Pred 75 rokmi zomrel automobilový magnát Walter P. Chrysler

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických Walter P. Chrysler postavil svoje prvé auto v roku 1924. O šesť rokov pri vývoji ďalšieho modelu s názvom Airflow využil aerodynamický tunel.

Walter Percy Chrysler(Zdroj: Chrysler)

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických (USA) a automobilový magnát Walter Percy Chrysler zomrel pred 75 rokmi 18. augusta.

Jeho kariéra bola od začiatku spätá s dopravou. Najskôr pracoval ako mechanik pre železnice, čo bolo v súlade s jeho detským snom.

Dokonca odmietol pokračovať v štúdiách a už ako 17-ročný sa napriek odporu otca zamestnal pri železnici a vybudoval si povesť šikovného technika zapáleného pre vec.

Automobilom sa upísal v roku 1908, keď si na pôžičku kúpil prvé auto - Locomobile. Neslúžilo mu len na dopravu opätovné rozoberanie a skladanie mechaniky mu spôsobovalo veľkú radosť.

Všade zvyšoval produkciu

O tri roky sa zamestnal v spoločnosti Buick Motor Company, zvýšil jeho produkciu zo 45 automobilov denne na 600 a o niekoľko rokov sa stal prezidentom firmy. V roku 1919 na funkciu rezignoval a začal pôsobiť ako viceprezident spoločnosti Willys-Overland Motor v americkom štáte Ohio.

V tom čase jeho plat dosiahol 1 milión dolárov. Pre nezhody s akcionármi Chrysler spoločnosť v roku 1921 opustil a začal pracovať pre Maxwell Motor Company. O štyri roky túto spoločnosť pohltil jeho vlastný podnik Chrysler Corporation. Na jej čele stál do roku 1935. Všade, kde pôsobil, došlo pod jeho vedením k reorganizácii práce a k nárastu produkcie.

Už v roku 1930 využil aerodynamický tunel

Prvé auto pod svojim menom predstavil podnikateľ na veľtrhu v New Yorku (USA) v januári 1924. Chrysler Six s hranatou karosériou s rovným čelným sklom, vystupujúcimi blatníkmi a reflektormi dosahoval maximálnu rýchlosť 110 km/h a stal sa štandardom pre americké automobily strednej triedy a základným kameňom spoločnosti.

Pri vývoji dizajnovo i technicky revolučného modelu Airflow v roku 1930 už použil Chrysler priekopnícky aerodynamický tunel.

Moderný Airflow prekvapil zákazníkov neobvyklým jednoliatym vzhľadom, ktorý znamenal novú éru tvarovania karosérií automobilov. Chrysler stál aj pri vývoji športových kupé či kabrioletov so zadným náhonom.

Airflow. Foto: Chrysler

Budovou chcel prekvapiť konkurenta

Na Manhattane v New Yorku sa nachádza provokatívny mrakodrap Chrysler Building, ktorý dal postaviť v rokoch 1928-1930 ako sídlo svojej spoločnosti.

Štíhla budova vysoká 319 metrov s dekoratívnymi prvkami inšpirovanými konštrukčnými prvkami automobilov sa považuje za klasický príklad štýlu art deco v architektúre.

Zakončená je niekoľkoposchodovou korunou z nehrdzavejúcej ocele s trojuholníkovými oknami. Tá sa dostala na svetlo sveta tajne.

Skonštruovanú vo vnútri budovy ju za 90 minút vyzdvihli na určené miesto ako prekvapenie pre konkurenčného podnikateľa Johna Jakoba Raskoba (zakladateľa spoločnosti General Motors), ktorý v tom čase financoval stavbu Empire State Building.

Americký automobilový magnát Walter Percy Chrysler, ktorý sa narodil 2. apríla 1875 v kansaskom Wamegu v USA, zomrel 18. augusta 1940 v New Yorku vo veku 65 rokov.

zdroje: www.kshs.org, www.worldcarfans.com

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 064
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 486
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 454
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop