Test Ford Focus ST: Vyskúšali sme benzín aj naftu

Športová verzia vyniká najmä vynikajúcimi brzdami a v prípade benzínového motora aj zrýchlením.

K ostrejšej verzii auta už tradične patrí benzínový agregát, Ford však ukázal, že aj naftová pohonná jednotka má v podobnom aute svoje opodstatnenie.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Je to niekoľko mesiacov, čo sa na Slovensku dostal do predaja po prvýkrát aj športový Ford Focus ST s dieselovým motorom. K ostrejšej verzii auta už tradične patrí benzínový agregát, Ford však ukázal, že aj naftová pohonná jednotka má v podobnom aute svoje opodstatnenie. My sme počas jedného týždňa vyskúšali obe motorizácie.

Ako prvý prišiel na rad benzínový motor 2,0 EcoBoost. Jeho športový charakter sa Ford pokúsil zvýrazniť červeným nápisom ST na volante a ukazovateľmi teploty oleja, tlaku oleja a tlaku turba na palubnej doske.

Interiér nás vo všeobecnosti neohúril, Focus skôr zapôsobil vonkajším vzhľadom. Pozitívnou výnimkou boli sedadlá s výrazným bočným vedením. Nám absolútne vyhovovali, nepasujú však mohutnejším postavám.

Brzdami valcuje konkurenciu

S výkonom 184 kW sa benzínový hatchback síce radí medzi výkonné autá, ale na najostrejšiu konkurenciu mu pár koní výkonu chýba. Papierové údaje nie sú všetko a potvrdili to aj naše merania.

Výsledky z telemetrie ukázali, že v dynamike za konkurentmi vôbec nezaostáva, dokonca ich v niektorých parametroch prekonáva. Najvýraznejší rozdiel, ktorý hovorí v prospech Focusu, sme zistili pri meraní brzdnej dráhy z rýchlosti 100 km/h až do zastavenia.

Odkedy si vedieme internú štatistiku nameraných hodnôt, tak sme rovnakým spôsobom zmerali takmer 80 rôznych áut. Benzínový Focus ST z nich vyšiel s brzdnou dráhou 32,13 m najlepšie.

Podvozok musí zvládať výkon motora, a preto jeho tvrdosť v meste môže niekomu prekážať, stále si však dokážeme predstaviť jeho každodenné využitie. O to lepšie je to v zákrutách, ale na základe subjektívnych dojmov kladieme o stupeň vyššie Renault Megane R.S..

Jeden z detailov, ktorý odlišuje verziu ST, je koncovka výfuku. Foto: Gabriel Kuchta

Diesel je slabší a úspornejší

Po presadnutí do dieselovej verzie s karosériou kombi sa dostavil pocit civilnejšieho auta. Nižší výkon a pocitovo o málo mäkší podvozok mu uberal z ostrosti. Rozdiel mohol spôsobiť ťažší dieselový motor.

Aj keď prvé dojmy môžu navodiť dojem sklamania, nie je tomu tak. Po pár dňoch hodnotíme naftovú verziu ako rozumnú alternatívu.

Jeho najzreteľnejšia výhoda je tradične v spotrebe. Počas testu nestúpla na viac ako 7,0 l nafty, zatiaľ čo spotreba benzínu neklesala ani pri snahe pod 7,4 l. Štandardne sa rozdiel pohyboval na úrovni dvoch litrov.

Dieselový Focus ST je ukážkou auta, ktoré vie byť stále rýchle a hlavne v kombinácii s karosériou typu kombi aj praktické. Vyslovene si v ňom treba dávať pozor na dodržiavanie rýchlostných limitov. Jazda je príjemná a skôr než sa vodič zbadá, svieti na tachometri o 20 km/h vyššia rýchlosť. K dobrému pocitu prispieva najmä tuhé riadenie.

Nám sedadlá s výrazným bočným vedením maximálne vyhovovali. Pre mohutnejšie postavy sú priúzke. Foto: Gabriel Kuchta

Priblížiť sa k limitom Focusu ST je na bežnej ceste veľmi ťažké, na druhej strane to nie je ani vyslovene okruhové vozidlo. Veď najsilnejší Focus s označením RS a s pohonom všetkých kolies ešte len príde.

K športovo ladenému autu sa jednoznačne viac hodí benzín, ale kto chce praktické auto so stále dobrými dynamickými vlastnosťami pri menšej spotrebe, ocení kombi s dieselovým motorom. Aj keď športovo sa tváriace auto a naftový agregát pôsobí na prvé počutie ako “mačkopes“, v prípade Focusu ST to funguje.

Interiér na nás naživo neurobil veľký dojem. Neoslovil nás svojím tvarom ani použitými materiálmi. Foto: Gabriel Kuchta

Benzínová verzia v dynamických parametroch za konkurenciou napriek nižšiemu výkonu nazaostáva. Foto: Gabriel Kuchta

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Ford Focus

Verzia

ST R 2,0 EcoBoost

ST R 2,0 TDCi Duratorq

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

26 990/29 980/35 034

26 990/27 690/35 204

Motor

benzín; štvorvalec; 1999 cm3

diesel; štvorvalec; 1997 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

184(250)/5500

136(185)/3500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

360/2000-4500

400/2000-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,5/6,79

8,3/9,13 na mierne vlhkej ceste

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

32,13

33,61

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

2,7 (na trojke); 3,43 (na štvorke)

3,58 (na trojke); 4,57 (na štvorke)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

2000 na šiestom prevodovom stupni

1600 na šiestom prevodovom stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

2900 na šiestom prevodovom stupni

2250 na šiestom prevodovom stupni

Stav tachometra (km)

4500

5063

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/8,5; úvodných 250 km testu so zameraním na úspornú, ale nie pomalú jazdu sme zvládli so spotrebou 7,5

4,2/6,6 – spotreba dosiahnutá pri častom využívaní potenciálu motora

Objem palivovej nádrže (l)

62

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1497/528

1550/475

Objem batožinového priestoru (l)

363

490

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 648; 4 362; 2 010; 1 471

2 648; 4 563; 2 010; 1 486

Motor

zrýchlením prekonáva aj výkonnejších konkurentov

mierne dlhšia odozva po stlačení plynu, po “nadýchnutí“ turba však ochotne ťahá

Prevodovka

dobre zvolené sprevodovanie pre potreby motora (rôzne pre benzín a diesel); presný chod radiacej páky

Interiér

interiér nás neoslovil, kombinácia použitých materiálov ani tvarov nám nesedela; na dotykovom displeji odtlačky prstov doslova svietia

Posed vodiča a výhľad

pre nás vynikajúci posed, pre mohutnejšie postavy je však sedadlo s výrazným bočným vedením úzke; výhľad považujeme za dobrý

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomocou tlačidiel multifunkčného volantu/dotykový displej, niekedy má dlhšiu odozvu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 777
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 054
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 435
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 422
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 385
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 448
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 717
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Vettel bol najrýchlejší v prvej časti pondelňajších testov

Pilot Ferrari Sebastian Vettel stanovil najrýchlejší čas prvej pondelňajšej časti, ktorou sa začali testy pred nadchádzajúcou sezónou motoristickej F1.

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop