TEST: Jaguar XE vrátil auto do rúk šoféra

Najmenší Jaguar dokáže vtiahnuť vodiča do diania na ceste. Pokiaľ ide o riadenie, je to najmenej umelé auto v strednej triede.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Niet pochýb o tom, že hlavnou výzvou pre nový Jaguar strednej triedy bolo BMW radu 3. Novinka ho pripomína celu svojou stavbou, prvkami dizajnu a najmä charakterom.

Dokonca Jaguar XE je dnes ďaleko viac orientovaný na vodiča a jeho pocity z jazdy, než BMW. Vonkajší dizajn ničím zásadným neprekvapí, pretože koncepcia s pozdĺžne uloženým motorom, krátkym predným previsom a pohonom zadnej nápravy už sama predurčuje rozloženie proporcií.

Podľa zovňajšku s ostrým predkom a vysokým zadkom môžete očakávať vyslovene športový posed vodiča a menej miesta na zadných sedadlách.

Napokon to miesto vzadu nie je až také tragické ako vyzerá, lebo sedadlá sú hlboké a pomerne nízko položené.

Napokon Jaguar XE má v rámci strednej triedy úplne postačujúci rázvor náprav 2835 mm, hoci pohľadom na to nevyzerá. Rozhodne si ho však s vidinou miesta vzadu nekupujte.

Dokáže strhnúť pozornosť vodiča

Z každého póru karosérie srší jednoznačné poslanie byť manažérskym autom strednej triedy na dlhšie cesty s pridanou hodnotou pôžitku z jazdy.

Od Jaguaru XE nečakajte extra komfortné nastupovanie, nerušené plávanie krajinou a excelentne odhlučnený diesel.

Najmenší Jaguar v ponuke značky dokáže popri každodennom úžitku auta strednej triedy čiastočne plniť sny majiteľa o športovom aute.

V podstate v rámci triedy dnes neexistuje lepší kompromis v tomto smere. Jaguar XE je pre vodičov, čo chcú pracovné cesty prežívať a nie sa nechať transportovať.

Isteže nový palubný systém ponúka výbornú funkčnosť spojenia s telefónom a dovoľuje suplovať v aute aj kanceláriu, ale auto samé robí na dnešné pomery záslužnú činnosť.

Vtiahne vodiča do diania na ceste. Môže za to spojenie volantu s bezkonkurenčnou prednou nápravou. Keď zatočíte volantom, auto vám pripraví nečakane presnú odozvu.

Na úvod sa môžete zľaknúť hrmotajúceho diesela, lebo ten naozaj pri nízkej rýchlosti počuť dosť výrazne.

Možno pri prvých kilometroch v meste sa bude zdať aj automatická prevodovka vláčna, ale na cestách mimo mesta to bude úplne inak. Najmä ak siahnete po športovom režime radenia.

Navigácia pozná čísla domov na vidieku

Jaguar nechal preniknúť do auta vzácny kúsok mechaniky, aby to nevyzeralo, že auto ovládate systémom „by-wire“. Automobilka sa v istom zmysle vracia späť k automobilovej klasike.

Z novej éry preberá odľahčenie v podobe hliníka, ponúka osemstupňový automat a prvotriednu navigáciu, ktorá nám indikovala už aj obmedzenia pri výstavbe obchvatu Polomky na ceste číslo 66.

Tiež je to navigácia, ktorá pozná popisné čísla domov malých obcí. Jaguar dáva do ponuky tiež vyšší stupeň audiosústavy, pochopiteľne kožené čalúnenie alebo head up displej.

Najviac mu však pasujú doplnky R-Sport verzie a veľké 19 palcové kolesá. S nimi je napriek vysokej tuhosti podvozka Jaguar XE pomerne komfortný.

Najviac baví poloha za volantom s nohami doslova strčenými k motoru, ktorý je za prednou nápravou.

Tým, že vodič sedí viac vzadu, blízko stredu auta, výborne preciťuje jazdu a vďaka výrazne tvarovo odlíšeným tlačidlám na volante ovláda podstatné veci s očami na ceste.

Pri meraniach sme nevedeli odštartovať s osemstupňovým automatom tak, aby sme dosiahli deklarované zrýchlenie 7,8 sekundy.

Nastavený na úžívanie

Za to sme mali dobrú brzdnú dráhu zo 100 km/h pod 35 metrov. Z merania pružného zrýchlenia zo 70 na 100 km/h jasne vyplýva, že sa treba oprieť o krútiaci moment 430 Nm a nechať tam vyšší stupeň.

Ak to niekedy prevodovka nechápe, môžete ju ovplyvniť manuálnym radením na volante. Inak odozva prevodovky na manuálne preradenie v športovom režime má skutočný športový charakter.

Preradenie je rýchle a jemne vás kopne do sedadla. Týmto sme sa často opájali pri rozbehoch a stále nám spotreba lietala okolo 7 litrov na 100 km.

V takto nastavenom aute sa človeku ani nezdá, že si užíva motor a všetko zvaľuje na spotrebu motora. Až keď začnete cielene jazdiť úsporne, motor prejde do druhého extrému blízko piatich litrov.

Čiže diesel novej generácie dokáže jedno aj druhé. Rozhodnúť sa musí vodič. Práve v meste sa od vodiča očakáva jemná práca s plynom, potom aj prevodovka pochopí, že má ostať v nízkych otáčkach.

Jaguar má radosť z jazdy

Na záver nemožno obísť pomyselné porovnanie s BMW, lebo Jaguar XE si to priam pýta. Osemstupňový automat BMW je lepší a pokojnejší v meste.

Mimo mesta sa oba automaty vyrovnajú. Tvrdý zvuk štvorvalcových dieselov BMW je utlmený lepšie.

Vnútorné vyhotovenie je vecou vkusu a hoci má Jaguar konečne lepšiu cúvaciu kameru s krajším vyobrazením a podstatne lepšiu grafiku nového systému, ten v BMW nám príde lepšie ovládateľný.

V radosti z jazdy povestnej pre BMW je Jaguar XE jednoznačne lepší. Jednoducho v tom, čo bolo pýchou BMW v strednej triede je teraz výraznejší Jaguar XE.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Jaguar XE

Verzia

2,0d R-Sport

Cena modelu od/verzia od/testovací model R-Sport od(eur)

37.663 / 40.170 / 44.084

Motor

naftový štvorvalec radu Ingenium; 1999 (cm3); emisná norma Euro6; START/STOP; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

132(180)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430 / 1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická / 8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

7,8 / 9,19

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

34,59

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,98 (3. stupeň) a 3,75 (4. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1300 (8. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

1850 (8. stupeň)

Stav tachometra (km)

1200

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,2/ 4,8 – 7,1

Objem palivovej nádrže (l)

56

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Sport Maxx 255/35 ZR 19

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1565

Objem batožinového priestoru (l)

455

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2835/4672/1850/1416

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  8. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  9. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  3. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  5. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  7. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  8. Rozhodujú činy!
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  10. Attract international investors for a reasonable price
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 12 703
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 10 922
  3. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 687
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 9 091
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 7 412
  6. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 4 541
  7. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 4 108
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 594
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 3 286
  10. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 2 994

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Na generálnej prokuratúre sa vyplavuje špina

Čo sa dialo na generálnej prokuratúre.

ANALÝZA

Mayová prežila ďalšiu skúšku, no súboj štyroch sa nekončí

Premiérka musí sľubovať, ale nemá kam uhnúť.

Stĺpček Petra Schutza

Za situáciu si môžu Briti sami, ale sme v tom s nimi až po uši

Je dobré, že Brusel ponúka rokovania.

Neprehliadnite tiež

Hyundai chce, aby sa elektromobily nabíjali aj parkovali bez vodiča

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.

Autonómna Tesla zrazila robota, pravdepodobne ide o podvrh

Spoločnosť Promobot aj v minulosti čelila podobným podozreniam.