Koncept Peugeot Fractal ukazuje techniku blízkej budúcnosti

Fotografie interiéru naznačujú prítomnosť dotykového displeja s funkciou spätnej väzby. Fractal zrejme sleduje únavu vodiča, vylepšením prešlo aj zobrazenie navigácie.

(Zdroj: Peugeot)

Peugeot nedávno zverejnil prvé videá konceptu športového štvormiestneho vozidla s názvom Fractal, ktoré jeho dizajn viac zakrývali, ako ukazovali.

Teraz prišiel výrobca s levom v znaku s oficiálnymi fotografiami, stále však nezverejnil žiadne technické detaily. V interiéri sme našli podobné črty s konceptom Onyx. Pripomína nám ho do strán natiahnutý volant na spôsob Formuly 1, ale najmä výrazné oddelenie sedadiel vysokým stredovým tunelom.

Pre zobrazenie navigácie a potrebných informácií pre vodiča poslúži displej, nahradzujúci klasické “budíky“. Podobné riešenie s názvom Virtual Cockpit už využíva vo svojich sériových vozidlách Audi.

Zaujímavo pôsobí zobrazenie navigácie. Na displeji vidno až dve autá. Prvé s predstihom ukazuje spôsob radenia sa do pruhov pred križovatkou a naznačuje smer cesty, zatiaľ čo druhé predstavuje reálnu polohu vozidla.

Podobný systém dotiahnutý na vyšší level predstavila pred časom automobilka Jaguar Land Rover. Využila ten istý princíp v kombinácii so svojím virtuálnym čelným sklom. Pomocou laserových projekcií na ňom zobrazila virtuálne auto, ktoré navádzalo vodiča na správnu cestu.

Asi najzásadnejšou informáciou, ktorú nám prezrádza fotografia displeja pred vodičom, je stav nabitia batérií a dojazd. Z toho vyplýva, že koncept Fractal dostane čisto elektrický, prípadne plug-in hybridný pohon.

Displej vo svojej ľavej časti zobrazuje ikonu spolu s percentuálnym údajom, ktorý sa pravdepodobne týka únavy šoféra.

Ovládač, prípadne touchpad umiestnený na stredovom tuneli nahradil dotykový displej. Keďže je mimo zorného poľa vodiča, dá sa predpokladať, že využíva funkciu spätnej väzby. Po kliknutí na konkrétnu ikonu, prípadne pri listovaní v telefónnom zozname vás displej usmerňuje napríklad jemným vibrovaním.

Keď je to spojené s intuitívnym a prehľadným menu, ide o funkčné riešenie. Vodič tak dokáže ovládať základné funkcie bez nutnosti sklopiť zrak z cesty. Je to podobné ako v prípade klasických gombíkov, keď vodič po pamäti siahne na ovládanie rádia, či nastavenia teploty klimatizácie.

Aktualizované 12:00

Krátko po uverejnení článku Peugeot zverejnil tlačovú správu, týkajúcu sa konceptu Fractal. O jeho pohon sa postará dvojica elektromotorov s rovnakým výkonom 75 kW. Jeden je umiestnený na prednej a druhý na zadnej náprave. Podľa francúzskej automobilky prejde Fractal na jedno nabitie vzdialenosť 450 km.

Prevodové pomery motorov sú rozdielne. Pre rozbeh z pokoja využíva vozidlo primárne elektromotor uložený na zadnej náprave. S narastajúcou rýchlosťou postupne preberá iniciatívu elektromotor poháňajúci prednú nápravu.

Fractal upozorní chodcov na svoju prítomnosť

Hmotnosť konceptu dosahuje približne 1000 kg. Pri jeho výrobe využíval Peugeot vo veľkom 3D tlačiarne. Do výbavy sa dostal aj 7,7 palcový holografický head up displej.

Štúdia môže v závislosti od podmienok meniť svoju svetlú výšku. Zatiaľ čo v meste sa najnižšia časť podvozka nachádza 11 cm nad zemou, počas jazdy na diaľnici klesne podvozok na úroveň 7 cm nad vozovkou.

Tradičným plusom, ale aj problémom elektromobilov je ich nízka hlučnosť. Často sa potom stáva, že ich chodci v premávke nezaregistrujú, preto štúdia Fractal ostatných členov cestnej premávky upozorní na svoju prítomnosť aj dodatočným akustickým znamením.

Peugeot sa tak prispôsobuje budúcim pravidlám EÚ, týkajúcich sa práve elektrických vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 013
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 552
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 553
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 260
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 922
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 737
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 397
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 299
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 566
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 115

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.