SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Pred dvomi rokmi bola Tatra na mizine, teraz expanduje do zahraničia

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe.

(Zdroj: tatratrucks.com)

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe, vyrábalo sa málo a robotníci chodili do práce len občas.

Po odchode zahraničných vlastníkov na čele s americkým manažérom Ronaldom Adamsom, ktorí továreň priviedli na mizinu, Tatru kúpila dvojica českých podnikateľov René Matera a Jaroslav Strnad, konštatuje na svojej internetovej stránke denník E15.

Tatra si siahla na dno

Za minulý rok, prvý pod novým vedením, Tatra dodala klientom 850 automobilov, tento rok im chce vyrobiť ešte viac. Tržby spoločnosti vlani presiahli 3,7 miliardy korún (136,41 milióna eur) a jej zisk sa priblížil k 500 miliónom Kč pred zdanením. Tatre sa podarilo vrátiť na stratené kľúčové trhy, napríklad do Indie, aj etablovať sa na nových, ako je napríklad Saudská Arábia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keď do továrne prišiel pred dvoma rokmi nový manažérsky tím, situácia nemohla byť horšia. Tatra takmer nevyrábala. Dodávatelia dielov jej neverili, pretože im v minulosti neplatila.

Odberatelia ju zase považovali buď za odpísanú, alebo za napojenú na korupciu - to druhé bol najmä prípad Indie. Jeden z akcionárov bývalej Tatry, britský Ind Ravinder Rishi, totiž v Indii čelil vážnym obvineniam z korupcie pri získavaní armádnych zákaziek.

Konkurovať veľkým výrobcom nechce

Po príchode do firmy si vedenie urobilo analýzu, v ktorej došlo k jednoznačnému záveru: Tatra nemôže konkurovať veľkým výrobcom, ako je Mercedes, Scania alebo MAN. Tieto firmy stavili na vysoko efektívnu, veľkosériovú produkciu. Ťažia z masovej výroby niekoľkých modelov.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo potrebné nájsť to, čo tieto firmy nevedia, alebo nevedia tak dobre. Špeciály - teda pre každého na mieru iné auto. "A to je práve naša parketa. Čím zložitejšie auto, tým lepšie pre nás, pretože ubúda konkurencia, ktorá ich vie vyrobiť," prezrádza firemné know-how krízový manažér Petr Karásek.

Indická armáda využíva až 7000 českých vozidiel

Na niektoré trhy sa Tatre vrátiť podarilo. Jedným z najťažších prípadov bola India. Presvedčiť štátny podnik, že nová Tatra nemá s predchádzajúcimi majiteľmi nič spoločné, trvalo dva roky.

V hre je veľa. Indická armáda je totiž na tatrovkách historicky postavená, v jej výzbroji ich jazdí sedem až osemtisíc.

Ďalším veľkým odberateľom je Saudská Arábia, ktorá sa takisto rozhodla vybudovať svoju armádu na podvozkoch z Kopřivnice. Tatra Trucks v arabskej krajine stavia továreň, kde si Saudovia budú už budúci rok môcť autá montovať sami.

SkryťVypnúť reklamu

Tatra vyváža svoje autá tiež do Francúzska, Izraela, Brazílie Južnej Kórey, Nórska. Veľmi zaujímavé sú zároveň tendre, ktoré momentálne prebiehajú v Kanade a kde Tatra zatiaľ postupuje do ďalších kôl. Niektoré tradičné trhy ako Rusko však skôr stagnujú.

(1 EUR = 27,123 CZK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Appka, ktorá hľadá predražené platby, je už v slovenskej verzii
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 367
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 453
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 841
  4. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 914
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 839
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 763
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 057
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf rodinnej firmy Unipas Maroš Kara

Rodinná firma Unipas z Hornej Nitry má tridsaťročnú tradíciu a klientov od protinožcov.


23. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Igor Matovič na tlačovej konferencii.

Ani Heger si nemyslí, že sa Matovič zmení, vraví politológ Baboš.


6 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

Ford Focus Kombi Active

Posledný kus zíde z linky v roku 2025.


23. jún
Podcast Klik.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.


a 2 ďalší 23. jún
BMW M1 Group 4 Andy Warhol

Na dielo minul šesť kíl farby.


22. jún
Peugeot 408

Naftový motor sa v ponuke neobjaví.


22. jún

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Reforma zdravotníctva po rakúsky
  2. Jozef Černek: Deň prvý, hotel
  3. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  4. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu
  5. Věra Tepličková: Já jsem duhová víla,
  6. Věra Tepličková: My pracujeme i v sobotě, soudružko
  7. Erik Kriššák: Aj žraloky sú tu od prvohôr - zbierka
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 208
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 154
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 753
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 846
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 791
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 727
  7. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 5 516
  8. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 372
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu