Test Ford Focus ST: Vyskúšali sme benzín aj naftu

Športová verzia vyniká najmä vynikajúcimi brzdami a v prípade benzínového motora aj zrýchlením.

K ostrejšej verzii auta už tradične patrí benzínový agregát, Ford však ukázal, že aj naftová pohonná jednotka má v podobnom aute svoje opodstatnenie.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Je to niekoľko mesiacov, čo sa na Slovensku dostal do predaja po prvýkrát aj športový Ford Focus ST s dieselovým motorom. K ostrejšej verzii auta už tradične patrí benzínový agregát, Ford však ukázal, že aj naftová pohonná jednotka má v podobnom aute svoje opodstatnenie. My sme počas jedného týždňa vyskúšali obe motorizácie.

Ako prvý prišiel na rad benzínový motor 2,0 EcoBoost. Jeho športový charakter sa Ford pokúsil zvýrazniť červeným nápisom ST na volante a ukazovateľmi teploty oleja, tlaku oleja a tlaku turba na palubnej doske.

Interiér nás vo všeobecnosti neohúril, Focus skôr zapôsobil vonkajším vzhľadom. Pozitívnou výnimkou boli sedadlá s výrazným bočným vedením. Nám absolútne vyhovovali, nepasujú však mohutnejším postavám.

Brzdami valcuje konkurenciu

S výkonom 184 kW sa benzínový hatchback síce radí medzi výkonné autá, ale na najostrejšiu konkurenciu mu pár koní výkonu chýba. Papierové údaje nie sú všetko a potvrdili to aj naše merania.

Výsledky z telemetrie ukázali, že v dynamike za konkurentmi vôbec nezaostáva, dokonca ich v niektorých parametroch prekonáva. Najvýraznejší rozdiel, ktorý hovorí v prospech Focusu, sme zistili pri meraní brzdnej dráhy z rýchlosti 100 km/h až do zastavenia.

Odkedy si vedieme internú štatistiku nameraných hodnôt, tak sme rovnakým spôsobom zmerali takmer 80 rôznych áut. Benzínový Focus ST z nich vyšiel s brzdnou dráhou 32,13 m najlepšie.

Podvozok musí zvládať výkon motora, a preto jeho tvrdosť v meste môže niekomu prekážať, stále si však dokážeme predstaviť jeho každodenné využitie. O to lepšie je to v zákrutách, ale na základe subjektívnych dojmov kladieme o stupeň vyššie Renault Megane R.S..

Jeden z detailov, ktorý odlišuje verziu ST, je koncovka výfuku. Foto: Gabriel Kuchta

Diesel je slabší a úspornejší

Po presadnutí do dieselovej verzie s karosériou kombi sa dostavil pocit civilnejšieho auta. Nižší výkon a pocitovo o málo mäkší podvozok mu uberal z ostrosti. Rozdiel mohol spôsobiť ťažší dieselový motor.

Aj keď prvé dojmy môžu navodiť dojem sklamania, nie je tomu tak. Po pár dňoch hodnotíme naftovú verziu ako rozumnú alternatívu.

Jeho najzreteľnejšia výhoda je tradične v spotrebe. Počas testu nestúpla na viac ako 7,0 l nafty, zatiaľ čo spotreba benzínu neklesala ani pri snahe pod 7,4 l. Štandardne sa rozdiel pohyboval na úrovni dvoch litrov.

Dieselový Focus ST je ukážkou auta, ktoré vie byť stále rýchle a hlavne v kombinácii s karosériou typu kombi aj praktické. Vyslovene si v ňom treba dávať pozor na dodržiavanie rýchlostných limitov. Jazda je príjemná a skôr než sa vodič zbadá, svieti na tachometri o 20 km/h vyššia rýchlosť. K dobrému pocitu prispieva najmä tuhé riadenie.

Nám sedadlá s výrazným bočným vedením maximálne vyhovovali. Pre mohutnejšie postavy sú priúzke. Foto: Gabriel Kuchta

Priblížiť sa k limitom Focusu ST je na bežnej ceste veľmi ťažké, na druhej strane to nie je ani vyslovene okruhové vozidlo. Veď najsilnejší Focus s označením RS a s pohonom všetkých kolies ešte len príde.

K športovo ladenému autu sa jednoznačne viac hodí benzín, ale kto chce praktické auto so stále dobrými dynamickými vlastnosťami pri menšej spotrebe, ocení kombi s dieselovým motorom. Aj keď športovo sa tváriace auto a naftový agregát pôsobí na prvé počutie ako “mačkopes“, v prípade Focusu ST to funguje.

Interiér na nás naživo neurobil veľký dojem. Neoslovil nás svojím tvarom ani použitými materiálmi. Foto: Gabriel Kuchta

Benzínová verzia v dynamických parametroch za konkurenciou napriek nižšiemu výkonu nazaostáva. Foto: Gabriel Kuchta

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

ST R 2,0 EcoBoost

ST R 2,0 TDCi Duratorq

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

26 990/29 980/35 034

26 990/27 690/35 204

Motor

benzín; štvorvalec; 1999 cm3

diesel; štvorvalec; 1997 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

184(250)/5500

136(185)/3500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

360/2000-4500

400/2000-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,5/6,79

8,3/9,13 na mierne vlhkej ceste

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

32,13

33,61

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

2,7 (na trojke); 3,43 (na štvorke)

3,58 (na trojke); 4,57 (na štvorke)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2000 na šiestom prevodovom stupni

1600 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2900 na šiestom prevodovom stupni

2250 na šiestom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

4500

5063

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/8,5; úvodných 250 km testu so zameraním na úspornú, ale nie pomalú jazdu sme zvládli so spotrebou 7,5

4,2/6,6 – spotreba dosiahnutá pri častom využívaní potenciálu motora

Objem palivovej nádrže (l)

62

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1497/528

1550/475

Objem batožinového priestoru (l)

363

490

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 648; 4 362; 2 010; 1 471

2 648; 4 563; 2 010; 1 486

Motor

zrýchlením prekonáva aj výkonnejších konkurentov

mierne dlhšia odozva po stlačení plynu, po “nadýchnutí“ turba však ochotne ťahá

Prevodovka

dobre zvolené sprevodovanie pre potreby motora (rôzne pre benzín a diesel); presný chod radiacej páky

Interiér

interiér nás neoslovil, kombinácia použitých materiálov ani tvarov nám nesedela; na dotykovom displeji odtlačky prstov doslova svietia

Posed vodiča a výhľad

pre nás vynikajúci posed, pre mohutnejšie postavy je však sedadlo s výrazným bočným vedením úzke; výhľad považujeme za dobrý

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou tlačidiel multifunkčného volantu/dotykový displej, niekedy má dlhšiu odozvu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 040
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 884
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 498
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 687
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 454
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 447
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 988
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 885
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 557
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 337

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

DOMOV

Únos, ktorý prispel k zrušeniu amnestií, prekonal očakávania

Od marca ho videlo vyše 275-tisíc divákov.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.