SME

Test: Nissan X-Trail si zachoval dobré vlastnosti v teréne

Okrem správania X-Trailu mimo cesty nás potešil motor, ktorý napĺňa myšlienku znižovania objemu na jednotku.

V teréne sa najnovšia generácia Nissanu X-Trail nestratí. Jeho schopnosti na pomery SUV považujeme za nadpriemerné.V teréne sa najnovšia generácia Nissanu X-Trail nestratí. Jeho schopnosti na pomery SUV považujeme za nadpriemerné. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Najnovšiu generáciu Nissanu X-Trail automobilka oficiálne predstavila pred dvoma rokmi na autosalóne vo Frankfurte. Oproti predchodcovi sa vtedajšia horúca novinka výrazne zmenila, najmä čo sa dizajnu týka. Platí to rovnako pre exteriér aj interiér.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

X-Trail dostal oblé tvary karosérie a “budíky“ sa zo stredu palubnej dosky presťahovali na klasické miesto pred vodiča.

Výbavou a interiérom sa prakticky ničím neodlišuje od súčasných modelov značky. Nechýba mu multifunkčný volant, dotykový displej, zobrazovanie okolia vďaka štyrom kamerám, či multimediálny systém s navigáciou, ale nie najmodernejšou grafikou. Nás zaujímalo, aký kompromis zvolil Nissan v prípade X-Trailu medzi pohodlným cestovaním a zvládaním terénu.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér prešiel výraznou zmenou a už sa prakticky ničím nelíši od súčasných modelov značky. Foto: Rastislav Chvála

Znižovanie objemu sa Nissanu vyplatilo

Podvozok a vyššie ťažisko povolia vozidlu v zákrute náklon do strany, je však menej výrazný, ako tomu bolo v minulosti. Na mestských cestách s roletami a zaplátaným povrchom sme čakali o niečo nižšiu hlučnosť. Lepšie je na tom pri zvládaní výraznejších vĺn, kedy sa auto nerozkýve.

Motoricky sa X-Trail na prvý pohľad zmenil. Je typickým príkladom downsizingu. Objemný motor 2,2 dCi nahradil menší 1,6-litrový agregát s prakticky identickými parametrami. Má o málo nižší výkon 96 kW a vyšší krútiaci moment 320 Nm.

V minulosti vozidlo s podobnými parametrami na ceste vynikalo, dnes to už neohúri, ale stále postačuje. Hlavnou výhodou znižovania objemu motora má byť nižšia spotreba. Nissanu tento krok vyšiel na jednotku.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo so starou generáciou a motorom 2,2 dCi sme v teste jazdili za 8,2l, teraz sa X-Trail pri troche snahy uspokojil so 6,5 litrami nafty.

Vonkajšie prahy dverí by potrebovali ešte jednu tesniacu gumu. Takto sa rýchlo zašpinia. Foto: Rastislav Chvála

Prevodovka je v teréne prirýchla

Šesťstupňová manuálna prevodovka nemá ideálne sprevodovanie do každej situácie. Mestské rýchlosti sú presne na pomedzí medzi tretím a štvrtým prevodovým stupňom. Inak jej na asfaltových cestách nemáme čo vyčítať.

V teréne je však prvý prevodový stupeň príliš dlhý. Pri pomalých prejazdoch nerovností si to potom odnáša hlavne spojka. V tomto sa X-Trail voči predchodcovi nezmenil.

Piate dvere sú otvárateľné elektricky, vyššie postavy budú mať problém s ich malým rozsahom otvárania. Foto: Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu

Mimo asfaltu si zachoval dobré vlastnosti. Zvláda kríženie náprav a na pomery SUV aj väčšie nerovnosti. Pomáhal mu v tom pohon všetkých kolies 4x4-i s tromi voliteľnými režimami jazdy. V režime Lock poskytuje stály pohon všetkých kolies, na výber je ešte automatický mód a režim s pohonom výlučne prednej nápravy.

Výrobcovia sa v prípade dnešných áut kategórie SUV čoraz viac zameriavajú na pohodlie cestovania. Vlastnosti vozidla mimo cesty odsúvajú na druhú koľaj. Nissan X-Trail je výnimkou a dobré vlastnosti v ľahkom teréne si zachoval. Navyše na ceste nezaostáva za konkurenciou. Prispieva k tomu menší diesel s dobrou spotrebou.

Zadné dva rady sedadiel sa dajú sklopiť takmer do jednej roviny s dnom kufra Foto: Rastislav Chvála

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Nissan X-Trail

Verzia

1,6 dCi All mode 4x4-i

Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur)

19 200/32 800/33 800*

Motor

diesel; štvorvalec; 1598 cm3; Common rail, priame vstrekovanie

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

96(130)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

320/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Stav tachometra (km)

18000

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,3/6,5

Objem palivovej nádrže (l)

60

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak 225/55 r19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1685/2320

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2705; 4640; 1830; 1715

Motor

v správnych otáčkach dobrá reakcia; predbiehanie sa dá zvládnuť aj napriek väčšiemu a ťažšiemu vozidlu; na diaľnici diesel počuť

Prevodovka

presné dráhy radiacej páky; dlhé prevody pre terén; mestská rýchlosť 50 km/h je presne medzi tretím a štvrtým prevodovým stupňom

Podvozok

čakali sme väčšie pohodlie a menšiu hlučnosť na malých nerovnostiach; pri väčších vlnách je stabilné; v zákrutách sa nakloní, ale ochotne zatočí

Interiér

zvnútra je to väčší Qashqai; gumové rohožky sú ako stvorené pre pracovné využitie a terén

Posed vodiča a výhľad

posed je dobrý, ale na kožených sedadlách sa trochu šmýka; výhľadu nič zásadné neprekáža, v úzkych priestoroch navyše pomôže zobrazenie okolia vďaka štyrom kamerám, majú však slabšie rozlíšenie

Ovládanie palubného systému/navigácie

z volantu/dotykový displej so slabšou grafikou, ale veľkými ikonami

Jazyk auta/navigácie

eng/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

dnes už len priemerná grafika

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup s gombíkom na dverách

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

relatívne nízke, ale špinavé prahy vpredu aj vzadu; vzadu je dostatok miesta na nohy; zlé nastupovanie do tretieho radu

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

elektrické nastavovanie vrátane bedrovej opierky; vzadu posuvné delené sedadlá v pomere 2:1 s nastaviteľným sklonom

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kabíny – sklopenie vyžaduje použitie oboch rúk, jednou treba potiahnuť šnúrku na sedáku a druhou páčku na operadle

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

elektricky otvárateľné veko kufra – fungovalo iba pri zatiahnutej ručnej brzde; pod dvojitým dnom sa nachádza miesto pre plato; 4 úchytné oká a zásuvka na 12 voltov

Rezervné koleso – prístup

pod dnom dojazdová rezerva

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

dostupný ostrekovač; špinavé prahy dverí; klasické veko nádrže

*ceny zahŕňajú letný bonus

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 151
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 750
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 180
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 869
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 302
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 537
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 407
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 251
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 263
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 342
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 027
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 933
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 125
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 059
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 799
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 671
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu