SME

Najhľadanejšou dodávkou v Británii bol Ford Transit

Počas 50 rokov prešla dodávka Transit výraznou evolúciou. Od najobľúbenejšieho auta zlodejov až po moderný automobil plný elektroniky.

(Zdroj: Ford)

Rodina úžitkových vozidiel Ford Transit v tomto roku oslavuje 50. výročie výroby. Prvý sériový kus zišiel z výrobnej linky 9. augusta 1965 v závode Langley, určenom na výrobu úžitkových vozidiel v anglickom grófstve Berkshire.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pošramotené meno

Metropolitná polícia v Londýne očiernila v roku 1972 dobré meno modelu Transit tým, že ho nazvala „Najhľadanejšou dodávkou v Británii“. Hovorca Scotland Yardu zdôraznil: „Pri 95 percentách bankových prepadov páchatelia používajú Ford Transit. Toto vozidlo ma výkon a kapacitu na prevoz 1,75 tony lupu, takže je dokonalým vozidlom na útek...“

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný Transit poháňal 1,7-litrový zážihový motor s výkonom 74 koní alebo dvojlitrový zážihový motor s výkonom 86 koní.

Prvým vznetovým motorom bol Perkins 4/99 s výkonom 44 koní. Model bol k dispozícii s dvoma rázvormi, pričom každý z nich sa dodával s tromi verziami užitočného zaťaženia.

Dodávky mohli mať dvojité zadné dvere alebo výklopné dvere nákladového priestoru, klasické alebo posuvné dvere kabíny a bočné dvere na nakladanie.

Už vtedy obsahoval mnohé inovácie, ako napríklad voliteľný zámok riadenia, bočné dvere na nakladanie a miesta na pripevnenie bezpečnostných pásov.

Čoskoro po uvedení sa objavili halogénové svetlomety, bezdušové pneumatiky a odľahčené listové pružiny.

Nastala éra naftových motorov

V ďalších rokoch začal Ford s výrobou vznetových motorov v závode Dagenham neďaleko Londýna a v roku 1971 získala dodávka mriežku chladiča podobnú osobným vozidlám.

SkryťVypnúť reklamu

Ford začal vyrábať vlastné malé naftové motory a v roku 1975 vybavil Ford model Transit posilňovačom kotúčových bŕzd na prednej náprave, ktoré o rok neskôr doplnil o posilňovač a odvetrávané kotúče na oboch nápravách. V roku 1976 z montážnej linky zišiel miliónty Ford Transit.

Prvá podstatná dizajnová zmena modelu Transit nastala v marci 1978, s príchodom modelu s novými tvarmi. Dovtedy krátka a masívna kapota dostala aerodynamickejší, predĺžený tvar, aby sa do priestoru pod ňou zmestili zážihové aj čoraz populárnejšie vznetové motory. Spoločnosť súčasne zaviedla nové a úspornejšie motory s rozvodom OHC. Medzi ďalšie zmeny patrilo predstavenie automatickej prevodovky Ford C3 a nové výkonnejšie kúrenie s otvormi vetrania podobnými ako v osobných automobiloch.

SkryťVypnúť reklamu

Aj dodávka ťažila z nezávislého zavesenia kolies

V roku 1984 spoločnosť predstavila 2,5-litrový vznetový motor DI, ktorý používal rotačné vstrekovacie čerpadlo. Poskytoval výkon zväčšený z 62 koní na 68 koní a zároveň mal o vyše 20 % nižšiu spotrebu paliva.

Rok 1985 znamenal vo výrobe modelu Transit ďalší míľnik: značka vyrobila dvojmiliónty kus.

Ďalšiu generáciu Transitu predstavil Ford v roku 1986: 20 rokov po uvedení pôvodného modelu na trh. Charakterizovala ho nová predná časť s najnižším koeficientom odporu vzduchu vo svojej triede.

Konštrukcia prednej časti sa počas nehody vozidla postupne skladala, čím Ford výrazne zvýšil bezpečnosť pasažierov.

Medzi ďalšie významné zmeny patrilo zavedenie nezávislého zavesenia predných kolies s modifikovanými vzperami MacPherson a hrebeňového riadenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nová konštrukcia podvozka umožnila Fordu predstaviť v roku 1991 nový, jeden a pol tonový model Transit 150 s krátkym rázvorom na 15-palcových kolesách.

V tom istom roku začali naftové motory prepĺňať turbodúchadlá a motor riadila elektronika. Vďaka priamemu vstrekovaniu sa výkon motorov vyšplhal na hranicu 100 konských síl.

Okrem benzínu a nafty spaľoval aj plyn

Dňa 15. septembra 1994 spoločnosť Ford vyrobila svoj trojmiliónty Transit, pričom v rovnakom mesiaci predstavila aj ďalší nový Transit.

Objavilo sa centrálne zamykanie, alarm, plnohodnotné trojbodové pásy a airbagy pre vodiča i spolujazdca. V roku 1996 spoločnosť po prvýkrát predstavila minibus Transit so 17 sedadlami.

Ford Transit v roku 1998 získal systém elektronickej distribúcie brzdnej sily a asistenta trakcie spolu s vylepšeným imobilizérom a prepracovaným systémom zamykania stĺpika riadenia. Transit s rôznymi špecifikáciami sa po prvýkrát predstavil s pohonom na skvapalnený plyn (LPG).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj s pohonom všetkých štyroch kolies

Po tridsiatich piatich rokoch spoločnosť v roku 2000 predstavila úplne novú generáciu modelu Ford Transit. Išlo o historicky prvý model s možnosťou voľby pohonu predných alebo zadných kolies, ktorý bol postavený na spoločnej platforme. Spoločnosť vyrobila štvormiliónty Ford Transit.

Na medzinárodnom autosalóne v Amsterdame 2002 Ford predstavil model Transit Jumbo s nosnosťou 4,25 tony a zdvojenými zadnými kolesami.

Novým modelom sa stal Transit Connect: nový a menší člen radu vozidiel Transit. Do sériovej výroby Ford v roku 2003 zaradil protiblokovací brzdový systém (ABS).

Päťmiliónty kus modelu Transit vyrobil Ford v roku 2005 a zároveň oslávil svoje 40. narodeniny.

Ďalšiu generáciu ukázal Ford v roku 2006 a o rok neskôr ju doplnil aj systémom pohonu všetkých štyroch kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dodávku Ford vyrábajú v USA

Dňa 30. apríla 2010 prekročil model Transit hranicu šiestich miliónov vyrobených kusov a v auguste oslávil svoje 45. výročie.

Posledných päť rokov si Ford Transit polepšil o výkonnejšie, čistejšie a úspornejšie motory, množstvo asistenčnej elektroniky a jeho posledná generácia stojí na globálnej platforme.

Výroba posledného modelu Transit začína v závode v Kansas City. Ide o historický okamih, keď sa Transit vyrába a predáva v Spojených štátoch. Výroba v Európe je rozšírená na celú škálu karosárskych štýlov a variantov.

Ford Transit oslávil 9. augusta 50. výročie svojho založenia – päť desaťročí potom, ako z výrobnej linky v Langley vo Veľkej Británii zišiel pôvodný Transit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 748
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 349
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 326
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 186
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 124
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 883
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 567
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 212
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ IKEA pre Česko, Slovensko a Maďarsko David McCabe verí, že digitalizácia predaja môže fungovať aj v kamennom obchode.

Nábytkový gigant zavádza možnosti online nakupovania aj v kamenných obchodoch.


7
Hliadka indickej armády v meste Šrínagar na indickej strane Kašmíru.

Zrod dohody predtým oznámil americký prezident Trump.


TASR

Populisti dokázali využiť zásadné zlyhania štátu.


5
Ruskí vojaci na Ukrajine.

Rodiny obetí sú vydesené.


a 2 ďalší 38

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


5
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


21
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Rado Surovka: Je Progresívne Slovensko progresívne ?
  2. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  3. Anna Miľanová: Keby sme zabudli na hrôzy vojny,
  4. Martin Škopec Antal: Čo sa v SR udeje po Ficovej návšteve v Moskve?
  5. Tomáš Búran: Občan po voľbách nesmie držať hubu
  6. Vladimír Čuchran: Vztýčený prostredník
  7. Daniela Čičkánová: Finančné hrozby číhajúce na (nielen) deti na internete
  8. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 147
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 846
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 524
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 426
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 10 021
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 008
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 921
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 779
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu