SME

Vo Francúzsku testovali nový typ úpravy vozovky so zvýšenou priľnavosťou

Paríž 30. januára (TASR) Francúzski vodiči motorových vozidiel sa podieľajú na skúške nového povrchu vozovky, aj keď o tom nevedia. Nová povrchová úprava ...

Paríž 30. januára (TASR) Francúzski vodiči motorových vozidiel sa podieľajú na skúške nového povrchu vozovky, aj keď o tom nevedia. Nová povrchová úprava vozovky podľa odborníkov umožňuje lepšie jazdné vlastnosti a najmä zlepšuje účinnosť brzdenia, informuje v dnešnom čísle denník Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na základe testov sa zistilo, že nový typ vozovky so zvýšenou priľnavosťou zlepšuje bezpečnosť cestnej premávky: o 50 percent sa skracuje brzdná dráha na mokrej vozovke a vo veľkej miere sa zlepšuje stabilita vozidla v zákrute.

SkryťVypnúť reklamu

Testy ukázali, že brzdná dráha vozidla sa na novom povrchu vozovky skrátila o dobrých 10 metrov, pričom obaja skúšobní jazdci išli na dvoch rovnakých sériových autách s rovnakým vybavením aj s ABS a rovnakou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu. V stanovenom mieste obaja prudko stlačili brzdový pedál. Nešlo o spôsob riadenia auta, ani o stav bŕzd: jedno sa pohybovalo na vozovke s tradičnou povrchovou úpravou, druhé na novom type. Nazýva sa Colgrip, Spray-grip, ale aj Sure-grip jednotliví európski výrobcovia ho označujú jedným z týchto názvov. V princípe ide o to, že na prvú vrstvu asfaltu sa nanáša druhá vrstva pozostávajúca z granúl karbonizovaného bauxitu v hrúbke od jedného do troch milimetrov.

Nový typ vozovky predstavili nedávno na okruhu pri Paríži, kde sa konali aj technické skúšky. Na novom type vozovky sa dostáva do kontaktu s pneumatikou dvojnásobne vyšší počet granúl, čím sa zvyšuje priľnavosť kolies. Odborníci skúmali skrátenie brzdnej dráhy pri rôznych rýchlostiach. Napríklad pri 50 kilometrovej rýchlosti sa pri prudkom brzdení vzialenosť skrátila na 10 metrov, kým na vozovke s bežnou úpravou je brzdná dráha 14 metrov. Skúšobný jazdec po teste povedal, že sa síce viac opotrebúvajú pneumatiky, ale niekedy tie štyri metre môžu v meste zachrániť život dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu

V absolútnej diskrétnosti nedávno naniesli novú vrstvu na niektorých úsekoch francúzskych ciest s častým výskytom dopravných nehôd. Vodičom zatiaľ nič konkrétne o mieste nového povrchu vozovky nechcú povedať, aby to nezneužili a nezačali jazdiť vysokou rýchlosťou, zdôraznil Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 575
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 478
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 553
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 497
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 966
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 650
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 465
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 449
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 532
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 20 575
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 473
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 617
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 813
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 692
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 693
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 607
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu