
FOTO – ARCHÍV
strechy v tvare surfovej dosky s miernym oblúkom v prednej a zreteľnou odtrhovou hranou v zadnej časti. Celkom nový vzhľad prednej časti karosérie. Zmeny sa dotkli aj zadnej časti – najmä nárazníka a svetiel. Výrazné detaily karosérie: číre reflektory a nápadne zmenený predný nárazník (vo farbe karosérie). Jeho hladký tvar prispieva k elegancii a lepšie nadväzuje na ostatné krivky karosérie. Chýbajú ochranné lišty. Vstupné otvory na vstup vzduchu k chladiču zväčšené, zvyšujú športový imidž auta. Faceliftovaná Almera má elegantnejší vzhľad a mohutná predná časť zjemnela.
Interiér: auto na každý deň. Veľa odkladacích priestorov a poličiek, kvalitnejšie materiály príjemné na dotyk. Skrinka na vrchu stredovej konzoly sa zrkadlí v čelnom skle. Vyššie stupne výbavy majú na jej mieste multifunkčný displej. Háčik na zavesenie nákupnej tašky či podávač bezpečnostných pásov v trojdverovej verzii – praktické nápady hodné povšimnutia. Veľmi dobrý prístup piatymi dverami k objemnému batožinovému priestoru.
Ergonómia: prehľadne usporiadané obslužné prvky, dobre tvarované sedadlá, množstvo odkladacích priehradiek. Dostatočný priestor aj pre cestujúcich na zadných sedadlách.
Motor: Ponuka motorov sa začína prepracovaným motorom s objemom 1,5 litra. Výkon vzrástol zo 66 na 72 kW. Zvýšil sa už dostatočný krútiaci moment, no vrcholí pri vyšších otáčkach. Vďaka nemu lepšia dynamika jazdy. Štvorventilová technika a dva vačkové hriadele umožňujú jazdiť buď veľmi ekonomicky, alebo športovo. Ľahká noha na plyne ušetrí viac paliva, ako je bežné.
Prevodovka: päťstupňová manuálna, jednoznačné radenie, dlhšie prevodové stupne.
Bezpečnosť: V štandardnej výbave airbagy pre vodiča i spolujazdca. Lepšie vybavené verzie aj s bočnými airbagmi a aktívnymi opierkami hlavy. Pevná konštrukcia karosérie, z čoho vyplývajú lepšie jazdné vlastnosti, dobrá ochrana posádky a nižšia hlučnosť. Bezpečne „naladený“ podvozok – závesy kolies Multi-link. Zväčšenie rázvoru znamená lepšiu stabilitu pri vysokých rýchlostiach, lepšia aj odolnosť proti bočnému vetru. Almera výborne „sedí“ v zákrutách, vyladenie podvozka mierne tvrdšie, no nie na úkor komfortu. Účinné brzdenie = štvorica kotúčových bŕzd. Protiblokovací systém v kombinácii s mechanickým asistenčným brzdovým systémom NBA je štandardom vyšších stupňov výbavy. Vďaka tomu Almera brzdí naozaj veľmi dobre.
Záver: Omladená Almera prináša svieži vietor do segmentu nižšej strednej triedy, viac praktickosti a dávku originality. Tradične kvalitný podvozok ocenia najmä športovo založení vodiči. Dynamickú jazdu umožňuje aj základný, nami skúšaný motor. Dlhšie prevodové stupne sú ekonomické, no pri predbiehaní treba vďaka tomu občas podradiť aj o dva stupne. Napriek tomu sa spotreba nevyšplhala veľmi nad priemerných 7 l/100 km. Testované vozidlo pôsobilo solídne a kvalitne.
JOZEF VYDRA