SME

Prvá Jazda: Ford Mustang prináša “Ameriku“ do Európy

Aj keď je motor EcoBoost úspornejší, lacnejší a stále dostatočne dynamický, v súboji s osemvalcom rozhodne nemá navrch.

Ford priniesol Mustang do Európy po 50-tich rokoch.Ford priniesol Mustang do Európy po 50-tich rokoch. (Zdroj: Ford)

Ford Mustang bolo u nás auto dlho známe najmä vďaka jeho častému účinkovaniu na striebornom plátne. Stretnúť ho na našich cestách nebolo bežné.

Postupne sa však začali množiť individuálni záujemcovia, ktorí si ho boli ochotní nechať priviesť aj do našich končín. Všetko sa zmenilo s príchodom jeho najnovšej šiestej generácie. Výrobca ju totiž pri predstavení nazval globálnym modelom. Ford Mustang sa tak po 50-tich rokoch začal oficiálne predávať aj v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

EcoBoost dynamikou výrazne nezaostávaPráve pre potreby starého kontinentu Ford rozšíril ponuku o turbom prepĺňaný štvorvalec EcoBoost s objemom 2,3 l. Pri preberaní testovacích vozidiel bolo naše sklamanie veľké. Napriek snahe sa nám ušiel práve “európsky“ motor pod kapotou modelu s otvárateľnou plátennou strechou.

SkryťVypnúť reklamu

Našťastie počas druhého kola testovacích jázd sme mohli vyskúšať aj osemvalec, ktorý k Mustangu jednoznačne patrí. Oba motory boli spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale s rozdielnym sprevodovaním.

Slabšia z dvojice motorizácií (2,3 l EcoBoost) disponuje maximálnym výkonom 233 kW. Zrýchlením na 100 km/h pod šesť sekúnd výrazne nezaostáva za osemvalcom. Chýba mu však ten správny zvuk, ktorý šofér Mustangu očakáva.

Aj napriek dobrým dynamickým vlastnostiam sa nám len ťažko odhaduje cieľová skupina tejto verzie vozidla. Ford stavia v prípade Mustangu na emócie, pocit z jazdy a nie na racionálne zdôvodnenie kúpy. EcoBoost nám do tejto koncepcie jednoducho nezapadá, je však iba jednou z možností.

Na priečnych vlnách a nerovnostiach vo verzii bez strechy cítiť slabšiu torznú tuhosť karosérie v porovnaní s fastbackom. Foto: Ford

SkryťVypnúť reklamu

Interiér prebral prvky ostatných FordovInteriér nepovažujeme za najsilnejšiu stránku vozidla. Dotykový displej a niektoré ďalšie prvky prebraté z ostatných modelov značky sa nám do Mustangu nehodili. V tomto prípade sme očakávali niečo výnimočnejšie. Plusom bolo dobré umiestnenie radiacej páky a jej presný chod.

Asi najväčším pozitívom je samotná jazda. Mustang nie je len vozidlo vhodné na bezhlavú akceleráciu po rovine, ale napriek svojej hmotnosti, okolo 1700 kg, ochotne poslúcha v zákrutách.

V promo videu vyzdvihovali zástupcovia značky minimálny rozdiel v správaní v neprospech kabrioletu voči verzii s karosériou typu fastback. Rozdiel je však citeľný minimálne na nerovnostiach.

Otváranie plátennej strechy je elektrické, funguje však iba v minimálnych rýchlostiach a treba ju ručne zaistiť. Foto: Ford

SkryťVypnúť reklamu

Skutočný zážitok príde s osemvalcomPo presadnutí do fastbacku so ševeliacim osemvalcom sa dostaví ten príjemný pocit, pre ktorý si Mustanga kúpi nejeden fanúšik. Falošný pocit nadradenosti zvýrazňuje zvuk aj mohutná predná kapota. Týmto pocitom sa však netreba nechať uniesť.

Šiesta generácia Mustangu totiž okrem štýlu prináša aj schopnosť jazdiť skutočne rýchlo, a to nielen na rovinkách. Podvozok spolu so stabilizačným systémom dokážu skrotiť výkon 310 kW bez výraznejších problémov. Platí to pre režim Normal.

Na výber sú ešte ďalšie tri režimy jazdy Sport +, Track a Snow. Posledný je určený pre sneh a blato. Pri aktivovaní režimu Track sa stabilizačný systém vypne a umožní vozidlu s pohonom zadnej nápravy prechádzať zákruty driftom.

Nemali sme možnosť túto jeho vlastnosť v prostredí bežnej premávky otestovať naplno, ale aj jeden ostrejší prejazd a ustrelenie zadnej časti auta do strany nás presvedčil, že osemvalec má na driftovanie všetky predpoklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dotykový displej a niektoré ďalšie prvky prebraté z ostatných modelov značky sa nám do Mustangu nehodili. V tomto prípade sme očakávali niečo výnimočnejšie. Foto: Ford

Na plyn reaguje bleskovoMotor s objemom päť litrov, podľa očakávania, kladie silný odpor a pri podradení cítiť naozaj účinné brzdenie motorom. Jeho reakcia na plyn je doslova blesková, najmä pri stlačení.

Pri prudkom ubratí je to o niečo horšie a otáčky klesajú len pozvoľna. Motor má naozaj veľkú zotrvačnosť, čo nie je pre športovú jazdu najideálnejšie.

Ochotu akcelerovať od naozaj nízkych otáčok, by mu závidel aj nejeden diesel. Jeho silu samozrejme, najviac cítiť pri prudkom štarte z miesta, ale aj pri dosiahnutí približne 6700 otáčok. Vtedy totiž zasiahne obmedzovač a vodič má pocit, akoby narazil do neviditeľnej steny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford Mustang patrí medzi autá, v ktorých nás ani nenapadlo skúmať priestor pre posádku vzadu. Človek pri ňom nerozmýšľa nad veľkosťou batožinového priestoru, vyberie si ho pre potešenie.

Nový Mustang prináša okrem štýlu prekvapivo dobré jazdné vlastnosti. Nás viac oslovil jeho vonkajší ako vnútorný vzhľad, ale najdôležitejšou vecou pri podobnom aute je asi pocit. Náš výber je v tomto prípade jednoduchý a jednoznačný – karoséria fastback a osemvalec.

Ford MustangNie každý má pochopenie pre vozidlo, akým je Mustang. Pre niekoho je auto iba dopravným prostriedkom, asi väčšina motoristov musí pozerať na praktickú stránku vozidla, a potom ostáva skupina, ktorej je blízka práve vôňa benzínu a zvuk osemvalca. Fanúšika spoza volantu Mustanga spoznáte hneď. Keď stojí na červenej vedľa vás, zvyčajne sa naširoko usmieva a jeho palec smeruje hore. Po priateľskom odzdravení “pošteklením“ plynového pedála sa jeho úsmev ešte viac rozšíri a ráznym gestom prejaví záujem o predvedenie zvuku vo vyšších otáčkach. Po rozsvietení zelenej sa nikam neponáhľa a vychutná si odpich vysnívaného vozidla. V spätných zrkadlách vidno jeho povzbudzovanie blikaním diaľkových svetiel. Mustang ostane možno pre niekoho nezmyselným, ale pre iného vysnívaným autom. Ford pri jeho vývoji samozrejme stavil na tú druhú skupinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cenníkmotor

výkon (kW)

krútiaci moment (Nm)

prevodovka/ počet stupňov

fastback (eur)

kabriolet (eur)

2,3 EcoBoost

233

432

MT/6

37 990

42 990

AT/6

41 490

46 490

5,0 Ti-VCT V8

310

530

MT/6

43 990

48 990

AT/6

47 490

52 490

značka

Ford

model

Mustang

motorizácia

5,0 Ti-VCT V8

objem (cm 3)/ počet valcov

4951/8

výkon (kW (k))

310(421)/6500

krútiaci moment (Nm)

530/4250

reakcia na plyn

excelentná reakcia na stlačenie plynu, menej výrazná pri prudkom ubratí

pohotovostná hmotnosť (kg)

1720

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 040
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 173
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 988
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 974
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 562
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 406
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 258
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  2. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  3. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  4. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  6. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  7. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  8. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 166
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 14 931
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 883
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 870
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 878
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 7 948
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 717
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 696
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu