SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

TEST: Renault Mégane R.S. odchádza vo veľkom štýle

Mégane R.S. bol na našej trati najrýchlejší vďaka podvozku a prepracovanej prednej náprave. Jeho éra končí veľkolepou jazdou.

Renault Mégane R.S. dostal vďaka verzii 275 Trophy druhý dych a stále patrí na vrchol.Renault Mégane R.S. dostal vďaka verzii 275 Trophy druhý dych a stále patrí na vrchol. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Renault Sport rozbehol novodobé šialenstvo medzi modernými „hot-hatch“ minulou generáciou modelu Mégane R.S. R 026R.

Odľahčené a rámom vybavené auto malosériovej produkcie stanovilo na okruhu Nürburgring najrýchlejší čas medzi produkčnými autami s pohonom prednej nápravy.

To isté zopakoval Mégane R.S. tretej generácie a stal sa bez diskusie najlepším sériovým športovým autom s pohonom prednej nápravy.

Konkurencia dvíhala výkon svojich modelov a ladila podvozky, aby porazila Renault. Napokon musel aj Renault Sport zvýšiť výkon a pripraviť špecializované verzie Trophy pre zachovanie pozície.

Poslednú z nich sme zobrali na náš testovací okruh a porovnali s nameranými údajmi konkurencie.

Asi mesiac pred testom Renaultu Mégane R.S. 275 sme tam skúšali Seat Leon Cupra ST 280 a ten stanovil nové rekordné časy a dokonca porazil aj BMW M6.

Na tú istú trať vyrazil Mégane R.S. limitovanej série 275 Trophy. Jedno z 1200 vyrobených áut jazdí ešte o triedu lepšie ako pôvodná štandardná verzia.

Okrem nastaviteľných tlmičov Ohlins a nových pneumatík Michelin Pilot SportCup2, ktoré sú vo verzii sériovo, má na zážitkoch z jazdy podiel detailnejšie vyladenie mechanických súčastí podvozka.

Výfuk najmä odľahčuje

Mégane R.S. 275 Trophy zdobí karbónová koncovka výfuku Akrapovič. Dôležitejší ako ozdoba je materiál výfuku a jeho vplyv na výdych motora.

Titánový výfuk ušetril približne 4 kilogramy z celkovej hmotnosti. Zvukom sklamal, pretože nepriniesol nič navyše. Dokonca ani strieľanie do výfuku nie je tak výrazné ako v základnej verzii.

Motor je však živší a najmä sa zdá, že mu viac chutia vyššie otáčky. Napokon je na užívateľovi, ako si nastaví obmedzovač a signalizáciu preradenia.

megane_vyfuk_res_r9741.jpg
Podľa výrobcu má mať výfuk Akrapovič ostrejší zvuk. Reálne je však zvuk menej výrazný ako u verzie R.S. 265.

Odľahčovalo sa aj na diskoch kolies, pretože pre tento model špeciálne navrhnuté kolesá Speedline Turini sú ľahšie ako štandardné disky približne o jeden kilogram na jednom disku.

Ak zoberieme do úvahy nastaviteľné tlmiče a vpredu aj svetlú výšku, Mégane R.S. 275 Trophy ponúka veľa možností nastavenia.

Palubný R.S. Monitor 2.0 so zabudovanou telemetriou a indikáciou sledovania rôznych parametrov dopĺňa výpočet hračiek.

Tou najväčšou je však samotné auto. Sedadlá dostali namiesto látky alkantarový poťah na kritických miestach. Rovnaký materiál nájdete na volante aj páke ručnej brzdy.

Výzdoba nie je to, čo priťahuje, napokon zapracovanie USB portu a 12 voltovej zásuvky nie je príliš estetické. Celkovo interiér prvej verzie R.S. 250 spred štyroch rokov sa nám páčil viac.

Hodnota limitovanej verzie tkvie, ako sa stalo u Renault Sport zvykom, v jazde. Vtedy idú nálepky a lišty úplne bokom.

megane_tlmice_res_r2457.jpg

Nastaviteľné tlmiče ponúkajú možnosť prispôsobiť podvozok danej trati. V základnom nastavení z továrne robia Mégane neutrálnym s pokojnejším zadkom, než mala sériová verzia.

Jazdí ako Clio R.S. s turbom

Kto šoféroval minulú, teda tretiu generáciu nezameniteľného Clia R.S., ten si vie ľahko predstaviť, ako jazdí testovaný Megane R.S. 275 Trophy.

Šofér si užíva pocit, akoby šoféroval to ikonické Clio R.S. ale s dvojlitrovým turbomotorom a mechanickým samosvorom.

Väzba medzi šoférom a asfaltom je najlepšia, akú môžete v sériovom kompaktnom aute zažiť. Jedine brzdy by potrebovali ešte väčšiu výdrž na okruhu.

V našom teste sme ohrdli palubnú telemetriu a do auta nainštalovali našu vlastnú. Chceli sme spoznať, prečo bol Mégane R.S. 275 Trophy na našom okruhu najrýchlejší a prečo bol neporaziteľný v slalome.

megane_monitor_res_r6432.jpg
Ani jeden z konkurentov nemá tak dobre vyvinutú športovú telemetriu zabudovanú vo vozidle ako Mégane R.S. 275 Trophy.

Áno bol najlepší a predstihol aj Seat Leon Cupra ST 280, ktorý si držal pozíciu asi mesiac. Seatu však slúži ku cti, že mal kombi karosériu a nemal tak špecializovanú výbavu ako Renault.

Španielsky hot hatch sa viac spoliehal na motor a dokázal, že jedinou možnou slabinou odchádzajúceho Méganu je práve motor.

Na najrýchlejšom bode okruhu, kde sa prejavuje sila motora, mal Seat po letmom štarte rýchlosť 144,7 km/h a Renault 141 km/h.

Najmä v rýchlostiach nad 100 kilometrov za hodinu Seat lepšie zrýchľoval. Dokonca neboli veľké rozdiely ani v priečnom zrýchlení v tiahlej ostrej zákrute po rovinke.

megane_sedadlo_res_r5381.jpg
Drobné kozmetické zmeny nájdete aj na športových sedadlách. Tvarom patria medzi to najlepšie, čo táto trieda ponúka.

Tam sa obe autá držali bok po boku, akoby mali rovnaké pneumatiky. To isté platilo o brzdnom účinku. Krivky v telemetrii ukázali, že Renault získaval na výjazdoch zo zákrut technických úsekov.

Samosvorný diferenciál Renault Sport a špecializovaná predná náprava vyhrávajú v náhlych zmenách smeru jazdy a najmä vo fáze od apexu (vrcholu) zákruty k výjazdu.

Renault mal na konci technickej pasáže 108,8 km/h a Seat 103,3 km/h. To isté sa zopakovalo aj vo výjazde späť na rovinu zo šmykľavého asfaltu.

Na 1350 metrov dlhom okruhu, ktorý používame ako meradlo jazdných vlastností auta ale aj nastavenia asistenčných systémov, dosiahol Mégane R.S. 275 Trophy čas 1:02,76 a Seat Leon Cupra ST 280 zastavil telemetriu na 1:03,62.

megane_ciel_r3823.jpg

Na krivke rýchlostí z telemetrie vidieť, že po úvodnej rovine s letmým štartom mal navrch Seat Leon Cupra ST 280 (modrá). Renault (červená) dohnal stratu na výjazdoch z technických pasáží.

S každým autom jazdíme len tri merané kolá a takmer vždy je druhé najrýchlejšie. Teraz sme však dali programu zložiť ideálny čas, kedy počítač pospája najlepšie zajazdené úseky z troch kôl.

Po softvérovom eliminovaní chýb v jazde by Renault dosiahol 1:02,31 a Seat 1:03,20. Renault zvíťazil aj v normalizovanom slalome, kde s časom 12,17s porazil Seat (12,67s).

V podstate časy na okruhu a v slalome len potvrdili dojem, že toto bola najlepšia prednokolka, akú sme kedy mali na test.

megane_kokpit_res_r9519.jpg
Volant a páka ručnej brzdy majú výborný poťah. Inak interiér nevyzerá výnimočne.

Odchádza na vrchole

Po príchode Hondy Civic Type R nám je jasné, že existuje silnejšie auto s presvedčivejšími brzdami na okruhu, než má Renault Megane R.S. 275 Trophy.

Zatiaľ však neexistuje kompakt, ktorý by mal lepší podvozok a dostal sa tak pod kožu aj na neokruhových cestách. Honda je výkladná skriňa dnešnej techniky a Mégane R.S. 275 Trophy je zmes tých najlepších šoférskych pocitov v triede.

Ak sa hovorí, že je umenie odísť na vrchole, tak potom 275 Trophy a Trophy R by mali byť posledné verzie nezabudnuteľného Méganu R.S., ktoré ho vovedú do siene slávy.

A práve preto bude tých 1200 kusov s pribúdajúcim časom tak vzácnych.

megane_slalom_res_r5287.jpg

V našom testovacom slalome je Mégane R.S. zatiaľ najrýchlejšie auto v histórii.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Renault Mégane

Verzia

R.S. 275 Trophy

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

28.790 / 42.460

Motor

(benzínový štvovalec Renault Sport; 1998 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

201(275)/ 5 500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

360 / 3000 - 5000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6 – samosvorný diferenciál

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,0 / 6,89

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

38,9 m

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

2,47 (na 3.stupni) 3,67 (na 4. stupni)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2000 (na 6.stupni)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2950 (na 6. stupni)

Stav tachometra (km)

6700

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,5 / 8,9 (7,9-19,4)

Objem palivovej nádrže (l)

60

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

prvá nádrž 390 km

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Pilot Sport Cup2 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1462

Objem batožinového priestoru (l)

344

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2636 / 4299 / 1856 /1435

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 380
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 15 225
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 096
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 091
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 542
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 663
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 605
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 584
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 177
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Píše iniciatíva Veda pomáha

Za zlepšenie môžeme my. Vytrvajme (vyhlásenie vedcov)

Otvorenie škôl okamžite, ako to situácia umožní, považujeme za najvyššiu dlhodobú prioritu po záchrane životov.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Polo Harlekin

Američan predával ojazdené Subaru, odkúpil ho samotný výrobca

Nájazd takmer 350-tisíc kilometrov na aute nepoznať.

Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.

Nenápadný Citroen C4 sa vracia ako imidžové kupé-SUV (test)

Podarené auto brzdí slabšia ponuka motorov.

Citroën C4