TEST: Jaguar XE vrátil auto do rúk šoféra

Najmenší Jaguar dokáže vtiahnuť vodiča do diania na ceste. Pokiaľ ide o riadenie, je to najmenej umelé auto v strednej triede.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

Niet pochýb o tom, že hlavnou výzvou pre nový Jaguar strednej triedy bolo BMW radu 3. Novinka ho pripomína celu svojou stavbou, prvkami dizajnu a najmä charakterom.

Dokonca Jaguar XE je dnes ďaleko viac orientovaný na vodiča a jeho pocity z jazdy, než BMW. Vonkajší dizajn ničím zásadným neprekvapí, pretože koncepcia s pozdĺžne uloženým motorom, krátkym predným previsom a pohonom zadnej nápravy už sama predurčuje rozloženie proporcií.

Podľa zovňajšku s ostrým predkom a vysokým zadkom môžete očakávať vyslovene športový posed vodiča a menej miesta na zadných sedadlách.

Napokon to miesto vzadu nie je až také tragické ako vyzerá, lebo sedadlá sú hlboké a pomerne nízko položené.

Napokon Jaguar XE má v rámci strednej triedy úplne postačujúci rázvor náprav 2835 mm, hoci pohľadom na to nevyzerá. Rozhodne si ho však s vidinou miesta vzadu nekupujte.

Dokáže strhnúť pozornosť vodiča

Z každého póru karosérie srší jednoznačné poslanie byť manažérskym autom strednej triedy na dlhšie cesty s pridanou hodnotou pôžitku z jazdy.

Od Jaguaru XE nečakajte extra komfortné nastupovanie, nerušené plávanie krajinou a excelentne odhlučnený diesel.

Najmenší Jaguar v ponuke značky dokáže popri každodennom úžitku auta strednej triedy čiastočne plniť sny majiteľa o športovom aute.

V podstate v rámci triedy dnes neexistuje lepší kompromis v tomto smere. Jaguar XE je pre vodičov, čo chcú pracovné cesty prežívať a nie sa nechať transportovať.

Isteže nový palubný systém ponúka výbornú funkčnosť spojenia s telefónom a dovoľuje suplovať v aute aj kanceláriu, ale auto samé robí na dnešné pomery záslužnú činnosť.

Vtiahne vodiča do diania na ceste. Môže za to spojenie volantu s bezkonkurenčnou prednou nápravou. Keď zatočíte volantom, auto vám pripraví nečakane presnú odozvu.

Na úvod sa môžete zľaknúť hrmotajúceho diesela, lebo ten naozaj pri nízkej rýchlosti počuť dosť výrazne.

Možno pri prvých kilometroch v meste sa bude zdať aj automatická prevodovka vláčna, ale na cestách mimo mesta to bude úplne inak. Najmä ak siahnete po športovom režime radenia.

Navigácia pozná čísla domov na vidieku

Jaguar nechal preniknúť do auta vzácny kúsok mechaniky, aby to nevyzeralo, že auto ovládate systémom „by-wire“. Automobilka sa v istom zmysle vracia späť k automobilovej klasike.

Z novej éry preberá odľahčenie v podobe hliníka, ponúka osemstupňový automat a prvotriednu navigáciu, ktorá nám indikovala už aj obmedzenia pri výstavbe obchvatu Polomky na ceste číslo 66.

Tiež je to navigácia, ktorá pozná popisné čísla domov malých obcí. Jaguar dáva do ponuky tiež vyšší stupeň audiosústavy, pochopiteľne kožené čalúnenie alebo head up displej.

Najviac mu však pasujú doplnky R-Sport verzie a veľké 19 palcové kolesá. S nimi je napriek vysokej tuhosti podvozka Jaguar XE pomerne komfortný.

Najviac baví poloha za volantom s nohami doslova strčenými k motoru, ktorý je za prednou nápravou.

Tým, že vodič sedí viac vzadu, blízko stredu auta, výborne preciťuje jazdu a vďaka výrazne tvarovo odlíšeným tlačidlám na volante ovláda podstatné veci s očami na ceste.

Pri meraniach sme nevedeli odštartovať s osemstupňovým automatom tak, aby sme dosiahli deklarované zrýchlenie 7,8 sekundy.

Nastavený na úžívanie

Za to sme mali dobrú brzdnú dráhu zo 100 km/h pod 35 metrov. Z merania pružného zrýchlenia zo 70 na 100 km/h jasne vyplýva, že sa treba oprieť o krútiaci moment 430 Nm a nechať tam vyšší stupeň.

Ak to niekedy prevodovka nechápe, môžete ju ovplyvniť manuálnym radením na volante. Inak odozva prevodovky na manuálne preradenie v športovom režime má skutočný športový charakter.

Preradenie je rýchle a jemne vás kopne do sedadla. Týmto sme sa často opájali pri rozbehoch a stále nám spotreba lietala okolo 7 litrov na 100 km.

V takto nastavenom aute sa človeku ani nezdá, že si užíva motor a všetko zvaľuje na spotrebu motora. Až keď začnete cielene jazdiť úsporne, motor prejde do druhého extrému blízko piatich litrov.

Čiže diesel novej generácie dokáže jedno aj druhé. Rozhodnúť sa musí vodič. Práve v meste sa od vodiča očakáva jemná práca s plynom, potom aj prevodovka pochopí, že má ostať v nízkych otáčkach.

Jaguar má radosť z jazdy

Na záver nemožno obísť pomyselné porovnanie s BMW, lebo Jaguar XE si to priam pýta. Osemstupňový automat BMW je lepší a pokojnejší v meste.

Mimo mesta sa oba automaty vyrovnajú. Tvrdý zvuk štvorvalcových dieselov BMW je utlmený lepšie.

Vnútorné vyhotovenie je vecou vkusu a hoci má Jaguar konečne lepšiu cúvaciu kameru s krajším vyobrazením a podstatne lepšiu grafiku nového systému, ten v BMW nám príde lepšie ovládateľný.

V radosti z jazdy povestnej pre BMW je Jaguar XE jednoznačne lepší. Jednoducho v tom, čo bolo pýchou BMW v strednej triede je teraz výraznejší Jaguar XE.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Jaguar XE

Verzia

2,0d R-Sport

Cena modelu od/verzia od/testovací model R-Sport od(eur)

37.663 / 40.170 / 44.084

Motor

naftový štvorvalec radu Ingenium; 1999 (cm3); emisná norma Euro6; START/STOP; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

132(180)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430 / 1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická / 8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

7,8 / 9,19

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

34,59

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,98 (3. stupeň) a 3,75 (4. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1300 (8. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

1850 (8. stupeň)

Stav tachometra (km)

1200

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,2/ 4,8 – 7,1

Objem palivovej nádrže (l)

56

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Sport Maxx 255/35 ZR 19

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1565

Objem batožinového priestoru (l)

455

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2835/4672/1850/1416

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 011
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 20 480
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 586
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 274
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 5 672
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 128
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 174
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 740
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 080
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 887

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Píše Kristián Blaškovič - Fórum

Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

Kim sa chce vrátiť medzi svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.