Chyba nás takmer stála víťazstvo v triede na Rallye Tatry

Zaváhanie pri brzdení trvalo vyše dvadsať sekúnd. Súťaž v triede 6 dostala nový náboj a napätie až do konca. Celkovo vyhral Grzyb.

(Zdroj: Studio Life)

Vďaka rýchlosti Štúdia Life z Prešova prinášame prvé zábery z Rallye Tatry a tiež sme pripojili aj pochybenie na piatej rýchlostnej skúške priamo z on-board kamery.

Poliaci Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom ovládli 42. Rallye Tatry a sú na najlepšej ceste k ďalšiemu titulu absolútnych majstrov Slovenska.

Naša posádka Mihyring Rally Teamu (Rastislav Chvála - Libor Hlisnikovský) bola najrýchlejšia medzi vozidlami s jednou poháňanou nápravou.

Vyhrala triedu 6, ktorej jednoznačne dominovali Peugeoty 208 R2. Štyri tieto vozidlá boli na štarte z celkovo 10 posádok v triede 6 a v cieli obsadili prvé štyri miesta.

Nezvyčajné Tatry

Tohtoročná Rallye Tatry prakticky ničím nepripomínala predchádzajúci ročník. Júlový termín zabezpečil netradične teplé, až horúce počasie a organizátori pripravili novú trať.

Teda až na mestský okruh, ktorý sa opäť uskutočnil na mimoúrovňovej križovatke v Poprade. Štartoval v piatok neskoro večer a podľa odhadu organizátorov sa pri trati zišlo približne 10 000 divákov.

Okruh namotaný medzi obrubníkmi vždy budí rešpekt. Skvelá atmosféra i dĺžka prvej skúšky - bezmála trinásť kilometrov - však nútili jazdcov ísť od začiatku naplno.

Nasadili dobré tempo

Rasťo Chvála splnil predsavzatie a na úvod nasadil svižnejšie tempo než pred mesiacom v Lubeníku. Výsledkom bol najrýchlejší čas v triede 6.

„Spočiatku som sa trochu trápil so studenými pneumatikami, lebo sme pred štartom dlho stáli. Čo je podstatné, neurobil som žiadnu vážnu chybu a nemusel som cúvať,“ povedal jazdec.

Na čele „našej“ triedy sa zoradili hneď štyri Peugeoty 208 R2. Druhý Pavol Nagy zaostával len o 1,4 sekundy.

Víťaz z Lubeníka, Tomáš Fusko, podľa vlastných slov urobil niekoľko chýb a bol pomalší takmer o 12 sekúnd. Štvrtá priečka patrila poľskému jazdcovi Damianovi Sawickemu.

Poliakovi vychádzala premiéra s Peugeotom podľa predstáv.

Ford Fiesta R2 Martina Koiša chvíľu fungoval, chvíľu nie. Bývalý kopcový šampión až neskôr zistil, že príčinou bol zalomený kábel, vedúci z alternátora.

Náskok postupne rástol

V sobotu nasledovala hlavná časť tatranskej rely, v podobe šiestich rýchlostných skúšok. Zorganizovali ich na dvoch úsekoch: Šuňava (14,9 km) a Bystré (10 km).

Trať bola zradná, lebo obsahovala rýchle tiahle zákruty a veľa odbočiek, prípadne spomaľovacích retardérov. Dôležité bolo, začať brzdiť z vysokej rýchlosti včas a zároveň nie príliš skoro. Asfaltový povrch kde-tu spestril krátky šotolinový úsek.

„Mám rád rýchle zákruty a rýchle výmeny. Ráno nám to vyslovene sadlo - trať, aj nové pneumatiky Pirelli. Na druhej skúške sme sa v teple trochu trápili,“ konštatoval Rasťo Chvála, ktorý odskočil súperom už na vyše 15 sekúnd.

„Musíme to teraz udržať a neurobiť chybu. Stačia hodiny niekde na štrku a máme po náskoku.“ Akoby si týmito slovami smolu sám privolal.

Peugeot si ustlal predkom v priekope

„Na Šuňave sme opäť dosiahli dobrý čas. Páčilo sa mi tam a myslím si, že takto by naša jazda mala vyzerať.“

„Na piatej skúške som nejak zaspal. Držal som päťku až v obmedzovači, prišla pravá zákruta a za ňou retardér. Lenže na bielom asfalte nám to nebrzdilo. Zatiahol som ručnú brzdu a skusil auto otočiť. Predkom sme spadli na okraj priekopy.“

Krízový moment pripravil Chválu s Hlisnikovským takmer o celý náskok. Z 27 sekúnd pred Nagyom s Kušnierom boli odrazu iba štyri.

„Najviac času sme stratili pri návrate na trať. Zdochlo mi to na piatom prevodovom stupni. Kým som naštartoval a podradil, prišli sme takmer o celý náskok. Zdramatizoval som to teda poriadne,“ povzdychol si Rasťo pred záverečným kolom rýchlostných skúšok.

Rozhodla Šuňava

Posádka tímu Mihyring Rally Teamu znovu zabrala najmä na Šuňave, kde získala ďalších päť sekúnd k dobru.

Keďže záverečný meraný test zvládli Chvála i Nagy prakticky v rovnakom čase (rozdiel 0,6 sekundy), Rasťo s Liborom si pripísali druhé tohtoročné prvenstvo v triede 6.

Na Rallye Tatry triumfovali aj v celkovom hodnotení áut s jednou poháňanou nápravou a skončili celkovo na 12. mieste.

„Pre chybu sme o víťazstvo museli bojovať až do konca. Dôležité bolo, udržať koncentráciu. V poslednej rýchlostnej skúške som na niektorých úsekoch už zbytočne neriskoval.

Inde som podržal plyn dlhšie ako v predošlých prejazdoch. Teším sa, toto auto je úžasné,“ dodal Rasťo Chvála.

Medzi „šestkami“ i „dvojkolkami“ skončil druhý Pavol Nagy a tretí Tomáš Fusko. Značka Peugeot tak obsadila kompletné stupne víťazov.

Tomáš Ondrej mohol prekvapiť

V absolútnom poradí 42. Rallye Tatry išla poľská dvojica Grzyb/Hundla za víťazstvom od samého začiatku.

Pravda, situáciu im uľahčili súperi, lebo bratov Jara a Erika Melichárekovcov (Ford Fiesta RS WRC) zdržal defekt.

Jozef Béreš junior a navigátor Zoltán Repás menili koleso s deravou pneumatikou priamo na trati rýchlostnej skúšky. Vraj to stihli za jedinú minútu. Napokon ich opäť vytrápilo nefungujúce Mini a súťaž nedokončili.

Najväčším smoliarom je však Tomáš Ondrej, ktorý za volantom Škody Fabia WRC predvádzal obdivuhodnú jazdu. Vyšvihol sa až na druhé miesto za nedostihnuteľného Grzyba s modernejšou technikou.

Ondrej ešte ako-tak ukočíroval škodovku s prasknutou poloosou v druhom kole rýchlostných skúškok. V poslednom teste sa na Fabii prestrihol kábel od alternátora a bolo po nádejách.

Ani absolútny víťaz nebol stopercentný

Grzegorz Grzyb a Robert Hundla v závere prišli o časť náskoku po chybe v poslednej rýchlostnej skúške. Ich Fiesta sa na šotolinovom úseku zošmykla z cesty.

„Chcel som ísť pre divákov, ale auto sa skĺzlo viac než som čakal. Vyzerá to tak, že prvé miesto sme získali bez veľkej námahy, no pravda je iná.“

„Trať bola veľmi zradná. Na početných retardéroch sme mohli poškodiť auto i získať penalizáciu. Teraz som veľmi šťastný,“ tešil sa v cieli Grzegorz Grzyb. Paradoxne, na rovnakom mieste chybovali aj bratia Melichárekovci.

Čech Pavel Valoušek by druhé miesto pred štartom bral všetkými desiatimi. Jeho Škoda Fabia S2000 má atmosférický motor a kratšiu prevodovku, takže na rýchlych tratiach za špeciálmi kategórie WRC zaostáva.

Skúsený Valoušek však jazdil bez chýb a svižne. Dobrá taktika a okolnosti mu vyniesli striebro. Veľkú radosť mal aj tretí Tomáš Kukučka, ktorý šoféruje ex-továrenské Subaru Impreza WRC.

42. Rallye Tatry – oficiálne výsledky:

1. Grzyb/Hundla (PL) Ford Fiesta RS WRC 50:02,3 min., 2. Valoušek/Havelková (ČR) Škoda Fabia S2000 +56,1 s., 3. Kukučka/Mozner (SR) Subaru Impreza WRC +1:15,5 min., 4. Melichárek/Melichárek (SR) Ford Fiesta RS WRC +1:23,4, 5. Drotár/Bánoci (SR) Citroen DS3 WRC +1:36,1, 6. Hadik/Kertész (H) Ford Fiesta R5 +2:23,6, 7. Trencsényi/Verba (H) Ford Fiesta R5 +2:38,1, 8. Majerčák/Vejačková (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +3:13,3, 9. Gavlák/Horniaček (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +4:28,9, 10. Barna/Pannuska (H) Mitsubishi Lancer Evo IX +5:42,6,... 12. Chvála/Hlisnikovský (SR) Peugeot 208 R2 +5:59,6.

Poradie v triede 6:

1. Chvála/Hlisnikovský (SR) Peugeot 208 R2 56:01,9, 2. Nagy/Kušnier (SR) Peugeot 208 R2 +9,9 s., 3. Fusko/Slovák (SR) Peugeot 208 R2 +38,7, 4. Sawicki/Draham (PL) Peugeot 208 R2 +1:47,0 min., 5. Kekeňák/Bernáth (SR) Citroen C2 R2 Max +2:21,2, 6. Koiš/Siska (SR) Ford Fiesta R2 +2:47,6, 8. Temple-Pytel/Majowska (PL) Honda Civic VTI +7:27,2.

Priebežné poradie MSR, trieda 6:

1. Fusko 78 bodov, 2. Chvála 55, 3. Koiš 49, 4. Nagy 42, 5. Tábori 37.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 155
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 441
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 584
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 999
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 732
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 839
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 879
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 517
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 261

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.