TEST: Ford Mondeo ostalo pohodlným kombi

Z výbavy zaujali LED svetlá a palubný systém. Kombinácia naftového motora a automatickej prevodovky prináša komfort ale nie najnižšiu spotrebu.

Najsilnejšou stránkou Mondea sú jazdné vlastnosti na dlhých cestách.(Zdroj: Rastislav Chvála)

V palubnom počítači Fordu Mondeo môžete vypnúť automatické „dotretie“ stieračov po použití ostrekovača. Už táto funkcia môže hneď na úvod rozhodnúť o tom, že nové Mondeo si zamilujete.

Automatické a svojvoľné dotretie skla po použití ostrekovača je asi jedna z najhlúpejších funkcií, akú kedy automobilky vymysleli. Najmä ak si ju nemôžete deaktivovať.

Zažil to asi každý, kto zvyškom vody v ostrekovači ako-tak umyl sklo a o päť sekúnd neskôr mu stierače automaticky rozmazali nové mušky alebo špinu z cesty po celom skle.

Táto téma možno niekomu „netrhá žily“, ale čiastočne vyjadruje charakter Mondea, ktoré si v mnohom môžete prispôsobiť. Mondeo vlezie šoférovi pod kožu a nevzpiera sa.


Ak si odmyslíme nový predok v štýle Aston Martin, tak Ford Mondeo je len ľahko zušľachtená klasika, ktorá nemá nič spoločné s novými výkrikmi módy.

Áut s mechanickou odozvou a klasickým strihom karosérie ubúda a sú čoraz vzácnejšie. To však neznamená, že Mondeo je zastarané. Nechýbajú mu dnes nevyhnutné a zaužívané technické výdobytky.

V podstate test možno skončiť už teraz konštatovaním, že Mondeo je príjemné a veľké ako predtým.

Vo výbave hľadajte X

Ako zaostríme na strednú triedu, tak zachovanie klasických proporcií s výmenou prednej masky celkom funguje.

Ford oproti konkurenčnému Passatu urobil radikálnejšiu zmenu na predku, ale zase nenadviazal predkom tak nerušene na ostatok auta ako Volkswagen.

Má však niečo, čo spoza volantu až tak nepostrehnete, ale na okolostojacich to zbadáte. Nový predok púta pozornosť, ako by to bol Aston Martin.

Až potom vidieť druhú časť reakcie, z ktorej priam srší dovetok: „Jáj to je Ford“. Mondeo zovňajškom neprepadlo, má počuteľne lepšiu aerodynamiku na diaľnici a verzia Titanium X mu dáva už v štandarde adaptívne Full LED svetlá.

Už len kvôli nim a ostatnej výbave sa balík X v hodnote skoro päť tisíc eur oplatí lebo sa zaň vlastne neplatí. Napokon ako vždy na Slovensku aj teraz treba hľadať jedine Fordy s prívlastkom X v označení výbavy.

mondeo_kokpit_r7534.jpg

Kombinácia displeja a klasických ciferníkov je teraz podstatne lepšia.

Akurát sa musíte zmieriť s tým, že výbava je viac-menej daná a k testovanej verzii už nebolo čo pridať. Vlastne len metalízu za 650 eur. Výbava Titanium X môže dostať odznak plnej spokojnosti a nevedno si predstaviť viac.

Mondeo asi nie je typom auta, v ktorom by ste chceli na jednom sedadle červenú kožu a na druhom modrú. Po stránke praktického života na dlhých cestách mu nič nechýba a TitaniumX patrí pomerom výbavy a ceny na popredné priečky.

Odporúčame nové svetlá

Full LED svetlá predstavujú veľký skok oproti klasike a to najmä vo formovaní lúča pri jazde po rýchlostnej ceste. Pruh pred vami je osvetlený adekvátne rýchlosti 130 km/h, pritom neoslepujete vodičov áut v protismere.

Podľa skúseností z našich testov nedosahujú tieto svetlá úroveň Mercedesu, ale stoja za to. Mondeo si zachovalo charakter materiálov palubnej dosky, akurát v lepšom vyhotovení a lesklých plôch nebolo až tak prehnane.

Najvyššia výbava ponúka v klasickom kokpite palubný systém Sync a funkciu Applink. Zo všetkého sme najviac využívali prvotriedne spojenie s telefónom a veľmi prehľadné ovládanie telefónneho zoznamu a všetkého, čo s telefonovaním súvisí.

mondeo_disturb_r2801.jpg

Funkciou „do not disturb“ možete automticky volajúcemu oznámiť, že práve šoférujete.

Systém pekne číta hlasové povely, ktorými môžete ovládať navigáciu, telefón alebo klimatizáciu. Pri oneskorenej odozve tlačidiel počas zadávania cieľa v navigácii začnete rozmýšľať, či to neurobíte hlasom, keď to tak fajn funguje.

Hoci boli nejaké výhrady k mrznúcim navigáciám v Mondeu so Sync2, testovacie auto to nerobilo. Multimediálne rozhranie na farebnom, dotykovom a matnom displeji zodpovedá časom, ktoré žijeme ale väčšie lákadlo je priamo pred vodičom.

Za volantom nájdete pôžitok

V minulej generácii sme kritizovali neprehľadné prístroje luxusnejšej verzie s navigáciou a farebným displejom medzi budíkmi. Fordu teraz vyšlo spojenie displeja a analógových prístrojov do prehľadného celku.

Aj ovládače na volante sú celkom logické a to umocňuje dobrý pocit za volantom. Šoférovi stačí vnímať zónu pred volantom a nenenchať sa vyrušovať okolím.

mondeo_displej_r4634.jpg

Navigácia zobrazuje prehľadne detail križovatky.

Mondeo si zachovalo to dobré šoférske, čo v sebe má. Nemaskuje to, že má skoro 1,7 tony a ponecháva si svoj plavný spôsob jazdy. Ak ho však len tak zo špásu „pritisnete“ k zákrute, ukáže sa v dobrom svetle.

Ford neurobil dnes úplne tvrdý a pseudošportový podvozok, aký je v móde. V naoko mäkkom Mondeu cítite, čo sa na ceste deje a keď treba, podvozok podrží. V tomto ohľade ide opäť o špičkové naladenie.

Sľuby o spotrebe ostali bokom

Hmotnosť sa však predsa prejavila v spotrebe a dynamike naftového motora. Verzia s výkonom 110 kW a s automatickou prevodovkou PowerShift prináša komfort a bezstarostnosť v jazde.

V skúškach dynamiky sa nám nedarilo dosiahnuť udávané zrýchlenie a ak potrebujete s PowerShiftom jazdiť dynamicky, diesel bude chcieť 7 litrov.

Pri slabšej verzii motora 2,0 TDCi sme čakali nižšiu spotrebu. Podľa testu sa zdá, že okolo šesť litrov by to šlo, ale výrobcom udávaných 4,8 litra na 100 km znie smiešne. Jednoducho pre úsporu si treba vybrať manuál alebo verziu s jednoduchšou výbavou.

mondeo_nastup_r3534.jpg

Vnútro prahov ostáva čisté a nastupovanie dozadu je výborné. Špiní sa len spodný okraj prahov.

Nový Ford Mondeo nevyšiel z mantinelov minulej generácie pokiaľ ide o koncepciu a strih auta. Našťastie si ponechal kvalitu jazdy a nevymenil ju za virtuálnu športovosť.

Jednoducho rodinné kombi s rázvorom 285 centimetrov slušným miestom na sedenie a 525 litrovým kufrom má byť príjemne mäkké a tiché vo vysokej rýchlosti.

mondeo_navi_r7520.jpg

Pri zadávaní adries do navigácie reaguje displej pomaly. Hlasové ovládanie funguje precízne.

Motor je okrem voľnobehu celkom príjemný, no napriek tomu láka predstava kúpiť si benzínové Mondeo. S týmto autom je hriech jazdiť osamote, pretože potom môže vyzerať ako zbytočne veľký kočiar.

Do budúcna by mu možno prospelo nejaké kilo z karosérie dole, ale hlavne aby ostalo samo sebou ako teraz. Ak trávite veľa času v meste, kúpte si obratnejšie a menšie kombi, lebo toto je loď. Fakt dobrá výletná loď na kolesách.

mondeo_zadok_r4886.jpg

Mondeo ostalo verné líniám predchodcu. Aj úžitok je rovnaký.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Mondeo

Verzia

2,0 TDCi A6 TitaniumX (kombi)

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

22.980 / 25.980 / 32.830

Motor

štvorvalcový diesel TDCi Duratorq; objem1997 (cm3)

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

110 (150) / 3500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

350 / 2000-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická – PowerShift / 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

9,9 / 10,74

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

35,28

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,62 (3.stupeň) a 6,56 (4.stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1550 (6. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2400 (6. stupeň)

Stav tachometra (km)

6892

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,8/5,8 - 7,1

Objem palivovej nádrže (l)

62,5

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

774

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Primacy 3 235/50 R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1642/688

Objem batožinového priestoru (l)

525 - 1630

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2850/4867/1852/1501

Motor

motor má vo výbave systém štart/stop a na voľnobehu dá o sebe celkom slušne vedieť; v kombnácii s automatickou prevodovkou nemal úplne najnižšiu spotrebu ale výborne zladenú charakteristiku s prevodmi

Prevodovka

PowerShift radí veľmi lahodne a celkom dobre predvída na kľukatých cestách mimo obce; v meste by mohla prevodocka najmä pri rozbehu udržiavať nižšie otáčky motora; jej hlavným prínosom je komfort jazdy;

Podvozok

výborná kombinácia komfortu a precízneho vedenia stopy; dnes veľmi vzácna spätná väzba, ktorá nemaskuje hmotnosť auta a nerobí situáciu na ceste inou než je; jednoducho podvozok na naše cesty výborný

Interiér

príjemný povrch prístrojovej dosky, oku lahodiace tvary a kvalitné spracovanie; nemenej podstatný je slušný vnútorný priestor; vskutku rodinné alebo firemné kombi, ktoré ostáva verné ozančeniu kombi a neexperimentuje so športovo ladenými strechami vzadu a podobne

Posed vodiča a výhľad

výborný posed; vodič má dobrý výhľad, ale aj cíti väčšie rozmery auta; vodičove sedadlo by mohlo ísť ešte o niečo nižšie

Ovládanie palubného systému/navigácie

dobrá kombinácia displeja a klasickej stupnice na analógových prístrojoch, výborná spolupráca s telefónom (iPhone aj android); hlasové ovládanie na vysokej úrovni, navigácia nemrzla ako na prvých testovacích vozidlách, len interakcia displeja v režime zadávania adries je pomalá

Jazyk auta/navigácie

Anglický/Anglický

Grafika displejov a zobrazovanie

veľký stredový dotykový displej (matný); celkom príjemná grafika

Predné svetlá technika a účinok

výkonné Full LED svetlá, dobré osvetlenie okraja vozovky,

Odomykanie/vstup do auta

Ford má vo výbave Titanium X skutočný bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

dozadu aj dopredu ľahké a príjemné nastupovanie; vzadu je na to ešte prispôsobený tvar prahu

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vodič aj spolujazdec majú manuálne nastavovanie výšky sedadla pákou a tiež manuálne nastaviteľnú bedrovú opierku

Sklápanie operadiel v druhom rade

manuálne z kabíny, Mondeo nemalo možnosť odistiť zadné operadlá z kufra

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

klasické štyri kovové oká na uchytenie siete, dalšie dva plastové háčiky na zavesenie tašky; zásuvka na 12V; roletu možno odistiť aj lakťom, ak máte plné ruky nákupu

Rezervné koleso - prístup

dojazdové rezervné koleso pod dnom kufra

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

bezuáverové hrdlo nádrže, vyosené otváranie kapoty na okraji, plynové vzpery pod prednou kapotou, dostupné hrdlo ostrekovača, vnútro prahov dobre chránené pred špinou ale vonkajší lem nie

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

685

nakladacia hrana dnu (mm)

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

1130/1380

výška kufra po roletu (mm)

455

nakladací otvor výška/šírka(mm)

795/710/1035

dĺžka kufra min./max (mm)

1130/1955

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1470

šírka lakte vpredu (mm)

1540

výška na hlavu šofér max. (mm)

1010

dĺžka sedáku šofér (mm)

495

šírka v ramenách vzadu (mm)

1380

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1505

výška krajné sedadlá (mm)

965

výška stredné sedadlo (mm)

940

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

500/450


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  4. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  5. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  6. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  7. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  8. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  9. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 693
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 507
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 817
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 670
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 813
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 343
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 131
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 643
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 023
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 672

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

KOMENTÁRE

Mihál a jeho kontext

Malichernosť a oproti princípu, má svoj étos – Slovensko oslobodené od Fica.

Neprehliadnite tiež

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop