TEST: Opel Adam S rúbe vysoko a vzbudzuje vášeň pre mini

Malý športovo ladený Opel sa prebojoval do prvej desiatky najrýchlejších áut na našom testovacom okruhu.

Opel Adam S v nás opäť po dlhom čase rozdúchal vášeň pre malé a rýchle autíčka.(Zdroj: Rastislav Chvála)

Opel pripravil ešte pred nástupom modelu Corsa OPC ostrejšie ladenú verziu Adam S, ktorá je na pol ceste medzi malým športovým autom a drahým módnym doplnkom do mesta na štyroch kolesách.

Nakoľko mal testovaný model v duchu jemu vlastnej individualizácie na stropnom čalúnení šachovnicu, poslali sme ho na náš testovací okruh.

Ocitol sa tam celkom oprávnene, pretože keby sme pred desaťročím dostali do rúk miniauto s výkonom 150 koní, maximálnou rýchlosťou 210 km/h a osemnásť palcovými kolesami, asi by sme padli na zadok od úžasu.

Časy sa však zmenili a výkon 150 koní, ktorý nám vtedy prišiel ohurujúci v Passate 1,8T, má teraz maličké farebné auto. A tvárime sa, akoby to bolo bežné.

Opel Adam S spolu s Fiatom 500 Abarth môžeme nazvať vstupnou bránou do sveta malých hot-hatch. Prečo nie, keď ťažší Ford Fiesta ST má len o málo vyšší výkon.

Opel tiež považuje Adama S za vrchol v oblasti minivozidiel a dal mu kolesá, ktoré sú hodné športového auta.

Posledný dôvod k zaradeniu módneho mini do programu športového testovania tkvie v účasti značky Opel v automobilových súťažiach rely.

Boli sme zvedaví, či Adam S ponúkne okrem každodenného využitia aj športovú radosť ako kedysi Renault Twingo R.S.. Vďaka akciovej cene stojí Opel Adam citeľne menej ako o triedu väčšie Clio R.S., Fiesta ST a 208 GTi.

Napokon po teste môžeme povedať, že percentuálny rozdiel medzi nákupnými cenami Adama S a spomenutých malých hot hatch je o niečo väčší, než rozdiel v schopnostiach na pretekárskej dráhe.

Určite však Adam S nedosahuje na Fiestu ST.

V dynamike neostáva v hanbe

Vďaka preplňovanému motoru 1,4 Turbo s výkonom 150 koní je Adam S na treťom prevodovom stupni rovnako pružný ako Peugeot 208 GTi a Ford Fiesta ST.

Na štvorke už výraznejšie zaostáva a rozdiel pocítite aj v šprinte z pokoja na 100 km/h. Môžete mať však istotu, že aj s reálnym zrýchlením 9,4 s (výrobca udáva 8,5) ukážete chrbát dieselovej Insignii BiTurbo.

Na bežných cestách a pneumatikách s rozmerom 225/35 R18 nečakajte extra komfort, ale odveziete sa podstatne pohodlnejšie ako v Twingu R.S. alebo Fiate 500 Abarth.

Dokonca aj vykrajovanie serpentín s Adamom S je veľmi pôsobivé a môžeme ho pokojne zaradiť medzi autá, ktoré robia radosť z jazdy.

Vďaka krútiacemu momentu 220 Nm a charakteristike motora 1,4 Turbo na diaľnici neohluchnete.

Celkovo jazdenie s Adamom S patrí medzi príjemné automobilové zážitky v meste aj mimo neho. Spotreba pochopiteľne kopíruje zameranie auta a je prijateľná najmä pri rýchlejšej jazde.

Pasujú mu viac cesty než pretekárska dráha

Preplňovaný štvorvalec neponúka až taký benefit zníženia spotreby pri upokojení jazdy ako napríklad Peugeot 208 GTi alebo Renault Clio R.S.

Od "štvorcového" podvozka s krátkym rázvorom sme čakali viac na našom kľukatom testovacom okruhu. Nehovoriac o slalome.

Adamovi S chýba vzhľadom na krútiaci moment a výkon lepšia trakcia prednej nápravy, prípadne samosvorný diferenciál.

Technici nastavili podvozok na nedotáčavé správanie a pokojný zadok pri nájazde do zákruty. Adam ide však príliš nedotáčavo a navzdory očakávaniam nie je hravý.

S vidinou občasných amatérskych slalomov alebo vozenia na pretekárskom okruhu musíte siahnuť po inom miniaute, hoci veľa možností už nie je.

Na rýchlostnej skúške sme mohli s Adamom S jazdiť vyrovnané časy, čo dokumentuje aj časomiera vo videu, kedy bol rozdiel medzi kolami len dve stotiny sekundy. Opel Adam S sa časom zaradil za malé hot hatch a hoci sme čakali viac, stihol prvú desiatku.

Priznávame, že v testoch na okruhu sme nemali všetky vychýrené rýchle autá, ale napríklad výkonnejší Hyundai Veloster turbo za Adamom S zaostal a je ďaleko za prvou desiatkou.

Hlavne v slalome mal krátky Adam S patriť medzi autá, ktoré ho dokážu zvládnuť pod 13 sekúnd. Nestalo sa.

Pochopiteľne milovníci najvýhodnejšieho pomeru medzi veľkosťou auta a cenou zlomia nad Adamom S palicu, ale z celej palety Adamov je verzia S najzmysluplnejšia.

Totiž Adam S v rozmeroch miniauta ponúka individualitu a jazdné vlastnosti výkonného kompaktu.

Ako vyzerá v detailoch, uvidíte vo fotogalérii, a ako jazdí sme zachytili videom počas testovania na našej dráhe.

Po týždni máme naň veľmi dobré spomienky a v istom zmysle si zaslúži obdiv za to, ako jazdí na bežných cestách.

P.S. Nedalo nám dole pod článok nepridať jedno staršie a veľmi emotívne video.

Značka a model verzia okruh slalom
Renault Mégane R.S. 275 Trophy 01:02,8 12,17
Seat Leon ST Cupra 280 01:03,6 12,67
BMW 6 M6 01:03,8 12,48
Peugeot 208 Gti 01:05,2 13,24
Ford Fiesta ST 01:05,3 12,38
Renault Clio R.S. 200 EDC 01:05,7 12,36
BMW X4 35i 01:06,5 12,58
Hyundai Genesis 3,8 RS Coupé 01:06,7 13,77
Opel Adam S 01:08,1 13,41
Ford Focus 2,0 TDCi Combi 6 PS 01:09,3 13,41

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Adam

Verzia

S

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

10.990 / 16.190

Motor

benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom; objem 1364(cm3)

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

110 (150)/5500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

220/2750-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna 6 - stupňová

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,5 / 9,4

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

43,3

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,22 na 3. stupni, 4,44 na 4. stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2300 na 6. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

3300 na 6. stupni

Stav tachometra (km)

830

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,9/7,2

Typ a rozmer pneumatík

225/35 R18

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1178

Objem batožinového priestoru (l)

170

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2130/3698/1807/1484

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 870
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 840
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 974
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 582
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 7 064
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 344
  7. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 6 006
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 5 038
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 059
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 2 810

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico je späť, ako prvého vytrestá Kisku

Keď treba zmasakrovať ústavu, vždy sa nájde koalícia ochotných.

Stĺpček Petra Schutza

Pozícia Mayovej je už neudržateľná

Nepodarený summit významne zvyšuje pravdepodobnosť brexitu bez dohody.

Neprehliadnite tiež

Z Volva Citroen, z Lady Honda. Päť áut, ktoré mali vzniknúť pod inou značkou

Dôvodom bola inšpirácia aj zrecyklovanie starších projektov.