SME
Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam
reklama

Pred 75 rokmi zomrel automobilový magnát Walter P. Chrysler

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických Walter P. Chrysler postavil svoje prvé auto v roku 1924. O šesť rokov pri vývoji ďalšieho modelu s názvom Airflow využil aerodynamický tunel.

Walter Percy ChryslerWalter Percy Chrysler (Zdroj: Chrysler)

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických (USA) a automobilový magnát Walter Percy Chrysler zomrel pred 75 rokmi 18. augusta.

Jeho kariéra bola od začiatku spätá s dopravou. Najskôr pracoval ako mechanik pre železnice, čo bolo v súlade s jeho detským snom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokonca odmietol pokračovať v štúdiách a už ako 17-ročný sa napriek odporu otca zamestnal pri železnici a vybudoval si povesť šikovného technika zapáleného pre vec.

Automobilom sa upísal v roku 1908, keď si na pôžičku kúpil prvé auto - Locomobile. Neslúžilo mu len na dopravu opätovné rozoberanie a skladanie mechaniky mu spôsobovalo veľkú radosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všade zvyšoval produkciu

O tri roky sa zamestnal v spoločnosti Buick Motor Company, zvýšil jeho produkciu zo 45 automobilov denne na 600 a o niekoľko rokov sa stal prezidentom firmy. V roku 1919 na funkciu rezignoval a začal pôsobiť ako viceprezident spoločnosti Willys-Overland Motor v americkom štáte Ohio.

V tom čase jeho plat dosiahol 1 milión dolárov. Pre nezhody s akcionármi Chrysler spoločnosť v roku 1921 opustil a začal pracovať pre Maxwell Motor Company. O štyri roky túto spoločnosť pohltil jeho vlastný podnik Chrysler Corporation. Na jej čele stál do roku 1935. Všade, kde pôsobil, došlo pod jeho vedením k reorganizácii práce a k nárastu produkcie.

Už v roku 1930 využil aerodynamický tunel

Prvé auto pod svojim menom predstavil podnikateľ na veľtrhu v New Yorku (USA) v januári 1924. Chrysler Six s hranatou karosériou s rovným čelným sklom, vystupujúcimi blatníkmi a reflektormi dosahoval maximálnu rýchlosť 110 km/h a stal sa štandardom pre americké automobily strednej triedy a základným kameňom spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri vývoji dizajnovo i technicky revolučného modelu Airflow v roku 1930 už použil Chrysler priekopnícky aerodynamický tunel.

Moderný Airflow prekvapil zákazníkov neobvyklým jednoliatym vzhľadom, ktorý znamenal novú éru tvarovania karosérií automobilov. Chrysler stál aj pri vývoji športových kupé či kabrioletov so zadným náhonom.

Airflow. Foto: Chrysler

Budovou chcel prekvapiť konkurenta

Na Manhattane v New Yorku sa nachádza provokatívny mrakodrap Chrysler Building, ktorý dal postaviť v rokoch 1928-1930 ako sídlo svojej spoločnosti.

Štíhla budova vysoká 319 metrov s dekoratívnymi prvkami inšpirovanými konštrukčnými prvkami automobilov sa považuje za klasický príklad štýlu art deco v architektúre.

Zakončená je niekoľkoposchodovou korunou z nehrdzavejúcej ocele s trojuholníkovými oknami. Tá sa dostala na svetlo sveta tajne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skonštruovanú vo vnútri budovy ju za 90 minút vyzdvihli na určené miesto ako prekvapenie pre konkurenčného podnikateľa Johna Jakoba Raskoba (zakladateľa spoločnosti General Motors), ktorý v tom čase financoval stavbu Empire State Building.

Americký automobilový magnát Walter Percy Chrysler, ktorý sa narodil 2. apríla 1875 v kansaskom Wamegu v USA, zomrel 18. augusta 1940 v New Yorku vo veku 65 rokov.

zdroje: www.kshs.org, www.worldcarfans.com

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 641
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 108
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 481
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 078
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 843
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 4 278
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 3 356
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 462
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  2. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  3. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  4. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  5. Anna Miľanová: V zálive...
  6. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 000
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 633
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 256
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 29 988
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 29 852
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 13 303
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 337
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 010
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu