SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Pred 75 rokmi zomrel automobilový magnát Walter P. Chrysler

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických Walter P. Chrysler postavil svoje prvé auto v roku 1924. O šesť rokov pri vývoji ďalšieho modelu s názvom Airflow využil aerodynamický tunel.

Walter Percy ChryslerWalter Percy Chrysler (Zdroj: Chrysler)

Priekopník automobilizmu v Spojených štátoch amerických (USA) a automobilový magnát Walter Percy Chrysler zomrel pred 75 rokmi 18. augusta.

Jeho kariéra bola od začiatku spätá s dopravou. Najskôr pracoval ako mechanik pre železnice, čo bolo v súlade s jeho detským snom.

Dokonca odmietol pokračovať v štúdiách a už ako 17-ročný sa napriek odporu otca zamestnal pri železnici a vybudoval si povesť šikovného technika zapáleného pre vec.

Automobilom sa upísal v roku 1908, keď si na pôžičku kúpil prvé auto - Locomobile. Neslúžilo mu len na dopravu opätovné rozoberanie a skladanie mechaniky mu spôsobovalo veľkú radosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Všade zvyšoval produkciu

O tri roky sa zamestnal v spoločnosti Buick Motor Company, zvýšil jeho produkciu zo 45 automobilov denne na 600 a o niekoľko rokov sa stal prezidentom firmy. V roku 1919 na funkciu rezignoval a začal pôsobiť ako viceprezident spoločnosti Willys-Overland Motor v americkom štáte Ohio.

V tom čase jeho plat dosiahol 1 milión dolárov. Pre nezhody s akcionármi Chrysler spoločnosť v roku 1921 opustil a začal pracovať pre Maxwell Motor Company. O štyri roky túto spoločnosť pohltil jeho vlastný podnik Chrysler Corporation. Na jej čele stál do roku 1935. Všade, kde pôsobil, došlo pod jeho vedením k reorganizácii práce a k nárastu produkcie.

Už v roku 1930 využil aerodynamický tunel

Prvé auto pod svojim menom predstavil podnikateľ na veľtrhu v New Yorku (USA) v januári 1924. Chrysler Six s hranatou karosériou s rovným čelným sklom, vystupujúcimi blatníkmi a reflektormi dosahoval maximálnu rýchlosť 110 km/h a stal sa štandardom pre americké automobily strednej triedy a základným kameňom spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vývoji dizajnovo i technicky revolučného modelu Airflow v roku 1930 už použil Chrysler priekopnícky aerodynamický tunel.

Moderný Airflow prekvapil zákazníkov neobvyklým jednoliatym vzhľadom, ktorý znamenal novú éru tvarovania karosérií automobilov. Chrysler stál aj pri vývoji športových kupé či kabrioletov so zadným náhonom.

Airflow. Foto: Chrysler

Budovou chcel prekvapiť konkurenta

Na Manhattane v New Yorku sa nachádza provokatívny mrakodrap Chrysler Building, ktorý dal postaviť v rokoch 1928-1930 ako sídlo svojej spoločnosti.

Štíhla budova vysoká 319 metrov s dekoratívnymi prvkami inšpirovanými konštrukčnými prvkami automobilov sa považuje za klasický príklad štýlu art deco v architektúre.

Zakončená je niekoľkoposchodovou korunou z nehrdzavejúcej ocele s trojuholníkovými oknami. Tá sa dostala na svetlo sveta tajne.

SkryťVypnúť reklamu

Skonštruovanú vo vnútri budovy ju za 90 minút vyzdvihli na určené miesto ako prekvapenie pre konkurenčného podnikateľa Johna Jakoba Raskoba (zakladateľa spoločnosti General Motors), ktorý v tom čase financoval stavbu Empire State Building.

Americký automobilový magnát Walter Percy Chrysler, ktorý sa narodil 2. apríla 1875 v kansaskom Wamegu v USA, zomrel 18. augusta 1940 v New Yorku vo veku 65 rokov.

zdroje: www.kshs.org, www.worldcarfans.com

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 372
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 466
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 881
  4. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 856
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 841
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 766
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 032
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 604
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf rodinnej firmy Unipas Maroš Kara

Rodinná firma Unipas z Hornej Nitry má tridsaťročnú tradíciu a klientov od protinožcov.


23. jún
Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Igor Matovič na tlačovej konferencii.

Ani Heger si nemyslí, že sa Matovič zmení, vraví politológ Baboš.


6 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

Ford Focus Kombi Active

Posledný kus zíde z linky v roku 2025.


23. jún
Podcast Klik.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.


a 2 ďalší 23. jún
BMW M1 Group 4 Andy Warhol

Na dielo minul šesť kíl farby.


22. jún
Peugeot 408

Naftový motor sa v ponuke neobjaví.


22. jún

Blogy SME

  1. Robert Puk: Keď sa poskok Šípoš pletie do Bratislavy
  2. Lubomir Zahora: Reforma zdravotníctva po rakúsky
  3. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu
  4. Jozef Černek: Deň prvý, hotel
  5. Věra Tepličková: My pracujeme i v sobotě, soudružko
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam
  7. Věra Tepličková: Já jsem duhová víla,
  8. Sabina Rehušová: Čakám Ťa v Budve.
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 227
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 158
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 758
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 847
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 793
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 708
  7. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 5 346
  8. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 311
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu