SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Koncept Peugeot Fractal ukazuje techniku blízkej budúcnosti

Fotografie interiéru naznačujú prítomnosť dotykového displeja s funkciou spätnej väzby. Fractal zrejme sleduje únavu vodiča, vylepšením prešlo aj zobrazenie navigácie.

(Zdroj: Peugeot)

Peugeot nedávno zverejnil prvé videá konceptu športového štvormiestneho vozidla s názvom Fractal, ktoré jeho dizajn viac zakrývali, ako ukazovali.

Teraz prišiel výrobca s levom v znaku s oficiálnymi fotografiami, stále však nezverejnil žiadne technické detaily. V interiéri sme našli podobné črty s konceptom Onyx. Pripomína nám ho do strán natiahnutý volant na spôsob Formuly 1, ale najmä výrazné oddelenie sedadiel vysokým stredovým tunelom.

Pre zobrazenie navigácie a potrebných informácií pre vodiča poslúži displej, nahradzujúci klasické “budíky“. Podobné riešenie s názvom Virtual Cockpit už využíva vo svojich sériových vozidlách Audi.

Zaujímavo pôsobí zobrazenie navigácie. Na displeji vidno až dve autá. Prvé s predstihom ukazuje spôsob radenia sa do pruhov pred križovatkou a naznačuje smer cesty, zatiaľ čo druhé predstavuje reálnu polohu vozidla.

Podobný systém dotiahnutý na vyšší level predstavila pred časom automobilka Jaguar Land Rover. Využila ten istý princíp v kombinácii so svojím virtuálnym čelným sklom. Pomocou laserových projekcií na ňom zobrazila virtuálne auto, ktoré navádzalo vodiča na správnu cestu.

Asi najzásadnejšou informáciou, ktorú nám prezrádza fotografia displeja pred vodičom, je stav nabitia batérií a dojazd. Z toho vyplýva, že koncept Fractal dostane čisto elektrický, prípadne plug-in hybridný pohon.

Displej vo svojej ľavej časti zobrazuje ikonu spolu s percentuálnym údajom, ktorý sa pravdepodobne týka únavy šoféra.

Ovládač, prípadne touchpad umiestnený na stredovom tuneli nahradil dotykový displej. Keďže je mimo zorného poľa vodiča, dá sa predpokladať, že využíva funkciu spätnej väzby. Po kliknutí na konkrétnu ikonu, prípadne pri listovaní v telefónnom zozname vás displej usmerňuje napríklad jemným vibrovaním.

Keď je to spojené s intuitívnym a prehľadným menu, ide o funkčné riešenie. Vodič tak dokáže ovládať základné funkcie bez nutnosti sklopiť zrak z cesty. Je to podobné ako v prípade klasických gombíkov, keď vodič po pamäti siahne na ovládanie rádia, či nastavenia teploty klimatizácie.

Aktualizované 12:00

Krátko po uverejnení článku Peugeot zverejnil tlačovú správu, týkajúcu sa konceptu Fractal. O jeho pohon sa postará dvojica elektromotorov s rovnakým výkonom 75 kW. Jeden je umiestnený na prednej a druhý na zadnej náprave. Podľa francúzskej automobilky prejde Fractal na jedno nabitie vzdialenosť 450 km.

Prevodové pomery motorov sú rozdielne. Pre rozbeh z pokoja využíva vozidlo primárne elektromotor uložený na zadnej náprave. S narastajúcou rýchlosťou postupne preberá iniciatívu elektromotor poháňajúci prednú nápravu.

Fractal upozorní chodcov na svoju prítomnosť

Hmotnosť konceptu dosahuje približne 1000 kg. Pri jeho výrobe využíval Peugeot vo veľkom 3D tlačiarne. Do výbavy sa dostal aj 7,7 palcový holografický head up displej.

Štúdia môže v závislosti od podmienok meniť svoju svetlú výšku. Zatiaľ čo v meste sa najnižšia časť podvozka nachádza 11 cm nad zemou, počas jazdy na diaľnici klesne podvozok na úroveň 7 cm nad vozovkou.

Tradičným plusom, ale aj problémom elektromobilov je ich nízka hlučnosť. Často sa potom stáva, že ich chodci v premávke nezaregistrujú, preto štúdia Fractal ostatných členov cestnej premávky upozorní na svoju prítomnosť aj dodatočným akustickým znamením.

Peugeot sa tak prispôsobuje budúcim pravidlám EÚ, týkajúcich sa práve elektrických vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 421
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 483
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 618
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 187
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 134
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 093
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 967
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

5 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Conor McGregor.

McGregor nezvládol svoj návrat do klietky.

4 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan