SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pred 75 rokmi zomrel automobilový magnát Walter P. Chrysler

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických Walter P. Chrysler postavil svoje prvé auto v roku 1924. O šesť rokov pri vývoji ďalšieho modelu s názvom Airflow využil aerodynamický tunel.

Walter Percy ChryslerWalter Percy Chrysler (Zdroj: Chrysler)

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických (USA) a automobilový magnát Walter Percy Chrysler zomrel pred 75 rokmi 18. augusta.

Jeho kariéra bola od začiatku spätá s dopravou. Najskôr pracoval ako mechanik pre železnice, čo bolo v súlade s jeho detským snom.

Dokonca odmietol pokračovať v štúdiách a už ako 17-ročný sa napriek odporu otca zamestnal pri železnici a vybudoval si povesť šikovného technika zapáleného pre vec.

Automobilom sa upísal v roku 1908, keď si na pôžičku kúpil prvé auto - Locomobile. Neslúžilo mu len na dopravu opätovné rozoberanie a skladanie mechaniky mu spôsobovalo veľkú radosť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Všade zvyšoval produkciu

O tri roky sa zamestnal v spoločnosti Buick Motor Company, zvýšil jeho produkciu zo 45 automobilov denne na 600 a o niekoľko rokov sa stal prezidentom firmy. V roku 1919 na funkciu rezignoval a začal pôsobiť ako viceprezident spoločnosti Willys-Overland Motor v americkom štáte Ohio.

V tom čase jeho plat dosiahol 1 milión dolárov. Pre nezhody s akcionármi Chrysler spoločnosť v roku 1921 opustil a začal pracovať pre Maxwell Motor Company. O štyri roky túto spoločnosť pohltil jeho vlastný podnik Chrysler Corporation. Na jej čele stál do roku 1935. Všade, kde pôsobil, došlo pod jeho vedením k reorganizácii práce a k nárastu produkcie.

Už v roku 1930 využil aerodynamický tunel

Prvé auto pod svojim menom predstavil podnikateľ na veľtrhu v New Yorku (USA) v januári 1924. Chrysler Six s hranatou karosériou s rovným čelným sklom, vystupujúcimi blatníkmi a reflektormi dosahoval maximálnu rýchlosť 110 km/h a stal sa štandardom pre americké automobily strednej triedy a základným kameňom spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri vývoji dizajnovo i technicky revolučného modelu Airflow v roku 1930 už použil Chrysler priekopnícky aerodynamický tunel.

Moderný Airflow prekvapil zákazníkov neobvyklým jednoliatym vzhľadom, ktorý znamenal novú éru tvarovania karosérií automobilov. Chrysler stál aj pri vývoji športových kupé či kabrioletov so zadným náhonom.

Airflow. Foto: Chrysler

Budovou chcel prekvapiť konkurenta

Na Manhattane v New Yorku sa nachádza provokatívny mrakodrap Chrysler Building, ktorý dal postaviť v rokoch 1928-1930 ako sídlo svojej spoločnosti.

Štíhla budova vysoká 319 metrov s dekoratívnymi prvkami inšpirovanými konštrukčnými prvkami automobilov sa považuje za klasický príklad štýlu art deco v architektúre.

Zakončená je niekoľkoposchodovou korunou z nehrdzavejúcej ocele s trojuholníkovými oknami. Tá sa dostala na svetlo sveta tajne.

Skryť Vypnúť reklamu

Skonštruovanú vo vnútri budovy ju za 90 minút vyzdvihli na určené miesto ako prekvapenie pre konkurenčného podnikateľa Johna Jakoba Raskoba (zakladateľa spoločnosti General Motors), ktorý v tom čase financoval stavbu Empire State Building.

Americký automobilový magnát Walter Percy Chrysler, ktorý sa narodil 2. apríla 1875 v kansaskom Wamegu v USA, zomrel 18. augusta 1940 v New Yorku vo veku 65 rokov.

zdroje: www.kshs.org, www.worldcarfans.com

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 684
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 394
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 283
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 913
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 762
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 400
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 806
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.