Lexus po rokoch hybridnej ofenzívy a práce na atmosférických motoroch pridal do ponuky preplňovaný benzínový motor.
Nech sú dôvody akékoľvek, paleta je bohatšia o jednu benzínovú verziu a pribudol aj ďalší dôvod na test. Najmä ak máme zmerané parametre a skúsenosti s hybridnou verziou 300h.
Porovnanie ešte umocnil aj rovnaký výber verzie F-Sport, ktorá má nie len rovnaké aerodynamické prvky ale aj iný finálny prevodový pomer.
Tiež mali obe autá pohon všetkých kolies. Akurát v prípade benzínovej verzie ide o klasický pohon bez účasti elektromotorov.
Nový benzínový štvorvalec využíva pre Lexus typický systém vstrekovania D-4ST, ktorý podľa potreby vstrekuje palivo priamo do valcov alebo len do sacieho potrubia.
Agregát prepĺňa turbodúchadlo s dvojitou oddelenou turbínou na spôsob „twin-scroll“. Technické riešenia, ktoré výrobca urobil, prinášajú v praxi naozaj rýchlu reakciu a okamžitý nástup výkonu.
Pocity z reakcie auta na plynový pedál a z dynamiky sú také, ako pri Subaru Forester XT. Podľa našich meraní Forester XT je len o veľmi málo rýchlejší ako Lexus NX 200t.
Podvozok si zachováva ešte prijateľný komfort na zlých cestách aj vo verzii F-Sport.
Kvalita jazdy stúpla
Benzínový štvorvalec je veľmi kultivovaný a má príjemný zvuk. Po stránke dynamiky jazdy a pôžitku za volantom je to na míle vzdialené od hybridnej verzie. Napokon aj namerané údaje to potvrdili.
Kým NX 300h dosiahne 100 kilometrovú rýchlosť za 9,9 sekundy, verzia 200t ju má reálne za 7,6 sekundy. Najväčší rozdiel v zrýchlení je pri dynamike zo 70 na 100 km/h.
Šesťstupňová automatická prevodovka nemá až tak nabrúsený športový charakter ako motor, ale veľmi dobre vie využiť krútiaci moment 320 Nm už od 1650 otáčok.
Prahy ostávajú stále čisté a to je pri nastupovaní do áut tohto typu dôležité.
Podľa našich testov vie hybrid 300h AWD reálne jazdiť so spotrebou blízko sedemlitrovej hranice. Hybrid je pohodlný v meste, ale mimo neho si vyžaduje pochopenie a prispôsobenie sa.
Jazde s novým NX 200t sa každý s radosťou prispôsobí najmä mimo mesta. Benzínový štvorvalec si za tichý a okamžitý nástup výkonu vypýta priemerne do 10 litrov na 100 km.
Na diaľnici vie byť motor 200t ešte úspornejší. Navyše nový štvorvalec viac zušľachťuje svetlú výšku auta a jeho alternatívne použitie v ľahkom teréne.
So svetlosťou podvozka 175 milimetrov prejdete pomerne veľa a aj pohon všetkých kolies je v teréne úplne inde, než pri hybridnej verzii. Akurát predný nárazník verzie F-Sport môže byť obmedzujúci so zlým nájazdovým uhlom.
Lexus NX má spomedzi všetkých modelov značky najpríťažlivejší kokpit.
Stačí zadefinovať použitie
Automobilka dala modelu NX prostredníctvom nového motora 200t úplne nový rozmer. Ide asi o prvé spojenie palubnej filozofie Lexus s klasickým ponímaním dynamiky jazdy.
Jednoducho Lexus s modelom NX uspokojil okrem milovníkov hybridov aj priaznivcov klasického pohonu všetkých kolies.
Novinka je lepšia na dlhé cesty mimo mesta než hybridný model, ktorý je alternatívou práve do mesta. Príchod verzie 200t výber pri kúpe paradoxne nezamotal, ale vyriešil.
Ak má niekto v pláne jazdiť väčšinou v meste a chce na to používať Lexus NX, vrelo odporúčame hybrid. V uliciach mesta bude mať nižšiu spotrebu ako mimo neho.
Verzia 200t má lepší pohon všetkých kolies v teréne ako hynrid, ale extrémnejšie kríženie náprav tiež nezvláda.
Benzínové turbo 200t je vhodné na dlhé pracovné cesty počas týždňa, pretože mimo mesta je úspornejšie a najmä príjemnejšie ako hybrid.
Lexus NX 200t lepšie zvláda aj občasný výlet do ľahkého terénu. Nehovoriac o tom, že pri 200t predpokladáme aj lepšiu jazdu na zasnežených cestách.
Pri výraznej akcelerácii na blate totiž zadné kolesá nečakali na veľké prešmyknutie predných.
Jednoduchý otočný ovládač namiesto dotykovej plochy „touchpad“ neoľutujete.
Nárazník verzie F-Sport má citeľne znížený nájazdový uhol z 28,7 stupňa štandardnej verzie na 16,8 stupňa.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Lexus NX |
Verzia | 200t F Sport |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 37.500/41.100/53.200 |
Motor | benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom / vstrekovanie paliva D-4ST priamo do spaľovacieho priestoru alebo do sacích kanálov / 1998 (cm3)/vŕtanie x zdvih 86 x 86 mm |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 175 (238) /4800-5600 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 320 / 1650-4000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická / 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 7,1 / 7,63 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 37,42 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 3,31 (3. stupeň) 4,83 (4. stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1600 (6. stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2300 (6. stupeň) |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 7,9 / 10,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Typ a rozmer pneumatík | Bridgestone Dueler 235/55 R18 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1755 / 605 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2660/4630/1845/1645 |