Renault Sport rozbehol novodobé šialenstvo medzi modernými „hot-hatch“ minulou generáciou modelu Mégane R.S. R 026R.
Odľahčené a rámom vybavené auto malosériovej produkcie stanovilo na okruhu Nürburgring najrýchlejší čas medzi produkčnými autami s pohonom prednej nápravy.
To isté zopakoval Mégane R.S. tretej generácie a stal sa bez diskusie najlepším sériovým športovým autom s pohonom prednej nápravy.
Konkurencia dvíhala výkon svojich modelov a ladila podvozky, aby porazila Renault. Napokon musel aj Renault Sport zvýšiť výkon a pripraviť špecializované verzie Trophy pre zachovanie pozície.
Poslednú z nich sme zobrali na náš testovací okruh a porovnali s nameranými údajmi konkurencie.
Asi mesiac pred testom Renaultu Mégane R.S. 275 sme tam skúšali Seat Leon Cupra ST 280 a ten stanovil nové rekordné časy a dokonca porazil aj BMW M6.
Na tú istú trať vyrazil Mégane R.S. limitovanej série 275 Trophy. Jedno z 1200 vyrobených áut jazdí ešte o triedu lepšie ako pôvodná štandardná verzia.
Okrem nastaviteľných tlmičov Ohlins a nových pneumatík Michelin Pilot SportCup2, ktoré sú vo verzii sériovo, má na zážitkoch z jazdy podiel detailnejšie vyladenie mechanických súčastí podvozka.
Výfuk najmä odľahčuje
Mégane R.S. 275 Trophy zdobí karbónová koncovka výfuku Akrapovič. Dôležitejší ako ozdoba je materiál výfuku a jeho vplyv na výdych motora.
Titánový výfuk ušetril približne 4 kilogramy z celkovej hmotnosti. Zvukom sklamal, pretože nepriniesol nič navyše. Dokonca ani strieľanie do výfuku nie je tak výrazné ako v základnej verzii.
Motor je však živší a najmä sa zdá, že mu viac chutia vyššie otáčky. Napokon je na užívateľovi, ako si nastaví obmedzovač a signalizáciu preradenia.
Podľa výrobcu má mať výfuk Akrapovič ostrejší zvuk. Reálne je však zvuk menej výrazný ako u verzie R.S. 265.
Odľahčovalo sa aj na diskoch kolies, pretože pre tento model špeciálne navrhnuté kolesá Speedline Turini sú ľahšie ako štandardné disky približne o jeden kilogram na jednom disku.
Ak zoberieme do úvahy nastaviteľné tlmiče a vpredu aj svetlú výšku, Mégane R.S. 275 Trophy ponúka veľa možností nastavenia.
Palubný R.S. Monitor 2.0 so zabudovanou telemetriou a indikáciou sledovania rôznych parametrov dopĺňa výpočet hračiek.
Tou najväčšou je však samotné auto. Sedadlá dostali namiesto látky alkantarový poťah na kritických miestach. Rovnaký materiál nájdete na volante aj páke ručnej brzdy.
Výzdoba nie je to, čo priťahuje, napokon zapracovanie USB portu a 12 voltovej zásuvky nie je príliš estetické. Celkovo interiér prvej verzie R.S. 250 spred štyroch rokov sa nám páčil viac.
Hodnota limitovanej verzie tkvie, ako sa stalo u Renault Sport zvykom, v jazde. Vtedy idú nálepky a lišty úplne bokom.
Nastaviteľné tlmiče ponúkajú možnosť prispôsobiť podvozok danej trati. V základnom nastavení z továrne robia Mégane neutrálnym s pokojnejším zadkom, než mala sériová verzia.
Jazdí ako Clio R.S. s turbom
Kto šoféroval minulú, teda tretiu generáciu nezameniteľného Clia R.S., ten si vie ľahko predstaviť, ako jazdí testovaný Megane R.S. 275 Trophy.
Šofér si užíva pocit, akoby šoféroval to ikonické Clio R.S. ale s dvojlitrovým turbomotorom a mechanickým samosvorom.
Väzba medzi šoférom a asfaltom je najlepšia, akú môžete v sériovom kompaktnom aute zažiť. Jedine brzdy by potrebovali ešte väčšiu výdrž na okruhu.
V našom teste sme ohrdli palubnú telemetriu a do auta nainštalovali našu vlastnú. Chceli sme spoznať, prečo bol Mégane R.S. 275 Trophy na našom okruhu najrýchlejší a prečo bol neporaziteľný v slalome.
Ani jeden z konkurentov nemá tak dobre vyvinutú športovú telemetriu zabudovanú vo vozidle ako Mégane R.S. 275 Trophy.
Áno bol najlepší a predstihol aj Seat Leon Cupra ST 280, ktorý si držal pozíciu asi mesiac. Seatu však slúži ku cti, že mal kombi karosériu a nemal tak špecializovanú výbavu ako Renault.
Španielsky hot hatch sa viac spoliehal na motor a dokázal, že jedinou možnou slabinou odchádzajúceho Méganu je práve motor.
Na najrýchlejšom bode okruhu, kde sa prejavuje sila motora, mal Seat po letmom štarte rýchlosť 144,7 km/h a Renault 141 km/h.
Najmä v rýchlostiach nad 100 kilometrov za hodinu Seat lepšie zrýchľoval. Dokonca neboli veľké rozdiely ani v priečnom zrýchlení v tiahlej ostrej zákrute po rovinke.
Drobné kozmetické zmeny nájdete aj na športových sedadlách. Tvarom patria medzi to najlepšie, čo táto trieda ponúka.
Tam sa obe autá držali bok po boku, akoby mali rovnaké pneumatiky. To isté platilo o brzdnom účinku. Krivky v telemetrii ukázali, že Renault získaval na výjazdoch zo zákrut technických úsekov.
Samosvorný diferenciál Renault Sport a špecializovaná predná náprava vyhrávajú v náhlych zmenách smeru jazdy a najmä vo fáze od apexu (vrcholu) zákruty k výjazdu.
Renault mal na konci technickej pasáže 108,8 km/h a Seat 103,3 km/h. To isté sa zopakovalo aj vo výjazde späť na rovinu zo šmykľavého asfaltu.
Na 1350 metrov dlhom okruhu, ktorý používame ako meradlo jazdných vlastností auta ale aj nastavenia asistenčných systémov, dosiahol Mégane R.S. 275 Trophy čas 1:02,76 a Seat Leon Cupra ST 280 zastavil telemetriu na 1:03,62.
Na krivke rýchlostí z telemetrie vidieť, že po úvodnej rovine s letmým štartom mal navrch Seat Leon Cupra ST 280 (modrá). Renault (červená) dohnal stratu na výjazdoch z technických pasáží.
S každým autom jazdíme len tri merané kolá a takmer vždy je druhé najrýchlejšie. Teraz sme však dali programu zložiť ideálny čas, kedy počítač pospája najlepšie zajazdené úseky z troch kôl.
Po softvérovom eliminovaní chýb v jazde by Renault dosiahol 1:02,31 a Seat 1:03,20. Renault zvíťazil aj v normalizovanom slalome, kde s časom 12,17s porazil Seat (12,67s).
V podstate časy na okruhu a v slalome len potvrdili dojem, že toto bola najlepšia prednokolka, akú sme kedy mali na test.
Volant a páka ručnej brzdy majú výborný poťah. Inak interiér nevyzerá výnimočne.
Odchádza na vrchole
Po príchode Hondy Civic Type R nám je jasné, že existuje silnejšie auto s presvedčivejšími brzdami na okruhu, než má Renault Megane R.S. 275 Trophy.
Zatiaľ však neexistuje kompakt, ktorý by mal lepší podvozok a dostal sa tak pod kožu aj na neokruhových cestách. Honda je výkladná skriňa dnešnej techniky a Mégane R.S. 275 Trophy je zmes tých najlepších šoférskych pocitov v triede.
Ak sa hovorí, že je umenie odísť na vrchole, tak potom 275 Trophy a Trophy R by mali byť posledné verzie nezabudnuteľného Méganu R.S., ktoré ho vovedú do siene slávy.
A práve preto bude tých 1200 kusov s pribúdajúcim časom tak vzácnych.
V našom testovacom slalome je Mégane R.S. zatiaľ najrýchlejšie auto v histórii.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Renault Mégane |
Verzia | R.S. 275 Trophy |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 28.790 / 42.460 |
Motor | (benzínový štvovalec Renault Sport; 1998 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 201(275)/ 5 500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 360 / 3000 - 5000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna / 6 – samosvorný diferenciál |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 6,0 / 6,89 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 38,9 m |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 2,47 (na 3.stupni) 3,67 (na 4. stupni) |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 2000 (na 6.stupni) |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2950 (na 6. stupni) |
Stav tachometra (km) | 6700 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 7,5 / 8,9 (7,9-19,4) |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | prvá nádrž 390 km |
Typ a rozmer pneumatík | Michelin Pilot Sport Cup2 235/35 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1462 |
Objem batožinového priestoru (l) | 344 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2636 / 4299 / 1856 /1435 |