Pri telefonovaní za jazdy sa zhoršuje pozornosť, aj keď vodič nepoužíva ruky

Washington 29. januára (TASR) - Vodiči používajúci pri riadení dopravných prostriedkov mobilný telefón, dokonca aj so zariadením umožňujúcim telefonovanie ...

Washington 29. januára (TASR) - Vodiči používajúci pri riadení dopravných prostriedkov mobilný telefón, dokonca aj so zariadením umožňujúcim telefonovanie bez použitia rúk, trpia určitým druhom tunelového videnia, ktorým ohrozujú seba aj iných, uviedli americkí vedci, ktorí problém skúmali.

Legislatívne opatrenia nariaďujúce "bezpečnejšie" mobilné telefóny so zariadením bez použitia rúk môžu poskytovať klamlivý pocit bezpečnosti, varujú vedci.

Na výskumoch Davida Strayera, profesora psychológie na univerzite v Utahu, sa zúčastnilo 20 dobrovoľníkov, ktorí riadili dopravný simulátor pri telefonovaní a bez neho. Vedci monitorovali ich reakčnú dobu, štýl riadenia a celkový výkon.

Strayerova skupina v marcovom vydaní odborného časopisu Journal of Experimental Psychology uviedla, že telefonovanie vodičov jednoznačne vyrušovalo. Výsledkom iného výskumu bolo, že telefonovanie až štvornásobne zvyšuje nebezpečenstvo autonehody.

"Ľudia mali pri telefonovaní spomalené reakcie, nepresný štýl a pomalšie reagovali na nepredvídateľné udalosti, ako brzdiace auto pred nimi či zmena svetla na semafore," povedal profesor Strayer a dodal, že zariadenie na telefonovanie bez rúk stav nemenilo.

Závažným zistením podľa vedcov bolo, že ľudia si zhoršenie svojich schopností neuvedomovali. "Je to ako keď si 90 percent ľudí myslí, že šoférujú nadpriemerne, pričom to platí len pre 40 percent z nich," povedal Strayer.

Vedci tiež zistili, že pri telefonovaní za volantom vzniká druh tunelového videnia, pri ktorom ľudia neregistrujú periférne videnie. "Je to forma slepoty pri nepozornosti a ovplyvňuje vnímanie značiek, iných dopravných prostriedkov či semaforov," povedal Strayer.

Nepozornosť však podľa výsledkov výskumov nevzniká pri počúvaní hudby, audio kníh alebo rozhovore so spolujazdcom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 157
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 178
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 590
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 806
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 630
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 793
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 822
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 399
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 192
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 850

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš podáva trestné oznámenie vo veci Slovenských brancov

Minister chce, aby prokuratúra preskúmala činnosť organizácie.

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

EKONOMIKA

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži

Nie každý gombík spustí zelenú.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.