SME
reklama

Pútali sme pozornosť s hybridným BMW i8

Športový hybrid má v sebe magickú príťažlivosť a v princípe bežný hybridný systém. Vie jazdiť aj rýchlo aj úsporne, ale navonok vyzerá viac elektricky než je v skutočnosti.

Hybrid ponúka oproti klasickému BMW iný druh zážitku. Auto je v zákrutách neutrálne až nedotáčavé.Hybrid ponúka oproti klasickému BMW iný druh zážitku. Auto je v zákrutách neutrálne až nedotáčavé. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Od čias BMW 850 CSi tu nebolo tak výrazné a pútavé auto s modrobielym znakom, ako nové i8. Celý projekt „i“ vyvolal technologický ošiaľ, aký sa podarí máloktorej automobilke.

Kombinácia materiálov a tvarov, ktoré ešte nemajú bežné miesto v obyčajných autách, vytvoril okolo „i“ auru žiadostivosti. Každý by chcel šoférovať BMW i8 a nám sa to podarilo.

Videli sme v praxi, ako funguje tento marketingový nástroj znižovania celkových emisií automobilky v praxi. Okoloidúci sa na BMW i8 lepia ako osy na med a neviete ich odohnať.

bmw_bok_res_r6616.jpg

Plasty karosérie sú vyrobené z recyklovaných PET fliaš. Silu dizajnu umocňuje systém otvárania dverí.

Nehovoriac o tom, ako dobre robí posádke, pretŕčať sa v tomto aute. Buď sa v meste predvádzate tichou elektrickou jazdou alebo športovou s ručiacim trojvalcom. Stačí zmeniť jazdný režim a polohu radiacej páky.

Manuálne radenie automatickej prevodovky na volante vytvára ten zvukový aj pocitový efekt, aký čakáte od športového auta. Kliknete na volante a razom počujete preradenie za chrbtom.

bmw_kokpit_res_r6578.jpg

Kokpit ladí v modrej farbe a oranžovú vidieť na displeji len v športovom režime. Hlavný displej pred šoférom bol na pomery BMW sklamaním. (FOTO: Tomáš Kelement)

Auto s karbónovým šasi karosérie má takú tuhosť, až vám je to nepríjemné. Na nerovnostiach nič nevrzgne a auto je neskonale tuhé. V ostrej zákrute cítite, že všetko musia zvládnuť pneumatiky, lebo BMW i8 neabsorbuje do seba nič, akoby nebolo vôbec poddajné.

Po nabíjačkách ani chýru ani slychu

V praxi možno využívať elektromotor s výkonom 97 kW na maximálne 20 kilometrov čistej elektrickej jazdy. Vtedy poháňa len predné kolesá a autu udeľuje slušné zrýchlenie.

BMW i8 váži 1485 kilogramov a s elektrickým pohonom predných kolies dosiahne bez problémov diaľničnú rýchlosť. Na rýchle presuny sa však viac hodí benzínový trojvalec za chrbtom posádky.

bmw_nabijacka_2_res_r3141.jpg

V Banskej Bystrici si špeciálnou nabíjačkou elektromobil nenabijete.

Turbodúchadlom preplňovaný motor 1,5 Twin Power Turbo je v podstate medzi zadnými kolesami, dosahuje výkon 170 kW a má veľmi pôsobivý zvuk. Celkovo nám v BMW i8 pasovala poloha športového auta a rovnaký charakter jazdy.

Potom to znamená priemernú spotrebu 7-9 litrov na sto kilometrov. Do Banskej Bystrice sme prišli s cieľom nabíjať batérie a skúšať elektrický dojazd.

Ani jedna zo sľúbených nabíjačiek nebola na svojom mieste. V Kapitulskej ulici označuje box pre elektromobil aj dopravná značka, ale pod ňou stála stará Škoda Felicia.

bmw_dvere_res_r4118.jpg

Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, tento systém otvárania dverí je v úzkom priestore na parkovanie skôr výhodou.

Nečudo, veď po nabíjačke sú tu už len diery v zemi. Rovnako sme dopadli na parkovisku obchodného centra Európa.

Snáď bude mať BMW v Banskej Bystrici šťastie, pretože priaznivci značky tu čakali na nové predajné a servisné centrum niekoľko rokov. Od septembra bude mať značka konečne zastúpenie aj pod Urpínom.

Verejná nabíjacia sieť je v Banskej Bystrici katastrofálna, ale BMW i8 si môžete nabiť aj z bežnej domácej siete a pokúsiť sa dosiahnuť celkový dojazd hybridného auta 600 kilometrov.

bmw_zadok_res_r7836.jpg

Zadok auta tvarovala aerodynamika. Obtekajúci vzduch vo vrchnej časti stabilizuje auto a dole odvádza teplý vzduch od preplňovaného trojvalca.

My sme sa pri jednom nabití a jednej malej nádrži benzínu najazdili 408 kilometrov. Vodič si môže vybrať komfortný, vyslovene športový alebo maximálne ekonomický režim jazdy.

Podľa toho palubná elektronika zapája do činnosti elektromotor a spaľovací motor.

Pôsobí vyzývavejšie ako Ferrari

Po niekoľkých dňoch za volantom BMW i8 je namieste otázka, čo priekopnícke tento model prináša. V dizajne a pútaní pozornosti dorovnáva akékoľvek Lamborghini alebo Ferrari.

Použitie karbónového šasi v karosérii auta podstatne lacnejšom než Porsche 918 Spyder má tiež niečo do seba. Poteší aj výroba plastov karosérie z recyklovaných PET fliaš.

Princíp hybridného pohonu všetkých kolies s elektromotorom na jednej a spaľovacím motorom na druhej náprave nie je nejak objavný. Skôr zaujmú parametre benzínového trojvalca, ktorý ponúka z objemu 1,5 litra výkon 231 koní.

bmw_bb_res_r6334.jpg

BMW sa po rokoch zanedbaného servisu a predaja vracia do Banskej Bystrice v novom štýle.

Jeho spotreba (8-9 litrov/100 km) v športovom režime stojí za zmienku. Na druhej strane pomer spotreby paliva k litrovému výkonu neprekonáva Peugeot RCZ-R 1,6 THP, ktorý má 270 koní a podobnú spotrebu.

Jedine s pomocou plne nabitých batérii a na prvých 100 kilometrov jazdy od nabitia vie byť spotreba paliva tam, kde u nehybridných áut nie.

Na dochádzanie do 50 kilometrov vzdialenej práce budete jazdiť veľmi úsporne, teda ak využijete batérie. Nám sa darilo jazdiť prvých 100 kilometrov po dobití pri spotrebe 3,4 l/100 km.

V čisto elektrickom režime však testovacie BMW i8 nikdy neprešlo 37 kilometrov ako sľubuje výrobca. V hornatom teréne mizol dojazd nečakane rýchlo a paradoxne viac dobijete batérie v športovom režime s plným zapojením benzínového trojvalca, než „rekuperačnou“ jazdou z Čertovice do Liptovského Hrádku.

V BMW i8 chýba tlačidlo pre lepšie manažovanie dobíjania počas jazdy. Ako plug in hybrid nám prišlo lepšie Porsche s modelom Panamera. BMW i8 je však asi najštýlovejšie auto ostatných čias a tiež prináša radosť z jazdy.

Akurát sa tešíte viac z toho, ako to auto vyzerá, než zo zábavy za volantom. Je to také iné BMW a jeho zmyslom je asi byť iný a zachovať si rýchlosť povestnú pre túto značku.


Ešte stále rozhoduje filozofia namiesto faktov

Súboj technológií na trhu sme premietli do porovnania na dráhe. Proti začínajúcej hybridnej technológii sme postavili špičkovo upravený diesel. Štvordverové rodinné auto si v zrýchlení poradilo s ultramoderným súperom.

Okrem prezentácie nových technológií a hybridnej filozofie sa môžeme na BMW i8 pozrieť cez fakty. Napríklad pomer spotreby, dynamiky a nákupnej ceny.

Proti hybridu s ultraľahkou karosériou a dvomi motormi sme postavili auto tej istej značky ale klasickej koncepcie. BMW 335d xDrive vo verzii sedan má dvojnásobný objem aj počet valcov spaľovacieho motora ako 1,5 litrový trojvalec v BMW i8.

Našli sme aj spoločné črty oboch áut a to dynamiku a spotrebu. Slovenská firma Profituning totiž vlastným vývojom upravila sériové BMW 335d xDrive (313k) a jeho dynamické parametre posunula k hranici superšportových áut.

bmw_performance_res_r2168.jpg

BMW i8 má podľa výrobcu dosiahnuť stokilometrovú rýchlosť za 4,4s.

Modré BMW s výkonom zdvihnutým na 440 koní je zrýchlením presne tam, kde sa nachádza aj BMW i8. Podľa meraní Profituningu dosiahne ich BMW s trojlitrovým dieselom stokilometrovú rýchlosť za 4,39 sekundy a maximálna rýchlosť prekračuje tempo 300 km/h.

Zrýchlenie na stovku je teda identické, ako uvádza výrobca pri BMW i8. Akurát pri hybride je maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h.

Hoci BMW i8 dokáže prejsť prvých sto kilometrov s využitím plne nabitých batérií v reálnej premávke pri spotrebe 3,4 l/100 km. V športovom režime jazdy a v ďalších stovkách kilometrov je priemerná spotreba do 9 litrov benzínu na 100 km.

Presne v tom intervale do 9 litrov na 100 km sa pohybuje spotreba BMW 335d xDrive Profituning pri využívaní plného potenciálu auta. Ak obmedzíme porovnanie na spotrebu a zrýchlenie vo vzťahu k nákupnej cene auta, jednoznačne vyhráva diesel.

Nielen preto, že stojí aj s pripočítaním úprav za 4000 eur polovicu z BMW i8, ale najmä preto, že reálne je BMW 335d v zrýchlení lepšie ako i8. V horúcom počasí blízko 30 stupňov sme obe autá porovnali v šprinte z pokoja na 100 a 160 kilometrovú rýchlosť.

Športové BMW i8 zaostalo najmä na štarte v prvej fáze zrýchlenia. BMW 335d xDrive ohromilo po uvoľnení brzdy impulzom zrýchlenia na úrovni 0,9G.

bmw_diesel_res_r3347.jpg

BMW i8 sa muselo v zrýchlení skloniť pred špičkovým naftovým motorom.

Hybrid nedokázal šoféra takto „zatisnúť“ do sedadla a počiatočné zrýchlenie bolo okolo 0,5G. Stratu zo štartu už hybridné BMW nedokázalo zlikvidovať, pretože pri 100 kilometrovej rýchlosti udeľovalo autu podstate rovnaké zrýchlenie ako 335d xDrive.

Zrejme vplyvom aerodynamiky mali obe autá rovnaké zrýchlenie od 100 do 160 km/h. Slovenský Profituning dokázal vydolovať z naftového trojlitra ešte vyšší výkon, ako dvorný ladič automobilky BMW, spoločnosť Alpina.

Okrem úprav riadiacej jednotky má BMW 335d xDrive kompletne nový výfukový systém a zmenený medzichladič stlačeného vzduchu. Pochopiteľne obrovský rozdiel je vo vizuálnom vnímaní oboch testovaných áut.

Pri celkom všedne vyzerajúcom BMW 335 xDrive by ste nepovedali, že zrýchľuje tak ako i8. Pri pohľade na superšportové BMW i8 si zase nepripustíte, že môže byť pomalšie ako o 300 kilogramov ťažšie rodinné BMW.

Pre úplnosť treba dodať, že výhodou i8 vo vysokých rýchlostiach bude aerodynamika a v zákrutách mu pomôže citeľne nižšia hmotnosť.

Technické parametre a zrýchlenie

Vozidlo

BMW i8

BMW 335 xDrive

Profituning

Výkon spaľovacieho motora (kW(k))

170 (231)

324 (440)

Výkon elektromotora (kW)

96 kW

x

Krútiaci moment (Nm)

320

800

Krútiaci moment elektromotora (Nm)

250

x

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1485

1705

Zrýchlenie podľa výrobcu 0 – 100 km/h (s)

4,4

4,39

Zrýchlenie 0 – 60 km/h (s)

3,1

2,2

Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)

5,4

4,59

Zrýchlenie 0 – 160 km/h (s)

11,78

11,28

Zrýchlenie 100 – 160 km/h (s)

6,08

6,08

Preťaženie pri štarte (g)

0,6

0,9

Preťaženie pri 100 km/h (g)

0,5

0,5

Nadmorská výška štartu (m) pri 0-160 km/h

834

834

Nadmorská výška cieľa (m) pri 0-160 km/h

836,5

836

Vonkajšia teplota počas testu (°C)

29

29

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 253
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 071
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 831
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 787
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 075
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 890
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 365
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 261
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  8. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
SkryťZatvoriť reklamu