sú na tom lepšie ako Slovensko, ale náš potenciál elektriny na mobilitu využívame minimálne.

Americká Tesla zatiaľ predstavuje vrchol vo svete elektromobilov. Svet zaujala dojazdom vyše 400 kilometrov na jedno nabitie a jazdnými vlastnosťami športových áut.Americká Tesla zatiaľ predstavuje vrchol vo svete elektromobilov. Svet zaujala dojazdom vyše 400 kilometrov na jedno nabitie a jazdnými vlastnosťami športových áut. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Slovensko bolo aj v minulom roku dovozcom elektriny, hoci je z hľadiska energetiky sebestačné. Zrejme cenovo efektívnejší dovoz elektrickej energie spôsobil, že v roku 2014 sme doviezli takmer štyri percentá z celkovej ročnej spotreby 28 355 GWh.

Podľa prognóz máme na to, aby sme okolo roku 2019 vyvážali elektrickú energiu, a tak by sa Slovensko zmenilo z dovozcu na vývozcu elektrickej energie.

V žiadnom prípade nám elektrická energia pre rozvoj elektro mobility nechýba, pretože ročná spotreba jedného elektromobilu je v porovnaní s celkovou produkciou zanedbateľná.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ak berieme do úvahy, že elektromobil pri absolvovaní 25 000 km ročne spotrebuje iba 0,004 GWh, tak len stotina našej ročnej produkcie elektrickej energie utiahne 71 250 elektromobilov.

Keby sme nabíjali elektromobily len zo solárnych a malých vodných elektrární, môže ich byť desaťnásobne viac. Teda z čisto ekologického pohľadu máme aj dostatok elektrickej energie vyrobenej bezuhlíkovými procesmi, teda takými, ktoré nezaťažujú ovzdušie produkciou CO2.

Odhadom vyrábame na Slovensku až 75 percent bezuhlíkovej elektrickej energie. K obnoviteľným zdrojom energie ako sú slnko a malé vodné elektrárne (bez biomasy), musíme pripočítať veľké vodné a atómové elektrárne.

Mimochodom v roku 2014 stúpol podiel elektriny vyrobenej na Slovensku z obnoviteľných zdrojov z 11,6 a 12,9 percenta. Masívnejšie rozšírenie elektromobilov má však úplne iné prekážky.

Skryť Vypnúť reklamu

Miestna rozvodná sieť by zvládla päťtisíc

Slovensko patrí spomedzi krajín V4 a bývalého socialistického bloku na čelo v zavádzaní elektromobility do praxe.

Krajiny okolo nás majú len pár izolovaných ostrovov s verejnými nabíjačkami a najmä nemajú prejazdovo pokrytú celú krajinu. Rozvoj elektromobilov a nabíjacej siete býva skôr marketingová záležitosť miestneho distribútora elektrickej energie a to je príklad Varšavy.

Slovensku pri zabezpečení elektrického prejazdu krajiny nahráva malá rozloha. Napriek tomu, že aj klasickú domovú zásuvku možno považovať za nabíjačku elektromobilu, verejnosť alternatívny druh dopravy odmieta.

Jednak je za tým krátky dojazd a teda malá kapacita batérií v porovnaní s ich veľkosťou, svoje však hrá aj nákupná cena elektromobilu a uhol pohľadu na tento spôsob dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Verejnosť chce v elektromobile vidieť náhradu klasického auta a teda čaká od elektromobilu dojazd okolo 500 kilometrov. A to aj napriek tomu, že väčšina najazdí denne sotva 50 kilometrov.

Úprimne však treba priznať, že rozšíreniu elektromobilov stojí v ceste rozvoj nabíjacej siete a s tým spojené prvotné investičné náklady. Pochopiteľne, doriešený nie je ani plošný systém zúčtovania a nabíjacie štandardy v podobe zásuviek.

Potenciálnych užívateľov tiež zaujíma cena technológií a návratnosť pri ďalšom predaji. Možnosti pre rozvoj alternatívneho spôsobu jazdenia sú ešte značne obmedzené, ale napredujú väčšími krokmi ako verejná mienka. Podľa aktuálnych prepočtov nie je nutné meniť miestnu distribučnú sieť, kým ju nezaťažíme približne 5.000 elektromobilmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Nissan Leaf je u nás zatiaľ najpopulárnejší elektromobil.
Foto-autor

Auto bude fungovať ako záložný zdroj

Vzdialená budúcnosť počíta s inteligentnou lokálnou sieťou, ktorá dokáže dobre narábať s elektrickou energiou. Možno o pár rokov budú pri vodných elektrárňach veľké kontajnery s batériami na uskladnenie prebytočnej elektriny.

V domácej inteligentnej sieti bude ako prechodná úschovňa prebytočnej energie, vyrobenej počas dňa zo slnka, slúžiť aj elektromobil.

Budúcnosť je v rozumnom narábaní s vyrobenou elektrickou energiou a jej využitím vo vhodnom čase. Moderný rodinný dom z roku 2014 postavený pre päťčlennú rodinu, s plynovým kúrením a štandardnou výbavou elektrospotrebičmi, má priemernú dennú spotrebu okolo 6 kWh.

Takúto domácnosť by mohla 12 dní z mesiaca napájať Tesla S85+. Inteligentné domy a mestá zapojené do lokálnych, presne riadených sietí sú zaujímavá a vzdialená budúcnosť. Prvý krok predstavujú projekty „elektrifikácie“ ľahkej úžitkovej dopravy v podnikaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Elektromobily prinesú so sebou rozvoj miestnej infraštruktúry, pretože budú komunikovať so sieťou elektrickej energie a používateľom. Napríklad Tesla je neustále pripojená k internetu. FOTO – Tomáš Kelement

Začali s dodávkovými elektromobilmi

Jeden z projektov efektívnej a ekologickej dopravy tovaru nesie názov Greenway a vznikol na Slovensku. Jeho súčasťou je flotila dodávkových áut prerobených na elektromobil.

Tie patria operátorovi a užívateľ s nimi jazdí na mesačný paušál. V poplatku za elektrickú dodávku sú poistky, pneumatiky, spotrebovaná elektrická energia, rýchla výmena batérií v staniciach Greenway, alebo ak sieť Greenway nestačí, užívateľ dostane nabíjaciu stanicu do svojej firmy.

Výmena batérií na staniciach trvá sedem minút a nájomca dodávky si môže vybrať z dvoch paušálov podľa ročného najazdenia kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo veľkých mestách postupne prichádza do módy zdieľanie elektromobilov a ich prenájom len na konkrétnu jazdu.

Registrovaný užívateľ si vyzdvihne auto na jemu najbližšom stanovišti a vráti ho na špecializovanom parkovisku blízko cieľa. Takto môže jeden elektromobil Electric Smart ForTwo poslúžiť viacerým osobám v priebehu dňa a užívateľ má auto len vtedy, keď ho potrebuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 265
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 465
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 227
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 622
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 383
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 438
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 368
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 575
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 379
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do fitness centra napokon test nebude potrebný.

Celonárodné opatrenia sa končia.

28m
Bývalý premiér SR Mikuláš Dzurinda.

Rozhovor s Mikulášom Dzurindom.

13. máj
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 224 obetí.

13 h
Peter Schutz

Orbánisticko-lepenistické živly sú už plné nádeje.

14. máj

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj