Test Ford Focus ST: Vyskúšali sme benzín aj naftu

Športová verzia vyniká najmä vynikajúcimi brzdami a v prípade benzínového motora aj zrýchlením.

K ostrejšej verzii auta už tradične patrí benzínový agregát, Ford však ukázal, že aj naftová pohonná jednotka má v podobnom aute svoje opodstatnenie.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Je to niekoľko mesiacov, čo sa na Slovensku dostal do predaja po prvýkrát aj športový Ford Focus ST s dieselovým motorom. K ostrejšej verzii auta už tradične patrí benzínový agregát, Ford však ukázal, že aj naftová pohonná jednotka má v podobnom aute svoje opodstatnenie. My sme počas jedného týždňa vyskúšali obe motorizácie.

Ako prvý prišiel na rad benzínový motor 2,0 EcoBoost. Jeho športový charakter sa Ford pokúsil zvýrazniť červeným nápisom ST na volante a ukazovateľmi teploty oleja, tlaku oleja a tlaku turba na palubnej doske.

Interiér nás vo všeobecnosti neohúril, Focus skôr zapôsobil vonkajším vzhľadom. Pozitívnou výnimkou boli sedadlá s výrazným bočným vedením. Nám absolútne vyhovovali, nepasujú však mohutnejším postavám.

Brzdami valcuje konkurenciu

S výkonom 184 kW sa benzínový hatchback síce radí medzi výkonné autá, ale na najostrejšiu konkurenciu mu pár koní výkonu chýba. Papierové údaje nie sú všetko a potvrdili to aj naše merania.

Výsledky z telemetrie ukázali, že v dynamike za konkurentmi vôbec nezaostáva, dokonca ich v niektorých parametroch prekonáva. Najvýraznejší rozdiel, ktorý hovorí v prospech Focusu, sme zistili pri meraní brzdnej dráhy z rýchlosti 100 km/h až do zastavenia.

Odkedy si vedieme internú štatistiku nameraných hodnôt, tak sme rovnakým spôsobom zmerali takmer 80 rôznych áut. Benzínový Focus ST z nich vyšiel s brzdnou dráhou 32,13 m najlepšie.

Podvozok musí zvládať výkon motora, a preto jeho tvrdosť v meste môže niekomu prekážať, stále si však dokážeme predstaviť jeho každodenné využitie. O to lepšie je to v zákrutách, ale na základe subjektívnych dojmov kladieme o stupeň vyššie Renault Megane R.S..

Jeden z detailov, ktorý odlišuje verziu ST, je koncovka výfuku. Foto: Gabriel Kuchta

Diesel je slabší a úspornejší

Po presadnutí do dieselovej verzie s karosériou kombi sa dostavil pocit civilnejšieho auta. Nižší výkon a pocitovo o málo mäkší podvozok mu uberal z ostrosti. Rozdiel mohol spôsobiť ťažší dieselový motor.

Aj keď prvé dojmy môžu navodiť dojem sklamania, nie je tomu tak. Po pár dňoch hodnotíme naftovú verziu ako rozumnú alternatívu.

Jeho najzreteľnejšia výhoda je tradične v spotrebe. Počas testu nestúpla na viac ako 7,0 l nafty, zatiaľ čo spotreba benzínu neklesala ani pri snahe pod 7,4 l. Štandardne sa rozdiel pohyboval na úrovni dvoch litrov.

Dieselový Focus ST je ukážkou auta, ktoré vie byť stále rýchle a hlavne v kombinácii s karosériou typu kombi aj praktické. Vyslovene si v ňom treba dávať pozor na dodržiavanie rýchlostných limitov. Jazda je príjemná a skôr než sa vodič zbadá, svieti na tachometri o 20 km/h vyššia rýchlosť. K dobrému pocitu prispieva najmä tuhé riadenie.

Nám sedadlá s výrazným bočným vedením maximálne vyhovovali. Pre mohutnejšie postavy sú priúzke. Foto: Gabriel Kuchta

Priblížiť sa k limitom Focusu ST je na bežnej ceste veľmi ťažké, na druhej strane to nie je ani vyslovene okruhové vozidlo. Veď najsilnejší Focus s označením RS a s pohonom všetkých kolies ešte len príde.

K športovo ladenému autu sa jednoznačne viac hodí benzín, ale kto chce praktické auto so stále dobrými dynamickými vlastnosťami pri menšej spotrebe, ocení kombi s dieselovým motorom. Aj keď športovo sa tváriace auto a naftový agregát pôsobí na prvé počutie ako “mačkopes“, v prípade Focusu ST to funguje.

Interiér na nás naživo neurobil veľký dojem. Neoslovil nás svojím tvarom ani použitými materiálmi. Foto: Gabriel Kuchta

Benzínová verzia v dynamických parametroch za konkurenciou napriek nižšiemu výkonu nazaostáva. Foto: Gabriel Kuchta

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

ST R 2,0 EcoBoost

ST R 2,0 TDCi Duratorq

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

26 990/29 980/35 034

26 990/27 690/35 204

Motor

benzín; štvorvalec; 1999 cm3

diesel; štvorvalec; 1997 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

184(250)/5500

136(185)/3500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

360/2000-4500

400/2000-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,5/6,79

8,3/9,13 na mierne vlhkej ceste

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

32,13

33,61

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

2,7 (na trojke); 3,43 (na štvorke)

3,58 (na trojke); 4,57 (na štvorke)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2000 na šiestom prevodovom stupni

1600 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2900 na šiestom prevodovom stupni

2250 na šiestom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

4500

5063

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/8,5; úvodných 250 km testu so zameraním na úspornú, ale nie pomalú jazdu sme zvládli so spotrebou 7,5

4,2/6,6 – spotreba dosiahnutá pri častom využívaní potenciálu motora

Objem palivovej nádrže (l)

62

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1497/528

1550/475

Objem batožinového priestoru (l)

363

490

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 648; 4 362; 2 010; 1 471

2 648; 4 563; 2 010; 1 486

Motor

zrýchlením prekonáva aj výkonnejších konkurentov

mierne dlhšia odozva po stlačení plynu, po “nadýchnutí“ turba však ochotne ťahá

Prevodovka

dobre zvolené sprevodovanie pre potreby motora (rôzne pre benzín a diesel); presný chod radiacej páky

Interiér

interiér nás neoslovil, kombinácia použitých materiálov ani tvarov nám nesedela; na dotykovom displeji odtlačky prstov doslova svietia

Posed vodiča a výhľad

pre nás vynikajúci posed, pre mohutnejšie postavy je však sedadlo s výrazným bočným vedením úzke; výhľad považujeme za dobrý

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou tlačidiel multifunkčného volantu/dotykový displej, niekedy má dlhšiu odozvu

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 615
  2. Vizuálny smog je problém 10 611
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 772
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 993
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 113
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 050
  7. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 000
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 581
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 244
  10. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 070

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Hotel Šport poslúžil Kočnerovi dvakrát, za vratku DPH je obvinený

Polícia vyčíslila škodu na 8,3 milióna eur.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Riaditeľ Unipharmy ukazuje na Pentu.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.