Peugeot nedávno zverejnil prvé videá konceptu športového štvormiestneho vozidla s názvom Fractal, ktoré jeho dizajn viac zakrývali, ako ukazovali.
Teraz prišiel výrobca s levom v znaku s oficiálnymi fotografiami, stále však nezverejnil žiadne technické detaily. V interiéri sme našli podobné črty s konceptom Onyx. Pripomína nám ho do strán natiahnutý volant na spôsob Formuly 1, ale najmä výrazné oddelenie sedadiel vysokým stredovým tunelom.
Pre zobrazenie navigácie a potrebných informácií pre vodiča poslúži displej, nahradzujúci klasické “budíky“. Podobné riešenie s názvom Virtual Cockpit už využíva vo svojich sériových vozidlách Audi.
Zaujímavo pôsobí zobrazenie navigácie. Na displeji vidno až dve autá. Prvé s predstihom ukazuje spôsob radenia sa do pruhov pred križovatkou a naznačuje smer cesty, zatiaľ čo druhé predstavuje reálnu polohu vozidla.
Podobný systém dotiahnutý na vyšší level predstavila pred časom automobilka Jaguar Land Rover. Využila ten istý princíp v kombinácii so svojím virtuálnym čelným sklom. Pomocou laserových projekcií na ňom zobrazila virtuálne auto, ktoré navádzalo vodiča na správnu cestu.

Asi najzásadnejšou informáciou, ktorú nám prezrádza fotografia displeja pred vodičom, je stav nabitia batérií a dojazd. Z toho vyplýva, že koncept Fractal dostane čisto elektrický, prípadne plug-in hybridný pohon.
Displej vo svojej ľavej časti zobrazuje ikonu spolu s percentuálnym údajom, ktorý sa pravdepodobne týka únavy šoféra.
Ovládač, prípadne touchpad umiestnený na stredovom tuneli nahradil dotykový displej. Keďže je mimo zorného poľa vodiča, dá sa predpokladať, že využíva funkciu spätnej väzby. Po kliknutí na konkrétnu ikonu, prípadne pri listovaní v telefónnom zozname vás displej usmerňuje napríklad jemným vibrovaním.
Keď je to spojené s intuitívnym a prehľadným menu, ide o funkčné riešenie. Vodič tak dokáže ovládať základné funkcie bez nutnosti sklopiť zrak z cesty. Je to podobné ako v prípade klasických gombíkov, keď vodič po pamäti siahne na ovládanie rádia, či nastavenia teploty klimatizácie.
Aktualizované 12:00
Krátko po uverejnení článku Peugeot zverejnil tlačovú správu, týkajúcu sa konceptu Fractal. O jeho pohon sa postará dvojica elektromotorov s rovnakým výkonom 75 kW. Jeden je umiestnený na prednej a druhý na zadnej náprave. Podľa francúzskej automobilky prejde Fractal na jedno nabitie vzdialenosť 450 km.
Prevodové pomery motorov sú rozdielne. Pre rozbeh z pokoja využíva vozidlo primárne elektromotor uložený na zadnej náprave. S narastajúcou rýchlosťou postupne preberá iniciatívu elektromotor poháňajúci prednú nápravu.
Fractal upozorní chodcov na svoju prítomnosť
Hmotnosť konceptu dosahuje približne 1000 kg. Pri jeho výrobe využíval Peugeot vo veľkom 3D tlačiarne. Do výbavy sa dostal aj 7,7 palcový holografický head up displej.
Štúdia môže v závislosti od podmienok meniť svoju svetlú výšku. Zatiaľ čo v meste sa najnižšia časť podvozka nachádza 11 cm nad zemou, počas jazdy na diaľnici klesne podvozok na úroveň 7 cm nad vozovkou.
Tradičným plusom, ale aj problémom elektromobilov je ich nízka hlučnosť. Často sa potom stáva, že ich chodci v premávke nezaregistrujú, preto štúdia Fractal ostatných členov cestnej premávky upozorní na svoju prítomnosť aj dodatočným akustickým znamením.
Peugeot sa tak prispôsobuje budúcim pravidlám EÚ, týkajúcich sa práve elektrických vozidiel.
