Českej automobilke vždy záležalo na vnútornom priestore. Hlavne, čo sa veľkosti kufra týka, jej vozidlá patria v posledných rokoch medzi tie najlepšie.
Dôraz na vnútorné rozmery kládla Škoda aj v prípade vývoja modelu Superb tretej generácie.
V porovnaní s predchodcom je ľahšie poukázať na jeho o 6 mm menší priestor pre hlavu pasažierov vpredu a nezmenený priestor pre kolená posádky sediacej vzadu.
Vyniká priestorom
V ostatných parametroch vnútorného priestoru vyhráva novinka. Subjektívne je v aute jediné zlé miesto na sedenie, vzadu v strede. Na tomto nie často využívanom mieste doplatí pasažier na rozmerný stredový tunel.
V prípade kombi verzie nemôžeme vynechať batožinový priestor. Ten je už na prvý pohľad obrovský. Naše menšie kufre sa v ňom doslova stratili. Až sme si kládli otázku, či nie je zbytočne veľký.
Aj napriek tomu, že priestor vzadu v oblasti kolien nenarástol, jeho nedostatkom posádka trpieť nebude. Viac prekáža stredový tunel aj s výduchmi klimatizácie nad ním. Foto: Škoda
Benzínový dvojliter výborne reaguje na plyn
Viac ako pohodlie posádky a nevyužitý priestor v kufri nás zaujímali jazdné vlastnosti modelu.
Počas prvej jazdy sa nám rovnako ako v prípade liftbacku, aj v kombi verzii ušla kombinácia najsilnejšieho motora 2,0 TSI (206 kW) so šesťstupňovou DSG prevodovkou.
Na jeho zrýchlenie a náznaky športového zvuku sme si už zvykli. Po opätovnej skúsenosti s touto motorizáciou musíme vyzdvihnúť reakcie vozidla na prácu s plynom.
V športovom režime auto veľmi ochotne počúva pokyny šoféra. Aj pri prudkom ubratí plynu doslova šklbne vozidlom.
Napriek týmto vlastnostiam neprináša pravú športovú emóciu, ale popravde sme ju ani neočakávali. V komfortnom režime sú reakcie vozidla umiernené pre pohodlnejšiu jazdu.
Na diaľniciach je tichý
Rozdiel v nastavení podvozka v jednotlivých režimoch bol citeľný najmä pri prejazde železničných priecestí a nerovností.
Na bežnej ceste auto nie je francúzsky plavné ani v nastavení "komfort". Skôr sa na malých vlnách celé pohupuje, ale nerozkýva sa zo strany na stranu.
Možno práve vďaka tomu si udržuje dobrý kompromis komfortu vzhľadom k jazdným vlastnostiam.
Na nemeckých diaľniciach nás potešila nízka hladina aerodynamického hluku. So Superbom sa pohodlne cestuje aj v o niečo vyšších rýchlostiach, ako sú povolené u nás.
Diesel si pýtal nízke otáčky
Krátku prestávku sme využili na výmenu vozidla. Do rúk sa nám tak dostala na Slovensku obľúbená kombinácia karosérie typu kombi a dieselového motora, spriahnutého s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Konkrétne išlo o slabšiu verziu pohonnej jednotky 2,0 TDI s výkonom 110 kW. Prejav motora bol vo väčšine spektra otáčok kultivovaný, najmä čo sa vibrácií týka. Svojím zvukom sa hlásil do rodiny dieselov.
Ukazovateľ radenia jednotlivých prevodových stupňov nás nabádal na jazdu v nízkych otáčkach. Pri postupnej akcelerácii sa motor zhruba na úrovni 1200 otáčok na chvíľu rozvibroval.
V interiéri sa to prejavilo rezonanciou materiálov niekde v prednej časti. Tieto otáčky sú podľa nás na jazdu už trochu nízke, a preto sme ich bežne nevyužívali.
Simply Clever riešenia sú niekedy terčom vtipov. Ukotvenie batožiny pomocou zábran so suchým zipsom je však naozaj praktické. Foto: Škoda
Vybrali by sme liftback a malý benzínový motor
Na základe skúsenosti z nedávnej prvej jazdy so Superbom s karosériou liftback a čerstvých zážitkov s verziou kombi by sme uprednostnili liftback.
Stále ponúka batožinový priestor, ktorý množstvo šoférov naplno využije možno raz do roka. Z motorizácií preferujeme silnejšiu verziu motora 1,4 TSI 110 (kW).
Aj keď menší objem agregátu a veľké auto typu Superb na prvý pohľad nejdú dohromady, praktická skúsenosť ukázala, že motor 1,4 TSI poskytuje dostatočnú výkonovú rezervu.
Príchod tejto pohonnej jednotky na slovenský trh však očakávame až v priebehu budúceho roka. Otázne je, ako nastaví slovenský importér jej cenu.
V našom malom porovnaní by vyhrala karoséria liftback s motorom 1,4 TSI (110 kW). Foto: Škoda
Z testovacieho zápisníka
značka | Škoda |
model | Superb Combi |
motorizácia | 2,0 TDI |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1968/4 |
výkon (kW (k)) | 110(150)3500-4000 |
krútiaci moment (Nm) | 340/1750-3000 |
dojmy z motora | slabšia verzia motora 2,0 TDI výkonovo Superbu postačuje; v nízkych otáčkach sa môžu vyskytnúť vibrácie, ktoré sú citeľné aj v kabíne; podľa prvých kilometrov predpokladám aj prijateľnú kombinovanú spotrebu niekde medzi 4 až 5 litrov |
reakcia na plyn/štart stop | nie taká dobrá ako v prípade 2,0 TSI, ale stále prijateľná |
pohotovostná hmotnosť | 1505 |
prevodovka/ počet stupňov | manuál/6 |
kvalita radenia | presná kulisa radiacej páky; ukazovateľ radenia jednotlivých prevodových stupňov nás nabádal na jazdu v nízkych otáčkach |
typ pohonu | pohon prednej nápravy |
rozmer pneumatík | 235/45 r18 |
riadenie a vedenie stopy | vzhľadom na schopnosti podvozka v zákrutách by sme privítali športovejší charakter posilňovača riadenia |
odhlučnenie podvozka | odhlučnením nesklamal, na drsných asfaltoch bolo skôr počuť hluk pneumatík |
komfort podvozka | rozdiely v jednotlivých režimoch podvozka sú citeľné - najmä komfort a šport; v režime komfort sa auto pohupuje podobne, ako keď dochádza k prepruženiu vozidla na priečnych nerovnostiach, v športovom mode podvozok citeľne stvrdne a posádku na pomery luxusne pôsobiaceho auta na nerovnostiach mierne vytrasie |
asistenčné systémy | Superb ponúka množstvo asistenčných systémov; za zmienku stojí asistent pre jazdu v dopravnej zápche, ktorý prispôsobuje rýchlosť, ale aj natočenie volantu momentálnej situácii v dopravnej zápche; vďaka núdzovému asistenčnému systému vozidlo v prípade nereagovania šoféra automaticky zastaví pri kraji a spustí výstražné svetlá (presne ako VW Passat) |
výhľad od vodiča a posed za volantom | nám vyhovovala najmä možnosť nastavenia nízkeho posedu, k výhľadu nemáme výhrady |
ovládacie prvky a navigácia | ovládanie pomocou multifunkčného volantu a dotykového displeja – pre Škodu tradičný systém ovládania |
grafika displejov | výborná grafika, pri prvej jazde Superbu sme kritizovali nezobrazovanie spôsobu radenia do jazdných pruhov, po lepšom zoznámení s navigáciou sme v kombi túto funkciu objavili; k dokonalosti systému chýba pre ľahšie orientovanie zobrazovanie smerových návestí s názvom mesta, prípadne číslom cesty, ako doplňujúca informácia napríklad pri zjazde z diaľnice; túto informáciu si však možno nastaviť na displeji medzi otáčkomerom a tachometrom |
nastupovanie dopredu a dozadu | nastupovanie je pohodlné, mierne vyššie vnútorné prahy vykompenzuje dostatok miesta; v prípade plne obsadeného auta prekáža hlavne vysoký stredový tunel vzadu |
úžitková hodnota a bat. priestor | štyri malé háčiky a štyri väčšie; štyri úchytné oká; dva uzatvárateľné rozmerné boxy po stranách; plnohodnotná rezerva; plato má dve polohy rolety |
celkový dojem | ideálne vozidlo na diaľničné presuny a dlhé cesty; dá sa s ním absolvovať aj športovejšia jazda, ale Superb nie je autom, ktoré by k tomu vyslovene lákalo; veľkosť batožinového a vnútorného priestoru ho predurčuje aj pre rodinné využitie |
Cenník Škody Superb Combi
rozdiel v cene oproti liftbacku je pri rovnakej verzii 1200 eur
Motor | prevodovka | Active (€) | Ambition (€) | Style(€) | L&K (€) |
1,4 TSI 92 kW | M/6 | 22 490 | 24 490 | - | - |
1,8 TSI 132 kW | M/6 | 25 990 | 28 290 | 30 590 | 34 490 |
1,8 TSI 132 kW | DSG/7 | 28 290 | 30 590 | 33 890 | 36 790 |
1,6 TDI 88 kW | M/6 | 24 990 | 27 290 | - | - |
1,6 TDI 88 kW | DSG/7 | 27 290 | 29 590 | - | - |
2,0 TDI 110 kW | M/6 | 25 990 | 28 290 | 30 590 | 34 490 |
2,0 TDI 110 kW | DSG/6 | 28 290 | 30 590 | 32 890 | 36 790 |
2,0 TDI 140 kW | M/6 | - | 30 890 | 33 190 | 37 090 |
2,0 TDI 140 kW | DSG/6 | - | 33 190 | 35 490 | 39 390 |
2,0 TSI 206 kW 4x4 | DSG/6 | - | 36 690 | 38 990 | 42 890 |
2,0 TDI 110 kW 4x4 | M/6 | 28 290 | 30 590 | 32 890 | 36 790 |
2,0 TDI 140 kW 4x4 | DSG/6 | - | 35 490 | 37 790 | 41 690 |