SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Prvá Jazda: Ford Mustang prináša “Ameriku“ do Európy

Aj keď je motor EcoBoost úspornejší, lacnejší a stále dostatočne dynamický, v súboji s osemvalcom rozhodne nemá navrch.

Ford priniesol Mustang do Európy po 50-tich rokoch.Ford priniesol Mustang do Európy po 50-tich rokoch. (Zdroj: Ford)

Ford Mustang bolo u nás auto dlho známe najmä vďaka jeho častému účinkovaniu na striebornom plátne. Stretnúť ho na našich cestách nebolo bežné.

Postupne sa však začali množiť individuálni záujemcovia, ktorí si ho boli ochotní nechať priviesť aj do našich končín. Všetko sa zmenilo s príchodom jeho najnovšej šiestej generácie. Výrobca ju totiž pri predstavení nazval globálnym modelom. Ford Mustang sa tak po 50-tich rokoch začal oficiálne predávať aj v Európe.

EcoBoost dynamikou výrazne nezaostáva

Práve pre potreby starého kontinentu Ford rozšíril ponuku o turbom prepĺňaný štvorvalec EcoBoost s objemom 2,3 l. Pri preberaní testovacích vozidiel bolo naše sklamanie veľké. Napriek snahe sa nám ušiel práve “európsky“ motor pod kapotou modelu s otvárateľnou plátennou strechou.

Našťastie počas druhého kola testovacích jázd sme mohli vyskúšať aj osemvalec, ktorý k Mustangu jednoznačne patrí. Oba motory boli spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale s rozdielnym sprevodovaním.

Slabšia z dvojice motorizácií (2,3 l EcoBoost) disponuje maximálnym výkonom 233 kW. Zrýchlením na 100 km/h pod šesť sekúnd výrazne nezaostáva za osemvalcom. Chýba mu však ten správny zvuk, ktorý šofér Mustangu očakáva.

Aj napriek dobrým dynamickým vlastnostiam sa nám len ťažko odhaduje cieľová skupina tejto verzie vozidla. Ford stavia v prípade Mustangu na emócie, pocit z jazdy a nie na racionálne zdôvodnenie kúpy. EcoBoost nám do tejto koncepcie jednoducho nezapadá, je však iba jednou z možností.

Na priečnych vlnách a nerovnostiach vo verzii bez strechy cítiť slabšiu torznú tuhosť karosérie v porovnaní s fastbackom. Foto: Ford

Interiér prebral prvky ostatných Fordov

Interiér nepovažujeme za najsilnejšiu stránku vozidla. Dotykový displej a niektoré ďalšie prvky prebraté z ostatných modelov značky sa nám do Mustangu nehodili. V tomto prípade sme očakávali niečo výnimočnejšie. Plusom bolo dobré umiestnenie radiacej páky a jej presný chod.

Asi najväčším pozitívom je samotná jazda. Mustang nie je len vozidlo vhodné na bezhlavú akceleráciu po rovine, ale napriek svojej hmotnosti, okolo 1700 kg, ochotne poslúcha v zákrutách.

V promo videu vyzdvihovali zástupcovia značky minimálny rozdiel v správaní v neprospech kabrioletu voči verzii s karosériou typu fastback. Rozdiel je však citeľný minimálne na nerovnostiach.

Otváranie plátennej strechy je elektrické, funguje však iba v minimálnych rýchlostiach a treba ju ručne zaistiť. Foto: Ford

Skutočný zážitok príde s osemvalcom

Po presadnutí do fastbacku so ševeliacim osemvalcom sa dostaví ten príjemný pocit, pre ktorý si Mustanga kúpi nejeden fanúšik. Falošný pocit nadradenosti zvýrazňuje zvuk aj mohutná predná kapota. Týmto pocitom sa však netreba nechať uniesť.

Šiesta generácia Mustangu totiž okrem štýlu prináša aj schopnosť jazdiť skutočne rýchlo, a to nielen na rovinkách. Podvozok spolu so stabilizačným systémom dokážu skrotiť výkon 310 kW bez výraznejších problémov. Platí to pre režim Normal.

Na výber sú ešte ďalšie tri režimy jazdy Sport +, Track a Snow. Posledný je určený pre sneh a blato. Pri aktivovaní režimu Track sa stabilizačný systém vypne a umožní vozidlu s pohonom zadnej nápravy prechádzať zákruty driftom.

Nemali sme možnosť túto jeho vlastnosť v prostredí bežnej premávky otestovať naplno, ale aj jeden ostrejší prejazd a ustrelenie zadnej časti auta do strany nás presvedčil, že osemvalec má na driftovanie všetky predpoklady.

Dotykový displej a niektoré ďalšie prvky prebraté z ostatných modelov značky sa nám do Mustangu nehodili. V tomto prípade sme očakávali niečo výnimočnejšie. Foto: Ford

Na plyn reaguje bleskovo

Motor s objemom päť litrov, podľa očakávania, kladie silný odpor a pri podradení cítiť naozaj účinné brzdenie motorom. Jeho reakcia na plyn je doslova blesková, najmä pri stlačení.

Pri prudkom ubratí je to o niečo horšie a otáčky klesajú len pozvoľna. Motor má naozaj veľkú zotrvačnosť, čo nie je pre športovú jazdu najideálnejšie.

Ochotu akcelerovať od naozaj nízkych otáčok, by mu závidel aj nejeden diesel. Jeho silu samozrejme, najviac cítiť pri prudkom štarte z miesta, ale aj pri dosiahnutí približne 6700 otáčok. Vtedy totiž zasiahne obmedzovač a vodič má pocit, akoby narazil do neviditeľnej steny.

Ford Mustang patrí medzi autá, v ktorých nás ani nenapadlo skúmať priestor pre posádku vzadu. Človek pri ňom nerozmýšľa nad veľkosťou batožinového priestoru, vyberie si ho pre potešenie.

Nový Mustang prináša okrem štýlu prekvapivo dobré jazdné vlastnosti. Nás viac oslovil jeho vonkajší ako vnútorný vzhľad, ale najdôležitejšou vecou pri podobnom aute je asi pocit. Náš výber je v tomto prípade jednoduchý a jednoznačný – karoséria fastback a osemvalec.

ico

Ford Mustang

Nie každý má pochopenie pre vozidlo, akým je Mustang. Pre niekoho je auto iba dopravným prostriedkom, asi väčšina motoristov musí pozerať na praktickú stránku vozidla, a potom ostáva skupina, ktorej je blízka práve vôňa benzínu a zvuk osemvalca. Fanúšika spoza volantu Mustanga spoznáte hneď. Keď stojí na červenej vedľa vás, zvyčajne sa naširoko usmieva a jeho palec smeruje hore. Po priateľskom odzdravení “pošteklením“ plynového pedála sa jeho úsmev ešte viac rozšíri a ráznym gestom prejaví záujem o predvedenie zvuku vo vyšších otáčkach. Po rozsvietení zelenej sa nikam neponáhľa a vychutná si odpich vysnívaného vozidla. V spätných zrkadlách vidno jeho povzbudzovanie blikaním diaľkových svetiel. Mustang ostane možno pre niekoho nezmyselným, ale pre iného vysnívaným autom. Ford pri jeho vývoji samozrejme stavil na tú druhú skupinu.

Cenník

motor

výkon (kW)

krútiaci moment (Nm)

prevodovka/ počet stupňov

fastback (eur)

kabriolet (eur)

2,3 EcoBoost

233

432

MT/6

37 990

42 990

AT/6

41 490

46 490

5,0 Ti-VCT V8

310

530

MT/6

43 990

48 990

AT/6

47 490

52 490

značka

Ford

model

Mustang

motorizácia

5,0 Ti-VCT V8

objem (cm 3)/ počet valcov

4951/8

výkon (kW (k))

310(421)/6500

krútiaci moment (Nm)

530/4250

reakcia na plyn

excelentná reakcia na stlačenie plynu, menej výrazná pri prudkom ubratí

pohotovostná hmotnosť (kg)

1720

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  4. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 608
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 716
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 091
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 699
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 650
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 024
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 016
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 558
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 546
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


7 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


15 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  2. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  3. Igor Múdry: Kľak
  4. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  5. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  6. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  7. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  8. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur!
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 117
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 372
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 927
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 498
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 051
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 805
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 661
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu