Elektriny máme dostatok, elektromobilov málo

Okolité krajiny nie sú na tom lepšie ako Slovensko, ale náš potenciál elektriny na mobilitu využívame minimálne.

Americká Tesla zatiaľ predstavuje vrchol vo svete elektromobilov. Svet zaujala dojazdom vyše 400 kilometrov na jedno nabitie a jazdnými vlastnosťami športových áut.(Zdroj: Tomáš Kelement)

Slovensko bolo aj v minulom roku dovozcom elektriny, hoci je z hľadiska energetiky sebestačné. Zrejme cenovo efektívnejší dovoz elektrickej energie spôsobil, že v roku 2014 sme doviezli takmer štyri percentá z celkovej ročnej spotreby 28 355 GWh.

Podľa prognóz máme na to, aby sme okolo roku 2019 vyvážali elektrickú energiu, a tak by sa Slovensko zmenilo z dovozcu na vývozcu elektrickej energie.

V žiadnom prípade nám elektrická energia pre rozvoj elektro mobility nechýba, pretože ročná spotreba jedného elektromobilu je v porovnaní s celkovou produkciou zanedbateľná.

Ak berieme do úvahy, že elektromobil pri absolvovaní 25 000 km ročne spotrebuje iba 0,004 GWh, tak len stotina našej ročnej produkcie elektrickej energie utiahne 71 250 elektromobilov.

Keby sme nabíjali elektromobily len zo solárnych a malých vodných elektrární, môže ich byť desaťnásobne viac. Teda z čisto ekologického pohľadu máme aj dostatok elektrickej energie vyrobenej bezuhlíkovými procesmi, teda takými, ktoré nezaťažujú ovzdušie produkciou CO2.

Odhadom vyrábame na Slovensku až 75 percent bezuhlíkovej elektrickej energie. K obnoviteľným zdrojom energie ako sú slnko a malé vodné elektrárne (bez biomasy), musíme pripočítať veľké vodné a atómové elektrárne.

Mimochodom v roku 2014 stúpol podiel elektriny vyrobenej na Slovensku z obnoviteľných zdrojov z 11,6 a 12,9 percenta. Masívnejšie rozšírenie elektromobilov má však úplne iné prekážky.

Miestna rozvodná sieť by zvládla päťtisíc

Slovensko patrí spomedzi krajín V4 a bývalého socialistického bloku na čelo v zavádzaní elektromobility do praxe.

Krajiny okolo nás majú len pár izolovaných ostrovov s verejnými nabíjačkami a najmä nemajú prejazdovo pokrytú celú krajinu. Rozvoj elektromobilov a nabíjacej siete býva skôr marketingová záležitosť miestneho distribútora elektrickej energie a to je príklad Varšavy.

Slovensku pri zabezpečení elektrického prejazdu krajiny nahráva malá rozloha. Napriek tomu, že aj klasickú domovú zásuvku možno považovať za nabíjačku elektromobilu, verejnosť alternatívny druh dopravy odmieta.

Jednak je za tým krátky dojazd a teda malá kapacita batérií v porovnaní s ich veľkosťou, svoje však hrá aj nákupná cena elektromobilu a uhol pohľadu na tento spôsob dopravy.

Verejnosť chce v elektromobile vidieť náhradu klasického auta a teda čaká od elektromobilu dojazd okolo 500 kilometrov. A to aj napriek tomu, že väčšina najazdí denne sotva 50 kilometrov.

Úprimne však treba priznať, že rozšíreniu elektromobilov stojí v ceste rozvoj nabíjacej siete a s tým spojené prvotné investičné náklady. Pochopiteľne, doriešený nie je ani plošný systém zúčtovania a nabíjacie štandardy v podobe zásuviek.

Potenciálnych užívateľov tiež zaujíma cena technológií a návratnosť pri ďalšom predaji. Možnosti pre rozvoj alternatívneho spôsobu jazdenia sú ešte značne obmedzené, ale napredujú väčšími krokmi ako verejná mienka. Podľa aktuálnych prepočtov nie je nutné meniť miestnu distribučnú sieť, kým ju nezaťažíme približne 5.000 elektromobilmi.

Nissan Leaf je u nás zatiaľ najpopulárnejší elektromobil.
Foto-autor

Auto bude fungovať ako záložný zdroj

Vzdialená budúcnosť počíta s inteligentnou lokálnou sieťou, ktorá dokáže dobre narábať s elektrickou energiou. Možno o pár rokov budú pri vodných elektrárňach veľké kontajnery s batériami na uskladnenie prebytočnej elektriny.

V domácej inteligentnej sieti bude ako prechodná úschovňa prebytočnej energie, vyrobenej počas dňa zo slnka, slúžiť aj elektromobil.

Budúcnosť je v rozumnom narábaní s vyrobenou elektrickou energiou a jej využitím vo vhodnom čase. Moderný rodinný dom z roku 2014 postavený pre päťčlennú rodinu, s plynovým kúrením a štandardnou výbavou elektrospotrebičmi, má priemernú dennú spotrebu okolo 6 kWh.

Takúto domácnosť by mohla 12 dní z mesiaca napájať Tesla S85+. Inteligentné domy a mestá zapojené do lokálnych, presne riadených sietí sú zaujímavá a vzdialená budúcnosť. Prvý krok predstavujú projekty „elektrifikácie“ ľahkej úžitkovej dopravy v podnikaní.

Elektromobily prinesú so sebou rozvoj miestnej infraštruktúry, pretože budú komunikovať so sieťou elektrickej energie a používateľom. Napríklad Tesla je neustále pripojená k internetu. FOTO – Tomáš Kelement

Začali s dodávkovými elektromobilmi

Jeden z projektov efektívnej a ekologickej dopravy tovaru nesie názov Greenway a vznikol na Slovensku. Jeho súčasťou je flotila dodávkových áut prerobených na elektromobil.

Tie patria operátorovi a užívateľ s nimi jazdí na mesačný paušál. V poplatku za elektrickú dodávku sú poistky, pneumatiky, spotrebovaná elektrická energia, rýchla výmena batérií v staniciach Greenway, alebo ak sieť Greenway nestačí, užívateľ dostane nabíjaciu stanicu do svojej firmy.

Výmena batérií na staniciach trvá sedem minút a nájomca dodávky si môže vybrať z dvoch paušálov podľa ročného najazdenia kilometrov.

Vo veľkých mestách postupne prichádza do módy zdieľanie elektromobilov a ich prenájom len na konkrétnu jazdu.

Registrovaný užívateľ si vyzdvihne auto na jemu najbližšom stanovišti a vráti ho na špecializovanom parkovisku blízko cieľa. Takto môže jeden elektromobil Electric Smart ForTwo poslúžiť viacerým osobám v priebehu dňa a užívateľ má auto len vtedy, keď ho potrebuje.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 233
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 437
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 580
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 560
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 104
  6. Eilat: Slnko, teplo a zábava 2 185
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 060
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 737
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 718
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 619

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne