SME

TEST DS5: Dizajn dostal prednosť pred všetkým

Okoloidúci nespustili z vozidla zrak a susedia sa pýtali, aká je to značka. Prešľapom je fakt, že model DS5 nezískal najlepší podvozok Citroënu.

(Zdroj: Martin Vosko)

Francúzska značka Citroën sa rozhodla pre osamostatnenie divízie DS, ktorú automobilka oživila s cieľom ponúknuť zákazníkom prémiové produkty a služby pre „bežné“ Citroëny nedostupné.

V priebehu predchádzajúceho týždňa sme mali možnosť vyskúšať to najlepšie čo sa pod logom DS môže ukrývať - model DS5 po medzigeneračnom facelifte pôvodného modelu Citroën DS5. Splnil naše očakávania?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dizajnové orgie

Vzhľad automobilu je forma umenia blízka sochárstvu a označiť niečo za pekné alebo škaredé je veľmi subjektívne. Napriek tomu si myslíme, že DS5 je krásny automobil so všetkými svojimi kontrastami.

SkryťVypnúť reklamu

Dizajnéri vytvorili celistvé dielo a dali si záležať na každom jednom detaile.

Predná maska, svetlá, ťahanie bočných línií, prahy dverí, pozdĺžne prelisy a podarené zadné svetlá.

Sme presvedčení, že ktokoľvek by si na DS5 po dizajnovej stránke našiel niečo, čo ho poteší.

Väčšina okoloidúcich ľudí nespustila z vozidla zrak a susedia sa zvedavo pýtali, aká je to značka. Cieľ zaujať a odlíšiť sa je v prípade DS5 splnený na 100 percent.

Interiér automobilu pokračuje vo vysoko položenej latke exteriéru a prední pasažieri sedia v sedadlách, ktoré by sa nestratili ani v triede „dospelých“ luxusných vozidiel.

Zvyšok auta nezapiera snahu vytvoriť kokpit stíhacieho lietadla, od hlavného prístrojového panela, cez riešenie stredového displeja až po otváranie okien na stredovom tuneli alebo ovládače na strope, slúžiace na ovládanie strešných clôn sklenenej strechy a head-up displej.

SkryťVypnúť reklamu

Snáď jedinou nedokonalosťou je nižšia presnosť drobných dielov a nevhodná voľba plastových materiálov na kruhových ovládačoch audio-systému a ventilácie. Rovnako si myslíme, že v danej cenovej hladine by vyklápateľný head-up displej pred vodičom mohlo nahradiť sofistikovanejšie riešenie premietajúce informácie o jazde priamo na sklo.

Miesta je vo vozidle dostatok v prvom aj druhom rade. Malé obmedzenie môžu cítiť vyšší cestujúci vzadu, najmä na stredovom - vyvýšenom sedadle.

Citroën – presnejšie automobilka DS, si mohla dať viac záležať na ponuke odkladacích miest pre vodiča. Nebyť drobného výklenku naľavo pod volantom, tak mobilný telefón alebo kľúče nemáte kam položiť.

Motor ponúkne výkon, no prišiel o francúzsku kultivovanosť

Testovaný automobil je druhým z dvoch výbavových stupňov a tretím z troch výkonových potenciálov.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojlitrová, štvorvalcová naftová pohonná jednotka vyprodukuje výkon 133 kW (180 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Len v tejto najsilnejšej motorizácii spolupracuje s motorom šesťstupňová automatická prevodovka. Myslíme si, že ponúkať automatiku len s najsilnejším motorom je v rozpore s poslaním modelu DS5. V ostatných prípadoch musí zákazníkom stačiť šesťstupňový manuál.

Agregát má výkonu dostatok a vozidlo s ním zrýchli na požadovanú rýchlosť bez zaváhania. Nevedno, či za mierne hlučnejším zvukovým prejavom stojí práve požadovaných 180 konských síl, ale motoru chýba vo vyšších otáčkach francúzska jemnosť.

Počas približne 600 najazdených kilometrov v rôznych podmienkach sa priemerná spotreba vozidla vážiaceho 1.650 kg, zobrazovaná palubným počítačom, ustálila na prijateľných 6,3 litra nafty na 100 km jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automatická prevodová skriňa pracuje bezchybne, nepreraďuje zbytočne a vhodne využíva krútiaci moment silného motora. Na maximálne stlačenie plynového pedála reaguje promptne a podradenie je veľmi rýchle.

Nie sme práve fanúšikovia systému Stop-Štart, no v DS5 nám neprekážal. Systém štartovania je mimoriadne rýchly, potlačí motor hneď do otáčok voľnobehu a neprodukuje takmer žiadne vibrácie.

Dojem luxusu pokazil podvozok

Automobilka DS si dala záležať aby model DS5 ponúkol to najlepšie pre oko i dotyk. Svet luxusných vozidiel však charakterizujú nie len najkvalitnejšie materiály a precízne vyhotovenie, ale aj pokojný podvozok spolu s presným riadením. A tu je kameň úrazu modelu DS5.

Myslíme si, že automobilka nevhodne vybrala základ podvozku, ktorý využíva prednú aj zadnú nápravu z Peugeotu 5008 spolu s identickým rázvorom kolies. (takmer zhodná je aj celková dĺžka vozidla)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S cieľom dopriať vodičovi športový pocit a odozvu, značka vybavila DS5 inými tlmičmi a tuhšími pružinami, no efekt je kontraproduktívny. Auto je na typicky slovenských cestách nepokojné a zadná náprava si nevie poradiť s nerovnosťami – citeľne odskakuje do strán. V danom type vozidla je to nešťastný fakt.

Druhým, o niečo menej závažným prešľapom, je riadenie. S cieľom poskytnúť dostatočnú spätnú väzbu od vozovky výrobca nastavil posilňovač riadenia tak, aby prenášal pohyb kolesa na volant. Zašiel však priďaleko a systém riadenia na zvlnenej vozovke v meste alebo na jamách „ťahá“ vodičovi volant z rúk.

Napriek vyššie uvedenému, podvozok a riadenie zo všetkých síl stratu doháňajú na cestách s kvalitným povrchom. Vtedy si vodič užije až prekvapivú ochotu vozidla zatočiť do zákruty a potenciál špičkových pneumatík Michelin Pilot Sport 3 s rozmerom 235/45 R18.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako musíme vyzdvihnúť nadštandardnú účinnosť brzdového systému.

Môj názor

Automobilka pripravila faceliftovaný model DS5 s cieľom ukradnúť zákazníkov prémiových značiek a zároveň poskytnúť vlastným priaznivcom možnosť prestúpiť z Citroënu C5 do niečoho prémiovejšieho.

Po dizajnovej a materiálovej stránke sa jej to jednoznačne podarilo. O priblížení sa vlastnostiam hydro-pneumatického podvozka Citroënu C5 nemôže byť ani reč. A práve ten bude klientela DS5 požadovať od automobilky oprávnene. Zvoliť jednoduchý a generačne vyžitý podvozok bol krok nesprávnym smerom.

Martin Vosko

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 307
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 993
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 799
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 359
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 117
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 077
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 071
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 881
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Matúš Marko z firmy Transformio.

S ChatGPT sa dá vytvoriť aplikácia, nemusíte vedieť ani programovať.


3
Ruský prezident Vladimir Putin odovzdáva medailu Žanne Gudkovovej, vdove po zástupcovi veliteľa ruskej flotily, generálmajorovi Michailovi Gudkovovi, ktorého spolu s ďalšími jedenástimi dôstojníkmi zabil cielený ukrajinský útok raketami Himars.

Záhadné úmrtia verchušky naznačujú, že vodca nemá svoje klany pod kontrolou.


45
Časť slovenskej literatúry by bez FPU nevznikla.

Niektorí dostanú o desaťtisíce menej.


2
Ilustračné foto.

Polícia začala trestné stíhanie.


TASR 13
reklama
  1. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  2. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  3. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  4. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  5. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  6. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  7. Radoslav Záhumenský: ☕ Zrnko po zrnku: Slovenské múzeum kávy s rekordnou mozaikou
  8. Štefan Šturdzík: Dankove " kopanie " do Pochody je ukážkou jeho mentálneho nastavenia .
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 20 264
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 735
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 375
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 699
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 972
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 5 891
  7. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 773
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 419
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťZatvoriť reklamu