Najnovšiu generáciu Nissanu X-Trail automobilka oficiálne predstavila pred dvoma rokmi na autosalóne vo Frankfurte. Oproti predchodcovi sa vtedajšia horúca novinka výrazne zmenila, najmä čo sa dizajnu týka. Platí to rovnako pre exteriér aj interiér.
X-Trail dostal oblé tvary karosérie a “budíky“ sa zo stredu palubnej dosky presťahovali na klasické miesto pred vodiča.
Výbavou a interiérom sa prakticky ničím neodlišuje od súčasných modelov značky. Nechýba mu multifunkčný volant, dotykový displej, zobrazovanie okolia vďaka štyrom kamerám, či multimediálny systém s navigáciou, ale nie najmodernejšou grafikou. Nás zaujímalo, aký kompromis zvolil Nissan v prípade X-Trailu medzi pohodlným cestovaním a zvládaním terénu.
Interiér prešiel výraznou zmenou a už sa prakticky ničím nelíši od súčasných modelov značky. Foto: Rastislav Chvála
Znižovanie objemu sa Nissanu vyplatilo
Podvozok a vyššie ťažisko povolia vozidlu v zákrute náklon do strany, je však menej výrazný, ako tomu bolo v minulosti. Na mestských cestách s roletami a zaplátaným povrchom sme čakali o niečo nižšiu hlučnosť. Lepšie je na tom pri zvládaní výraznejších vĺn, kedy sa auto nerozkýve.
Motoricky sa X-Trail na prvý pohľad zmenil. Je typickým príkladom downsizingu. Objemný motor 2,2 dCi nahradil menší 1,6-litrový agregát s prakticky identickými parametrami. Má o málo nižší výkon 96 kW a vyšší krútiaci moment 320 Nm.
V minulosti vozidlo s podobnými parametrami na ceste vynikalo, dnes to už neohúri, ale stále postačuje. Hlavnou výhodou znižovania objemu motora má byť nižšia spotreba. Nissanu tento krok vyšiel na jednotku.
Zatiaľ čo so starou generáciou a motorom 2,2 dCi sme v teste jazdili za 8,2l, teraz sa X-Trail pri troche snahy uspokojil so 6,5 litrami nafty.
Vonkajšie prahy dverí by potrebovali ešte jednu tesniacu gumu. Takto sa rýchlo zašpinia. Foto: Rastislav Chvála
Prevodovka je v teréne prirýchla
Šesťstupňová manuálna prevodovka nemá ideálne sprevodovanie do každej situácie. Mestské rýchlosti sú presne na pomedzí medzi tretím a štvrtým prevodovým stupňom. Inak jej na asfaltových cestách nemáme čo vyčítať.
V teréne je však prvý prevodový stupeň príliš dlhý. Pri pomalých prejazdoch nerovností si to potom odnáša hlavne spojka. V tomto sa X-Trail voči predchodcovi nezmenil.
Piate dvere sú otvárateľné elektricky, vyššie postavy budú mať problém s ich malým rozsahom otvárania. Foto: Rastislav Chvála
Mimo asfaltu si zachoval dobré vlastnosti. Zvláda kríženie náprav a na pomery SUV aj väčšie nerovnosti. Pomáhal mu v tom pohon všetkých kolies 4x4-i s tromi voliteľnými režimami jazdy. V režime Lock poskytuje stály pohon všetkých kolies, na výber je ešte automatický mód a režim s pohonom výlučne prednej nápravy.
Výrobcovia sa v prípade dnešných áut kategórie SUV čoraz viac zameriavajú na pohodlie cestovania. Vlastnosti vozidla mimo cesty odsúvajú na druhú koľaj. Nissan X-Trail je výnimkou a dobré vlastnosti v ľahkom teréne si zachoval. Navyše na ceste nezaostáva za konkurenciou. Prispieva k tomu menší diesel s dobrou spotrebou.
Zadné dva rady sedadiel sa dajú sklopiť takmer do jednej roviny s dnom kufra Foto: Rastislav Chvála
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Nissan X-Trail |
Verzia | 1,6 dCi All mode 4x4-i |
Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur) | 19 200/32 800/33 800* |
Motor | diesel; štvorvalec; 1598 cm3; Common rail, priame vstrekovanie |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 96(130)/4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 320/1750 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 11,0 |
Stav tachometra (km) | 18000 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,3/6,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Typ a rozmer pneumatík | Bridgestone Blizzak 225/55 r19 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1685/2320 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2705; 4640; 1830; 1715 |
Motor | v správnych otáčkach dobrá reakcia; predbiehanie sa dá zvládnuť aj napriek väčšiemu a ťažšiemu vozidlu; na diaľnici diesel počuť |
Prevodovka | presné dráhy radiacej páky; dlhé prevody pre terén; mestská rýchlosť 50 km/h je presne medzi tretím a štvrtým prevodovým stupňom |
Podvozok | čakali sme väčšie pohodlie a menšiu hlučnosť na malých nerovnostiach; pri väčších vlnách je stabilné; v zákrutách sa nakloní, ale ochotne zatočí |
Interiér | zvnútra je to väčší Qashqai; gumové rohožky sú ako stvorené pre pracovné využitie a terén |
Posed vodiča a výhľad | posed je dobrý, ale na kožených sedadlách sa trochu šmýka; výhľadu nič zásadné neprekáža, v úzkych priestoroch navyše pomôže zobrazenie okolia vďaka štyrom kamerám, majú však slabšie rozlíšenie |
Ovládanie palubného systému/navigácie | z volantu/dotykový displej so slabšou grafikou, ale veľkými ikonami |
Jazyk auta/navigácie | eng/svk |
Grafika displejov a zobrazovanie | dnes už len priemerná grafika |
Odomykanie/vstup do auta | bezkľúčový vstup s gombíkom na dverách |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | relatívne nízke, ale špinavé prahy vpredu aj vzadu; vzadu je dostatok miesta na nohy; zlé nastupovanie do tretieho radu |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | elektrické nastavovanie vrátane bedrovej opierky; vzadu posuvné delené sedadlá v pomere 2:1 s nastaviteľným sklonom |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny – sklopenie vyžaduje použitie oboch rúk, jednou treba potiahnuť šnúrku na sedáku a druhou páčku na operadle |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | elektricky otvárateľné veko kufra – fungovalo iba pri zatiahnutej ručnej brzde; pod dvojitým dnom sa nachádza miesto pre plato; 4 úchytné oká a zásuvka na 12 voltov |
Rezervné koleso – prístup | pod dnom dojazdová rezerva |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | dostupný ostrekovač; špinavé prahy dverí; klasické veko nádrže |
*ceny zahŕňajú letný bonus