S príchodom Renaultu Kadjar sme sa nemohli vyhnúť jeho porovnaniu s jeho dvojičkou Nissanom Qashqai, ktorý je na trhu približne o rok a pol dlhšie.
V disciplíne dizajn exteriéru u nás vyhráva Kadjar s modernejším vzhľadom. Qashqai výrazne nezaostáva, ale aj vďaka jeho vysokým predajom a častému výskytu na cestách pôsobí tuctovo.
Interiér oboch vozidiel, čo sa tvarov týka, je prakticky identický. Rozdiel je najmä v použitých materiáloch. Qashqaiu uberá body za dojem najmä volant, využívaný vo väčšine modelov značky. Časy, keď kráčal s dobou, sú už za nami.
Interiér Kadjaru pôsobí modernejšie
Malé rozdiely môžeme nájsť v usporiadaní odkladacích priestorov na stredovom tuneli. Je to spôsobené prítomnosťou ovládača pohonu všetkých kolies v prípade Renaultu.
Kadjar má krajšiu grafiku dotykového displeja s väčším množstvom funkcií. Testovaný Nissan zase ponúkal možnosť zobrazenia celého okolia vozidla vďaka výstupom zo štyroch kamier.
V kufri ponúkajú obe vozidlá rovnako variabilný priestor s dvojitým dnom a možnosťou rozdelenia priestoru na dve časti. Nissan mal kvôli prítomnosti dojazdovej rezervy a nižšej celkovej dĺžky vozidla o niečo menší kufor.
Z praktických riešení ponúkal testovaný Kadjar navyše možnosť sklopenia zadných sedadiel z batožinového priestoru.
Kadjar má krajšie zobrazenie výstupu z kamery, ale neponúka obrazové pokrytie celého okolia vozidla ako Qashqai. Foto: Rastislav Chvála
Benzín má oproti nafte navrch
Porovnávať rovnaké motorizácie by pri dvojičkách nemalo zmysel, a tak sme do testu vybrali naftový Kadjar s pohonom všetkých kolies a benzínový Qashqai s poháňanou prednou nápravou.
Výhodou naftovej, turbom prepĺňanej pohonnej jednotky je vyšší krútiaci moment dostupný v nižších otáčkach a lepšia spotreba.
V reálnej premávke však rozdiel v spotrebe nebol až taký výrazný, akoby sme čakali. Spôsoboval to rozdiel hmotnosti čiastočne zapríčinený aj prítomnosťou pohonu všetkých kolies v Renaulte.
Výkonnejší benzínový agregát pod kapotu Nissanu možno nevynikal okamžitou reakciou na plyn, ale s ľahším vozidlom si poradil podstatne lepšie, čo potvrdili aj naše merania pružnosti motorov.
Renault pôsobí zvnútra modernejšie. Digitálne “budíky“ by sme však radšej vymenili za klasické analógové. Foto: Rastislav Chvála
V teréne neprehral, ale ani nevynikol
Na miestach mimo cesty mal samozrejme, navrch Renault s pohonom všetkých kolies. Subjektívne sa nám zdal aj pohodlnejší, najmä na štrkovej ceste.
V strmom kopci a pri krížení náprav sme sa trochu zapotili, ale Kadjar nakoniec prejazd zvolenou prekážkou na prašnom podklade zvládol.
Vzhľadom na kategóriu auta sú jeho schopnosti mimo cesty postačujúce a väčšina bežných motoristov aj tak tento jeho potenciál nikdy naplno nevyužije.
Obe autá ponúkajú zhodné, praktické riešenia v batožinovom priestore. V Kadjare môžete navyše sklopiť zadné sedadlá aj priamo z kufra. Foto: Rastislav Chvála
Vybrali by sme Kadjar s motorom z Nissanu
Príchod Kadjaru na trh s oneskorením je pre Renault nevýhodou. Už len ťažko dobehne zameškané v zmysle doteraz výborných predajov modelu Qashqai.
Pre vodičov je to však dobrá správa, keďže na trh dorazila modernejšia a neokukaná verzia úspešného automobilu. Vzhľad, použité materiály, ale aj multimediálny systém stavia Kadjar do popredia.
Motoricky nás však viac oslovil benzínový agregát Nissanu. Škoda, že ho Renault momentálne nemá vo svojej ponuke.
Multimediálny systém Renaultu má viac funkcií a krajšiu grafiku. Foto: Rastislav Chvála
V disciplíne dizajn exteriéru u nás vyhráva Kadjar s modernejším vzhľadom. Foto: Rastislav Chvála
V strmom kopci a pri krížení náprav sme sa trochu zapotili, ale Kadjar nakoniec prejazd zvolenou prekážkou na prašnom podklade zvládol. Foto: Rastislav Chvála
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Renault Kadjar | Nissan Qashqai |
Verzia | 1.6 Energy dCi 130 4x4 | DIG-T160 |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 17 790/24 590/30 990 | 15 490/18 250/27 960* |
Motor | 1,6 dCi - diesel | DIG-T 160 benzín |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 96(130)4000 | 120(163)/5600 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 320/1750 | 240/2000-4000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 10,5/12,85 | 9,1/9,44 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 41,83 | 38,16 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 5,75 na trojke | 4,46 na trojke |
5,95 na štvorke | 6,34 na štvorke | |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1750 | 1900 |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2550 | 2700 |
Stav tachometra (km) | 3963 | 8400 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,9/6,1 | 5,8/6,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 | 65 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1660/2059 | 1390/1885 |
Objem batožinového priestoru (l) | 472 | 401 (v prípade modelu s rezervou) |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2646; 4449; 1836; 1607 | 2646; 4380; 1806; 1590 |
Posed vodiča a výhľad | mierne prekážajú A stĺpiky a smerom k nim sa dvíhajúca palubná doska | |
Ovládanie palubného systému/navigácie | tlačidlá na volante/dotykový displej má veľké ikony; nastaviteľné domovské obrazovky | multifunkčný volant/ dotykový displej a gombíky; pozitívne hodnotíme aj dostatočne veľké ikony pri dotykovom ovládaní multimediálneho systému, v niektorých situáciách multimediálny systém zamrzne a má dlhšie reakcie |
Jazyk auta/navigácie | SVK/SVK | ENG/SVK |
Grafika displejov a zobrazovanie | na Nissane cítiť vek, Renault pôsobí v tomto ohľade lepšie a modernejšie | |
Odomykanie/vstup do auta | bezkľúčový s gombíkom na kľučke rovnaký u oboch áut, Renault ma štýlovejšiu kartu v porovnaní s kľúčom Nissanu | |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | vpredu nízky prah, doširoka otvárateľné dvere; vyšším postavám môže prekážať poloha volantu / vzadu prekáža stredový tunel; pozitívom je nízky vnútorný prah | |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | šofér elektrické, spolujazdec manuálne | manuálne |
Sklápanie operadiel v druhom rade | aj z kufra, aj z auta | iba z auta |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | dvojité dno deliteľné na dve časti rovnako u oboch áut; dva boxy po stranách, dva háčiky a dve oká | |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca sada pod dnom | dojazdové koleso pod dnom |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | dve tesniace gumy udržia prahy čisté; klasické veko nádrže; dostupný ostrekovač |
* v cene Nissanu je zahrnutý aj letný bonus 500 eur