Rally. Vrchol motoršportu. Nepretržite sa meniace podmienky, stroje letiace na hrane pomedzi stromy, kde nie je priestor pre chyby.
Preteky si vyžadujú maximálne nasadenie, koncentráciu, súhru pilota a navigátora a tiež pokoru spojenú s postupom od začiatku.
Práve rely je kniha, v ktorej nie je dovolené preskočiť niekoľko strán. V súlade s týmito pravidlami prišiel na scénu ideálny stroj pre začiatočníkov: Opel Adam Cup triedy R1.
Poslúži namiesto starých áut
Ten, komu rally učarovala, sa zvyčajne hneď vidí v preplňovanej štvorkolke.
Lenže rovnako ako sa pri motorkách má začínať od skútra alebo stodvadsaťpäťky, tak aj špička motoršportu má svoj prirodzený postup.
Začiatočníci sa často spoliehajú na Škody Felície, tí lepšie situovaní skočia do Hondy Civic 1,6 VTi. Tak či tak ide väčšinou o ojazdené kusy s pohnutou históriou a polovičnou perspektívou na dokončenie súťaže.
Jednoducho nie je nad nový alebo ľahko ojazdený pretekársky stroj s dostupnou cenovkou ako má Opel Adam Cup.
Na prenájom si zarobíte aj víťazstvom
Rok alebo dva starú jazdenku si obstaráte už za 20 tisíc eur, nový cupový Adam začína na čiastke 43.000 eur, čo je stále slušná cena.
Prenájom tiež nestojí nezmyselne veľa: " Kilometer rally začína zhruba od nejakých 30 eur," komentuje cenovú dostupnosť Zdeněk Pekárek z XTG motoršportu.
Naviac v susednej Českej republike funguje systém odmien, kde za vyhraný pretek v rámci celého pohára posádka dostane zhruba 1100 eur, za striebro 550 eur a za bronz 370 eur.
Štvrtá a piata posádka dostávajú niekoľko sto eurové odmeny formou poukážky na náhradné diely.
Niet nad vlastnú skúsenosť
"Na spojku pozor a na brzdy tiež, bez posilňovača na to treba poriadne dupnúť," počujem v intercome radu od Petra Bryndu.
Môjho dnešného navigátora a poradcu na improvizovanej rýchlostnej skúške v areáli Motorland Bělá pod Bezdědem, kde trénuje napríklad továrenský tím Škoda Motoršport.
"Ale vidím, že si už v špeciáli sedel," komentuje moje zapínanie pásov Peter." Áno, áno, akurát na druhom sedadle," dodávam s tým, že vlani sme s Rasťom Chválom dokonca vyhrali slovenské Majstrovstvá republiky v triede 6.
Adam R1 nemá vysoký výkon ale verne pripomína pretekársky špeciál. Najmä sekvenčnou prevodovkou a brzdami.
Teraz sedím za volantom Opel Adam Cup triedy 1 a nasávam pocity, aké má môj pilot.
Áno, štvor-piestikové brzdy Brembo fungujú na rozdiel od sériovej Corsy OPC, ktorou sme sem prišli, úplne tupo, ale ich účinok a okamih blokovania sa dá veľmi citlivo dávkovať a odhadnúť.
Keď sa však 310 mm predné kotúče ohrejú, spomalia 1030 kg vážiaci Adam na pár metroch. Samozrejme nechýba „fly-off“ hydraulická ručná brzda, s ktorou je radosť posielať krátky Opel do vracákov.
Tam sa krásne položí, aby sa pri vjazde oprel o trakciu podporenú lamelovým samosvorným diferenciálom.
Podvozok povýšili nad motor
Nečakám zázraky od atmosférickej jednašestky s výkonom 103 kW pri 6500 ot/min a krútiakom 160 Nm pri 4700 ot/min, ktorá sa až na detaily ako riadiaca jednotka Bosch Motorsport príliš nelíši od sériovej.
Čo však Adam R1 stratí do kopca, to dobehne v zákrutách.
Podvozok sa spolieha na silentbloky Uniball a nastaviteľné tlmiče Rieger, ktoré dokážu zázraky hlavne na rozbitej trati, pričom nechýba ani šotolinová špecifikácia s iným podvozkom, menšími kolesami a brzdami.
Riadenie s elektrohydraulickým servom nemá oproti " nášmu" ostrému Peugeotu 208 R2 tak strmý prevod a skôr sa blíži sériovým autám, tak je trieda R1 koncipovaná.
Spojitosť s bežnou produkciou však vnútri naznačuje iba prístrojový panel a zopár prvkov na palubnej doske, inak je tu všetko ako v dospelom rally aute: ľahký "vypitvaný" skelet, integrovaná bezpečnostná štruktúra s trubkovým rámom, sedadlá Sparco Competition, integrovaný hasiaci systém, intercom a tripmaster.
V tempe sa obíde bez spojky
Tretie kolo testovacieho okruhu už ideme celkom v tempe, berieme si k srdcu rady skúseného jazdca Petra Bryndu:" Drž to, koľko sa dá a podraďuj až pri plnom brzdení," pričom spomaľovanie ľavou nohou chce zvyk.
Spojka sa pri ostrej jazde na rýchlostnej skúške nepoužíva a sekvenčná prevodovka Sadev pracuje natvrdo a rýchlo. Treba sa ale oprieť sa do páky, teda nič pre slabé ruky.
V zákrutách pôsobí Adam hravo, na rovinkách pri intenzívnom brzdení prekvapivo stabilne, napriek krátkemu rázvoru.
A hlavne sa správa úplne predvídateľne, čo sa o ojazdených Hondách, Citroenoch alebo Felíciach nedá povedať.
Ak máte ambíciu naskočiť do rally, určite vyskúšajte Opel Adam Cup triedy R1. Zopár kusov na prenájom bezpochýb nájdete. A potom príde na rad level v triede R2.
Libor Hlisnikovský v úlohe pilota Opel Adama R1. Inak robí spolujazdca v Peugeote 208 R2 na slovenských tratiach rely.