Elektriny máme dostatok, elektromobilov málo

Okolité krajiny nie sú na tom lepšie ako Slovensko, ale náš potenciál elektriny na mobilitu využívame minimálne.

Americká Tesla zatiaľ predstavuje vrchol vo svete elektromobilov. Svet zaujala dojazdom vyše 400 kilometrov na jedno nabitie a jazdnými vlastnosťami športových áut.(Zdroj: Tomáš Kelement)

Slovensko bolo aj v minulom roku dovozcom elektriny, hoci je z hľadiska energetiky sebestačné. Zrejme cenovo efektívnejší dovoz elektrickej energie spôsobil, že v roku 2014 sme doviezli takmer štyri percentá z celkovej ročnej spotreby 28 355 GWh.

Podľa prognóz máme na to, aby sme okolo roku 2019 vyvážali elektrickú energiu, a tak by sa Slovensko zmenilo z dovozcu na vývozcu elektrickej energie.

V žiadnom prípade nám elektrická energia pre rozvoj elektro mobility nechýba, pretože ročná spotreba jedného elektromobilu je v porovnaní s celkovou produkciou zanedbateľná.

Ak berieme do úvahy, že elektromobil pri absolvovaní 25 000 km ročne spotrebuje iba 0,004 GWh, tak len stotina našej ročnej produkcie elektrickej energie utiahne 71 250 elektromobilov.

Keby sme nabíjali elektromobily len zo solárnych a malých vodných elektrární, môže ich byť desaťnásobne viac. Teda z čisto ekologického pohľadu máme aj dostatok elektrickej energie vyrobenej bezuhlíkovými procesmi, teda takými, ktoré nezaťažujú ovzdušie produkciou CO2.

Odhadom vyrábame na Slovensku až 75 percent bezuhlíkovej elektrickej energie. K obnoviteľným zdrojom energie ako sú slnko a malé vodné elektrárne (bez biomasy), musíme pripočítať veľké vodné a atómové elektrárne.

Mimochodom v roku 2014 stúpol podiel elektriny vyrobenej na Slovensku z obnoviteľných zdrojov z 11,6 a 12,9 percenta. Masívnejšie rozšírenie elektromobilov má však úplne iné prekážky.

Miestna rozvodná sieť by zvládla päťtisíc

Slovensko patrí spomedzi krajín V4 a bývalého socialistického bloku na čelo v zavádzaní elektromobility do praxe.

Krajiny okolo nás majú len pár izolovaných ostrovov s verejnými nabíjačkami a najmä nemajú prejazdovo pokrytú celú krajinu. Rozvoj elektromobilov a nabíjacej siete býva skôr marketingová záležitosť miestneho distribútora elektrickej energie a to je príklad Varšavy.

Slovensku pri zabezpečení elektrického prejazdu krajiny nahráva malá rozloha. Napriek tomu, že aj klasickú domovú zásuvku možno považovať za nabíjačku elektromobilu, verejnosť alternatívny druh dopravy odmieta.

Jednak je za tým krátky dojazd a teda malá kapacita batérií v porovnaní s ich veľkosťou, svoje však hrá aj nákupná cena elektromobilu a uhol pohľadu na tento spôsob dopravy.

Verejnosť chce v elektromobile vidieť náhradu klasického auta a teda čaká od elektromobilu dojazd okolo 500 kilometrov. A to aj napriek tomu, že väčšina najazdí denne sotva 50 kilometrov.

Úprimne však treba priznať, že rozšíreniu elektromobilov stojí v ceste rozvoj nabíjacej siete a s tým spojené prvotné investičné náklady. Pochopiteľne, doriešený nie je ani plošný systém zúčtovania a nabíjacie štandardy v podobe zásuviek.

Potenciálnych užívateľov tiež zaujíma cena technológií a návratnosť pri ďalšom predaji. Možnosti pre rozvoj alternatívneho spôsobu jazdenia sú ešte značne obmedzené, ale napredujú väčšími krokmi ako verejná mienka. Podľa aktuálnych prepočtov nie je nutné meniť miestnu distribučnú sieť, kým ju nezaťažíme približne 5.000 elektromobilmi.

Nissan Leaf je u nás zatiaľ najpopulárnejší elektromobil.
Foto-autor

Auto bude fungovať ako záložný zdroj

Vzdialená budúcnosť počíta s inteligentnou lokálnou sieťou, ktorá dokáže dobre narábať s elektrickou energiou. Možno o pár rokov budú pri vodných elektrárňach veľké kontajnery s batériami na uskladnenie prebytočnej elektriny.

V domácej inteligentnej sieti bude ako prechodná úschovňa prebytočnej energie, vyrobenej počas dňa zo slnka, slúžiť aj elektromobil.

Budúcnosť je v rozumnom narábaní s vyrobenou elektrickou energiou a jej využitím vo vhodnom čase. Moderný rodinný dom z roku 2014 postavený pre päťčlennú rodinu, s plynovým kúrením a štandardnou výbavou elektrospotrebičmi, má priemernú dennú spotrebu okolo 6 kWh.

Takúto domácnosť by mohla 12 dní z mesiaca napájať Tesla S85+. Inteligentné domy a mestá zapojené do lokálnych, presne riadených sietí sú zaujímavá a vzdialená budúcnosť. Prvý krok predstavujú projekty „elektrifikácie“ ľahkej úžitkovej dopravy v podnikaní.

Elektromobily prinesú so sebou rozvoj miestnej infraštruktúry, pretože budú komunikovať so sieťou elektrickej energie a používateľom. Napríklad Tesla je neustále pripojená k internetu. FOTO – Tomáš Kelement

Začali s dodávkovými elektromobilmi

Jeden z projektov efektívnej a ekologickej dopravy tovaru nesie názov Greenway a vznikol na Slovensku. Jeho súčasťou je flotila dodávkových áut prerobených na elektromobil.

Tie patria operátorovi a užívateľ s nimi jazdí na mesačný paušál. V poplatku za elektrickú dodávku sú poistky, pneumatiky, spotrebovaná elektrická energia, rýchla výmena batérií v staniciach Greenway, alebo ak sieť Greenway nestačí, užívateľ dostane nabíjaciu stanicu do svojej firmy.

Výmena batérií na staniciach trvá sedem minút a nájomca dodávky si môže vybrať z dvoch paušálov podľa ročného najazdenia kilometrov.

Vo veľkých mestách postupne prichádza do módy zdieľanie elektromobilov a ich prenájom len na konkrétnu jazdu.

Registrovaný užívateľ si vyzdvihne auto na jemu najbližšom stanovišti a vráti ho na špecializovanom parkovisku blízko cieľa. Takto môže jeden elektromobil Electric Smart ForTwo poslúžiť viacerým osobám v priebehu dňa a užívateľ má auto len vtedy, keď ho potrebuje.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 430
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 559
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 861
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 742
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 746
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 865
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 832
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 806
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 616

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.

BMW radu M si čoskoro s manuálnou prevodovkou nekúpite

Klasická manuálna, ako i dvojspojková prevodovka DTC budú minulosťou.

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop