Pred dvomi rokmi bola Tatra na mizine, teraz expanduje do zahraničia

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe.

(Zdroj: tatratrucks.com)

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe, vyrábalo sa málo a robotníci chodili do práce len občas.

Po odchode zahraničných vlastníkov na čele s americkým manažérom Ronaldom Adamsom, ktorí továreň priviedli na mizinu, Tatru kúpila dvojica českých podnikateľov René Matera a Jaroslav Strnad, konštatuje na svojej internetovej stránke denník E15.

Tatra si siahla na dno

Za minulý rok, prvý pod novým vedením, Tatra dodala klientom 850 automobilov, tento rok im chce vyrobiť ešte viac. Tržby spoločnosti vlani presiahli 3,7 miliardy korún (136,41 milióna eur) a jej zisk sa priblížil k 500 miliónom Kč pred zdanením. Tatre sa podarilo vrátiť na stratené kľúčové trhy, napríklad do Indie, aj etablovať sa na nových, ako je napríklad Saudská Arábia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď do továrne prišiel pred dvoma rokmi nový manažérsky tím, situácia nemohla byť horšia. Tatra takmer nevyrábala. Dodávatelia dielov jej neverili, pretože im v minulosti neplatila.

Odberatelia ju zase považovali buď za odpísanú, alebo za napojenú na korupciu - to druhé bol najmä prípad Indie. Jeden z akcionárov bývalej Tatry, britský Ind Ravinder Rishi, totiž v Indii čelil vážnym obvineniam z korupcie pri získavaní armádnych zákaziek.

Konkurovať veľkým výrobcom nechce

Po príchode do firmy si vedenie urobilo analýzu, v ktorej došlo k jednoznačnému záveru: Tatra nemôže konkurovať veľkým výrobcom, ako je Mercedes, Scania alebo MAN. Tieto firmy stavili na vysoko efektívnu, veľkosériovú produkciu. Ťažia z masovej výroby niekoľkých modelov.

Bolo potrebné nájsť to, čo tieto firmy nevedia, alebo nevedia tak dobre. Špeciály - teda pre každého na mieru iné auto. "A to je práve naša parketa. Čím zložitejšie auto, tým lepšie pre nás, pretože ubúda konkurencia, ktorá ich vie vyrobiť," prezrádza firemné know-how krízový manažér Petr Karásek.

Indická armáda využíva až 7000 českých vozidiel

Na niektoré trhy sa Tatre vrátiť podarilo. Jedným z najťažších prípadov bola India. Presvedčiť štátny podnik, že nová Tatra nemá s predchádzajúcimi majiteľmi nič spoločné, trvalo dva roky.

V hre je veľa. Indická armáda je totiž na tatrovkách historicky postavená, v jej výzbroji ich jazdí sedem až osemtisíc.

Ďalším veľkým odberateľom je Saudská Arábia, ktorá sa takisto rozhodla vybudovať svoju armádu na podvozkoch z Kopřivnice. Tatra Trucks v arabskej krajine stavia továreň, kde si Saudovia budú už budúci rok môcť autá montovať sami.

Tatra vyváža svoje autá tiež do Francúzska, Izraela, Brazílie Južnej Kórey, Nórska. Veľmi zaujímavé sú zároveň tendre, ktoré momentálne prebiehajú v Kanade a kde Tatra zatiaľ postupuje do ďalších kôl. Niektoré tradičné trhy ako Rusko však skôr stagnujú.

(1 EUR = 27,123 CZK)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.