TEST DS5: Dizajn dostal prednosť pred všetkým

Okoloidúci nespustili z vozidla zrak a susedia sa pýtali, aká je to značka. Prešľapom je fakt, že model DS5 nezískal najlepší podvozok Citroënu.

(Zdroj: Martin Vosko)

Francúzska značka Citroën sa rozhodla pre osamostatnenie divízie DS, ktorú automobilka oživila s cieľom ponúknuť zákazníkom prémiové produkty a služby pre „bežné“ Citroëny nedostupné.

V priebehu predchádzajúceho týždňa sme mali možnosť vyskúšať to najlepšie čo sa pod logom DS môže ukrývať - model DS5 po medzigeneračnom facelifte pôvodného modelu Citroën DS5. Splnil naše očakávania?

Dizajnové orgie

Vzhľad automobilu je forma umenia blízka sochárstvu a označiť niečo za pekné alebo škaredé je veľmi subjektívne. Napriek tomu si myslíme, že DS5 je krásny automobil so všetkými svojimi kontrastami.

Dizajnéri vytvorili celistvé dielo a dali si záležať na každom jednom detaile.

Predná maska, svetlá, ťahanie bočných línií, prahy dverí, pozdĺžne prelisy a podarené zadné svetlá.

Sme presvedčení, že ktokoľvek by si na DS5 po dizajnovej stránke našiel niečo, čo ho poteší.

Väčšina okoloidúcich ľudí nespustila z vozidla zrak a susedia sa zvedavo pýtali, aká je to značka. Cieľ zaujať a odlíšiť sa je v prípade DS5 splnený na 100 percent.

Interiér automobilu pokračuje vo vysoko položenej latke exteriéru a prední pasažieri sedia v sedadlách, ktoré by sa nestratili ani v triede „dospelých“ luxusných vozidiel.

Zvyšok auta nezapiera snahu vytvoriť kokpit stíhacieho lietadla, od hlavného prístrojového panela, cez riešenie stredového displeja až po otváranie okien na stredovom tuneli alebo ovládače na strope, slúžiace na ovládanie strešných clôn sklenenej strechy a head-up displej.

Snáď jedinou nedokonalosťou je nižšia presnosť drobných dielov a nevhodná voľba plastových materiálov na kruhových ovládačoch audio-systému a ventilácie. Rovnako si myslíme, že v danej cenovej hladine by vyklápateľný head-up displej pred vodičom mohlo nahradiť sofistikovanejšie riešenie premietajúce informácie o jazde priamo na sklo.

Miesta je vo vozidle dostatok v prvom aj druhom rade. Malé obmedzenie môžu cítiť vyšší cestujúci vzadu, najmä na stredovom - vyvýšenom sedadle.

Citroën – presnejšie automobilka DS, si mohla dať viac záležať na ponuke odkladacích miest pre vodiča. Nebyť drobného výklenku naľavo pod volantom, tak mobilný telefón alebo kľúče nemáte kam položiť.

Motor ponúkne výkon, no prišiel o francúzsku kultivovanosť

Testovaný automobil je druhým z dvoch výbavových stupňov a tretím z troch výkonových potenciálov.

Dvojlitrová, štvorvalcová naftová pohonná jednotka vyprodukuje výkon 133 kW (180 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Len v tejto najsilnejšej motorizácii spolupracuje s motorom šesťstupňová automatická prevodovka. Myslíme si, že ponúkať automatiku len s najsilnejším motorom je v rozpore s poslaním modelu DS5. V ostatných prípadoch musí zákazníkom stačiť šesťstupňový manuál.

Agregát má výkonu dostatok a vozidlo s ním zrýchli na požadovanú rýchlosť bez zaváhania. Nevedno, či za mierne hlučnejším zvukovým prejavom stojí práve požadovaných 180 konských síl, ale motoru chýba vo vyšších otáčkach francúzska jemnosť.

Počas približne 600 najazdených kilometrov v rôznych podmienkach sa priemerná spotreba vozidla vážiaceho 1.650 kg, zobrazovaná palubným počítačom, ustálila na prijateľných 6,3 litra nafty na 100 km jazdy.

Automatická prevodová skriňa pracuje bezchybne, nepreraďuje zbytočne a vhodne využíva krútiaci moment silného motora. Na maximálne stlačenie plynového pedála reaguje promptne a podradenie je veľmi rýchle.

Nie sme práve fanúšikovia systému Stop-Štart, no v DS5 nám neprekážal. Systém štartovania je mimoriadne rýchly, potlačí motor hneď do otáčok voľnobehu a neprodukuje takmer žiadne vibrácie.

Dojem luxusu pokazil podvozok

Automobilka DS si dala záležať aby model DS5 ponúkol to najlepšie pre oko i dotyk. Svet luxusných vozidiel však charakterizujú nie len najkvalitnejšie materiály a precízne vyhotovenie, ale aj pokojný podvozok spolu s presným riadením. A tu je kameň úrazu modelu DS5.

Myslíme si, že automobilka nevhodne vybrala základ podvozku, ktorý využíva prednú aj zadnú nápravu z Peugeotu 5008 spolu s identickým rázvorom kolies. (takmer zhodná je aj celková dĺžka vozidla)

S cieľom dopriať vodičovi športový pocit a odozvu, značka vybavila DS5 inými tlmičmi a tuhšími pružinami, no efekt je kontraproduktívny. Auto je na typicky slovenských cestách nepokojné a zadná náprava si nevie poradiť s nerovnosťami – citeľne odskakuje do strán. V danom type vozidla je to nešťastný fakt.

Druhým, o niečo menej závažným prešľapom, je riadenie. S cieľom poskytnúť dostatočnú spätnú väzbu od vozovky výrobca nastavil posilňovač riadenia tak, aby prenášal pohyb kolesa na volant. Zašiel však priďaleko a systém riadenia na zvlnenej vozovke v meste alebo na jamách „ťahá“ vodičovi volant z rúk.

Napriek vyššie uvedenému, podvozok a riadenie zo všetkých síl stratu doháňajú na cestách s kvalitným povrchom. Vtedy si vodič užije až prekvapivú ochotu vozidla zatočiť do zákruty a potenciál špičkových pneumatík Michelin Pilot Sport 3 s rozmerom 235/45 R18.

Rovnako musíme vyzdvihnúť nadštandardnú účinnosť brzdového systému.

Môj názor

Automobilka pripravila faceliftovaný model DS5 s cieľom ukradnúť zákazníkov prémiových značiek a zároveň poskytnúť vlastným priaznivcom možnosť prestúpiť z Citroënu C5 do niečoho prémiovejšieho.

Po dizajnovej a materiálovej stránke sa jej to jednoznačne podarilo. O priblížení sa vlastnostiam hydro-pneumatického podvozka Citroënu C5 nemôže byť ani reč. A práve ten bude klientela DS5 požadovať od automobilky oprávnene. Zvoliť jednoduchý a generačne vyžitý podvozok bol krok nesprávnym smerom.

Martin Vosko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 925
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 714
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 221
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 029
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 942
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 251
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 302
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 255
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 061
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 920

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa pustilo do Uberu, konečne

Slovenské ministerstvo objavilo Uber.

ŠPORT

Za to, čo spravil stopér Chelsea, by sfúkli aj prípravkára

Barcelončan Lionel Messi dal gól proti Chelsea na deviaty pokus.

KOMENTÁRE

Dá pápež hnedému Dukovi červenú kartu?

Kardinálska červená predsa nemôže byť hnedá.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.