SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Le Figaro: Vo Francúzsku začnú testovať obmedzovač rýchlosti v aute

Paríž 24. januára (TASR) Približne 50 odborníkov na automobilovú technológiu sa nedávno stretlo v Paríži na seminári, v rámci ktorého účastníci hovorili ...

Paríž 24. januára (TASR) Približne 50 odborníkov na automobilovú technológiu sa nedávno stretlo v Paríži na seminári, v rámci ktorého účastníci hovorili aj o bezpečnosti na cestných komunikáciách. Na seminári sa zúčastnil aj francúzsky minister dopravy Gilles de Robien, prezidenti automobiliek Peugeot-Citro‰n Jean-Marie Folz a Renualt Louis Schweitzer, uvádza v dnešnom čísle denník Le Figaro.

Jedna téma sa týkala aj automatického obmedzovania rýchlosti automobilu podľa miesta, okolo ktorého prechádza. Za touto požiadavkou stoja najmä poslanci obcí a miest, zástupcovia rôznych združení a ochrancovia práv človeka pred násilím v cestnej premávke. Projekt odborníkov už nie je science-fiction, podotýka Le Figaro. Od mája tohto roku bude v departemente Yvelines, ležiacom západne od Paríža, skúšobne jazdiť jeden automobil Peugeot 307 a jeden Renault Laguna II. s prístrojom, obmedzujúcim rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Projekt LAVIA pripravili Štátny ústav dopravy a bezpečnosti, Ústredné laboratórium výstavby mostov a ciest a obe automobilky, zainteresované na jeho vývoji. Podstata projektu spočíva v tom, že podľa umiestnenia satelitu a informatickej pamäti umiestnenej v aute, sa bude regulovať vstrekovanie paliva do motora automaticky a nebude možné ho meniť.

Jeden z konštruktérov systému Jacques Ehrilch zdôraznil, že satelit nebude mať nič spoločné s Big Brotherom, ktorý by kontroloval každého. Úlohou satelitu bude stanoviť presnú polohu auta, všetko ostatné sa odohrá v ňom systémom cestnej navigácie. LAVIA má fungovať pomocou počítača umiestneného v aute, ktorý zistí polohu auta a či je v danom mieste obmedzená rýchlosť. Napríklad, či sa auto pohybuje v blízkosti školy, kde je rýchlosť obmedzená na 30 kilometrov za hodinu, alebo na 50 až 70 kilometrov v mestskom prostredí, na 90, 110 a 130 kilometrov za hodinu mimo mesta. Pedál plynu nebude reagovať za povolenou maximálnou hranicou v danom konkrétnom mieste, čo bude uložené v pamäti počítača. V princípe bude reagovať tak, ako by sám vodič dal nohu z pedála dole. Inak sa nebude satelitom sledovať nijaké auto, či jedinec, zdôraznil Ehrilch.

SkryťVypnúť reklamu

Systém LAVIA sa môže dostať do bežného užívania v roku 2006. Dovtedy technici, ale aj samotní vodiči budú môcť rozhodnúť o konečnej podobe zariadenia. Jedným z kritérií bude i vývoj dopravných nehôd a ich následky na životoch a zdraví ľudí, dodal Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 209
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 254
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 158
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 652
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 924
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 412
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 994
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  2. Martin Šuraba: Moje Košice
  3. Lenka Filinová: Spomienka
  4. Anna Miľanová: Cestovanie... 2021
  5. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  6. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  7. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  8. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 290
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 358
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 932
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 866
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 700
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 495
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 149
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 075
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu