SME

TEST: Lexus NX s turbom konkuruje hybridu

Okrem spotreby a ceny je verzia 200t vo všetkom lepšia ako hybrid. Tento Lexus poteší, ak prevažujú dlhé trasy mimo mesta.

Lexus NX dostal k výrazným hranám aj ostrý motor pre veľmi temperamentnú jazdu.Lexus NX dostal k výrazným hranám aj ostrý motor pre veľmi temperamentnú jazdu. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Lexus po rokoch hybridnej ofenzívy a práce na atmosférických motoroch pridal do ponuky preplňovaný benzínový motor.

Nech sú dôvody akékoľvek, paleta je bohatšia o jednu benzínovú verziu a pribudol aj ďalší dôvod na test. Najmä ak máme zmerané parametre a skúsenosti s hybridnou verziou 300h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Porovnanie ešte umocnil aj rovnaký výber verzie F-Sport, ktorá má nie len rovnaké aerodynamické prvky ale aj iný finálny prevodový pomer.

Tiež mali obe autá pohon všetkých kolies. Akurát v prípade benzínovej verzie ide o klasický pohon bez účasti elektromotorov.

SkryťVypnúť reklamu

Nový benzínový štvorvalec využíva pre Lexus typický systém vstrekovania D-4ST, ktorý podľa potreby vstrekuje palivo priamo do valcov alebo len do sacieho potrubia.

Agregát prepĺňa turbodúchadlo s dvojitou oddelenou turbínou na spôsob „twin-scroll“. Technické riešenia, ktoré výrobca urobil, prinášajú v praxi naozaj rýchlu reakciu a okamžitý nástup výkonu.

Pocity z reakcie auta na plynový pedál a z dynamiky sú také, ako pri Subaru Forester XT. Podľa našich meraní Forester XT je len o veľmi málo rýchlejší ako Lexus NX 200t.

nx_bok_06res_r7602.jpg

Podvozok si zachováva ešte prijateľný komfort na zlých cestách aj vo verzii F-Sport.

Kvalita jazdy stúpla

Benzínový štvorvalec je veľmi kultivovaný a má príjemný zvuk. Po stránke dynamiky jazdy a pôžitku za volantom je to na míle vzdialené od hybridnej verzie. Napokon aj namerané údaje to potvrdili.

SkryťVypnúť reklamu

Kým NX 300h dosiahne 100 kilometrovú rýchlosť za 9,9 sekundy, verzia 200t ju má reálne za 7,6 sekundy. Najväčší rozdiel v zrýchlení je pri dynamike zo 70 na 100 km/h.

Šesťstupňová automatická prevodovka nemá až tak nabrúsený športový charakter ako motor, ale veľmi dobre vie využiť krútiaci moment 320 Nm už od 1650 otáčok.

nx_prah_02res_r248.jpg
Prahy ostávajú stále čisté a to je pri nastupovaní do áut tohto typu dôležité.

Podľa našich testov vie hybrid 300h AWD reálne jazdiť so spotrebou blízko sedemlitrovej hranice. Hybrid je pohodlný v meste, ale mimo neho si vyžaduje pochopenie a prispôsobenie sa.

Jazde s novým NX 200t sa každý s radosťou prispôsobí najmä mimo mesta. Benzínový štvorvalec si za tichý a okamžitý nástup výkonu vypýta priemerne do 10 litrov na 100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Na diaľnici vie byť motor 200t ešte úspornejší. Navyše nový štvorvalec viac zušľachťuje svetlú výšku auta a jeho alternatívne použitie v ľahkom teréne.

So svetlosťou podvozka 175 milimetrov prejdete pomerne veľa a aj pohon všetkých kolies je v teréne úplne inde, než pri hybridnej verzii. Akurát predný nárazník verzie F-Sport môže byť obmedzujúci so zlým nájazdovým uhlom.

nx_kokpit_05res_r7848.jpg

Lexus NX má spomedzi všetkých modelov značky najpríťažlivejší kokpit.

Stačí zadefinovať použitie

Automobilka dala modelu NX prostredníctvom nového motora 200t úplne nový rozmer. Ide asi o prvé spojenie palubnej filozofie Lexus s klasickým ponímaním dynamiky jazdy.

Jednoducho Lexus s modelom NX uspokojil okrem milovníkov hybridov aj priaznivcov klasického pohonu všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinka je lepšia na dlhé cesty mimo mesta než hybridný model, ktorý je alternatívou práve do mesta. Príchod verzie 200t výber pri kúpe paradoxne nezamotal, ale vyriešil.

Ak má niekto v pláne jazdiť väčšinou v meste a chce na to používať Lexus NX, vrelo odporúčame hybrid. V uliciach mesta bude mať nižšiu spotrebu ako mimo neho.

nx_teren_01res_r7007.jpg

Verzia 200t má lepší pohon všetkých kolies v teréne ako hynrid, ale extrémnejšie kríženie náprav tiež nezvláda.

Benzínové turbo 200t je vhodné na dlhé pracovné cesty počas týždňa, pretože mimo mesta je úspornejšie a najmä príjemnejšie ako hybrid.

Lexus NX 200t lepšie zvláda aj občasný výlet do ľahkého terénu. Nehovoriac o tom, že pri 200t predpokladáme aj lepšiu jazdu na zasnežených cestách.

Pri výraznej akcelerácii na blate totiž zadné kolesá nečakali na veľké prešmyknutie predných.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

nx_ovladac_03res_r4234.jpg
Jednoduchý otočný ovládač namiesto dotykovej plochy „touchpad“ neoľutujete.

nx_najazd_04res_r248.jpg

Nárazník verzie F-Sport má citeľne znížený nájazdový uhol z 28,7 stupňa štandardnej verzie na 16,8 stupňa.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Lexus NX

Verzia

200t F Sport

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

37.500/41.100/53.200

Motor

benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom / vstrekovanie paliva D-4ST priamo do spaľovacieho priestoru alebo do sacích kanálov / 1998 (cm3)/vŕtanie x zdvih 86 x 86 mm

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

175 (238) /4800-5600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

320 / 1650-4000

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická / 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

7,1 / 7,63

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,42

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,31 (3. stupeň) 4,83 (4. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1600 (6. stupeň)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2300 (6. stupeň)

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,9 / 10,5

Objem palivovej nádrže (l)

60

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Dueler 235/55 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1755 / 605

Objem batožinového priestoru (l)

500

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2660/4630/1845/1645

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 600
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 952
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 042
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 508
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 359
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 579
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 120
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 291
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku
  2. Jozef Pivarník: Národnú Radu SR zachvátila Slintačka a Krívačka: Fico slintá múdrosti, Danko kríva od semaforu, Blaha... proste Blaha
  3. Michaela Gangwar: Na tinnitus si nemusíte len zvyknúť
  4. Juraj Tušš: Zahraničná politika, médiá a mienkotvorný vplyv
  5. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  6. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  7. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  8. Pavol Burda: Slintačka a krívačka slovenskej opozície
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 339
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 174
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 040
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 340
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 147
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 399
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 946
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 766
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu