SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Pozrite si najnáročnejšiu rýchlostnú skúšku na Rallye Košice

Chyby a strata koncentrácie nás stáli prvé miesto v triede. Skúška Opiná bola na celej rely najdôležitejšia, hoci sme ju celkom nezvládli.

(Zdroj: Mihyring Rally Team)

Košická rely obsahovala dve ťažké etapy a svojím spôsobom to bol vrchol tohtoročných majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach.

Harmonogram zahŕňal 140 meraných kilometrov, čo je tohto roku zatiaľ najviac. K horúcemu počasiu sa ešte pridala konkurencia z Maďarska, keďže Rally Košice bola súčasťou aj národného šampionátu našich južných susedov.

Akurát je trochu škoda, že rozkopávky v meste vytlačili súťaž na perifériu. Z minulosti si pamätáme slávnostný štart a cieľ v peknom historickom centre Košíc.

Organizátori rozdelili podujatie na dve polovice, takže body sa pripisovali za každý deň zvlášť. Vďaka hosťom z Maďarska sme na slovenských tratiach prvýkrát videli novučičkú Škodu Fabia R5, ktorú pilotoval Norbert Herczig navigovaný naším Igorom Bacigálom. Nechýbal ani Peugeot 208 T16.

Maďari okorenili aj triedu 6, kde sa zišlo spolu desať dvojíc. Prevahu v štartovom poli mali opäť Peugeoty 208 R2, aký sedlá aj posádka tímu Mihyring.

Ružín nám sedí

Organizátori zaradili do programu prvej etapy známe rýchlostné skúšky, ako Bankov, Ružín alebo Jahodná.

Novinkou bola Svinka, ktorá neostala svojmu menu nič dlžná. Iba niečo vyše sedem kilometrov dlhý test narobil problémy viacerým posádkam, vrátane našej.

Rasťo Chvála viedol triedu 6 od samého začiatku, hoci odstup Tomáša Fuska a Pavla Nagya nebol veľký. Dve najrýchlejšie posádky v cieli každej rýchlostnej skúšky delili desatiny sekundy, maximálne 3,2 s.

Iba na Ružíne dokázali Rasťo s Liborom svojím súperom výraznejšie odskočiť, o 10 sekúnd.

Úzka trať, vedúca zväčša lesom, Chválovi vyhovuje, nech sedlá akékoľvek auto – slabé Suzuki, produkčné Mitsubishi alebo teraz Peugeot.

„Ružín je moja obľúbená rýchlostná skúška. Je to skrátka láska, lebo mi naozaj sedí. Na prvom prejazde sme tam museli predbiehať pomalšie auto, ale vyšlo nám to a stratili sme minimum času,“ hovorí jazdec.

„Cítil som, že na Ružíne ideme rýchlo. Chcel som zatlačiť aj na Svinke, ale prišla chyba a to moje nešťastné cúvanie,“ pokračuje Rasťo.

Tri skúšky pred cieľom prvého dňa bola z pôvodne 20-sekundového náskoku odrazu len štvrtina.

„Večer som vzal rozum do hrsti. Museli sme ísť stále rýchlo, ale na niektorých rizikových úsekoch som bol opatrnejší.“

Rasťo napokon dotiahol prvú etapu košickej rely do víťazného konca. Triumfoval pred druhým Tomášom Fuskom a tretím Pavlom Nagyom.

Pravdou je, že Tomášovi Fuskovi prestala fungovať spojka a mal pomalé štarty do rýchlostných skúšok. S tým Rasťo kalkuloval a udržiaval tempo na istotu.

V nedeľu bol na koni Tomáš Fusko

Druhý deň síce tvorili iba štyri rýchlostné skúšky, ale počet meraných kilometrov prekonal sedem meraných testov zo soboty.

Opäť to boli košické klasiky, teda Opiná a Banské, ktoré posádky absolvovali dvakrát.

Najrýchlejšie tentoraz začal Tomáš Fusko. Rasťo za ním na vyše 24 kilometroch zaostal iba o pol sekundy a následne na Banskom „dostal“ ďalších 1,4 sekundy.

Pred druhým kolom však nebolo nič stratené. „Ráno sme zvolili zlé pneumatiky. Boli príliš mäkké a na Banskom už nefungovali takmer vôbec. Vieme, že súperi išli na tvrdých gumách. Obujeme ich aj my a v druhom kole zrýchlime,“ povedal Rasťo Chvála pred servisnou prestávkou.

„Zrýchlili sme, ale až príliš,“ smial sa Rasťo niekoľko hodín neskôr, v cieli. „Urobili sme chybu, hoci neviem presne, čo sa stalo. Nezabrzdil som včas, pritom na ceste nebola žiadna šotolina, nič. Museli sme opäť naštartovať, vyjsť na cestu a stratili sme ďalší čas. Ani na Banskom to nebolo ideálne. Táto skúška mi skrátka nesedí,“ dodal Chvála.

Rasťo s Liborom dojazdili v nedeľu na druhom mieste, za Tomášom Fuskom a Jakubom Slovákom. Tretí skončili Pavlovia Nagy s Kušnierom, takže pomyselné stupne víťazov kompletne obsadili Peugeoty 208 R2.

Práve Tomáš Fusko je najbližšie k titulu majstra Slovenska v triede 6.

Melichárek na trati šampionát nezdramatizoval

V absolútnom hodnotení majstrovstiev Slovenska je už rozhodnuté. Poliaci Grzegorz Grzyb a Robert Hundla zvíťazili po oba dni a v cieli oslavovali už piaty slovenský titul, štvrtý v rade.

„Pre nás to dopadlo super, všetko sa podarilo, aj keď to nebolo jednoduché. Trať bola veľmi náročná a to najmä druhé prejazdy rýchlostnými skúškami, na ktorých bolo veľa vyhádzaného štrku.

V závere nás prekvapil aj dážď, takže sme si museli dávať väčší pozor. No splnili sme náš plán, čo nás veľmi teší,“ zhrnul svoje pocity Grzegorz Grzyb.

Minimálne zdramatizovať šampionát ešte mohli naši bratia Jaroslav a Erik Melichárekovci, sedlajúci rovnaký Ford Fiesta RS WRC ako Grzyb.

Lenže topoľčiansku posádku opäť brzdili drobné problémy. „Prvú etapu sme začali trochu smolne kvôli technickým problémom, ktoré nás stáli približne pol minúty.

Po oprave auta sme sa snažili zatiahnuť, čo sa nám aj darilo, ale celkovú stratu sme už nedokázali stiahnuť. Za týchto okolností sme s výsledkom spokojní,“ skonštatoval jazdec Jaro Melichárek.

Melichárekovci museli zároveň jazdiť tak, aby príliš nepoškodili auto. Už koncom budúceho týždňa budú Slovensko reprezentovať na majstrovstvách sveta v Nemecku.

Konečné poradie 41. Rally Košice
1. GRZYB-HUNDLA, FORD Fiesta RS WRC 1:14:26.3 h.
2. MELICHÁREK-MELICHÁREK, FORD Fiesta RS WRC +38.7 s.
3. KAZÁR-FERENCZ, MITSUBISHI Lancer Evo IX +1:57.0 min.
4. VALOUŠEK-HAVELKOVÁ, ŠKODA Fabia S2000 +1:57.7
5. TÓTH ifj.-SZŐKE, PEUGEOT 208T16 R5 +2:10.8

Výsledky 1. etapy 41. Rally Košice (MSR)
1. GRZYB-HUNDLA, FORD Fiesta RS WRC 34:38.9 min.
2. HERCZIG-BACIGÁL, ŠKODA Fabia R5 +22.8 s.
3. MELICHÁREK-MELICHÁREK, FORD Fiesta RS WRC +26.7
4. KUKUČKA-MOZNER, SUBARU Impreza WRC +36.4
5. HADIK-KERTÉSZ, FORD Fiesta R5 +39.0


Výsledky 2. etapy 41. Rally Košice (MSR)
1. GRZYB-HUNDLA, FORD Fiesta RS WRC 39:47.4 min.
2. MELICHÁREK-MELICHÁREK, FORD Fiesta RS WRC +12.0 s.
3. VALOUŠEK-HAVELKOVÁ, ŠKODA Fabia S2000 +1:14.3 min.
4. DROTÁR-BÁNOCI, CITROEN DS3 WRC +2:10.7
5. MAJERČÁK-VEJAČKOVÁ, MITSUBISHI Lancer Evo IX +3:00.5

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 529
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 920
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 861
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 203
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 697
  7. Crème de la crème po slovensky 3 233
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 964
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 856
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


15 h
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl