Opel pripravil ešte pred nástupom modelu Corsa OPC ostrejšie ladenú verziu Adam S, ktorá je na pol ceste medzi malým športovým autom a drahým módnym doplnkom do mesta na štyroch kolesách.
Nakoľko mal testovaný model v duchu jemu vlastnej individualizácie na stropnom čalúnení šachovnicu, poslali sme ho na náš testovací okruh.
Ocitol sa tam celkom oprávnene, pretože keby sme pred desaťročím dostali do rúk miniauto s výkonom 150 koní, maximálnou rýchlosťou 210 km/h a osemnásť palcovými kolesami, asi by sme padli na zadok od úžasu.
Časy sa však zmenili a výkon 150 koní, ktorý nám vtedy prišiel ohurujúci v Passate 1,8T, má teraz maličké farebné auto. A tvárime sa, akoby to bolo bežné.
Opel Adam S spolu s Fiatom 500 Abarth môžeme nazvať vstupnou bránou do sveta malých hot-hatch. Prečo nie, keď ťažší Ford Fiesta ST má len o málo vyšší výkon.
Opel tiež považuje Adama S za vrchol v oblasti minivozidiel a dal mu kolesá, ktoré sú hodné športového auta.
Posledný dôvod k zaradeniu módneho mini do programu športového testovania tkvie v účasti značky Opel v automobilových súťažiach rely.
Boli sme zvedaví, či Adam S ponúkne okrem každodenného využitia aj športovú radosť ako kedysi Renault Twingo R.S.. Vďaka akciovej cene stojí Opel Adam citeľne menej ako o triedu väčšie Clio R.S., Fiesta ST a 208 GTi.
Napokon po teste môžeme povedať, že percentuálny rozdiel medzi nákupnými cenami Adama S a spomenutých malých hot hatch je o niečo väčší, než rozdiel v schopnostiach na pretekárskej dráhe.
Určite však Adam S nedosahuje na Fiestu ST.
V dynamike neostáva v hanbe
Vďaka preplňovanému motoru 1,4 Turbo s výkonom 150 koní je Adam S na treťom prevodovom stupni rovnako pružný ako Peugeot 208 GTi a Ford Fiesta ST.
Na štvorke už výraznejšie zaostáva a rozdiel pocítite aj v šprinte z pokoja na 100 km/h. Môžete mať však istotu, že aj s reálnym zrýchlením 9,4 s (výrobca udáva 8,5) ukážete chrbát dieselovej Insignii BiTurbo.
Na bežných cestách a pneumatikách s rozmerom 225/35 R18 nečakajte extra komfort, ale odveziete sa podstatne pohodlnejšie ako v Twingu R.S. alebo Fiate 500 Abarth.
Dokonca aj vykrajovanie serpentín s Adamom S je veľmi pôsobivé a môžeme ho pokojne zaradiť medzi autá, ktoré robia radosť z jazdy.
Vďaka krútiacemu momentu 220 Nm a charakteristike motora 1,4 Turbo na diaľnici neohluchnete.
Celkovo jazdenie s Adamom S patrí medzi príjemné automobilové zážitky v meste aj mimo neho. Spotreba pochopiteľne kopíruje zameranie auta a je prijateľná najmä pri rýchlejšej jazde.
Pasujú mu viac cesty než pretekárska dráha
Preplňovaný štvorvalec neponúka až taký benefit zníženia spotreby pri upokojení jazdy ako napríklad Peugeot 208 GTi alebo Renault Clio R.S.
Od "štvorcového" podvozka s krátkym rázvorom sme čakali viac na našom kľukatom testovacom okruhu. Nehovoriac o slalome.
Adamovi S chýba vzhľadom na krútiaci moment a výkon lepšia trakcia prednej nápravy, prípadne samosvorný diferenciál.
Technici nastavili podvozok na nedotáčavé správanie a pokojný zadok pri nájazde do zákruty. Adam ide však príliš nedotáčavo a navzdory očakávaniam nie je hravý.
S vidinou občasných amatérskych slalomov alebo vozenia na pretekárskom okruhu musíte siahnuť po inom miniaute, hoci veľa možností už nie je.
Na rýchlostnej skúške sme mohli s Adamom S jazdiť vyrovnané časy, čo dokumentuje aj časomiera vo videu, kedy bol rozdiel medzi kolami len dve stotiny sekundy. Opel Adam S sa časom zaradil za malé hot hatch a hoci sme čakali viac, stihol prvú desiatku.
Priznávame, že v testoch na okruhu sme nemali všetky vychýrené rýchle autá, ale napríklad výkonnejší Hyundai Veloster turbo za Adamom S zaostal a je ďaleko za prvou desiatkou.
Hlavne v slalome mal krátky Adam S patriť medzi autá, ktoré ho dokážu zvládnuť pod 13 sekúnd. Nestalo sa.
Pochopiteľne milovníci najvýhodnejšieho pomeru medzi veľkosťou auta a cenou zlomia nad Adamom S palicu, ale z celej palety Adamov je verzia S najzmysluplnejšia.
Totiž Adam S v rozmeroch miniauta ponúka individualitu a jazdné vlastnosti výkonného kompaktu.
Ako vyzerá v detailoch, uvidíte vo fotogalérii, a ako jazdí sme zachytili videom počas testovania na našej dráhe.
Po týždni máme naň veľmi dobré spomienky a v istom zmysle si zaslúži obdiv za to, ako jazdí na bežných cestách.
P.S. Nedalo nám dole pod článok nepridať jedno staršie a veľmi emotívne video.
Značka a model | verzia | okruh | slalom |
Renault Mégane | R.S. 275 Trophy | 01:02,8 | 12,17 |
Seat Leon ST | Cupra 280 | 01:03,6 | 12,67 |
BMW 6 | M6 | 01:03,8 | 12,48 |
Peugeot 208 | Gti | 01:05,2 | 13,24 |
Ford Fiesta | ST | 01:05,3 | 12,38 |
Renault Clio | R.S. 200 EDC | 01:05,7 | 12,36 |
BMW X4 | 35i | 01:06,5 | 12,58 |
Hyundai Genesis | 3,8 RS Coupé | 01:06,7 | 13,77 |
Opel Adam | S | 01:08,1 | 13,41 |
Ford Focus | 2,0 TDCi Combi 6 PS | 01:09,3 | 13,41 |
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Opel Adam |
Verzia | S |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 10.990 / 16.190 |
Motor | benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom; objem 1364(cm3) |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 110 (150)/5500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 220/2750-4500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna 6 - stupňová |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,5 / 9,4 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 43,3 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 3,22 na 3. stupni, 4,44 na 4. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 2300 na 6. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 3300 na 6. stupni |
Stav tachometra (km) | 830 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,9/7,2 |
Typ a rozmer pneumatík | 225/35 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1178 |
Objem batožinového priestoru (l) | 170 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2130/3698/1807/1484 |