V palubnom počítači Fordu Mondeo môžete vypnúť automatické „dotretie“ stieračov po použití ostrekovača. Už táto funkcia môže hneď na úvod rozhodnúť o tom, že nové Mondeo si zamilujete.
Automatické a svojvoľné dotretie skla po použití ostrekovača je asi jedna z najhlúpejších funkcií, akú kedy automobilky vymysleli. Najmä ak si ju nemôžete deaktivovať.
Zažil to asi každý, kto zvyškom vody v ostrekovači ako-tak umyl sklo a o päť sekúnd neskôr mu stierače automaticky rozmazali nové mušky alebo špinu z cesty po celom skle.
Táto téma možno niekomu „netrhá žily“, ale čiastočne vyjadruje charakter Mondea, ktoré si v mnohom môžete prispôsobiť. Mondeo vlezie šoférovi pod kožu a nevzpiera sa.
Ak si odmyslíme nový predok v štýle Aston Martin, tak Ford Mondeo je len ľahko zušľachtená klasika, ktorá nemá nič spoločné s novými výkrikmi módy.
Áut s mechanickou odozvou a klasickým strihom karosérie ubúda a sú čoraz vzácnejšie. To však neznamená, že Mondeo je zastarané. Nechýbajú mu dnes nevyhnutné a zaužívané technické výdobytky.
V podstate test možno skončiť už teraz konštatovaním, že Mondeo je príjemné a veľké ako predtým.
Vo výbave hľadajte X
Ako zaostríme na strednú triedu, tak zachovanie klasických proporcií s výmenou prednej masky celkom funguje.
Ford oproti konkurenčnému Passatu urobil radikálnejšiu zmenu na predku, ale zase nenadviazal predkom tak nerušene na ostatok auta ako Volkswagen.
Má však niečo, čo spoza volantu až tak nepostrehnete, ale na okolostojacich to zbadáte. Nový predok púta pozornosť, ako by to bol Aston Martin.
Až potom vidieť druhú časť reakcie, z ktorej priam srší dovetok: „Jáj to je Ford“. Mondeo zovňajškom neprepadlo, má počuteľne lepšiu aerodynamiku na diaľnici a verzia Titanium X mu dáva už v štandarde adaptívne Full LED svetlá.
Už len kvôli nim a ostatnej výbave sa balík X v hodnote skoro päť tisíc eur oplatí lebo sa zaň vlastne neplatí. Napokon ako vždy na Slovensku aj teraz treba hľadať jedine Fordy s prívlastkom X v označení výbavy.
Kombinácia displeja a klasických ciferníkov je teraz podstatne lepšia.
Akurát sa musíte zmieriť s tým, že výbava je viac-menej daná a k testovanej verzii už nebolo čo pridať. Vlastne len metalízu za 650 eur. Výbava Titanium X môže dostať odznak plnej spokojnosti a nevedno si predstaviť viac.
Mondeo asi nie je typom auta, v ktorom by ste chceli na jednom sedadle červenú kožu a na druhom modrú. Po stránke praktického života na dlhých cestách mu nič nechýba a TitaniumX patrí pomerom výbavy a ceny na popredné priečky.
Odporúčame nové svetlá
Full LED svetlá predstavujú veľký skok oproti klasike a to najmä vo formovaní lúča pri jazde po rýchlostnej ceste. Pruh pred vami je osvetlený adekvátne rýchlosti 130 km/h, pritom neoslepujete vodičov áut v protismere.
Podľa skúseností z našich testov nedosahujú tieto svetlá úroveň Mercedesu, ale stoja za to. Mondeo si zachovalo charakter materiálov palubnej dosky, akurát v lepšom vyhotovení a lesklých plôch nebolo až tak prehnane.
Najvyššia výbava ponúka v klasickom kokpite palubný systém Sync a funkciu Applink. Zo všetkého sme najviac využívali prvotriedne spojenie s telefónom a veľmi prehľadné ovládanie telefónneho zoznamu a všetkého, čo s telefonovaním súvisí.
Funkciou „do not disturb“ možete automticky volajúcemu oznámiť, že práve šoférujete.
Systém pekne číta hlasové povely, ktorými môžete ovládať navigáciu, telefón alebo klimatizáciu. Pri oneskorenej odozve tlačidiel počas zadávania cieľa v navigácii začnete rozmýšľať, či to neurobíte hlasom, keď to tak fajn funguje.
Hoci boli nejaké výhrady k mrznúcim navigáciám v Mondeu so Sync2, testovacie auto to nerobilo. Multimediálne rozhranie na farebnom, dotykovom a matnom displeji zodpovedá časom, ktoré žijeme ale väčšie lákadlo je priamo pred vodičom.
Za volantom nájdete pôžitok
V minulej generácii sme kritizovali neprehľadné prístroje luxusnejšej verzie s navigáciou a farebným displejom medzi budíkmi. Fordu teraz vyšlo spojenie displeja a analógových prístrojov do prehľadného celku.
Aj ovládače na volante sú celkom logické a to umocňuje dobrý pocit za volantom. Šoférovi stačí vnímať zónu pred volantom a nenenchať sa vyrušovať okolím.
Navigácia zobrazuje prehľadne detail križovatky.
Mondeo si zachovalo to dobré šoférske, čo v sebe má. Nemaskuje to, že má skoro 1,7 tony a ponecháva si svoj plavný spôsob jazdy. Ak ho však len tak zo špásu „pritisnete“ k zákrute, ukáže sa v dobrom svetle.
Ford neurobil dnes úplne tvrdý a pseudošportový podvozok, aký je v móde. V naoko mäkkom Mondeu cítite, čo sa na ceste deje a keď treba, podvozok podrží. V tomto ohľade ide opäť o špičkové naladenie.
Sľuby o spotrebe ostali bokom
Hmotnosť sa však predsa prejavila v spotrebe a dynamike naftového motora. Verzia s výkonom 110 kW a s automatickou prevodovkou PowerShift prináša komfort a bezstarostnosť v jazde.
V skúškach dynamiky sa nám nedarilo dosiahnuť udávané zrýchlenie a ak potrebujete s PowerShiftom jazdiť dynamicky, diesel bude chcieť 7 litrov.
Pri slabšej verzii motora 2,0 TDCi sme čakali nižšiu spotrebu. Podľa testu sa zdá, že okolo šesť litrov by to šlo, ale výrobcom udávaných 4,8 litra na 100 km znie smiešne. Jednoducho pre úsporu si treba vybrať manuál alebo verziu s jednoduchšou výbavou.
Vnútro prahov ostáva čisté a nastupovanie dozadu je výborné. Špiní sa len spodný okraj prahov.
Nový Ford Mondeo nevyšiel z mantinelov minulej generácie pokiaľ ide o koncepciu a strih auta. Našťastie si ponechal kvalitu jazdy a nevymenil ju za virtuálnu športovosť.
Jednoducho rodinné kombi s rázvorom 285 centimetrov slušným miestom na sedenie a 525 litrovým kufrom má byť príjemne mäkké a tiché vo vysokej rýchlosti.
Pri zadávaní adries do navigácie reaguje displej pomaly. Hlasové ovládanie funguje precízne.
Motor je okrem voľnobehu celkom príjemný, no napriek tomu láka predstava kúpiť si benzínové Mondeo. S týmto autom je hriech jazdiť osamote, pretože potom môže vyzerať ako zbytočne veľký kočiar.
Do budúcna by mu možno prospelo nejaké kilo z karosérie dole, ale hlavne aby ostalo samo sebou ako teraz. Ak trávite veľa času v meste, kúpte si obratnejšie a menšie kombi, lebo toto je loď. Fakt dobrá výletná loď na kolesách.
Mondeo ostalo verné líniám predchodcu. Aj úžitok je rovnaký.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Ford Mondeo |
Verzia | 2,0 TDCi A6 TitaniumX (kombi) |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 22.980 / 25.980 / 32.830 |
Motor | štvorvalcový diesel TDCi Duratorq; objem1997 (cm3) |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 110 (150) / 3500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 350 / 2000-2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická – PowerShift / 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 9,9 / 10,74 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 35,28 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,62 (3.stupeň) a 6,56 (4.stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1550 (6. stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2400 (6. stupeň) |
Stav tachometra (km) | 6892 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,8/5,8 - 7,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 62,5 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 774 |
Typ a rozmer pneumatík | Michelin Primacy 3 235/50 R17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1642/688 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525 - 1630 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2850/4867/1852/1501 |
Motor | motor má vo výbave systém štart/stop a na voľnobehu dá o sebe celkom slušne vedieť; v kombnácii s automatickou prevodovkou nemal úplne najnižšiu spotrebu ale výborne zladenú charakteristiku s prevodmi |
Prevodovka | PowerShift radí veľmi lahodne a celkom dobre predvída na kľukatých cestách mimo obce; v meste by mohla prevodocka najmä pri rozbehu udržiavať nižšie otáčky motora; jej hlavným prínosom je komfort jazdy; |
Podvozok | výborná kombinácia komfortu a precízneho vedenia stopy; dnes veľmi vzácna spätná väzba, ktorá nemaskuje hmotnosť auta a nerobí situáciu na ceste inou než je; jednoducho podvozok na naše cesty výborný |
Interiér | príjemný povrch prístrojovej dosky, oku lahodiace tvary a kvalitné spracovanie; nemenej podstatný je slušný vnútorný priestor; vskutku rodinné alebo firemné kombi, ktoré ostáva verné ozančeniu kombi a neexperimentuje so športovo ladenými strechami vzadu a podobne |
Posed vodiča a výhľad | výborný posed; vodič má dobrý výhľad, ale aj cíti väčšie rozmery auta; vodičove sedadlo by mohlo ísť ešte o niečo nižšie |
Ovládanie palubného systému/navigácie | dobrá kombinácia displeja a klasickej stupnice na analógových prístrojoch, výborná spolupráca s telefónom (iPhone aj android); hlasové ovládanie na vysokej úrovni, navigácia nemrzla ako na prvých testovacích vozidlách, len interakcia displeja v režime zadávania adries je pomalá |
Jazyk auta/navigácie | Anglický/Anglický |
Grafika displejov a zobrazovanie | veľký stredový dotykový displej (matný); celkom príjemná grafika |
Predné svetlá technika a účinok | výkonné Full LED svetlá, dobré osvetlenie okraja vozovky, |
Odomykanie/vstup do auta | Ford má vo výbave Titanium X skutočný bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | dozadu aj dopredu ľahké a príjemné nastupovanie; vzadu je na to ešte prispôsobený tvar prahu |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vodič aj spolujazdec majú manuálne nastavovanie výšky sedadla pákou a tiež manuálne nastaviteľnú bedrovú opierku |
Sklápanie operadiel v druhom rade | manuálne z kabíny, Mondeo nemalo možnosť odistiť zadné operadlá z kufra |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | klasické štyri kovové oká na uchytenie siete, dalšie dva plastové háčiky na zavesenie tašky; zásuvka na 12V; roletu možno odistiť aj lakťom, ak máte plné ruky nákupu |
Rezervné koleso - prístup | dojazdové rezervné koleso pod dnom kufra |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | bezuáverové hrdlo nádrže, vyosené otváranie kapoty na okraji, plynové vzpery pod prednou kapotou, dostupné hrdlo ostrekovača, vnútro prahov dobre chránené pred špinou ale vonkajší lem nie |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 685 |
nakladacia hrana dnu (mm) | |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1130/1380 |
výška kufra po roletu (mm) | 455 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 795/710/1035 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 1130/1955 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1470 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1540 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1010 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 495 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1380 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1505 |
výška krajné sedadlá (mm) | 965 |
výška stredné sedadlo (mm) | 940 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 500/450 |