TEST: Renault Mégane R.S. odchádza vo veľkom štýle

Mégane R.S. bol na našej trati najrýchlejší vďaka podvozku a prepracovanej prednej náprave. Jeho éra končí veľkolepou jazdou.

Renault Mégane R.S. dostal vďaka verzii 275 Trophy druhý dych a stále patrí na vrchol.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Renault Sport rozbehol novodobé šialenstvo medzi modernými „hot-hatch“ minulou generáciou modelu Mégane R.S. R 026R.

Odľahčené a rámom vybavené auto malosériovej produkcie stanovilo na okruhu Nürburgring najrýchlejší čas medzi produkčnými autami s pohonom prednej nápravy.

To isté zopakoval Mégane R.S. tretej generácie a stal sa bez diskusie najlepším sériovým športovým autom s pohonom prednej nápravy.

Konkurencia dvíhala výkon svojich modelov a ladila podvozky, aby porazila Renault. Napokon musel aj Renault Sport zvýšiť výkon a pripraviť špecializované verzie Trophy pre zachovanie pozície.

Poslednú z nich sme zobrali na náš testovací okruh a porovnali s nameranými údajmi konkurencie.

Asi mesiac pred testom Renaultu Mégane R.S. 275 sme tam skúšali Seat Leon Cupra ST 280 a ten stanovil nové rekordné časy a dokonca porazil aj BMW M6.

Na tú istú trať vyrazil Mégane R.S. limitovanej série 275 Trophy. Jedno z 1200 vyrobených áut jazdí ešte o triedu lepšie ako pôvodná štandardná verzia.

Okrem nastaviteľných tlmičov Ohlins a nových pneumatík Michelin Pilot SportCup2, ktoré sú vo verzii sériovo, má na zážitkoch z jazdy podiel detailnejšie vyladenie mechanických súčastí podvozka.

Výfuk najmä odľahčuje

Mégane R.S. 275 Trophy zdobí karbónová koncovka výfuku Akrapovič. Dôležitejší ako ozdoba je materiál výfuku a jeho vplyv na výdych motora.

Titánový výfuk ušetril približne 4 kilogramy z celkovej hmotnosti. Zvukom sklamal, pretože nepriniesol nič navyše. Dokonca ani strieľanie do výfuku nie je tak výrazné ako v základnej verzii.

Motor je však živší a najmä sa zdá, že mu viac chutia vyššie otáčky. Napokon je na užívateľovi, ako si nastaví obmedzovač a signalizáciu preradenia.

megane_vyfuk_res_r9741.jpg
Podľa výrobcu má mať výfuk Akrapovič ostrejší zvuk. Reálne je však zvuk menej výrazný ako u verzie R.S. 265.

Odľahčovalo sa aj na diskoch kolies, pretože pre tento model špeciálne navrhnuté kolesá Speedline Turini sú ľahšie ako štandardné disky približne o jeden kilogram na jednom disku.

Ak zoberieme do úvahy nastaviteľné tlmiče a vpredu aj svetlú výšku, Mégane R.S. 275 Trophy ponúka veľa možností nastavenia.

Palubný R.S. Monitor 2.0 so zabudovanou telemetriou a indikáciou sledovania rôznych parametrov dopĺňa výpočet hračiek.

Tou najväčšou je však samotné auto. Sedadlá dostali namiesto látky alkantarový poťah na kritických miestach. Rovnaký materiál nájdete na volante aj páke ručnej brzdy.

Výzdoba nie je to, čo priťahuje, napokon zapracovanie USB portu a 12 voltovej zásuvky nie je príliš estetické. Celkovo interiér prvej verzie R.S. 250 spred štyroch rokov sa nám páčil viac.

Hodnota limitovanej verzie tkvie, ako sa stalo u Renault Sport zvykom, v jazde. Vtedy idú nálepky a lišty úplne bokom.

megane_tlmice_res_r2457.jpg

Nastaviteľné tlmiče ponúkajú možnosť prispôsobiť podvozok danej trati. V základnom nastavení z továrne robia Mégane neutrálnym s pokojnejším zadkom, než mala sériová verzia.

Jazdí ako Clio R.S. s turbom

Kto šoféroval minulú, teda tretiu generáciu nezameniteľného Clia R.S., ten si vie ľahko predstaviť, ako jazdí testovaný Megane R.S. 275 Trophy.

Šofér si užíva pocit, akoby šoféroval to ikonické Clio R.S. ale s dvojlitrovým turbomotorom a mechanickým samosvorom.

Väzba medzi šoférom a asfaltom je najlepšia, akú môžete v sériovom kompaktnom aute zažiť. Jedine brzdy by potrebovali ešte väčšiu výdrž na okruhu.

V našom teste sme ohrdli palubnú telemetriu a do auta nainštalovali našu vlastnú. Chceli sme spoznať, prečo bol Mégane R.S. 275 Trophy na našom okruhu najrýchlejší a prečo bol neporaziteľný v slalome.

megane_monitor_res_r6432.jpg
Ani jeden z konkurentov nemá tak dobre vyvinutú športovú telemetriu zabudovanú vo vozidle ako Mégane R.S. 275 Trophy.

Áno bol najlepší a predstihol aj Seat Leon Cupra ST 280, ktorý si držal pozíciu asi mesiac. Seatu však slúži ku cti, že mal kombi karosériu a nemal tak špecializovanú výbavu ako Renault.

Španielsky hot hatch sa viac spoliehal na motor a dokázal, že jedinou možnou slabinou odchádzajúceho Méganu je práve motor.

Na najrýchlejšom bode okruhu, kde sa prejavuje sila motora, mal Seat po letmom štarte rýchlosť 144,7 km/h a Renault 141 km/h.

Najmä v rýchlostiach nad 100 kilometrov za hodinu Seat lepšie zrýchľoval. Dokonca neboli veľké rozdiely ani v priečnom zrýchlení v tiahlej ostrej zákrute po rovinke.

megane_sedadlo_res_r5381.jpg
Drobné kozmetické zmeny nájdete aj na športových sedadlách. Tvarom patria medzi to najlepšie, čo táto trieda ponúka.

Tam sa obe autá držali bok po boku, akoby mali rovnaké pneumatiky. To isté platilo o brzdnom účinku. Krivky v telemetrii ukázali, že Renault získaval na výjazdoch zo zákrut technických úsekov.

Samosvorný diferenciál Renault Sport a špecializovaná predná náprava vyhrávajú v náhlych zmenách smeru jazdy a najmä vo fáze od apexu (vrcholu) zákruty k výjazdu.

Renault mal na konci technickej pasáže 108,8 km/h a Seat 103,3 km/h. To isté sa zopakovalo aj vo výjazde späť na rovinu zo šmykľavého asfaltu.

Na 1350 metrov dlhom okruhu, ktorý používame ako meradlo jazdných vlastností auta ale aj nastavenia asistenčných systémov, dosiahol Mégane R.S. 275 Trophy čas 1:02,76 a Seat Leon Cupra ST 280 zastavil telemetriu na 1:03,62.

megane_ciel_r3823.jpg

Na krivke rýchlostí z telemetrie vidieť, že po úvodnej rovine s letmým štartom mal navrch Seat Leon Cupra ST 280 (modrá). Renault (červená) dohnal stratu na výjazdoch z technických pasáží.

S každým autom jazdíme len tri merané kolá a takmer vždy je druhé najrýchlejšie. Teraz sme však dali programu zložiť ideálny čas, kedy počítač pospája najlepšie zajazdené úseky z troch kôl.

Po softvérovom eliminovaní chýb v jazde by Renault dosiahol 1:02,31 a Seat 1:03,20. Renault zvíťazil aj v normalizovanom slalome, kde s časom 12,17s porazil Seat (12,67s).

V podstate časy na okruhu a v slalome len potvrdili dojem, že toto bola najlepšia prednokolka, akú sme kedy mali na test.

megane_kokpit_res_r9519.jpg
Volant a páka ručnej brzdy majú výborný poťah. Inak interiér nevyzerá výnimočne.

Odchádza na vrchole

Po príchode Hondy Civic Type R nám je jasné, že existuje silnejšie auto s presvedčivejšími brzdami na okruhu, než má Renault Megane R.S. 275 Trophy.

Zatiaľ však neexistuje kompakt, ktorý by mal lepší podvozok a dostal sa tak pod kožu aj na neokruhových cestách. Honda je výkladná skriňa dnešnej techniky a Mégane R.S. 275 Trophy je zmes tých najlepších šoférskych pocitov v triede.

Ak sa hovorí, že je umenie odísť na vrchole, tak potom 275 Trophy a Trophy R by mali byť posledné verzie nezabudnuteľného Méganu R.S., ktoré ho vovedú do siene slávy.

A práve preto bude tých 1200 kusov s pribúdajúcim časom tak vzácnych.

megane_slalom_res_r5287.jpg

V našom testovacom slalome je Mégane R.S. zatiaľ najrýchlejšie auto v histórii.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Renault Mégane

Verzia

R.S. 275 Trophy

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

28.790 / 42.460

Motor

(benzínový štvovalec Renault Sport; 1998 (cm3); prepĺňanie turbodúchadlom

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

201(275)/ 5 500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

360 / 3000 - 5000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6 – samosvorný diferenciál

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,0 / 6,89

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

38,9 m

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

2,47 (na 3.stupni) 3,67 (na 4. stupni)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2000 (na 6.stupni)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2950 (na 6. stupni)

Stav tachometra (km)

6700

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,5 / 8,9 (7,9-19,4)

Objem palivovej nádrže (l)

60

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

prvá nádrž 390 km

Typ a rozmer pneumatík

Michelin Pilot Sport Cup2 235/35 R19

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1462

Objem batožinového priestoru (l)

344

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2636 / 4299 / 1856 /1435

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 371
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 470
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 712
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 240
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 009
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 981
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 907
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 700
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 498
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 896

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

Neprehliadnite tiež

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.

Česká vláda dá miliardu na vybudovanie nabíjačiek pre elektromobily

Pomôcť by mali aj dotácie na kúpu elektromobilov.

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop