Koncept Peugeot Fractal ukazuje techniku blízkej budúcnosti

Fotografie interiéru naznačujú prítomnosť dotykového displeja s funkciou spätnej väzby. Fractal zrejme sleduje únavu vodiča, vylepšením prešlo aj zobrazenie navigácie.

(Zdroj: Peugeot)

Peugeot nedávno zverejnil prvé videá konceptu športového štvormiestneho vozidla s názvom Fractal, ktoré jeho dizajn viac zakrývali, ako ukazovali.

Teraz prišiel výrobca s levom v znaku s oficiálnymi fotografiami, stále však nezverejnil žiadne technické detaily. V interiéri sme našli podobné črty s konceptom Onyx. Pripomína nám ho do strán natiahnutý volant na spôsob Formuly 1, ale najmä výrazné oddelenie sedadiel vysokým stredovým tunelom.

Pre zobrazenie navigácie a potrebných informácií pre vodiča poslúži displej, nahradzujúci klasické “budíky“. Podobné riešenie s názvom Virtual Cockpit už využíva vo svojich sériových vozidlách Audi.

Zaujímavo pôsobí zobrazenie navigácie. Na displeji vidno až dve autá. Prvé s predstihom ukazuje spôsob radenia sa do pruhov pred križovatkou a naznačuje smer cesty, zatiaľ čo druhé predstavuje reálnu polohu vozidla.

Podobný systém dotiahnutý na vyšší level predstavila pred časom automobilka Jaguar Land Rover. Využila ten istý princíp v kombinácii so svojím virtuálnym čelným sklom. Pomocou laserových projekcií na ňom zobrazila virtuálne auto, ktoré navádzalo vodiča na správnu cestu.

Asi najzásadnejšou informáciou, ktorú nám prezrádza fotografia displeja pred vodičom, je stav nabitia batérií a dojazd. Z toho vyplýva, že koncept Fractal dostane čisto elektrický, prípadne plug-in hybridný pohon.

Displej vo svojej ľavej časti zobrazuje ikonu spolu s percentuálnym údajom, ktorý sa pravdepodobne týka únavy šoféra.

Ovládač, prípadne touchpad umiestnený na stredovom tuneli nahradil dotykový displej. Keďže je mimo zorného poľa vodiča, dá sa predpokladať, že využíva funkciu spätnej väzby. Po kliknutí na konkrétnu ikonu, prípadne pri listovaní v telefónnom zozname vás displej usmerňuje napríklad jemným vibrovaním.

Keď je to spojené s intuitívnym a prehľadným menu, ide o funkčné riešenie. Vodič tak dokáže ovládať základné funkcie bez nutnosti sklopiť zrak z cesty. Je to podobné ako v prípade klasických gombíkov, keď vodič po pamäti siahne na ovládanie rádia, či nastavenia teploty klimatizácie.

Aktualizované 12:00

Krátko po uverejnení článku Peugeot zverejnil tlačovú správu, týkajúcu sa konceptu Fractal. O jeho pohon sa postará dvojica elektromotorov s rovnakým výkonom 75 kW. Jeden je umiestnený na prednej a druhý na zadnej náprave. Podľa francúzskej automobilky prejde Fractal na jedno nabitie vzdialenosť 450 km.

Prevodové pomery motorov sú rozdielne. Pre rozbeh z pokoja využíva vozidlo primárne elektromotor uložený na zadnej náprave. S narastajúcou rýchlosťou postupne preberá iniciatívu elektromotor poháňajúci prednú nápravu.

Fractal upozorní chodcov na svoju prítomnosť

Hmotnosť konceptu dosahuje približne 1000 kg. Pri jeho výrobe využíval Peugeot vo veľkom 3D tlačiarne. Do výbavy sa dostal aj 7,7 palcový holografický head up displej.

Štúdia môže v závislosti od podmienok meniť svoju svetlú výšku. Zatiaľ čo v meste sa najnižšia časť podvozka nachádza 11 cm nad zemou, počas jazdy na diaľnici klesne podvozok na úroveň 7 cm nad vozovkou.

Tradičným plusom, ale aj problémom elektromobilov je ich nízka hlučnosť. Často sa potom stáva, že ich chodci v premávke nezaregistrujú, preto štúdia Fractal ostatných členov cestnej premávky upozorní na svoju prítomnosť aj dodatočným akustickým znamením.

Peugeot sa tak prispôsobuje budúcim pravidlám EÚ, týkajúcich sa práve elektrických vozidiel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 777
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 012
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 158
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 012
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 639
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 351
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.